– prezentacija književnosti
Tea Kump
Sažetak
Djeca od rođenja grade svoje znanje i svijest o zakonima pisanog jezika. To je dug proces. Usput dijete mora naučiti vezu između govornog i pisanog jezika te različitih funkcija i stalnih oblika pisanog jezika.
Međutim, kako bi se pismenost uspješno razvijala vrlo je važno da roditelji surađuju sa školom ili učiteljima.
U ovom članku voljela bih predstaviti primjer dobre prakse, odnosno kako u našoj školi u prvom razredu predstavljamo proces opismenjavanja roditeljima da bismo kasnije mogli na isti način pomoći svojoj djeci kod kuće kako bi izbjegla odstupanja.
Pozitivan utjecaj na čitateljsku pismenost djece uočava se u dobroj suradnji i poticanju roditelja u aktivnostima povezanim s opismenjavanjem.
Važno je podizati svijest roditelja o tome da obitelj ima važnu ulogu u razvoju pismenosti djece, tako da obitelji treba poticati da se uključe u pismenost već u predškolskom razdoblju djeteta. Međutim, u vrijeme stjecanja školske pismenosti, roditelji bi trebali potaknuti djecu da prevladaju poteškoće u savladavanju čitanja i pisanja.
Ključne riječi: pismenost, roditeljski sastanak, sudjelovanje, učenik, roditelji, učitelj.
Uvod
»Dijete je pismeno kada ovlada tehnikom čitanja (vještinom) čitanja, zna čitati s razumijevanjem i koristi to znanje u svim područjima života. Uživa u čitanju. No da bi se to dogodilo, potreban je poticaj i podrška roditelja.« (Mihelič, T. Utjecaj čitanja obiteljskih bajki na dječju pismenost. Ljubljana 2016. str. 15)
Razvoj čitanja i pisanja neprekidan je proces kroz koji svako dijete ili učenik prolazi prema individualnim poticajima. Djeca od rođenja grade svoje znanje i svijest o zakonima pisanog jezika.
Dijete usput mora naučiti vezu između govornog i pisanog jezika te različitih funkcija i stalnih oblika pisanog jezika. S vremenom dijete počinje biti svjesno smjera čitanja, povezanosti određenih pojmova uz glas i slovo, prepoznaje pojedina slova, čuje glasove u riječima (prvi glas, zadnji glas, glasovanje, slogove, prepoznaje pojedina slova, čuje sve glasove riječima) i pokušava pisati.
Glasovima pripisuje različite znakove. Dijete također čita pojedinačne riječi, ne samo holistički već pokušava razumjeti slova.
Pismenost se počinje pojavljivati u kućnom okruženju. Tamo dijete stječe različita iskustva s opismenjavanjem, promatra roditelje tijekom kupovine (pisanje i čitanje popisa za kupnju), tijekom plaćanja računa, kuhanja (čitanje recepata), čitanja literature (poezija, pripovijedanje i drama), rješavanja križaljki, čitanja titlova TV emisija, pisanja razglednice, čestitke, čitanja i pisanja e-pošte, pisma… Roditelji su djetetu prvi uzori, a sudjelovanje u čitanju najvažniji je čimbenik početne čitateljske pismenosti.
Kako bi se čitateljska pismenost uspješno razvila, vrlo je važno da roditelji surađuju sa školom ili učiteljem. Čitanje kod kuće, uključivanje roditelja u čitanje i aktivnosti povezane sa školom te roditeljski poticaj iznimno su važni čimbenici koji utječu na čitateljsku pismenost djece.
Zbog važnosti i utjecaja koji obiteljska pismenost ima na razvoj školske pismenosti, uključivanje roditelja trebalo bi biti sastavni dio predškolskih i školskih programa. Komunikacija između kuće i škole mora se odvijati s obje strane.
Središnji dio
Kako bismo nama učiteljima i roditeljima još više olakšali posao i znali kako pomoći svojoj djeci, svake školske godine na odjelu organiziramo radionicu za roditelje u sklopu roditeljskog sastanka, na kojoj praktički provodimo nastavu, a roditelji upoznaju način na koji se prema njima ponašamo. U razredu pojašnjavamo kako bi roditelji mogli i trebali pomoći svojoj djeci kod kuće.
Zapravo radimo razmješteni po kutovima prostorije baš kao što to radimo svaki dan s djecom tijekom nastave. U »jutarnjem krugu« najprije se pozdravimo i svima zaželimo lijep dan.
Slovo N oblikovano je bojicama, papirnatim trakama, plastelinom, žicom, vunom…
Slika 2. Slovo N
Proučavamo poteškoće u pisanju slova N. Slovo N je napisano na ploči. Zatim roditelje rasporedimo u kutove prostorije na različite načine.
Slika 3. Kutovi po prostoriji Slika 4. Kut
Na ovoj radionici ili roditeljskom sastanku želimo svim roditeljima pokazati kako i zašto učimo učenike na takav način.
1. kut ili aktivnost: roditelji vježbaju pisanje slova N u zraku / na klupi / na leđima »razrednika« / na papiru / u prosutoj krupici / kredom na dasci / mokrom spužvom na dasci… Obraćamo pažnju na poteze prstom koji su potrebni za oblikovanje slova.
Slika 5. Poteze za oblikovanje slova
2. kut ili aktivnost: upotreba radne bilježnice za opismenjavanje. Roditelji čitaju upute u oblačiću i imenuju sličice. Odabiru riječ za svaku sliku, određuju mjesto glasa N u riječi. Označavaju mjesto glasa u okvirima pokraj slike. Paze na pokrete rukom, držanje olovke, sjedenje, razmak između slova, oblik slova, orijentaciju na listu papira. Učenici promatraju proces povezivanja glasova u riječi – čitanje. Predstavljamo strategiju obvezivanja. U praksi su učenici podijeljeni u grupe prema razvijenim vještinama čitanja.
Slika 6. Bilježnica za opismenjavanje
1. kut ili aktivnost: potičemo »učenike« da traže riječi koje imaju početni glas N, završni glas N ili glas N u sredini.
Zaključak
Radionice za roditelje ili malo drukčiji roditeljski sastanak čine mi se važnima i korisnima kao primjer dobre prakse. Svake godine ih provodimo u prvom razredu kao oblik suradnje s roditeljima. Primjeri učenja pismenosti pokazuju se roditeljima prije nego što zapravo počnemo učiti slova s djecom. Većina je roditelja zadovoljna ovom metodom i velika im je pomoć i poticaj za rad kod kuće.
Literatura
- Mihelič, T. Utjecaj čitanja bajki u obitelji na čitateljsku pismenost djece. Ljubljana 2016. str. 15.