Odgovorni i sigurni korisnici

maja_hizman

Maja Hižman

Sažetak

Digitalna tehnologija i internet dio su svakodnevnice učenika, učitelja i roditelja stoga je važno poticati odgovorno, sigurno i primjereno korištenje digitalne tehnologije i interneta. Dan sigurnijeg interneta obilježili smo različitim aktivnostima na satovima informatike od 3. do 10. veljače. Posebnu pozornost posvetili smo društvenim mrežama, korištenju aplikacija za komunikaciju, kreiranju sigurnih lozinki te organizaciji vremena koje dnevno trošimo na upotrebu računala i interneta. U aktivnosti su bili uključeni i roditelji jednog trećeg i dva četvrta razreda.

Ključni pojmovi: internet, društvene mreže, aplikacije za komunikaciju, sigurne lozinke.

Uvod

Od kako se izvodi izborna nastava informatike u nižim razredima, svakodnevno sam u doticaju s učenicima čija je dobna granica od 7 do 10 godina, a gotovo svako dijete već u 1. razredu ima svoj mobilni uređaj. Uz to, dnevno provode više od dva sata na uporabu računala i interneta isključimo li potrebu korištenja u vrijeme nastave na daljinu. Digitalna tehnologija danas ulazi u vrh odabira „igrački“ za djecu, a da pritom roditelji i djeca znaju vrlo malo ili nedovoljno o sigurnom korištenju usluga koje nam internet omogućava. Planiranjem godišnjeg plana i programa početak veljače već je unaprijed rezerviran za obilježavanje Dana sigurnijeg interneta.

Aktivnosti u razredu

Aktivnosti obilježavanja provodim aktivno od 2010. kada sam po prvi puta dobila ulogu učiteljice informatike.

Učenici nižih razreda već su usvojili pojam interneta i upoznali što on nudi. Gotovo svi imaju svoje mobilne uređaje i aplikaciju Viber za što je jednim dijelom zaslužna i nastava na daljinu. Kada sam ih pitala znaju li koja je dobna granica za korištenje ove aplikacije i napomenula da još uvijek nemaju dovoljan broj godina bili su doslovno u čudu. Ali kako učiteljice? Mi to imamo na mobitelu, imamo i svoju grupu prijatelja u razredu! U razgovoru su mi otkrili kako na Viberu imaju samo svoje roditelje, bake, djedove, stariju braću i prijatelje iz razreda.

Uspješno su savladali slanje kratkih tekstualnih poruka dok neki vole slati veliki broj naljepnica i emotikona, posebno u grupne razgovore. Zaključili smo da takve radnje nisu na popisu poželjnih pravila ponašanja i dobro je idući puta razmisliti prije slanja. Svi znaju da se privatne fotografije i videozapisi na kojima su oni ne šalju u grupne razgovore ni ne objavljuju javno. Ne šalju ni fotografije svojih prijatelja ili obitelji. Iako mali, dobro su savladali pojam osobni podaci. Dobe li poruku od nepoznatog pošiljatelja neće odgovarati na nju i potražit će pomoć roditelja.

Pokazala sam im primjer snimljenog zaslona grupne komunikacije u Viberu i još jednom podsjetila na pravila ponašanja.

Iduća rasprava bila je usmjerena prema TikTok-u što kod djece izaziva ili veliko uzbuđenje ili reakciju „To je glupost!“ U trećem i četvrtom razredu doslovno sam izgubila riječ i samo slušala njihova iskustva. Od toga što su sve vidjeli, koji su poznati TikTokeri, kakvi sve izazovi postoje i posljedice koje oni donose. Bilo mi je drago kada su i sami zaključili da ova aplikacija nije primjerena za djecu. Ne zato što su mlađi od 13 već zbog sadržaja koji poziva na govor mržnje i izazove sa mogućim smrtnim ishodom.

