Poticanje čitanja putem književnog kviza

vivijana_krmpotic

Vivijana Krmpotić

Sažetak

U članku je opisan književni kviz za pete razrede kojeg provode školski knjižničari Bjelovarsko-bilogorske županije. Utjecaj književnog kviza na razvoj čitalačkih vještina kod učenika te stvaranje kritičkog mišljenja. Članak govori o stjecanju socijalnih vještina te upoznavanju kulturnih i prirodnih znamenitosti županije kroz izlete, predavanja, radionica ili susrete s književnikom.

Ključni pojmovi: kviz, poticanje čitanja, suradnja, timski rad, natjecateljski duh.

Uvod

Međuškolski književni kviz projekt je školskih knjižničara Bjelovarsko-bilogorske županije za poticanje čitanja lektirnih djela. Namijenjen je učenicima petih razreda. Pokrenule su ga školske knjižničarke III. Osnovne škole Bjelovar i IV. osnovne škole Bjelovar, Margareta Popčević i Dejana Bedeković. Prvi natjecatelji iz ove dvije škole nadmetali su se u poznavanju lektirnog djela Junaci Pavlove ulice F. Molnára, a pobjedu je odnijela ekipa IV. osnovne škole Bjelovar.

Povijest održavanja kviza:

Već sljedeće godine kvizu su se priključile i druge županijske škole: OŠ Garešnica, OŠ Dežanovac, OŠ Berek, OŠ Velika Trnovitica, OŠ Nova Rača, OŠ Veliko Trojstvo, OŠ Đulovac, OŠ Čazma, OŠ Rovišće. Školski timovi, kojeg su činila tri člana, nadmetali su se u poznavanju lektirnog djela Koko u Parizu Ivana Kušana. Pobjedu je odnijela ekipa OŠ Garešnica, mentorice Margarete Cvitanović. Već sljedeće godine najbolji su bili učenici OŠ Velika Trnovitica, mentorice Martine Barberić. Zatim dvije godine za redom pobjedu su odnijeli učenici iz OŠ Berek, mentorice Martine Barberić. Sljedeće godine najbolja je bila ekipa OŠ Garešnica, mentorice Margarete Cvitanović, sljedeći najbolji bili su učenici II. osnovne škole Bjelovar, mentorice Rajne Gatalice. Najbolji u poznavanju lektirnog djela Charlie i tvornica čokolade R. Dahla bili su učenici OŠ Veliko Trojstvo, mentorice Vivijane Krmpotić. Posljednja pobjednička ekipa su učenici iz OŠ Đulovac, mentorice knjižničarke Vlatke Tokić[1].

Utjecaj kviza na stjecanje čitateljskih kompetencija: Ideja je da se projekt provodi uz Međunarodni dan dječje knjige (02. travnja) te da potiče čitanje lektire s kritičkim osvrtom, razumijevanje i poznavanje pročitanog djela, razvija navike čitanja kao važne komponente u procesu učenja i natjecateljski duh te skreće pažnju na potrebu pisanja bilješki tijekom čitanja. Osim promicanja čitanja, cilj kviza je i bolje čitanje lektirnih djela te stvaranje budućih čitača koji će ostati aktivni korisnici knjižnice. Školski knjižničar se tako pokazuje kompetentan izabrati i predložiti suvremene izvore koji podržavaju školski i knjižnični kurukulum, učenje i poučavanje i čitanje u slobodnom vremenu temeljeno na svrsishodnom razumijevanju zahtjeva svih nastavnih područja kurikuluma kroz sve razine razvoja Na međuškolski književni kviz dolazi iz svake škole po jedna ekipa u pratnji mentora. Članovi ekipa skupno odgovaraju na pitanja. Učenici pokazuju svoje znanje iz sadržaja zadanog djela kroz pet vrsta pitanja: prepoznaj lik prema citatu, izbaci uljeza, nadopuni, abc pitanje i izravna pitanja. Pitanja sastavlja tročlano Povjerenstvo u sastavu: Vjeruška Štivić, ravnateljica Narodne knjižnice „Petar Preradović“, Katarina Belančić Jurić, knjižničarka Obrtničke škole Bjelovar i Suzana Pušić, knjižničarka Srednje škole Čazma[2]. Natjecatelji su do sada čitali, osim Junaka Pavlove ulice Ferenza Molnára i Koka u Parizu Ivana Kušana, Timpetill: Grad bez roditelja H. Winterfielda Strah u Ulici lipa M. Matošeca, Zaljubljen do ušiju M. Gavrana; Zabranjena vrata Z. Krilića ; Trojica u Trnju P. Pavičića; Charlie i tvornica čokolade R. Dahla; Mrvice iz dnevnog boravka Sanje Pilić, Čokoladne godine M.Kopjara. Zajedničkom odlukom mentora i tročlanog Povjerenstva petaši će se u travnju 2022. godine nadmetati u poznavanju djela Moja slavna prijateljica Ivane Guljašević. Natjecatelji osim čitanja iz interesa uče čitati s razumijevanjem te stječu bolje čitalačke vještine. Stječu socijalne vještine druženjem s vršnjacima sličnih interesa, ali iz različitih sredina županije. Škole domaćini se izmjenjuju, te učenici upoznaju kulturna i prirodna bogatstva pojedinog kraja Bjelovarsko-bilogorske županije kroz predavanja, stručna vodstva, književne susrete i kazališne predstave.

