Učenjem uz zabavu do sigurnosti

iva_naranđa

Iva Naranđa

Sažetak

U ovom članku će se opisati aktivnosti provedene s učenicima četvrtog, petog, sedmog i osmog razreda u sklopu Dana sigurnijeg interneta 2022. i rezultati evaluacije provedenih aktivnosti. Svi navedeni razredi sudjelovali su u aktivnostima temeljenima na kurikulumu Budi internet genijalac. Uz to, učenici četvrtog razreda izradili su postere na temu Oprezno na internetu, a učenici petog razreda postere na temu Prednosti i nedostaci uporabe računalnih tehnologija. Učenici petog razreda upoznali su online igru Dabrica Darka otkriva kako ostaviti dobre digitalne tragove i sudjelovali u online susretu s eTwinning partnerima, učenici sedmog razreda sudjelovali su u raspravama na Twinspace forumu, a učenici osmog razreda prihvatili su izazov za učenike Online potraga za boljim internetom. Nakon provedenih aktivnosti učenici su ispunili izlazne kartice u obliku online upitnika, a rezultati su pokazali zadovoljstvo učenika provedenim aktivnostima.

Ključni pojmovi: Budi internet genijalac, Dabrica Darka, Potraga za boljim internetom, eTwinning, evaluacijaž.

Uvod

Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta 2022. najvećim dijelom je obuhvaćalo aktivnosti predložene na stranici udruge Suradnici u učenju. Osim toga, u tjednu prije i poslije Dana sigurnijeg interneta na nastavi informatike obrađivane su odgovarajuće teme, ovisno o razredu. Dodatnu vrijednost predstavljaju aktivnosti eTwinning projekta Let’s Explore the World of Technology u sklopu kojeg je za učenike petog razreda organiziran online susret, a za polaznike izvannastavne aktivnosti eTwinneri pokrenute su rasprave na Twinspace forumu.

Provedene aktivnosti

Učenici četvrtog, petog, sedmog i osmog razreda sudjelovali su u aktivnostima temeljenima na kurikulumu Budi internet genijalac. Za četvrti i peti razred odabrana je lekcija Čuvaj svoje tajne, za sedmi razred lekcija Dijeli pažljivo, a za osmi razred lekcija Pazi se prevaranata.

Učenici četvrtog razreda učili su o digitalnim tragovima, važnosti čuvanja osobnih podataka, rizicima na internetu, internet bontonu, autorskim pravima, dobnim granicama za korištenje društvenih mreža i o mogućnostima prijave neprihvatljivih ponašanja. Učenici su upoznali alat Canva i izradili postere na temu Oprezno na internetu.

Učenici petog razreda upoznali su online igru Dabrica Darka otkriva kako ostaviti dobre digitalne tragove, bavili se temama autorska prava, sigurnost i privatnost na internetu i izradili postere u alatu Canva na temu prednosti i nedostaci uporabe računalnih tehnologija.

Učenici petog razreda u sklopu eTwinning projekta Let’s Explore the World of Technology sudjelovali su u online susretu s školama iz Grčke i Turske. Tijekom online susreta provedeno je pet aktivnosti: predstavljanje škola, AnswerGarden Celebrating Safer Internet Day 2022, pitanja mlađih učenika i odgovori starijih učenika, rješavanje online kviza Safer Internet Day 2022 Quiz for 11-14, izrada oblaka riječi u alatu WordArt i postavljanje uradaka na zajednički Padlet.

Učenici sedmog razreda, polaznici INA eTwinneri, od početka školske godine rade na Twinspaceu. U povodu Dana sigurnijeg interneta sudjelovali su u raspravama na forumu za učenike, a teme su bile Cyberbullying i How Do We Ensure Our Digital Security?.

Učenici osmog razreda prihvatili su izazov za učenike Online potraga za boljim internetom i jedna učenica se plasirala među najbolje učenike tragače.

Rezultati evaluacije među učenicima

Kako bi se dobila povratna informacija, učenici su pozvani da ispune izlazne kartice u obliku MS Forms upitnika s nekoliko pitanja. Generalno gledano, rezultati su pokazali zadovoljstvo učenika provedenim aktivnostima.

Upitnik za učenike četvrtog razreda nakon lekcije Čuvaj svoje tajne sastojao se od šest pitanja, a odgovorio je 31 učenik. Iz odgovora je vidljivo da je aktivnost Kako smisliti sigurnu lozinku? bila zanimljiva učenicima te da smatraju da su naučili nešto novo i korisno, kako smisliti sigurnu lozinku i pobrinuti se da ostane privatna. Prema odgovoru učenika na pitanje o aktivnosti Zadrži informaciju za sebe vidljivo je da bi na ovoj temi slika1trebalo još raditi jer je manje od pola učenika dalo točan odgovor. Igra Interland: Toranj s blagom na ljestvici od 1 do 10 dobila je visoku prosječnu ocjenu 9. U posljednjem pitanju učenici su pozvani da ocjenom od 1 do 5 ocijene ove aktivnosti, kako su one provedene na nastavi informatike, a rezultat je prosječna ocjena 4,74.

