„Znanstvenici barem na jedan dan“

karolinaD_SanjaPS

Karolina Dvojković i Sanja Pavlović Šijanović

Od veljače do travnja ove godine na fakultetima i institutima diljem svijeta preko 10 000 srednjoškolaca provest će jedan dan poput znanstvenika analizirajući stvarne podatke prikupljene na najvećem i najsnažnijem sudarivaču čestica na svijetu “Large Hadron Collider” (LHC) smještenom na CERN-u (Europski laboratoriju za fiziku elementarnih čestica). Globalna, svjetska razina ovog događanja odražava prirodu planetarne kolaboracije u eksperimentalnoj fizici elementarnih čestica, koja se najviše ostvaruje kroz CERN.

Na Odjelu za fiziku Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku u subotu 7. ožujka 2015. godine, s početkom u 9:00, četrdesetak srednjoškolaca iz Gimnazije Vukovar, Gimnazije Uvodni pozdrav izv. prof. dr. sc. Branko VukovićMatije Antuna Reljkovića Vinkovci, Gimnazije A. G. Matoša Đakovo i Isusovačke klasične gimnazije s pravom javnosti Osijek i studenti Odjela za fiziku Sveučilišta J.J.Strossmayera u Osijeku, proveli su jedan radni dan poput znanstvenika na CERN-u. Međunarodni istraživački radni dan za učenike (International Masterclasses) utemeljen na atraktivnom programu, tekao je sljedećim redoslijedom: pozdravni govor i dobrodošlicu ususret radnom danu održao je pročelnik odjela za fiziku izv. prof. dr. sc. Branko Vuković, predavanja „UvodPredavanje Pronalazak Higgsovog bozona u eksperimentalnu fiziku čestica“ održao je izv. prof. dr. sc. Nikola Godinović, FESB (Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje) – Split, „Pronalazak Higgsovog bozona u CERN-u“ prof. dr. sc. Ivica Puljak, FESB – Split, „Demonstracija analize podataka“ – metoda analize događaja sudara protona ubrzanih u LHC-u koji su snimljeni CMS (Compact Muon Solenoid) mag. phys. Benjamin Mesić, IRB (Institut Ruđer Bošković) – Zagreb. Nakon što su predavači upoznali učenike i profesore s tematikom prionulo se na praktičan rad, analizu podataka CMS detektora.

Sudarivač čestica LHC fizičari koriste za studiranje najelementarnije građe materije. Istraživanja na CERN-u znatno unapređuju i produbljuju naše razumijevanje subatomskog svijeta, strukture i razvoja svemira. Rezultati istraživanja na CERN-u se prate s velikom pažnjom ne samo od strane fizičara već i široke javnosti. Međunarodni nastavni dan omogućuje srednjoškolcima da dožive iskustvo istraživanja na najizravniji način. Naime, ideja vodilja programa je omogućiti učenicima iskustvo jednog stvarnog radnog dana znanstvenika. Učenici taj dan rade rame uz rame s znanstvenicima i mogu osjetiti kako je raditi moderna istraživanja u fizici.

U autentičnoj atmosferi učenici stječu uvid u međunarodnu organizaciju modernih istraživanja, a istovremeno i uče o subatomskim česticama kroz lako razumljive Demonstracija analize podatakaprezentacije fizičara izravno uključenih u istraživanja. Učenici analiziraju produkte sudara elementarnih čestica ubrzanih gotovo do brzine svjetlosti u 27 kilometara dugom kružnom LHC akceleratoru, snimljenih posebno izgrađenim detektorima. Četiri eksperimenta: ATLAS, CMS, LHCb i ALICE ustupila su svoje podatke za ovaj edukacijski program. Zanimljivo je da učenici mogu u podacima koje analiziraju, ponovo otkriti Higgsov bozon, elementarnu česticu otkrivenu prije dvije godine, a čije je otkriće nagrađeno Nobelovom nagradom. Pozorno prateći upute voditelja radionica, učenici su, vjerovali ili ne, uistinu otkrili, među ostalim česticama, i Higgsov bozon. Atmosfera na međunarodnom istraživačkom danu bila je iznimno poticajna za sve sudionike. Voditelji su ostvarili svoj cilj, popularizirati fiziku i omogućiti učenicima nesvakidašnji događaj biti znanstvenik na jedan dan.

Analiza podataka i traženje Higgsova bozona_1Analiza podataka i traženje Higgsova bozona_2

Video konferencijaZavršni dio događanja je video konferencija. Putem video veze s CERN-om, Švicarska i institucijama sudionicima u drugim zemljama, a u subotu su to bili Osijek-Hrvatska, Coimbra i Evora-Portugal i Gent-Belgija polaznici su prezentirali rezultate svojih istraživanja – baš onako kako to rade i fizičari u međunarodnim kolaboracijama.

Sudionici Međunardnog istraživačkog dana za učenike-Osijek 2015Rezultate srednjoškolaca koji su se okupili u Osijeku, hrabro, elokventno i samouvjereno na engleskom jeziku, iznosili su Luka Namačinski, Gimnazija Vukovar i Jelena Janjić, Gimnazija M. A. Reljkovića, Vinkovci. Najzanimljiviji i najintrigantniji dio bilo je postavljanje pitanja koja su „mučila“ učenike i iščekivanje odgovora. Pitanja je bilo mnogo, i da nismo bili ograničeni vremenom ovo zbivanje bi potrajalo jako dugo. Zadovoljni učenici, profesori i organizatori već su zakazali ponovni susret za godinu dana.

Video konferencija  CERN-Švicarska, Osijek-Hrvatska, Coimbra i Evora-Portugal i Gent-Belgija_2Video konferencija  CERN-Švicarska, Osijek-Hrvatska, Coimbra i Evora-Portugal i Gent-Belgija_3Video konferencija  CERN-Švicarska, Osijek-Hrvatska, Coimbra i Evora-Portugal i Gent-Belgija_4

Glavi koordinator ²International Masterclasses² je dr. Uta Bilow, Technical University Dresden, u uskoj suradnji s programom QuarkNet i ²International Particle Outrach Group² (IPPOG). IPPOG je neovisni odbor predstavnika država uključenih u istraživanja na CERN-u. Zadaća IPPOG odbora je učiniti fiziku elementarnih četica dostupniju široj javnosti.

Ovo događanje na Odjelu za fiziku u Osijeku u Splitu, organizirali su znanstvenici sa Sveučilišta u Splitu (Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, FESB) koji rade na CERN-u, izv. prof. dr. sc. Nikola Godinović i prof. dr. sc. Ivica Puljak u suradnji s kolegom mag. phys. Benjaminom Mesićem, osječaninom s Instituta Ruđer Bošković, te s kolegama s Odjela za fiziku u Osijeku Igorom Miklavčićem, prof. i doc. dr. sc. Denisom Stanićem, te srednjoškolski profesori koji su sudjelovali, potaknuli i nagradili svoje učenike, Nedeljko Begović, prof. Gimanzija M. A. Reljkovića Vinkovci, Spomenka Hardi, prof. Gimnazija A. G. Matoš Đakovo, Željka Duh Blašković, prof. Isusovačka klasična gimnazija s pravom javnosti Osijek i Karolina Dvojković, prof. Gimnazija Vukovar.

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Videokonferencija i označen sa , , , , , , , , , . Bookmarkirajte stalnu vezu.