Druženje, izleti, predavanja

Do sada, učenici su prisustvovali, domaćin je bila OŠ Đulovac, predavanju naziva „Hrana s livade“ mr. Mirjane Jakčin o jestivom samoniklom bilju prilikom kojeg su upoznali mnoge biljke i iznenadili se koliko su korisne i primjenjive u ljudskoj prehrani, a lako dostupne. Nakon poučnog predavanja o samoniklom jestivom bilju, učenici i mentori posjetili su obližnje Badelove vinograde[3] koji se protežu na više od 100 ha površine te uz stručno vodstvo g. M. Mutke razgledali pogon Badelovih vinograda. Završno druženje nastavilo se na izletištu Krupadol nedaleko Đulovca. U Velikom Grđevcu učenici su posjetili Spomen sobu Mati Lovraku i Kulturni centar Mato Lovrak. Nekoliko godina natjecanje se održalo u Bjelovaru te su učenici imali prilike posjetiti Bjelovarsko kazalište i pogledati predstavu Vitez željeznog srca Ane Pongrašić i u izvedbi skupine Tini Bjelokaz 1, Bjelovarskog kazališta i u režiji Margarete Fabičević. Također učenici su posjetili dječji odjel Narodne knjižnice „Petar Preradović“ i Gradski muzej. Tijekom svih godina održavanja kviza učenici su prisustvovali književnim susretima s različitim piscima: Pajo Kanižaj, Božidar Prosenjak, Sanja Pilić, Maja Brajko Livaković te virtualnom susretu s Mladenom Kopjarom[4].

Zaključak

Dolaskom pandemije i nemogućnosti održavanja susreta uživo, u 2021. godini održao se prvi virtualni Međuškolski književni kviz preko Teams i Zoom aplikacije. Sretni smo i zahvalni što se ipak održao. Nadamo se da ćemo se u 2022. godini vidjeti uživo i da ćemo opet uživati, i učenici i mentori, u svim prednostima nadmetanja u živo. I naravno, neka uistinu najbolji čitači pobjede!

Literatura

  1. http://www.knjiznicari.hr/UDK02/index.php/Me%C4%91u%C5%A1kolski_knji%C5%BEevni_kviz
  2. Kovačević, D.; Lovrinčević, J.( 2012.). Školski knjižničar. Zagreb: Zavod za informacijske studije.

[1] Slika 1.Pobjednička ekipa iz travanja 2021., OŠ Đulovac
[2]Slika 2. Stručno prosudbeno Povjerenstvo
[3] Slika3. Proglašenje pobjednika.Badelovi vinogradi Đulovac, 2016.
[4] Slika 4. Virtualni susret s Mladenom Kopjarom.