BIG vizualni znakovi

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Uvod

U sklopu projekta Budi Internet genijalac projektne aktivnosti proveli su učenici 2. razreda područne škole Baćindol, Osnovne škole „Matija Gubec“ Cernik.

U ovom članku opisuju se provedene BIG aktivnosti (bojanje Bojanki, radionica Opiši se pomoću emotikona, radionica Kako riječi mogu promijeniti sliku, radionica Kraljevstvo dobrote, izrada Internauta od papira. Učenici su se s projektom upoznali putem bojanki te su analizirali svaki odabrani naslov, značenje naslova i najvažnije činjenice koje se kriju iza svakog naslova. Kroz provedene radionice učenici su se upoznali s opasnostima koje vrebaju s interneta, a igranjem predloženih igara uočili su kako se učiti o opasnostima na internetu može i na zanimljiv način.

Ključne riječi: BIG aktivnosti, radionice, sigurnost, internet, emoji, opasnosti.

BIG bojanke u Područnoj školi Baćindol

Učenici 2. razreda Osnovne škole „Matija Gubec“ Cernik , područne škole Baćindol s projektom Budi Internet Genijalac prvotno su se upoznavali kroz predloške bojanki. Učenici su odabirali pripremljene bojanke po nazivima koji su ih privukli. Po završetku bojanja provedena je analiza svake bojanke, tj. naslova. U ovoj aktivnosti učenici su iznosili svoje spoznaje o opasnostima koje vrebaju s Interneta. Učenici su uglavnom čuli za opasnosti koje prijete na Internetu. Iznijeli su da se tijekom vremena provedenog na internetu (računalo, mobitel) ili playstationu često umrežavaju s prijateljima u igri, ali se ponekada događa da im se javljaju i djeca koju ne poznaju. Nakon provedenog razgovora učenici su zaključili da se iza imena djeteta s kojim su umreženi može kriti bilo tko te kako moraju biti oprezni u komunikaciji i nikako pristajati na susrete s tim osobama, bez znanja roditelja.

Provedena analiza dovela ih je do zaključaka kako je važno biti dobar u svakodnevnom životu i kako to treba prenijeti na virtualni svijet.

Ovdje je bilo nedoumica pa čak i zaključaka kako je potrebno vratiti istom mjerom ako ih netko uznemirava. Učenici su kroz razgovor spoznali važnost blokiranja takvih razgovora i važnost prijave odrasloj osobi (roditelju ili učitelju), a nikako problem rješavati širenjem loših poruka društvenim mrežama.

Nisam to mislio/la!

Nakon što su učenici upoznati s projektom Budi Internet genijalac obrađivana je tema: Dijeli pažljivo, aktivnost 3: Nisam to mislio/la!

Svrha ove radionice bila je naučiti učenike razmišljati o sadržajima koji se slika_1objavljuju i njihovim značenjima te može li svatko na svoj način protumačiti objavljeni sadržaj.

Učenici su uočavali ponuđene emotikone i kroz razgovor zaključivali koji emotikon što znači te uvidjeli kako ih različito definiraju. Nakon razgovora na slike majica crtali su emotikone kojima će sebe predstaviti drugim učenicima.

Učenici su svoje majice stavili na ploču te su na papire pisali značenje emotikona na majicama drugih učenika.

slika_2Učenici su prezentirali emotikone na svojim majicama te im pridružili i pojašnjenja drugih učenika. Učenici su iznosili kako se osjećaju kada čuju kako ih drugi učenici opisuju. Neki učenici nisu bili zadovoljni onim kako drugi interpretiraju korištenje simbola kojima su se opisali te su uvidjeli kako svako može na svoj način shvatiti simbole.

Učenicima je ova radionica bila iznimno zanimljiva jer se vrlo često služe izražavanjem različitim emotikonima u digitalnoj komunikaciji s prijateljima.

Kako riječi mogu promijeniti sliku

Nakon teme Dijeli pažljivo učenici su se upoznali s temom Cool je biti dobar, aktivnost 5: Kako riječi mogu promijeniti sliku.

Kroz ovu radionicu učenici su spoznali što znači objavljivati sadržaje na mreži te koliko je važan jasan opis fotografije kako ne bi bila pogrešno shvaćena. Također su potaknuti na promišljanje što i kada objavljivati na internetu. Učenici su uvidjeli da ista slika dobiva različito značenje ako joj se opis promijeni. Potaknula sam ih na razmišljanje što i kada objavljivati na Internetu.

Kroz analizu prezentacije Cool je biti dobar, promatrali su predložene fotografije i uvidjeli da slika dobiva drugačije značenje samo kada joj se promijeni tekst koji ju opisuje. Iz toga smo izveli zaključak da je važno promišljati o vlastitim riječima koje izgovaraju ili pišu uz fotografije koje objavljuju.

Nakon promatranja fotografija iz prezentacije učenici su promatrali fotografije izrezane iz časopisa. Učenici su na papiriće pisali značenje fotografija. Kasnije su ih uspoređivali te se uvjerili kako svatko od njih istoj fotografiji može dati različito značenje.

slika_3

Učenici zaključuju da se u svakodnevnom životu može različito zaključivati o istom sadržaju, no važno je naučiti da je svako mišljenje i stav jednako vrijedan i da se različitosti moraju uvažavati.

U virtualnom okruženju valja uzeti u obzir da ono što je jednom objavljeno ostaje zauvijek i da napisani sadržaj može različito definirati istu fotografiju. Učenici zaključuju da je važno uvijek se pitati „Kako nešto može utjecati na druge?”, odnosno da bi ih negativan medijski sadržaj upućen njima zasigurno povrijedio.

Interland – Kraljevstvo dobrote

Učenicima je radionica Interland – Kraljevstvo dobrote bila najzanimljivija. Izrezivali su i lijepili papirnate modele Internauta. Razgovarali su o dobrim i lošim situacijama za koje su čuli da se mogu dogoditi putem Interneta. Učenici najčešće navode javljanje nepoznatih osslika_4oba koji se kriju pod lažnim imenima i lažne dobi. Razgovor ih je doveo do otvaranja igre Kraljevstvo dobrote. Samostalno su kratko istraživali igru te su iznosili svoje dojmove o tijeku igre Interland – Kraljevstvo dobrote, zaključuju kako su dobrim simbolima koje su poklanjali tužnim likovima blokirali zlikovce i željeli popraviti štetu koju je načinio zlikovac i oraspoložiti tužne likove.

Učenici za kraj stvaraju završni zaključak koji vrijedi i u njihovom okruženju na Internetu.

  • pretražuj sigurno
  • širi pozitivne poruke
  • ne komuniciraj s nepoznatima
  • budi siguran da znaš tko je s druge strane računala
  • ako nisi siguran s kim komuniciraš obrati se odrasloj osobi
  • blokiraj nepoznate
  • prijavi poruke koje mogu povrijediti nekoga
  • „Svaki dan budi dobri Internaut, ne Zlikovac!“

slika_5

Završna misao

Učenici u svakodnevnom životu velik dio svog vremena provode u virtualnom svijetu. Poznate su im opasnosti koje iz toga svijeta vrebaju, no u mlađoj školskoj dobi još uvijek nemaju razvijene mehanizme za obranu od takvih opasnosti. Stoga, uključivanje u ovakve projekte i provedbom raznih aktivnosti učenici spontano dolaze do načina kako se postaviti i obraniti u virtualnom okruženju. Tijekom ovih radionica učenici su razvili nove i korisne vještine obrane od štetnih utjecaja digitalnih medija, a kroz igru i zabavu obogatili su kreativne vještine uporabe digitalnih medija.