DSI2021: Pitanja u OŠ Petrijanec

jasminka_belscak

Jasminka Belščak

Sažetak

Povodom Dana sigurnijeg interneta, na nastavi informatike u OŠ Petrijanec održane su radionice za sve učenike škole o sigurnosti na internetu. Ovogodišnji slogan je „Zajedno za bolji internet“. Svjesni smo kako o sigurnosti na internetu nije dovoljno poučiti samo učenike. Upravo iz tog razloga održano je i predavanje za roditelje i sve zainteresirane osobe. U radionice i predavanje bio je utkan ključni motiv i pojam „Pitanja“ te su se zajedničkom suradnjom svih sudionika dobili odgovori na pitanja o Internet abecedi, zamkama elektroničke pošte, prepoznavanju nasilja na internetu i traženju pomoći.

Ključni pojmovi: Internet abeceda, e-nasilje, zamke elektroničke pošte, pravila

Uvod

Iako je ove godine Dan sigurnijeg interneta bio 9. veljače, u Osnovnoj školi Petrijanec su se aktivnosti vezane uz sigurniji internet već tradicionalno održavale tijekom cijelog tjedna od 8. do 12. veljače u svim razrednim odjelima na satima informatike. Provodile su se različite radionice za učenike, a podijeljene su im i brošure “Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih telefona“ koje je osmislio HAKOM. Na Dan sigurnijeg interneta, 9. veljače 2021. u 17 sati je održano virtualno predavanje za sve zainteresirane učitelje, učenike, roditelje te za sve zainteresirane osobe.

Glavni dio

Radionice i aktivnosti za učenike

Naši su najmlađi učenici, prvašići i drugašići, na svojim tabletima kroz radionicu „Pišem Pišem digitalno 1digitalno“ pisali pojmove o internetu, razgovarali o tomu što znaju o internetu, kako ga oni koriste, što rade te kako se ponašaju u internetskom okruženju. Učitelji su im objašnjavali kakve se sve opasnosti tamo mogu skrivati. Pišem digitalno 2Na temelju svojih iskustava i razgovora osmislili su i napisali pravila kojih se moraju pridržavati na internetu kako bi se osjećali sigurnije. Na radionici „Digitalni tragovi mojih prijatelja“ učenici su istraživali koji su podatci o njihovim prijateljima objavljeni na internetu. Na taj su način otkrivali koje su javne digitalne tragove ostavili te koje Internet abeceda 1su moguće posljedice objavljivanja osobnih podataka. Tijekom radionice su naučili koliko je važno podesiti postavke privatnosti kako bi na internetu bili što sigurniji. Na radionici „Internet abeceda“ učenici su samostalno istraživali pojmove vezane uz abecedu. Četvrtaši su za suradnju i stvaranje abecede koristili Microsoft WhiteInternet abeceda 2board koji je bio podijeljen u Teams razredu te su na virtualne papiriće napisali pojmove koji su im poznati, a povezani su s temom internet. Ispravnost napisanog pojma učenici su provjeravali pretraživanjem interneta. Osmaši su ostvarili virtualnu suradnju u Whiteboard chat alatu. Svaki je učenik samostalno osmislio ploču na zadano slovo abecede, a kasnije je objasnio zašto je odabrao baš te pojmoInternet abeceda - slovo Hve. Raspravljalo se i o mrežnim servisima za objavu sadržaja, a kao najčešće korištene izdvojili su Facebook i Instagram. Suradničkim radom su pomoću umnih mapa prikazali ograničenja, prednosti i Internet abeceda - slovo Mnedostatke korištenja mrežnih servisa za objavu sadržaja koje su prezentirali svojim prijateljima. Alate za online suradnju i izradu umnih mapa učenici su mogli odabrati samostalno, no većina učenika koristila je alate Miro i Popplet.

FacebookInstagram

Online predavanje otvoreno za javnost

Na Dan sigurnijeg interneta na inicijativu učiteljice Jasminke Belščak, učiteljice Online predavanjesavjetnice iz informatike održano je online predavanje otvoreno za javnost. Korištenjem alata Zoom predavanju su nazočili djelatnici škole i roditelji naših učenika. Predavači su bili učitelji informatike u našoj školi Jasminka Belščak, Valentina Martinčević i Miroslav Marković. Teme predavanja bile su:

  1. Uvodno predavanje: Što je Dan sigurnijeg interneta?
  2. Koje zamke skriva elektronička pošta?
  3. Kako prepoznati nasilje na internetu?
  4. Što ako zatrebam pomoć?
  5. Sudionici pitaju

Drugoga dana u drugom tjednu drugoga mjeseca ove godine, 9.veljače, diljem Europe održale su se informativne radionice ili predavanja za djecu i roditelje koje za cilj imaju skrenuti pozornost javnosti na važnost sigurnog korištenja interneta u dječjoj dobi. U OŠ Petrijanec toj se problematici aktivno posvećuje cijeli tjedan na nastavi informatike, no o sigurnosti učenika na internetu brine se tijekom cijele godine na svim nastavnim predmetima. OŠ Petrijanec u svojem kurikulumu ima uvrštenu temu Sigurnost na internetu.

