Astronaut Jan postaje Internaut

mateja_paradzik

Mateja Paradžik

Sažetak

Čuvši za termin „internaut“, znala sam da će on biti misao vodilja i glavna tema nastave informatike narednih nekoliko mjeseci. Svemir, planeti i astronauti u internetskom svijetu odmah su zazvučali kao glavni motivator u radu s učenicima i poučavanju. Internaut ili internetski astronaut je tako postao tema istoimenog školskog projekta. Naš školski projekt ima naglasak na tri domene: e-bonton (ponašanje na internetu), pretraživanje interneta i sigurnost na internetu. Upravo u sklopu domene sigurnosti na internetu uvrštena je aktivnost vezana uz obilježavanje Dana sigurnijeg interneta.

Primarna aktivnost je bila online izazov „Kako je astronaut Jan postao Internaut“. Izazov je kreiran kao interaktivna web stranica koju je svaki učenik mogao savladavati samostalno ili u paru kroz jedan školski sat. Izazov se sastoji od osam razina, a učenici su učenjem i rješavanjem zadataka pozvani pokazati svoja znanja i pomoći astronautu da dođe na Mjesec. Dolazak astronauta na Mjesec je simbol dostizanja cilja i prolaska izazova te pronalaska sigurnijeg interneta.

Ključne riječi: internaut, internet, sigurnost na internetu, informatika, izazov.

Uvod

Nastava informatike relativno je novo područje obrazovanja u našem školskom sustavu. Informatika se u osnovnim školama sada izvodi kroz sve razrede osnovnoškolskog obrazovanja. To je sjajan prostor za informiranje i savjetovanje učenika za digitalni svijet. Škola je institucija u kojoj djeca i mladi svakodnevno provode puno vremena, čak više nego u svojoj obitelji. Ako uzmemo u obzir da svoje slobodno vrijeme uglavnom provode pred ekranima, to pred učitelje stavlja određenu razinu odgovornosti. Svjesna toga i nakon godinu dana iskustva u nastavi informatike u razrednoj nastavi, nastojala sam poduprijeti postojeći program s različitim projektnim aktivnostima. Na temelju iskustva u radu s učenicima jasno mi je da oni, iako digitalni urođenici, nemaju dovoljno preduvjeta za siguran boravak na internetu i da potencijal informacijsko-komunikacijske tehnologije ne koriste u cijelosti.

Kao dodatak nastavnim sadržajima, osmislila sam školski projekt „Internaut–internetski astronaut“. Projekt je primarno zamišljen kao internetski izazov za učenike 3., 4., i 5. razreda osnovne škole. Izazov se bavi područjima ponašanja na internetu, pretraživanje interneta i sigurnosti na internetu. Cilj projekta je jačanje digitalne, medijske, informatičke i informacijske pismenosti koje su kao preduvjet sigurnog boravka i snalaženja u digitalnom svijetu.

Središnji dio

„Astronaut Jan želi postati Internaut“ (URL: bit.ly/internaut_izazov) je interaktivni izazov kroz koji učenik prolazi čitajući upute i odrađujući zadatke koji su postavljeni na stranici. Dizajn izazova je kreiran u digitalnom alatu za grafički dizajn, Canvi. Prezentacija sadržaja u izazovu je omogućena uz pomoć Google sites, strukturiranog alata za izradu web stranica. Izazov je grafički prilagođen uzrastu osnovnoškolaca. Slikovito je prikazana tema svemira i astronauta koji njime putuje. Kroz dizajn i priču o astronautu koji putuje svemirom se nastojalo učenike potaknuti na rješavanje izazova i učenje. Učenicima je na početku predstavljen lik astronauta Jana i njegova uloga. Astronaut poziva učenika da s njim usvaja prihvatljive oblike ponašanja kako bi internet učinio boljim mjestom, što i je ideja Dana sigurnijeg interneta.

Slika1Slika2
Slika 1. Naslovnica izazova        Slika 2. Upute za rješavanje izazova

Poveznica na izazov i poziv na suradnju podijeljen je u Facebook grupama vezanim uz nastavu informatike. Kolege iz cijele Hrvatske su komentirali i prihvatili poziv. To se kasnije vidjelo i kroz rješenja pojedinih zadataka.

Prva i druga razina izazova se oslanja na temu računalnih virusa. Učenici igraju igru u intuitivnom i poznatom alatu Wordwall. Učenici trebaju smjestiti zadane riječi na odgovarajuća mjesta u rečenici i na taj način simbolično pomažu zaraženom računalu. Teme koje se obrađuju su: računalni virusi, trojanski konj i antivirusi. Igre u Wordwallu Slika3su učenicima inače jednostavne za korištenje, oni samostalno istima pristupaju i onda su fokusirani na sadržaj zadatka. Tema računalnih virusa im je poznata sa sata informatike. Zadatak su odrađivali uspješno, najčešće u paru. Nakon prve razine učenici slažu slagalicu u alatu Puzzel.org.

Slika 3. Slagalica na 2. razini izazova

Završna slika ih upućuje na to da je računalo zdravo i računalni sustav normalno funkcionira. Tada učenici prelaze na sljedeću razinu izazova. Učenici su nakon složene slagalice osjećali veliki ponos jer nisu htjeli ostaviti računalo zaraženo. Složena slika im je označavala osjećaj pobjede što je dobra motivacija za nastavak putovanja kroz svemir.

