Edmodo – primjeri dobre prakse iz međimurskih osnovnih škola

natasaB_ivaN

Nataša Boj i Iva Naranđa

Obrazovna društvena mreža Edmodo stvorena je još 2008. godine kako bi obrazovanje dovela u okruženje 21. stoljeća. Danas je sa svojih preko 60 milijuna članova broj 1 u svijetu obrazovnih društvenih mreža i predstavlja mjesto gdje se susreću edukacija i inovacija.

Primjena Edmoda u II. osnovnoj školi Čakovec i Osnovnoj školi Vladimira Nazora Pribislavec na nastavi informatike

II OS CakovecII. OŠ Čakovec informatički je dobro opremljena, a uz to većina učenika ima računalo i pristup internetu od kuće. OŠ Vladimira Nazora Pribislavec djeluje u prigradskom, ruralnom području u kojem još uvijek nemali broj učenika nema računalo ni pristup internetu od kuće, što predstavlja otežavajuću okolnost za primjenu nekih suvremenih metoda učenja, ali i izazov učiteljici u nastojanju da svim učenicima pruži jednako kvalitetno obrazovanje.

Edmodo se od školske godine 2014./2015. koristi na izbornoj nastavi informatike za učenike petog do osmog razreda. Korištene su osnovne mogućnosti Edmoda kao što su kvizovi znanja za ponavljanje gradiva i provjeru znanja, ankete, postavljanje zadataka i predaja učeničkih radova, komentiranje i ocjenjivanje učeničkih radova te rasprava. Ankete su korištene na dva načina, za dobivanje brzog odgovora na neko pitanje i za izbor najboljeg učeničkog rada objavljenog na školskom webu. Putem Edmoda ostvarena je komunikacija učiteljice s grupom ili pojedinim učenikom, komunikacija učenika unutar grupe, suradnja oko pitanja vezanih uz domaću zadaću ili druge školske obaveze. Učenici su dodatno motivirani nagrađivanjem dodjelom znački za što su korištene Moje učeničke značke (npr. najviše bodova u kvizu, najbolji učenički rad) i značke od Edmoda. Osim osnovnih mogućnosti, Edmodo nudi i naprednije opcije od kojih je na nastavi informatike korišten rad s aplikacijama.

Kako bi učenicima obogatio obrazovno iskustvo Edmodo nudi aplikacije iz široke zajednice izdavača aplikacija i pruža pristup aplikacijama treće strane koje pokrivaju razna područja. Uporaba ovih aplikacija je izvrstan dodatak nastavi, korisne su za učenje novih sadržaja kao i za pregledavanje i praćenje učeničkih postignuća. Privlačne i jednostavne za korištenje ove aplikacije odgovaraju digitalnoj generaciji učenika, a mogu se povezati s temeljnim mogućnostima Edmoda kao što su dodjeljivanje znački i primjena zadataka. Učenici trebaju samo svoje Edmodo korisničke podatke za prijavu kako bi pristupili aplikaciji koju je učitelj dodao grupi. Edmodo Store je središnje mjesto za obrazovne aplikacije gdje trenutno nude razne aplikacije koje pokrivaju širok spektar obrazovnih materijala, besplatne i premium verzije. U nastavku slijede primjeri korištenja triju aplikacija tijekom školske godine 2014./2015. dostupnih putem Edmodo platforme: Blendspace, Pixton i Beginners HTML.

Beginners HTML tečaj pokriva ključne pojmove koji čine temeljna znanja potrebna web dizajneru ili programeru, praktični uvod u HTML za početnike. Namijenjen je dobnoj skupini od 8 godina starosti na više, a predviđeno trajanje tečaja je 3 sata. Tečaj sadrži 14 vodiča u obliku videa i kvizove s ukupno 49 pitanja višestrukog izbora i 24 kodna problema te pruža kvalitetan i lako razumljiv način samostalnog učenja. Učenici svoj napredak mogu pratiti postignutim bodovima i značkama, a učitelj ima uvid u statistiku razreda. U nastavnom planu i programu informatike za sedmi razred osnovne škole u cjelini Izrada internetskih stranica nalaze se teme Jezik HTML i Oznake i parametri HTML jezika u kojima učenici upoznaju osnovne pojmove, a očekivani ishod poučavanja je da znaju protumačiti jednostavni HTML opis straOLYMPUS DIGITAL CAMERA         nice i dodavati parametre na osnovne oznake. Kako bi se učenicima koji žele znati više pružili dodatni sadržaji, upućeni su na ovaj tečaj kojem su pristupali preko Edmoda. Učenici su na satu informatike upoznati s aplikacijom, a tečaj su pratili od kuće. Budući da je tečaj na engleskom jeziku što je nekim učenicima predstavljalo problem, rješavanje ovog zadatka bilo je dobrovoljno i neobvezujuće. S aplikacijom su upoznati i učenici osmog razreda koji imaju višu razinu poznavanja engleskog jezika te su lakše pratili tečaj, a koristilo im je da ponove i prošire stečena znanja. Osim usvajanja dodatnih znanja iz područja HTML-a, učenici su stekli novo iskustvo u učenju i razvijali ključne kompetencije koje će im trebati u životu i radu, digitalne kompetencije i „učiti kako učiti“.