Elektronička pošta može skrivati zamke. Tijekom 2020. godine 54% elektroničke pošte je bilo neželjeno (spam). Učestale su i prijevare putem elektroničke pošte (phishing) kojima je cilj ostvarivanje financijske koristi pa čak i krađa identiteta. Polaznici predavanja upoznati su s najčešćim metodama prijevara: jednostavni zahtjev, lažni linkovi, lažna web-sjedišta, lažni skočni prozori kao i tzv. Tabnabbing – nekontrolirano osvježavanje neaktivnih kartica internetskog preglednika uz dodatak zloćudnog sadržaja. Kroz razgovor sudionici su bili upoznati s aktualnim, stvarnim primjerima zamki elektroničke pošte nakon čega su nabrojeni i objašnjeni savjeti za zaštitu.

S obzirom na to da je u današnje vrijeme sve veći broj djece i mladih izložen nasilju preko interneta, jedna od tema bila je posvećena vrstama e-nasilja te prepoznavanju i koracima rješavanja e-nasilja. Iako učenici žrtve mogu imati različite „simptome“, istaknuti su oni koji se najčešće uočavaju, npr. povlačenje, tuga, poremećaj apetita i spavanja, smanjen uspjeh u školi, zatvaranje i skrivanje posjećenih stranica i alata na internetu, brisanje postojećih korisničkih računa te smanjenje vremena provedenog na internetu. No, te iste simptome mogu pokazivati i djeca počinitelji. Polaznicima je napomenuto kako je svako dijete individua i kako navedeni znaci ne moraju biti isti za sve. Najvažnije je dobro poznavati dijete i imati dobar, otvoren te pouzdan međusobni odnos jer se tako najlakše primijeti ukoliko dijete postane žrtva e-nasilja. U slučaju elektroničkoga nasilja prvi je i najvažniji korak prekidanje e-nasilja i razgovor s djetetom te pružanje pomoći u koju je moguće uključiti i razne stručnjake iz odgojno-obrazovne, a po potrebi i šire djelatnosti.

Na kraju predavanja istaknuti su i prezentirani odabrani portali na kojima učenici, roditelji i svi zainteresirani mogu saznati više o sigurnosti na internetu: Naivci.hr, Petzanet.ucitelji.hr, Medijskapismenost.hr, CERT.hr, CSI.hr.

Suradnjom do zaključakaPredavanju je prisustvovao i gospodin Igor Barlek, službenik za zaštitu podataka za OŠ Petrijanec koji se nakon predavanja uključio u raspravu i zajedničko donošenje zaključaka. Tijekom nastave učenici, a kasnije i polaznici predavanja su u suradnji s predavačima, učiteljima informatike, došli su do mnogih zaključaka. Najvažniji zaključci su:

  • čuvati svoje i tuđe osobne podatke
  • pažljivo birati prijatelje na društvenim mrežama
  • ne uključivati se u grupe, na stranice ili aktivnosti za koje nemate dovoljno informacija o sadržajima koji se tamo objavljuju i svrsi istih
  • razmisliti o sadržaju poruke koja se šalje
  • razgovarati (roditelji, djeca, učitelji) o navikama prilikom korištenja interneta

Zaključak

Poučeni višegodišnjim iskustvom kao i osjetljivošću problematike korištenja interneta, u OŠ Petrijanec učenike poučavamo o sigurnosti na internetu tijekom cijele nastavne godine, a osobito tijekom Tjedna sigurnijeg interneta. Kao i prijašnjih godina i ove smo godine u OŠ Petrijanec sve korisnike interneta uspješno potaknuli na promišljanje, osvijestili smo važnost pristojnog ponašanja i poučili naše učenike te njihove roditelje, kao i učitelje sigurnom korištenju interneta. Kao rezime ovog tjedna može se istaknuti pjesma učenice V.K. „Pitanja“.

Pitanja

Bole li te ikada riječi?
Razmišljaš li uopće što ćeš napisati, što reći?
U tvojem životu postoji li netko umjesto tebe?
Bi li tako na fejsu vrijeđala sebe?
Ne zapitaš li se bode li me tvoja poruka u srce kao nož?
Hoće li ružnih komentara biti još?
Hoćeš li se i dalje rješavati svoje tuge
vrijeđajući druge?
Hoće li ti zazvoniti telefon?
Hoćeš li i ti nekad svladati bonton?