Inovativne igračke i igre

matejka_bucik

Matejka Bucik

Sažetak

Igračke i igre koje djeca sama izrade ili pronađu (iznađu), su za njih naročito važne, jer s njima potiču i razvijaju zanimanje, pažnju, spretnost i socijalne vještine. Za nastanak nove igračke ili igre djecu motivira i učitelj sam, kad počne sa zanimanjem tražiti mogućnosti, kako bi mogao neki jednostavan predmet, kao što je odbačena kartonska ambalaža, bez primjene ljepila i boja, upotrijebiti za igračku, odnosno pita učenike, što bi mogli napraviti od danih predmeta. Na taj način privuče pažnju učenika, koji nađu bezbroj mogućnosti za igru sa danim materijalom, na koje učitelj možda uopće nije ni pomislio.

Ključni pojmovi: otpadna kartonska ambalaža, inovativne igračke, igre, pažnja, usklađenost, sudjelovanje.

Uvod

Za poticanje i razvijanje inovativnosti, koncentracije, usklađenosti kretnji i sudjelovanja primjenjujemo u školi različite materijale. Među njih spada također otpadna kartonska ambalaža, koja u različitim zanimljivim oblicima predstavlja pomoćno sredstvo, koje učenike motivira za nove ideje preoblikovanja i namjene upotrebe, na primjer inovativne igračke i igre.

Učiteljeva pobuda je kod izrade igračaka važan činitelj, ali samo u smislu nabave početnog materijala, početne motivacije i pomoći pri izradi.

Na taj način su učenici od otpadnih kartonskih tuljaca izradili slijedeće igračke: Tobogan, Pogodi rupicu, Piramida, Nogomet, Vlak, Neboder, Ulovi lončić i Kruna.

Sa napravljenim igračkama su učenici stvorili svoj način igre po svojim pravilima.

Igre sa izrađenim igračkama su učenici na pobudu učiteljice predstavili mlađim učenicima za vrijeme produženog boravka. Predstavljanje igračaka su organizirali samostalno, što je još dodatno potkrijepilo njihovo sudjelovanje.

Igračke i igre

Tobogan

Slika1Kartonske tuljce od metražnog materijala su učenici sastavljali na različite načine da su napravili dugačku cijev, po kojoj se kotrljala špekula. Tobogan su učenici na različite načine oblikovali na školskim stepenicama.

Slika 1. Tobogan

Pogodi rupicu

Slika2Pogodi rupicu je igra, u kojoj su učenici upotrijebili špekule i kartonski poslužavnik za jogurte. Poslužavnik su nagibali u svim pravcima, sve dok nisu špekule pale u rupice.

Slika3Slika 2. Pogodi rupicu

Piramida

Od kartonskih ovoja za jogurtove lončiće može nastati piramida.

Slika 3. PiramidaSlika4

Nogomet

Od veće otpadne kartonske ambalaže su učenici napravili Nogomet – stolni nogomet.

Slika5Slika 4. Nogomet

Vlak

Dugačak i širok komad materijala, koji je već godinama čekao na upotrebu, promijenio se u vlak, koji se našao na dnevnom redu igara.

Slika7Slika 5. Vlak

Neboder

Od brojnih kartonskih poslužavnika za jogurte su učenici gradili što viši neboder, koji se uporno rušio i gradio.

Slika 6. Neboder

Slika8Ulovi lončić

Dva učenika su si dodavala kartonski lončić sa poslužavnika na poslužavnik. Pokušali su uhvatiti lončić u rupicu.

Slika 7. Ulovi lončićSlika9

Kruna

Kutijice od sirića mogu postati visoka kruna – ovisi o usklađenosti “kralja” i “podanika”.

Slika 8. Kruna

Zaključak

Jednostavne i zanimljive igračke su učenike oduševile. Pri izradi su upotrijebili svoje inovativne ideje i cijelo vrijeme bili aktivno povezani. Stvarali su od otpadnog kartonskog materijala, koji je dostupan, prijatan i jednostavan za oblikovanje. S aktivnim uključivanjem u izradu i igrom su razvijali socijalne vještine i ručne spretnosti. S predstavljanjem igračaka drugim učenicima su razvijali organizacijske vještine i dobili pozitivne odzive o funkcionalnoj upotrebi njihovih izradaka.

Literatura

  1. Doria, Ž. V. (2014). Preprosti izdelki iz papirja. Ljubljana: Atelje Doria.
  2. Gologranc-Zakonjšek, B. (2002). Dobra igrača. Celje: Muzej novejše zgodovine Celje.
  3. Kosec, M. (1978). Ciciban se igra in telovadi: Zbirka cicibanove urice. Ljubljana: ČGP Delo.
  4. Videmšek, M., Strah, N., Stančevič, B. (2014). Igrive športne urice. Ljubljana: Fakulteta za šport.
  5. Videmšek, M., Strah, N., Stančevič, B. (2001). Igajmo se skupaj. Ljubljana: Fakulteta za šport.