Online prava i odgovornosti

snjezana_matic 

Snježana Matić, profesorica matematike i informatike

Među brojnom poražavajućom statistikom vezanom za sigurno korištenje interneta i za dob djece na mreži uz ili bez nadzora roditelja, jedan me je podatak nedavno zapanjio. Rezultati istraživanja provedenog u SAD-u (National Campaign to Prevent Teen and Unplanned Pregnancy) kažu da je jedan od pet tinejdžera slao ili na internetu objavio fotografiju na kojoj je gol ili polugol. Znači, 20 % naših tinejdžera u dobi od 13 do 16 godina šalje takve fotografije ili videozapise! Naziv za to je sexting.

Iz godine u godinu se provode brojne radionice o sigurnosti i sigurnom surfanju na mreži namijenjene djeci, roditeljima i nastavnicima. Posebna se pozornost ovoj temi posvećuje i na satovima informatike i računalstva, ali čini se da upozorenja nikad dosta pa je to i jedan od razloga zašto smo se moji učenici i ja ove godine uključili u ovu akciju.

Jedan je učenik, nakon što sam najavila temu, rekao: „Na internetu vlada anarhija! Nema ni prava ni odgovornosti!“ Nadam se da će nakon što završim sve što sam planirala te kad po tko zna koji put ponovim da preuzmu odgovornost za svoje postupke, spomenuti učenik promijeniti mišljenje.

Polazeći od naziva ovogodišnje akcije Online prava i odgovornosti, za učenike prvog, drugog i trećeg razreda Strukovne škole Sisak pripremila sam radionicu koja se oslanjala na Konvenciju o pravima djeteta (usvojena na Glavnoj skupštini Ujedinjenih naroda 20. studenog 1989. godine) koja sadrži standarde koje država potpisnica mora jamčiti svakom djetetu. Republika Hrvatska prihvatila je Konvenciju o pravima djeteta 1992. godine. Učenici su već u dosadašnjem obrazovanju upoznati s postojanjem Konvencije.

Ovaj put nismo toliku pozornost posvetili pravima, nego odgovornostima koje proizlaze iz svakog prava. Probali smo povući paralelu između dva svijeta, stvarnog i virtualnog.

Učenici su podijeljeni u grupe te su ispunili pripremljene listiće pa se povela vrlo zanimljiva rasprava. Neke od tema bile su:

  • Mogu li se prava samo prenijeti iz stvarnog svijeta u virtualno okruženje?
  • Što je s odgovornostima?
  • Razlikuju li se one od jednog do drugog svijeta?

Nakon prvog dijela radionica u kojem su sudjelovali svi učenici, dobivene odgovore predstavila sam pomoću prezentacije. Do kraja veljače prezentacija će biti prikazana u svim razredima koji su sudjelovali u prvom dijelu radionice te će se zapisati komentari učenika.

Drugi dio radionice je namijenjen učenicima trećeg i četvrtog razreda, a to je izrada plakata ili videomaterijala.