Aplikacija Pixton Comic Maker – Trial omogućuje izradu stripova, uz ograničenje na jedan strip po učeniku i mogućnost uređivanja u roku od 30 dana. Učitelj ima pristup galeriji učeničkih radova gdje može pratiti napredak učenika. Prednost korištenja aplikacije unutar Edmodo platforme u odnosu na samostalno korištenje Web 2.0 alata Pixton nalazi se u tome što učenicima nije potreban poseban korisnički račun za Pixton i što se na jednom mjestu mogu pratiti aktivnosti učenika uz mogućnost nagrađivanja dodjelom znački te ostalih osnovnih mogućnosti Edmoda.

Blendspace omogućuje besplatno, brzo i jednostavno kreiranje nastavnih sadržaja kombiniranjem multimedijskih materijala, internetskih izvora, kvizova i drugog kako bi učenici mogli samostalno napredovati brzinom koja im odgovara. Blendspace se može koristiti u obrnutoj učionici, projektno orijentiranom učenju i za prilagođavanje nastavnih sadržaja različitim potrebama učenika. U sklopu projektnih zadataka učenici osmog razreda II. OŠ Čakovec napravili su radove tematski vezane za eTwinning projekt We Are All Humans koristeći Blendspace kojem su pristupali putem Edmoda.

Primjena Edmoda u III. osnovnoj školi Čakovec

U III. OŠ Čakovec Edmodo se koristi od 2014./2015. školske godine. Te godine koristio se u slijedećim predmetima: hrvatski jezik, strani jezik, matematika, informatika i vjeronauk. Od ove šk. godine koristi se i u nastavi glazbene i likovne kulture, povijesti, geografije i biologije.

NadIII OS Cakovecalje, kolege koriste grupe za dodatnu nastavu čiji su članovi polaznici iste. Postoji i grupa Vijeće učenika čiji su članovi predsjednici i zamjenici svih razrednih odjela, razrednici, ravnateljica i psihologinja škole te drugi učitelji zainteresirani za rad Vijeća učenika.

Kolege koriste Edmodo najviše za komunikaciju s učenicima, za postavljanje različitih obavijesti te za postavljanje domaćih zadaća, planova ploča i sl.. Uz to, za potrebe informatike (izborne i dodatne) koriste se zadatci u smislu da rješenja zadataka učenici predaju u digitalnom obliku na Edmodu. Koriste se također ankete i kvizovi. Ako je anketni upitnik veći, tada se koristi Google okruženje i na zid Edmoda postavi poveznica. Kvizovi za provjeru znanja rade se u alatu Testmoz i postavi se poveznica do istih. Želi li se povratna informaciju o uspješnosti učenika u grafičkom obliku za svako pitanje, tada se za izradu kviza koriste mogućnosti Edmoda.

Ankete o zadovoljstvu učenika primjenom Edmoda

Na sve tri spomenute škole prošle i ove školske godine provedene su ankete među učenicima korisnicima Edmoda o tome koliko su učenici zadovoljni primjenom Edmoda. Rezultati anketa, neki zaključci, kao i dojmovi učenika prikazani su u prezentaciji.

anketa-slika

Konkretni primjeri korištenja Edmoda u određenim nastavnim predmetima mogu se pronaći u sljedećoj prezentaciji.

primjeri

Zaključak

Način na koji učenici uče jednako je važan kao i ono što uče. S obzirom da živimo u digitalnom dobu, a naši učenici su korisnici različitih tehnologija koje, ako im se ne ponudi ništa bolje, uglavnom koriste za razonodu, zadatak nas učitelja je omogućiti im da jedan veći dio provedenog vremena za računalima, mobitelima i sličnim uređajima iskoriste upravo za obrazovanje. Kao što su naše ankete pokazale, njima to nije teško, dapače, vole učiti uz pomoć tehnologije. Usporedbom rezultata anketa od ove dvije školske godine možemo zaključiti da učenici sve više koriste Edmodo, te da su sve zadovoljniji primjenom Edmoda u nastavi. Kao najveću prednost Edmoda mnogi učenici navode to što su im nastavni materijali dostupni i nakon izlaska iz učionice kao i to što zahvaljujući komunikaciji s učiteljima i članovima grupe (razreda) mogu doći do svih potrebnih informacija u vrlo kratkom vremenu.

Jasno je da tehnologija ne može zamijeniti učitelje, ali je samo pitanje vremena kada će učitelji koji koriste tehnologiju zamijeniti one koji ju ne koriste.