Kada sigurnost pokuca na vrata…

valentina_blaskovic

Valentina Blašković

Sažetak

U Područnoj školi Bernarda M. Luketića Zagorje, Prve osnovne škole Ogulin na satovima Informatike obilježen je Dan sigurnijeg interneta. O pravilima sigurnog korištenja Interneta, o potencijalnim opasnostima, kao i o lažnim vijestima i odgovornom ponašanju učili su učenici od 1. do 4. razreda. Svi razredi su imali projektne aktivnosti i zadatke a rezultate i radove pomno su bilježili i prezentirali unutar razreda.

Ključne riječi: Dan sigurnijeg interneta, DSI 2022, sigurnost, odgovornost, lažne vijesti (fake news).

Uvod

Svjesni da je globalizacija dovela do toga da su online servisi sve dostupniji svima na svijetu i da novi mediji imaju ulogu obrazovanja, informiranja, odgajanja i zabavljanja djece i mladih. Mediji svakodnevno oblikuju stajališta i mišljenja o određenim temama. Napretkom i razvojem tehnologije razvijaju se i mediji, a osim odraslih sve su najčešći korisnici tih medija su i naši učenici. Nužno je uključiti učenike u korištenje usluga Interneta ali na način da ih se informira i educira. U ovome području učenici trebaju učitelje da ih naučite sigurno hodati i komunicirati sa svijetom oko sebe. Koji podatci se smiju napisati na internetu, kako se ponašati, jesu li internetski prijatelji pravi i zašto je potrebno slušati roditelje i učitelje treba djeci objasniti, reći i pokazati. To je bila nit vodilja kroz ovogodišnji Dan sigurnijeg interneta.

Učenici 1. i 2.razreda na početku sata upoznali su pojam lažna vijest kao oblik propagande nastale korištenjem dezinformacija i masovne obmane. Lažne vijesti najčešće su plasirane u javnost putem novina ili društvenih mreža u svrhu dezinformiranja i zastrašivanja javnosti ili u svrhu parodije, satire ili jednostavnog privlačenja pažnje. Učenici su dobili zadatak osmisliti jednu lažnu vijest. Smisao ove aktivnosti bio je uvidjeti koliko je lako neku vijest doraditi, izmijeniti ili u potpunosti iznova napisati. Zadatak je bio prisjetiti se nečega što su nedavno čuli a vezano je uz vijest iz bilo kojeg područja (matematika, sport, informatika, glazba,…). Tu vijest učenik je trebao pretvoriti u šokantnu vijest bilo da time vijest postaje istinita ili lažna. Svoje ideje zapisivali su u bilježnicu. Učenici su se potom upoznali sa mrežnom stranicom Break Your Own News koja omogućava izradu vijesti – istinitih ali i lažnih. U izradi vijesti učenici su uočili dva mjesta za unos teksta: Headline (tekst ispisan u bijeloj traci) i Ticker (tekst ispisan manjim slovima, u žutoj traci). Učenici su nakon unošenja teksta priložili fotografiju koja je usko vezana uz samu vijest a doprinosi stvaranju dodatne zbunjenosti kod čitatelja ili bolje pojašnjava ono o čemu vijest govori.

clip_image002 clip_image004
Slika 1. Istina ili laž?           Slika 2. Može čaša zelene Coca-Cole?

Svoje uratke učenici su dijelili na razrednoj ploči Padlet i međusobno vrednovali brojem zvjezdica (od 1 do 5) ovisno o uspješnosti odrađenog zadatka. Potom su autori vijesti predstavljali svoj rad i objašnjavali zašto su odabrali baš tu temu i je li njihova vijest istinita ili lažna. Zaključili smo da lažne vijesti možemo prepoznati tako da dobro proučimo izvor, odnosno mrežnu stranicu na kojoj se vijest nalazi. Takclip_image006ođer, uvijek trebamo provjeriti autora i datum objave, te ako je vijest previše neobična i čudna, možda je u pitanju neka šala i zasigurno se radi o lažnoj vijesti. Svakako je dobro razmisliti pa čak i pitati nekoga (roditelje, učitelje, knjižničare) za mišljenje ili objašnjenje ako postoji nedoumica. Da bi sve naučeno na satu nekako i zabilježili zajedno smo izradili razredni plakat koji krasi zidove informatičke učionice ali i podsjeća učenike na sve što znaju o lažni vijestima.

Slika 3. Prije nego klikneš razmisli!

Na kraju sata učenici su brigu oko lažnih vijesti zamijenili razvojem svijesti o primjeni digitalne tehnologije, razvijali su i vještine i stavove za odgovorno i sigurno korištenje tehnologije s dabricom Darkom i upustili su se u pustolovine i istraživanja sa medom Markom i mudrom sovom u igri Dabrica Darka otkriva digitalni svijet.

Učenici 3. i 4.razreda raspravom i razgovorom započeli su obilježavanje Dana sigurnijeg interneta. U nastavnoj aktivnosti debatiralo se na temu: Jesmo li sigurni na mreži? Učenici su iznosili i potkrepljivali svoje tvrdnje primjerima iz vlastitog iskustva ili iskustva svojih prijatelja. Negacijska skupina bila je u prevelikoj prednosti sa puno navedenih primjera nesigurnosti na mreži te smo raspravo time zaključili. Slijedila je aktivnost gledanja animiranog videa Crvenkapica (Little Red Riding Mood iz Funmoodsovog Online Safety Kita). Riječ je o modernoj verziji klasične priče koja upozorava na opasnosti dijeljenja Facebook profila sa strancima. Ovakve vrste resursa mogu osvijestiti učenike o opasnostima loše upotrebe tehnologija te im može pomoći da usvoje odgovorno ponašanje u svakodnevnom životu. Komentiranjem onog što se odvijalo u videozapisu i koje smo pouke izvukli iz njega, učenici su započeli izradu plakata na temu Sigurnosti na internetu s Crvenkapicom kao ključnim likom plakata.

clip_image008 clip_image010
Slika 4. Opasno je nepoznato?       Slika 5. Sedam pravila Crvenkapice.