Slika 1. Odgovori učenika 4. razreda

slika2
Slika 2: Ocjene igre Interland i ukupnih aktivnosti, učenici 4. razreda

Upitnik za učenike petog razreda nakon lekcije Čuvaj svoje tajne sastojao se od sedam pitanja, a odgovorilo je 35 učenika. Iz odgovora je vidljivo da je i učenicima petog razreda aktivnost Kako smisliti sigurnu lozinku? bila zanimljiva te da također smatraju da su naučili nešto novo i korisno, kako smisliti sigurnu lozinku i pobrinuti se da ostane privatna. Na pitanje o naučenom tijekom aktivnosti Zadrži informaciju za sebe više od pola učenika petog razreda, njih 21, dalo je točan odgovor. Igra Interland: Toranj s blagom na ljestvici od 1 do 10 dobila je prosječnu ocjenu 8.91. Učenici petog razreda igru Dabrica Darka otkriva kako ostaslika3viti dobre digitalne tragove na ljestvici od 1 do 10 ocijenili su prosječnom ocjenom 6,14. U posljednjem pitanju učenici su pozvani da ocjenom od 1 do 5 ocijene ove aktivnosti, odnosno kako su one provedene na nastavi informatike, a rezultat je prosječna ocjena 4,49.

Slika 3. Odgovori učenika 5. razreda

slika4Slika 4. Ocjene igara i ukupnih aktivnosti, učenici 5. razreda

Učenicima petog razreda koji su sudjelovali u online susretu s eTwinning partnerima postavljena su dva pitanja kako bi se dobila povratna informacija o najzanimljivijoj aktivnosti i ukupnoj ocjeni online susreta. Ovaj upitnik ispunilo je svih 17 učenika sudionika online susreta. Iz dobivenih odgovora vidljivo je da su za sedam učenika sve aktivnosti bile podjednako zanimljive, a kao najzanimljiviju aktivnost pet učenika odabralo je izradu oblaka riječi u alatu WordArt i zaslika5jednički rad na Padletu. Učenici su ovaj online susret ocijenili prosječnom ocjenom 4,88.

Slika 5. Odgovori učenika 5.a razreda, eTwinning online susret

Upitnik za sedmi razred nakon lekcije Dijeli pažljivo sastojao se od četiri pitanja, a slika6odgovorilo je 33 učenika. Iz odgovora je vidljivo da je najzanimljivija aktivnost bila Kako nas drugi vide?. Drugo mjesto po zanimljivosti dijele aktivnosti Čiji je ovo uopće profil? i Čuvanje privatnosti.

Slika 6:. Odgovori učenika 7. razreda

Učenici sedmog razreda na ljestvici od 1 do 10 ocijenili su igru Interland: Pažljiva planina prosječnom ocjenom 8,06. Najveći dio učenika, njih 31, shvaća da objava koja slika7danas izgleda bezazleno, u budućnosti može biti pogrešno protumačena ili doći do ljudi za koje nismo očekivali da će to vidjeti.

Slika 7. Odgovori učenika 7. razreda

Učenici su ocjenom od 1 do 5 ocijenili aktivnosti u povodu Dana sigurnijeg interneta slika8održane na nastavi informatike, a prosječna ocjena bila je 4,64.

Slika 8. Odgovori učenika 7. razreda, ukupna ocjena provedenih aktivnosti

Učenici osmog razreda odgovorili su na dva pitanja kako bi se dobila povratna informacija o tome koliko im se svidio i koliko je bio zahtjevan izazov za učenike Online potraga za boljim internetom. Iz dobivenih odgovora vidljivo je da je za najveći broj učenika, njih 14, ovaj izazov bio prilično zanimljiv i izazovan, za šest učenika izazov je bio izuzetno zanimljiv i vrlo izazovan, a samo jednom učslika9eniku bio je nezanimljiv i nedovoljno izazovan. Čak 16 učenika smatra da je izazov bio primjerene težine, dok je za pet učenika ovaj izazov bio prelagan za rješavanje.

Slika 9. Odgovori učenika 8. razreda

Upitnik za osmi razred nakon lekcije Pazi se prevaranata sastojao se od četiri pitanja, a slika10odgovorilo je 20 učenika. Iz odgovora je vidljivo da je najzanimljivija aktivnost bila Uočavanje lažnih vijesti na internetu, a slijedi aktivnost O botovima.

Slika 10. Odgovori učenika 8. razreda

Učenici osmog razreda na ljestvici od 1 do 10 ocijenili su igru Interland: Rijeka Java prosječnom ocjenom 8,10. Na kraju, i učenici osmog razreda ocjenom od 1 do 5 ocijenili su aktivnosti u povodu Dana sigurnijeg interneta odrslika11žane na nastavi informatike, a prosječna ocjena bila je 4,65.

Slika 11. Ocjene igre Interland i ukupnih aktivnosti, učenici 8. razreda

Zaključak

Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta može se provesti na bezbroj načina i svake godine predstavlja izazov kako odabrati najprikladnije aktivnosti za učenike, prepoznati koje teme iz ovog širokog područja bi bile najpotrebnije i najaktualnije za određenu generaciju učenika te kako ih provesti na atraktivan način. Teme vezane uz sigurnost na internetu tijekom nastave informatike obrađuju se i ugrađuju u više aktivnosti, a obilježavanje Dana sigurnijeg interneta predstavlja najvažniji datum oko kojega se intenzivira rad na ovim temama. eTwinning projekti ujedno predstavljaju pozitivan primjer primjene IKT-a za suradnju škola u sigurnom online okruženju.