Učenjem do ponašanja u prometu

marija_pajtler

Marija Pajtler

Sažetak

Prvašići svakodnevno sudjeluju u prometu. Budući da su među najugroženijim sudionicima u prometu, vrlo rano moramo ih učiti o pravilima ponašanja u prometu. Posjetio nas je policajac koji je učenike podučio o njihovoj sigurnosti i pravilima ponašanja u prometu. Slike iz prometa međupredmetno sam povezivala s likovnom umjetnošću gdje su učenici od otpadne ambalaže izradili automobile i živo nam prikazali događanja u cestovnom prometu. Neko vrijeme posvetili smo čitanju edukativnih knjiga o odgoju i ponašanju u prometu. Naglasili smo važnost reflektirajućih tijela, vidljive odjeće i prometnih znakova. Sve navedene aktivnosti omogućile su nam da porazgovaramo o sigurnosti u prometu. Sudjelovali smo u projektu „Pasavček“ gdje su učenici stjecali dodatna znanja o prometu.

Ključne riječi: promet, prometni odgoj, sigurnost u prometu, projekt Pasavček.

1. Uvod

Promet je dio naše svakidašnjice i zato u školski program, već u prvom razredu, moramo uključiti sadržaje iz prometa kako bi učenike naučili o sigurnosti i ponašanju u prometu. U nastavnim planovima i programima precizno su definirani sadržaji koje učenici trebaju usvojiti i teoretska i praktična znanja o prometu i sigurnosti te ponašanju u prometu. Uključivanje učenika kao aktivnih i pasivnih sudionika u prometu vrlo je bitno i o tome ih moramo početi učiti odmah nakon prvog ulaska u prvi razred. Na taj će način steći potrebna znanja i iskustva, kako bi na siguran i ispravan način mogli reagirati u određenim prometnim situacijama. Dijete s pravilima ponašanja u prometu prvo moraju upoznati roditelji i ne smijemo zaboraviti da su baš roditelji djetetu najveći uzor, a osim njih tu su odgajatelji i učitelji u vrtićima i školama. Budući da je njihovo ponašanje u prometu nepredvidivo, potrebno ih je naučiti pravilnom ponašanju. Potrebno je napomenuti da su djeca najslabiji sudionici u prometu koji prve kontakte s prometom već uče u vrtićima, a s učenjem nastavljaju u osnovnoj školi.

2. Značenje prometnog odgoja u osnovnoj školi

Prometni odgoj doprinosi cjelovitosti dječjeg odgoja i igra važnu ulogu u zaštiti njegovog života. Pritom dijete razvija moralne stavove i stječe potrebna znanja o prometu. U prometno-odgojnom procesu dijete se uči i osposobljava za sigurno uključivanje u promet. U prvom razredu prometni odgoj obrađuje se i uči u sklopu predmeta „Upoznavanje okoliša“. U nastavnom planu i programu postoji tematski dio koji se zove „Promet“, a posvećen je navedenom programu. Učenje prometnog odgoja sastoji se od učitelja i okoliša u kojemu se raznim metodama i medijima učenik uči o pravilima i ponašanju u prometu. Potrebno je znati da se sve sastavnice isprepliću i ovise jedna o drugoj.

2.1. Proces učenja o prometu

Najprije su učenici pratili i upoznavali se s osnovama prometa i prometnih putova u neposrednoj blizini škole. Potom su izjavili da sudionici u prometu nisu samo pješaci i biciklisti nego i suputnici. Zato smatram da je važno da, pomoću različitih didaktičkih metoda, već unaprijed steknu znanje o ovoj važnoj tematskoj cjelini. Uslijedilo je i praktično stjecanje znanja o prometu oko škole. Naše znanje provjerio je i policajac koji nas je posjetio. Upozorio nas je na sigurno hodanje uz cestu, na opaimagesnosti kojima su izloženi pješaci, a posebno je naglasio pravila prilikom prelaženja ceste na putu prema školi.

Slika 1. Učenici su se upoznali s pravilima za pješake u prometu.

2.2. Projekt Pasavček

Osnovna svrha projekta Pasavček odnosi se na pravilnu uporabu dječjih sjedala u automobilima i na korištenje sigurnosnih pojaseva tijekom vožnje. Projekt je utemeljen na pozitivnom poticanju jer u projektnom dijelu nagrađuje djecu koja u osobnom automobilu aktivno koriste pojaseve.