Da bi maksimalno iskoristili internet, učenici trebaju biti spremna donositi pametne odluke. A da bi u tome uspjeli učenici moraju učiti osnove digitalnog građanstva i sigurnosti kako bi mogli pouzdano istraživati internetski svijet. Slijedeća aktivnost bila im je avanturistička igra koja stavlja ključne lekcije digitalne sigurnosti u praksu. Igra omogućava djeci stvaranje dobrih navika u digitalnom svijetu. Uči ih razumjeti digitalnu interakciju (i njezine posljedice) u sigurnom, obrazovnom okruženju. Radi se o igri Interland i svaki učenik je odigra jednu razinu igre i upoznao se sa savjetima mudrih internauta.

Kako bismo zaokružili cijelu priču o sigurnosti na internetu zajedno smo izradili razredni plakat naslovom Siguran Internet. Svako slovo tog pojma bilo je početno slovo jednog savjeta u online okruženju:

S – Sigurnost, jednako je važna i u online i u offline svijetu. Osiguraj najprije sebe prilikom spajanja na Internet a samim time osigurat ćeš u neku ruku i ostale.
I – Identitet, zapamti da uvijek moraš voditi računa o svojem pozitivnom online identitetu te dobro zaštiti svoje osobne podatke. Stvaraj dobar online ugled.
G – Govor mržnje, podrazumijeva korištenje izjava koje proizlaze iz stereotipa i predrasuda na raznim mjestima na Internetu a koje su uvredljive ili ponižavajuće prema pojedinu ili toj skupini. Zalaži se protiv govora mržnje!
U – Uvijek moraš razmisliti prije nego što objaviš nešto na internetu. Piši poruke kada si dobre volje.
R – Razgovaraj s prijateljima kojima vjeruješ kada te nešto muči jer najbolje je razgovarati s nekim o problemima koji te muči. Ali pomogni i ti svom prijatelju ako negdje zapne.
A – Ako ti je potreban savjet oni se mogu dobiti na mnogim mjestima i ako ti se dogodi nešto loše online uvijek možeš dobiti pomoć. Stranice Hrabrog telefona su dobro mjesto za početak rješavanja problema.
N – Nove prilike, online svijet ih je prepun: komunikacija, učenje, suradnja – mogućnosti su bezbrojne. Prihvati ih i zapamti da moraš kritički razmišljati.

I – Imaš li problema na internetu obrati se odrasloj osobi u koju imaš povjerenje. Odrasla osoba će ti bolje znati reći što je dobro a što nije.
N – Nikada ne objavljuje nešto što bi moglo uznemiriti druge. Ne objavljuj tuđe fotografije i osobne podatke.
T – Tolerancija, trebali bismo biti tolerantni prema drugačijem i treba bismo postati svjesni da je raznolikost ljudsko bogatstvo. Učeći o drugima postajemo tolerantni prema onome što je različito.
E – Eksperimentiraj i uživaj online ali ne zaboravi paziti što radiš – baš kao i u offline svijetu. Komuniciraj, istražuj i uči.
R – Razmisli jako dobro prije nego želiš objaviti nešto na internetu. Ne dijeli osobne podatke ni sa kim.
N – NE govoru mržnje na internetu! Treba poštivati ljudska prava kao i dostojanstvo drugih ljudi, ponajprije „ugroženih skupina“.clip_image012
E – E-učenje, Internet nudi bezbrojne mogućnosti, ne samo za zabavu i komunikaciju već i za učenje i obrazovanje. Provjeri koje ti se mogućnosti pružaju i iskoristi ih za cjeloživotno učenje.
T – Tvoji prijatelji su ljudi koje zaista poznaješ a ne oni koje poznaješ online. Druži se samo s prijateljima iz offline svijeta u online svijetu.

Slika 6. Znate li tko je s druge strane ekrana?

Zaključak

Novi masovni mediji, koji su se pojavili unazad dvadesetak godina, jesu internet, razne platforme za izmjenu videozapisa i fotografija, društvene mreže, igre,… Posebno ranjiva skupina u tom svakako su djeca. Može se dogoditi nešto što nije toliko opasno ali je neugodno, poput toga da vide razne neprimjerene sadržaje, pa sve do opasnih stvari poput prijetnji od strane poznatih ili nepoznatih osoba, krađa identiteta i slično. Jedino rješenje je edukacija. Edukacijom raznih ciljnih skupina od kojih su svakako glavni djeca ali i drugi akteri u djetetovom životu uvelike će izmijeniti stav i omogućit će djeci da se bore protiv tamne strane online svijeta na kvalitetan, siguran i zdrav način. Na internetu, kao i u stvarnom svijetu, djeca moraju znati kako se ponašati da bi bili sigurni i kako Internet može biti sigurnije mjesto za učenje, komunikaciju ali i zabavu i igru.