Poticanje prijateljstva

tea_zagorc

Tea Zagorc

Sažetak

U članku pod naslovom Poticanje prijateljstva opisat ću načine kako poticati i njegovati dobre međusobne odnose. U želji da tako i bude odlučila sam da se ove školske godine pridružimo nacionalnom projektu Potičimo prijateljstvo u kojem je sudjelovalo više slovenskih vrtića i osnovnih škola. Kao koordinatorica projekta na suradnju sam pozvala više razreda iz naše škole. U sklopu projekta učenici su kroz slike, pisanje, fotografije ili stvaranje videa iskazivali razmišljanja o prijateljstvu, upoznavali se i povezivali kroz različite timske igre. Na ovu temu čitali smo i razne knjige, crtali srca i poklanjali ih jedni drugima. Utvrdili smo da su dobri međusobni odnosi temelj kvalitetnog života kako unutar škole tako i izvan nje. To je postalo još izraženije u epidemiološkoj situaciji kakva je bila ove i prošle školske godine. Ljubav, poštovanje i međusobni odnosi neraskidivo su povezani s prijateljstvom.

Ključne riječi: poticanje prijateljstva, dobri međusobni odnosi, timski rad, međusobna pomoć, suosjećanje.

1. Uvod

Projekt “Potičimo prijateljstvo” dio je šireg programa Škole suživota koji ujedinjuje projekte iz različitih područja održivog razvoja. Suradnji se je pridružila i naša škola. Svrha natječaja bila je potaknuti djecu na pozitivno razmišljanje o prijateljstvu i razvijanju dobrih odnosa s vršnjacima. U okviru ovog natječaja djeca su razmišljala o prijateljima i svemu što im je važno u odnosu na njih.

Prijateljstvo se može potaknuti i timskim radom. Timske aktivnosti bilo je zabavno voditi te u njima sudjelovati jer su pune izazova. Jednostavne igre pokrivale su teme društvenih vještina, komunikacije i upravljanja ljutnjom, a istovremeno razvijale samopouzdanje, grupnu povezanost, odnose i naglašavale važnost svakog člana skupine (Prgić, 2020.).

2. Aktivnosti za poticanje prijateljstva

Do realizacije ciljeva došli smo sljedećim aktivnostima:

  • literarnim stvaranjem na temu prijateljstva,
  • likovnim stvaranjem na temu prijateljstva,
  • izvođenjem različitih timskih igara,
  • čitanjem različitih knjiga na ovu temu,
  • oblikovanjem izložbe i njezinom prezentacijom,
  • međurazrednim povezivanjem (preko interneta),
  • igranjem uloga…

2.1. Literarno i likovno stvaranje na temu prijateljstva (škola na daljinu)

U projekt sam uključila i roditelje, čime sam dodatno naglasila važnost međusobnih odnosa. Ono što mi je bilo važno je da je svaki učenik doprinio svoj udio konačnom proizvodu. Stvorilo se nekoliko prekrasnih pjesama, priča i misli na temu poticanja prijateljstva.

Slika 1Slika 2Slika 3Slika 1. Pjesma o prijateljstvu Slika 2. Pjesma o poticanju prijateljstva Slika 3. Priča o prijateljstvu

2. 2. Izvođenje timskih igara u učionici (djeca su se vratila u školu)

S učenicima smo izveli nekoliko igara na temu upoznavanja i povezivanja, razvijanja suradnje i komunikacije, samopouzdanja, komunikacijskih vještina, upravljanja ljutnjom i vještina donošenja odluka. U nastavku vam predstavljam nekoliko igara.

Igra Pogodimo sličnosti

Cilj: Tražimo zajedničke točke učenika u razredu i brinemo za bolje međusobno povezivanje.

Opis igre: Skupinu učenika u razredu podijelila sam na manje skupine od oko šest članova. Svaka je skupina sjedila zajedno na mjestu odvojenom od ostalih skupina. S popisa sam im pročitala određenu izjavu. Naredila sam im da će ekipa koja će mi prva poslati jednog ili više svojih članova, koji odgovaraju mom opisu, dobiti bod. Primjerice, rekla sam im: U skupini potražite dvije osobe s istim slovom na kraju prezimena. U svakoj skupini članovi bi trebali međusobno raspraviti imaju li dva njezina člana isto slovo na kraju prezimena, a zatim mi ih brzo poslati. Prva skupina koja stigne do mene dobiva bod za svoj tim. Pobjednička skupina je ona s najvećim brojem bodova na kraju igre. Popis izjava: Osoba u vašoj skupini, koja je rođena najdalje od kraja škole; skupina osoba čije ukupna starosna dob iznosi sto godina; dvije osobe s istim datumom rođenja; skupina osoba rođenih u istom rodilištu, …

Broj učenika u razredu: barem 12

Igra Stvaralačko bojanje

Cilj: Sudjelovanje svakog pojedinca u zajedničkom projektu i zajednički rad skupine kao tima. Znamo da moramo u životu često prihvatiti pomoć drugih ako želimo biti uspješni. Ako neka osoba sama izgradi kuću, mora obaviti mnogo posla pa je ovo izuzetno težak zadatak. Međutim, uz pomoć cijelog tima ljudi, od kojih svatko doprinosi svojim sposobnostima, cijela se kuća može izgraditi vrlo brzo. Svaka je osoba dio slagalice i može ponuditi svoje talente u izgradnji cijele kuće. Kod ove aktivnosti svaka je osoba dio tima koji može lako izvršiti veliki projekt, pri čemu svaki pojedinac doprinosi svojim sposobnostima za stvaranje šire slike.

Opis igre: Svakome sam članu skupine dala flomaster ili bojicu druge boje i rekla im da kod ovog projekta mogu koristiti samo nju. Skupina mora napraviti sliku na kojoj su vidljive boje svih učenika. Ali svaka osoba može koristiti samo svoju boju (zamjena ili dijeljenje nisu dozvoljeni).

Veličina skupine: 4 – 12 članova

Polazne točke za raspravu: Je li to bio težak zadatak za skupinu? Zašto da ili zašto ne? Kako ste sudjelovali u skupini pri dovršavanju slike? Jesu li svi u skupini zadovoljni slikom koju ste nacrtali? Je li vam lakše raditi sam ili s drugima? Zašto je važno biti sposoban raditi s drugima kao član tima? (Prgić, 2020.).

3. Zaključak

Nakon provedenih aktivnosti svi smo bili zadovoljni. Utvrdili smo da je vrijedilo svakog truda. Učenici su se radovali zajedničkim dogodovštinama. To učvršćuje prijateljstvo, dok će nam naši zajednički trenuci ostati u lijepom sjećanju. Međutim, mnoga prijateljstva ostat će do kraja života. Zato želimo održavati iskrene međusobne odnose i prava prijateljstva.

Literatura

  1. Jelen, N., Kurent, A. (2019). Naj. Ocean, d.o.o., Zagorje ob Savi.
  2. Prgić, J. (2020). Najboljše timske igre za vsako skupino. Svetovalno – izobraževalni center MI, Griže.