Treća razina je tematski vezana uz zaporke. Ta razina sadrži videozapis u kojem učenici uče o zaporkama, a nakon toga praktično koriste svoja znanja. Učenici imaju priliku generirati „jake“ zaporke, provjeriti koliko su njihove zaporke sigurne i odigrati simboličnu igru o sigurnim (jakim) zaporkama u Wordwallu. Ovu aktivnost inače pSlika4rovidimo i za Svjetski dan zaporki. Učenicima je iznimno zabavno generirati i provjeravati sigurnost svojih zaporki. Oni su najviše vremena provodili na ovoj razini izazova. Provjera sigurnosti zaporki ih je poticala na suradnju i na razmjenu iskustava. Također, postavljali su dodatna pitanja što je obogatilo ovu temu.

Slika 4. Zaporke na 3. razini izazova

Na sljedećoj razini učenici putem kviza u alatu Genially pokazuju koliko su oprezni prilikom boravka u digitalnom svijetu. Kroz kviz rješavaju pitanja o digitalnim tragovima, zaštiti osobnih podataka, pravilima digitalne komunikacije, groomingu, cyberbullingu, red buttonu i ograničenjima na društvenim mrežama. Odigravši kviz, učenik treba razmisliti i napisati prijedlog svojih pravila za ponašanje na internetu. Predlaganje pravila je zamišljeno kao pisanje pravila i razmjena istih. Dakle, koristeći Mentimeter učenici pišu pravila i nakon toga imaju priliku vidjeti sva pravila na jednom mjestu. Na takav način razina motivacija i kreativnosti izrazito je rasla jer su vidjeli koliko je drugih učenika u online okruženju sudjelovalo u predlaganju pravila. Problem se stvorio zbog izostajanja nadzora pri upisivanjem pravila pa su neki učenici upisivali neprihvatljive izjave. Prilikom izrade izazova računala sam na mogućnosti i taj negativan efekt te sam često provjeravala rezultate. Nakon uočenih nepravilnosti, odmah sam generirala novi predložak u kojem su učenici nastavljali pisati prijedloge. Kroz ovaj zadatak smo mogli pretpostaviti koliko je učenika sudjelovalo, uzevši u obzir da su neki mogli više puta predlagati pravila. Pretpostavka je da je sudjelovalo otprilike 600 učenika.

Šesta razina je također izrađena u Genially alatu, a učenicima su predstavljeni osobni podaci i upozoreni su na zaštitu istih u digitalnom svijetu. Osobne podatke im je predstavio astronaut Jurij koji je simbolično nadogradio priču o putovanju svemirom. Nakon pogledanog videozapisa uslijedio je kreativan zadatak u kojem su učenici imali priliku pokazati što su naučili o zaštiti osobnog identiteta na internetu. Prvi korak je bila izrada vlastitog avatara uz pomoć Free Avatar Makera. Učenici su se morali samostalno upustiti u istraživanje alata i u njemu kreirati avatar. Drugi korak je bila mogućnost kreiranja osobne iskaznice, a predložen je alat za grafički dizajn, Canva.

Posljednja razina izazova je bilo predstavljanje kreativnih digitalnih radova na ploči u alatu Padlet. Učenicima je prikazan način korištenja pa su onda svoje uratke dijelili s ostalima. Na ploču su najčešće stavljali kreirane avatare, neki su pisali savjete, a tek par učenika je postavilo kreirane osobne iskaznice. Učenici su bili upozoreni na čuvanje osobnih podataka. U ovom izazovu nisu svi postavili svoje radove, pretpostavljam da je to ovisilo o vremenu koje su učenici imali za odrađivanje cijelog izazova. I na ovoj razini se pojavio problem s nadzorom u objavljivanju na ploči pa sam neke uratke morala brisati jer su bili neprihvatljivi.

Na krSlika5aju izazova je grafički prikazan astronaut Jan na Mjesecu što je značilo da je postao Internaut i da je pronašao sigurniji internet.

Slika 5. Astronaut na Mjesecu – Internaut

Zaključak

Cilj ove aktivnosti je bio obilježiti Dan sigurnijeg interneta te povezati u suradnji učitelje i učenike u cijeloj Hrvatskoj. Cilj je bio učiti kroz igru i učiniti Internet boljim mjestom. Na kraju možemo zaključiti da je priča s internetskim astronautom zabavila učenike i motivirala ih na učenje i stvaranje prihvatljivog oblika ponašanja u digitalnom svijetu. Iako digitalni urođenici, ipak postoji puno prostora za učenje kako bi bili oprezniji u digitalnom okruženju. Reakcije učenika su bile izrazito pozitivne, a reakcije kolega su također pokazale nužnost ovakve generacije. Kroz broj i reakciju učenika, zaključili smo da su svi ciljevi ostvareni. Prostor za napredak vidimo, a to ćemo napraviti kroz sljedeće aktivnosti. Ideja za sljedeći Dan sigurnijeg interneta je, uz izazov, provedba istraživanja o sigurnosti osnovnoškolaca na internetu. Do tada, imamo još jednu cijelu godinu da internet činimo boljim mjestom.

Literatura

  1. Astronaut Jan želi postati Internaut – Svemirski izazov u potrazi za sigurnijim internetom URL: bit.ly/internaut_izazov (2. veljače 2022.)
  2. Krelja Kurelović, Elena; Bodiš, Sanela; Vasiljević, Biljana. Odgojna komponenta u nastavi informatike. URL: https://hrcak.srce.hr/file/156462 (18. veljače 2022.)