Projekt se, prilikom upoznavanja s okolišem poklapa s obrazovnim sadržajem, tako da sam učenje o okolišu obogatila dodatnim aktivnostima, a tematska cjelina u nastavi izvodila se i na nastavi slovenskog jezika te na likovnom i glazbenom odgoju.

Projektom Pasavček učenici ostvaruju sljedeće ciljeve:

  • Promatraju i upoznavaju se s prometnim putovima oko škole.
  • Upoznavaju se s pravilima sigurnog pješačenja (zajednički uz odraslu osobu po pločniku i na mjestima na kojima nema pločnika, pri prelaženju ceste).
  • Upoznavaju se s prometnim znakovima u svojoj neposrednoj okolini koji su važni za pješake i bicikliste.
  • Uče se o pravilima ponašanja suputnika u različitim prijevoznim sredstvima.
  • Znaju zašto u automobilu koristimo sigurnosni pojas.
  • Učenici se ponovno upoznavaju s pravilima ponašanja u prometu i svjesni su posljedica nepoštivanja istih.image
  • Pripremaju se za samostalno sudjelovanje u prometu.
  • Upoznavaju se sa svim sigurnosnim sredstvima koja koriste za sigurno sudjelovanje u prometu.

Slika 2. Crtanje Pasavčka

2.3. Kreativni prikazi prometnog odgoja u razredu

imagePuno vremena posvetili smo praktičnoj radionici na kojoj su učenici napravili kružni tok s vozilima.

Slika 3. Prikaz cestovnog prometa.

imageOdržali smo međupredmetnu radionicu na kojoj smo se učili o okolišu i likovnoj umjetnosti na kojoj su učenici pokazalimagei svoj kreativni duh.

Slika 4. Automobili izrađeni od otpadne ambalaže

Slika 5. Automobil od kolaža

Pogledali smo nekoliko obrazovnih filmova o sigurnosti u prometu i razgovarali o reflektirajućim tijelima (krijesnice, reflektirajuće trake), svjetlima i vidljivoj odjeći koja je vrlo važna pri slaboj vidljivosti. Budući da su prvašići tek početnici u prometu, moraju nositi žute marame ili kabanice kako bi ih i drugi sudionici u prometu lakše uočili.

Na nastavi slovenskog jezika pročitali smo knjigu „Dorine avanture na putu u školu“, gdje smo dodatno ponovili gradivo i obnovili znanje o pravilima ponašanja u prometu.

Nismo zaboravili ni na prometne znakove koje su učenici bojali i istovremeno imageprovjeravali svoje znanje o značenju nekih čestih prometnih znakova. Nacrtali su svoje doživljaje u prometu.

Slika 6. Promet u mojoj okolini

Također, učenici su na nastavi tjelesnog odgoja izvodili i različite igre na kojoj su iz različitih kutova gledali u predmete, vozila i uočavali različite prometne situacije.

3. Zaključak

U prometu prvašići su nepredvidivi i izražavaju se gibanjem i igrom te zato brzo zaboravljaju na prometna pravila i oprez. Prometni odgoj važna je odgojna metoda u nastavi namijenjena za upoznavanje učenika s pravilima ponašanja u prometu. Prije svega, potrebno je puno vremena posvetiti stjecanju određenih prometnih spretnosti i sposobnosti. Uključivanje učenika u promet nužno je jer to zahtijeva naša svakodnevnica. Mislim da su se ,u ovoj školskoj godini, učenici puno naučili o prometu i zato treba proći neko vrijeme kako bi u potpunosti usvojili ta novo stečena znanja. Učenici su rado sudjelovali u svim aktivnostima. Najzanimljivije su im bile aktivnosti na otvorenom i posjeta policajca. Učenici su stalno bili motivirani i aktivni u procesu učenja o pravilima i ponašanju u prometu.

Literatura

  1. Plemenitaš, J. (1991). Prometna vzgoja za razredno stopnjo osnovne šole. Maribor: Pedagoška fakulteta.
  2. Javna agencija RS za varnost prometa. Dostopno na: https://www.avp-rs.si/
  3. Učni načrt spoznavanja okolja (2011). https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UNspoznavanje_okolja_pop.pdf