Sigurni u učenju i zabavi

adreinaBS_marinaM

Andreina Bekafigo Starčević i Marina Mirković

Sažetak

Kao i svake godine, obilježavanjem Dana sigurnijeg interneta, pokušavamo učenike osvijestiti o mnogobrojnim posljedicama koje na mladu osobu može ostaviti prekomjerno konzumiranje internet sadržaja. Ako još virtualni identitet nije siguran i dobro zaštićen, veće su mogućnosti za negativna iskustva.

U današnje vrijeme, većina adolescenata sudjeluje u online igrama. One mogu biti u rasponu od jednostavnih tekstualnih igara do igara koje uključuju složenu grafiku i virtualne svjetove naseljene mnogim igračima. Igre mogu poboljšati djetetovu koordinaciju, rješavanje problema i vještine višestrukih zadataka, kao i pomoći u izgradnji društvenih vještina putem internetske interaktivnosti s drugim igračima. Ali također je važno razumjeti što bi moglo poći po zlu i negativno utjecati na učenike.

Cilj je konstantno upozoravati na negativnu stranu online okruženja, ali i educirati mlade kako se zaštititi od tog ogromnog internet prostora i osjećati se sigurnima u vrijeme dokolice.

Ključni pojmovi: online igranje, ponašanje na internetu, kibernetički kriminalitet, grooming.

Uvod

Dan sigurnijeg interneta u Tehničkoj školi u Požegi obilježava se dugi niz godina. Škola od 2010. godine sudjeluje u nacionalnoj kampanji putem projekta „Sigurnost i zaštita djece na internetu“.

Povodom Dana sigurnijeg interneta u odabranim razrednim odjelima pedagoginja škole i nastavnica računalstva održale su predavanja i radionice o sigurnosti mladih na internetu. U suradnji sa službenikom MUP-a u Požegi održano je predavanje o kibernetičkom kriminalitetu.

Učenici dok igraju online igre mogu komunicirati sa strancima, uključujući odrasle osobe putem web kamere, privatnih poruka ili online chata. To povećava rizik od kontakta s online zlostavljačima, mogućim seksualnim predatorima ili zlostavljanja od drugih igrača.

Online igranje

U aktivnosti „Ja i igranje“ učenici drugih razreda ispunjavali su radni list o svom odnosu prema online igranju. Njihovo tjedno provedeno vrijeme u igri u prosjeku iznosi oko 20 sati, ali ima onih koji znatno premašuju to vrijeme. Promišljali su i procjenjivali ulogu koju digitalni mediji imaju u njihovom životu.

Slika 1Slika 2
Slika 1., Slika 2.: Aktivnost „Ja i igranje“

Aktivnost „Cool je biti (ne)ljubazan?“ omogućila je učenicima da shvate koncept dezinhibicije na mreži te objasne kako to može biti problematično. Pri tome su analizirali realistične scenarije u kojima su se našli oni ili njihovi prijatelji za vrijeme online igre.

Slika 3
Slika 3. Aktivnost „Cool je biti (ne)ljubazan?“

Aktivnost „Moralni kompas“ poziva učenike da istraže različita ponašanja na internetu odlučujući jesu li etički prihvatljiva i pri tome opravdavaju svoje odgovore. Pri tome koriste komentare:

  • Ispravno
  • Pogrešno
  • U čemu je problem?!
  • Koristi sve dok te ne uhvate!
  • To je izbor pojedinca
  • Ovisi o situaciji

Neka od ponašanja koja su učenici analizirali:

  • Izvršiti pritisak na prijatelja da ostane budan do kasno i igra igrice
  • Započinjanje igre kada znate da jedan prijatelj tada ne može igrati
  • Javno izazivanje osobe s vrlo kontroverznim stavovima
  • Igranje igrica s ekstremnim nasiljem
  • Psovanje protivnika u igri
  • Blokiranje prijatelja jer pobjeđuje u igri i ne prestaje likovati
  • Napuštanje igre ​​jer vam se ne sviđaju igrači s kojima ste se udružili.

Slika 4Slika 5
Slika 4., Slika 5.: Aktivnost „Moralni kompas“

„Ljestvica utjecaja“ je aktivnost u kojoj su učenici razmišljali o tome kako na pojedince mogu utjecati različiti online odnosi koje doživljavaju. Pojedinci mogu pokušati iskoristiti online odnose koje imaju s drugima kako bi utjecali na ljude, pozitivno ili negativno. Utjecati na nekoga znači pokušati djelovati na njegovo ponašanje, misli i uvjerenja.

Sigurnost na internetu

Na Dan sigurnijeg interneta 8. veljače 2022. godine pojedini učenici sudjelovali su u Potrazi za boljim i sigurnijim internetom, sa zanimljivim interaktivnim zadacima, koje je pripremila organizacija Suradnici u učenju te u Online kvizu u organizaciji Centra za sigurniji internet.

Učenici prvih razreda proučavali su na portalu Nacionalnog CERTa i Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) brošure o sigurnosti na internetu.