Često na nastavi informatike spominjemo društvene mreže i YouTube. Nekoliko učenika spomenulo je svoje vlastite kanale na kojima objavljuje, kanali su privatni. Nije im bilo drago čuti da pripadaju u skupinu korisnika YouTube Kids. Još uvijek bi htjeli imati više godina nego što to trenutno imaju. Složili smo se kako je u redu pogledati sadržaje koje učitelji ili roditelji prethodno provjere, a samostalno istraživanje trebalo bi biti uz nadzor roditelja.

Pričali smo i o sigurnim lozinkama. Učenici su ispisivali primjere sigurnih lozinki na ploču. Lozinke su se sastojale od 8 do 10 znakova. Koristili su velika i mala slova, brojeve i posebne znakove. Najčešći znak koji su koristili bio je #.

Učenici trećeg i četvrtog razreda napisali su savjete odgovornog i sigurnog korištenja aplikacija za komunikaciju i društvenih mreža, a četvrti razredi još su izradili prikaz svojeg digitalnog traga uz pomoć online alata WordArt.com. Njihovi radovi dostupni su na virtualnom panou putem poveznice bit.ly/2022dsi

Te iste učenike i njihove roditelje uključila sam u online anketu. U anketi je sudjelovalo ukupno 43 učenika u dobi od 9 i 10 godina i 35 roditelja. Pitala sam ih koliko vremena dnevno odvoje na digitalnu tehnologiju i internet, koriste li Viber, TikTok i YouTube, objavljuju li svoje vlastite sadržaje, čitaju li njihovi roditelji poruke koje pišu te imaju li roditeljsku zaštitu.

Roditeljima sam postavila ista pitanja usmjerena prema njihovoj djeci. Za kraj sam ih pitala jesu li čuli za Dan sigurnijeg interneta. Na priloženoj slici pogledajte odgovor na pitanje.

Grafikon 1Grafikon 1: Prikaz rezultata ankete

Rezultati anketa dostupni su putem poveznica:

https://bit.ly/Anketa_ucenici
https://bit.ly/Anketa_roditelji

Digitalni vodič za roditelje

Nakon svih aktivnosti provedenih u razredu, razgovora s učenicima i prikupljenih rezultata ankete, za roditelje sam pripremila kratki digitalni vodič. U njemu mogu pronaći osnovne informacije i savjete za sigurnije korištenje interneta i mobilnih uređaja. Do sadržaja mogu doći odabirom pojedine rubrike gdje sam im posebnu pozornost skrenula na rubriku Roditeljska zaštita. U rubrici mogu pronaći što je to roditeljska zaštita te preuzeti neke od besplatnih aplikacija za nadzor uređaja koje koriste njihova Slika 2djeca. U vodiču mogu pronaći rezultate provedenih anketa i radove učenika. Iskoristila sam priliku i ukratko im prezentirala edukativne igre Dabrica Darka i Interland.

Slika 1. Početni izgled vodiča za roditelje

Prolistajte i vi pripremljeni vodič https://view.genial.ly/620157b636fc4b00183675b4

Zaključak

Rezultati anketa još su jednom potvrdili svakodnevno korištenje digitalne tehnologije i interneta bilo da je riječ o nastavi na daljinu ili slobodnom vremenu učenika. I roditelji i učenici korisnici su interneta. Roditelji kao odgajatelji susreću se s novim izazovima te smatram da je uključenost i jednih i drugih u ove aktivnosti bilo vrlo korisno i poželjno.

Razvijati svijest o primjeni digitalne tehnologije, posljedicama primjene, pravilima i odgovornostima koje ima svaki digitalni građanin zadatak je današnjeg društva počevši od učitelja, roditelja i djece kao budućih karika u jačanju ovih znanja i vještina.

Literatura

  1. https://www.dansigurnijeginterneta.org/, učitano 4. veljače 2022.
  2. Kurikulum Pet za net, https://petzanet.ucitelji.hr/, učitano 1. veljače 2022.
  3. Suradnici u učenju, https://ucitelji.hr/, učitano 1. veljače 2022.