Sigurnost na Facebooku

zdravka_milosic

Zdravka Milošić

OŠ Laslovo i OŠ Dalj su ove godine sudjelovale u nacionalnoj kampanji „Sigurniji internet za djecu i mlade“ s učenicima od 5. do 8. razreda.

U uvodnom dijelu blok sata informatike učenici su u skupinama rješavali igre, 5. i 6. razredima zadana tema bila je Zaštita osobnih podataka, a učenicima 7. i 8. razreda Sigurnost na društvenim mrežama. Uslijedio je razgovor o opasnostima interneta, njihovom izbjegavanju te problemima sigurnosti. Analizirale su se situacije koje su učenici doživjeli na internetu i načini njihovog rješavanja. Uglavnom su sve „opasne“ situacije bile vezane uz Facebook i chat. Utvrđeno je da su gotovo svi učenici prekršili pravila sigurnog korištenja interneta otkrivanjem osobnih podataka, prihvaćanjem nepoznatih osoba za prijatelje, nepostavljanjem sigurnosnih postavki na društvenim mrežama i slično. Razgovaralo se o pravima i obvezama na internetu, bontonu, zaštiti računala, važnosti čuvanja i zaštite osobnih podataka u stvarnom i virtualnom svijetu te kvalitetnim i odgovornim online prijateljstvima. Utvrđeno je što se na internetu smije, a što ne, što su autorska prava, koje su informacije prikladne za internet. Posebna pozornost posvećena je osnovnim, odnosno, ključnim pravilima korištenja interneta.

S obzirom na to da učenici puno vremena provode na Facebooku, iskoristili smo ga kako bismo dijelili savjete i poruke vezane uz sigurnost na internetu i sigurno pretraživanje. Dogovoreno je da se između učenika 7. i 8. razreda (učenici stariji od 13 godina) odredi predstavnik koji će na Facebook profilu izraditi stranicu “Sigurnost na internetu”. Zadatak predstavnika je jednom tjedno objavljivati poruke o sigurnijem korištenju interneta preko statusa, dodavati fotografije, poveznice o sigurnosti te pratiti događanja vezana uz sigurniji internet. Ostali učenici su preko društvene mreže međusobni prijatelji. Objavljivanjem poruka na statusu svi će imati priliku i po nekoliko puta tjedno čitati poruke o sigurnosti na internetu. Zadatak im se jako svidio te su i drugi učenici izrazili želju za objavljivanjem statusa na svojim profilima. Već prvi dan stranice su imale preko 300 lajkova.

Dva primjera stranice “Sigurnost na internetu” nalaze se na poveznicama:

http://www.facebook.com/pages/Sigurnosti-na-internetu/357470384298333?ref=nf
http://www.facebook.com/SigurnostNaInternetu

Učenici 5. i 6. razreda pogledali su interaktivnu priču Beskonačna šuma, a učenici 7. i 8. razreda Peripetije na mreži.

slika1

Slika 1. Učenici gledaju interaktivnu priču o sigurnijem internetu

Nakon gledanja priče učenicima je objašnjen zadatak i dane su im upute za rad. Sami su birali oblik rada za stvaranje poruka kojima objašnjavaju kako se primjereno, odgovorno i sigurno ponašati na internetu. Rad je protekao u ugodnom i maštovitom okružju.

slika2

Slika 2. Rad na zadacima

Na kraju su učenici prezentirali svoje radove te smo još jednom ponovili osnovna pravila prihvatljivog ponašanja na internetu.

slika3

Slika 3. Prezentiranje radova

Učenici su imali pozitivne reakcije na ovakav oblik rada te su bili zadovoljni i ponosni na svoje uratke. Rad uz pomoć interneta im je najdraži i još ako pričaju o Facebooku, sreći nema kraja. Zaključila sam da, dok su uz računalo, najviše vremena provode na društvenoj mreži Facebook. Učenici uglavnom nisu svjesni opasnosti kojima se izlažu prilikom objavljivanja osobnih podataka na internetu, svi su opsjednuti Facebookom pa je odatle i došla ideja za stvaranje stranice o sigurnosti na Facebooku. Učenici nemaju strah od interneta i njihova ih mladost i znatiželja često dovode u vrlo opasne situacije pri čemu su gotovo uvijek bez nadzora roditelja. Djeca, nažalost, imaju manjak povjerenja prema roditeljima pa im se ne obraćaju ili poneki roditelji nemaju dovoljnu razine informatičke pismenosti. Upravo bi se zbog toga svi kolege trebali uključiti u aktivnosti na temu Sigurnost i zaštita djece na internetu, kako s učenicima, tako i s njihovim roditeljima.