Slika 6Slika 7
Slika 6., Slika 7.: Učenici proučavaju brošure o sigurnosti na internetu

Kibernetički kriminalitet

Želeći ukazati na sve moguće faktore rizika u virtualnom okruženju, u suradnji sa službenikom MUP-a u Požegi, gospodinom Goranom Matijevićem, organizirano je predavanje za 3.F i 4.F razred, smjera tehničar za računalstvo. Tema predavanja je vrlo aktualna jer se upravo u tjednu obilježavanja sigurnosti na internetu dogodio hakerski napad na A1 telekomunikacije te su ugrožene velike količine osobnih podataka.

Učenicima je pojašnjeno koje točno sve radnje spadaju u kibernetički kriminalitet, pokazani su stvarni primjeri koji su se dogodili te je rečeno kolike su novčane ili zatvorske kazne za takva djela u Republici Hrvatskoj.

Slika 8Slika 9
Slika 8, Slika 9: Predavanje o kibernetičkom kriminalitetu

Online prijateljstvo ili grooming

Predavanje je održano učenicima 2.D razreda u programu automehatroničar. U razgovoru s učenicima, pedagoginja škole zamijetila je da učenici poznaju problematiku, ali ne znaju za stručan, službeni termin online grooming/mamljenje. Učenici pričaju kao da se to događa nekome „trećem“, jednostavno je nemoguće da se dogodi njima („mi bismo to znali“, „pa nismo tako naivni da šaljemo drugima svoje fotografije“ i sl.). Većina ih nije svjesna da se predator može uvući korak po korak u njihov život i postati im prvo prijatelj kojemu vjeruju, a potom ih ucijeniti. Većina učenika ni ne razmišlja o tome da je to vrlo moguće izvesti u stvarnom životu. Zamislili su se tek kada im je postavljeno pitanje: „Što da si nekome vjerovao i poslao svoju fotografiju, a onda je ta osoba tvoju povjerljivu fotografiju odlučila podijeliti sa svojim prijateljima, njeni prijatelji sa svojima i tako dalje u virtualni bezdan?“ Tada su osvijestili mogućnost takve situacije i bespomoćnost koju bi osjetili u tom trenutku, ali i iznimnu neugodnost zbog razotkrivanja.

Grooming nije uvijek lako uočiti, ali je mogućnost razgovora s odraslom osobom uvijek dostupna opcija – roditelji, nastavnici, pedagog, prijatelji. U slučaju da se osoba nikome ne može obratiti za pomoć i savjet, može nazvati besplatni telefon Centra za sigurniji Internet, 0800 606 606, te razgovarati s jednim od njihovih savjetnika.

Nacionalno istraživanje deShame

Tehnička škola sudjelovala je u nacionalnom istraživanju deShame čija je svrha bila produbiti spoznaje o rizičnim ponašanjima srednjoškolaca u online okruženju te saznati koliko su srednjoškolci izloženi štetnim sadržajima i seksualnom uznemiravanju u online okruženju. Ukupno je sudjelovala 21 škola iz Hrvatske, a upitnike su ispunjavali učenici 1. i 3. razreda srednje škole (ukupno 2016 učenika u ispitivanom uzorku).

Među zabrinjavajućim rezultatima izdvajamo da 42% ispitanih učenika koriste 2 ili više profila na društvenim mrežama. Ne možemo ne zapitati se za što koriste druge profile. Također, alarmantno je i to da gotovo 40% mladih izjavljuje da je primilo sadržaje seksualne tematike od poznatih i nepoznatih osoba.

Izrazito rizično online ponašanje pokazao je rezultat da 10% ispitanika šalje svoje vlastite seksualne sadržaje drugima, dok 4% njih to šalje ljudima koje ne poznaje. U rezultatima je evidentirano i kazneno djelo seksualne iznude i prinude (sextortion). 93,1% ispitanika svjedočilo je seksualnom uznemiravanju na internetu, a kao rješavanje problema na prvom mjestu spominju blokiranje osobe na internetu, samostalno rješavanje problema i vršnjačku pomoć. Ispitani učenici navode da se ne bi obratili odraslima u školi za pomoć jer ih je strah da bi njihova reakcija bila preburna.

Prilog 1. Rezultati deSHAME istraživanja u Hrvatskoj, Centar za sigurniji internet

Zaključak

Vrlo je bitno osvijestiti učenike kada banalna situacija postaje ozbiljnom te kako je pomoć nužna, skupiti snagu i obratiti se nekome za pomoć, ispričati sve što se dogodilo.

Rezultati deShame istraživanja pokazali su da sva rizična ponašanja i situacije postoje kod mladih u našim srednjim škola, da ona nisu dijelom nekog lošeg filmskog scenarija te da je naša uloga u prevenciji i prepoznavanju rizičnih online ponašanja zaista bitna, a u edukaciji o takvim ponašanjima ako ne i najvažnija.

Literatura

  1. All fun and games? Exploring respect and relationships online, https://saferinternet.org.uk/safer-internet-day/safer-internet-day-2022
  2. Suradnici u učenju, https://ucitelji.hr/
  3. Centar za sigurniji Internet, https://csi.hr/
  4. Nacionalni CERT, https://www.cert.hr/
  5. Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM), https://www.hakom.hr