Jedan nastavni sat o sigurnosti na internetu

marlena_bogdanovic

Marlena Bogdanović

U našoj je školi u školskoj godini 2010./2011. po prvi put pokrenuta izvannastavna aktivnost Virtualna učionica koja ima dva osnovna cilja:

  • raditi na pripremama i provedbi projekta o internetskoj sigurnosti „Učenici učenicima“ te
  • ostvariti suradnju s partnerskim školama iz 10 različitih europskih zemalja.

Prvi cilj naše nove sekcije ostvaruje se pripremama cijelog niza nastavnih satova o sigurnosti na internetu koje svojim vršnjacima iz drugih razreda održavaju učenici iz Virtualne učionice. Upravo će ovdje i biti riječi o jednom takvom nastavnom satu.

Nositelji nastavnog sata

  • 9 učenika 5. razreda, članova Virtualne učionice. Oni su osmislili sat, izradili PowerPoint prezentaciju, priredili upitnik, izradili obrazovni film, nacrtali slike i plakate i redovito dolazili na pripreme i probe.
  • Učiteljica Marlena Bogdanović – voditeljica sekcije: predlagala je, kopirala, rezala, prikupljala, planirala susrete, nabavljala materijal i obavljala slične pripremne radnje.

Provedene aktivnosti

Osnovno nastavno sredstvo bila je PowerPoint prezentacija jer su se učenici prilično usavršili u korištenju njezinih mogućnosti i vole tako raditi. Šareni slajdovi vodili su nas kroz:

1. Ciljeve nastavnog sata

  • Provjeriti koliko učenici znaju o internetskoj sigurnosti,
  • razmijeniti iskustva,
  • naučiti nešto novo,
  • zabaviti se,
  • družiti se s učenicima iz drugih razreda i iz drugih škola,
  • darivati jer smo osvojili nagradu na europskom Teach Today natječaju o čemu smo pisali u „Pogledu kroz prozor“.

2. Plan sata

  • Najava i objašnjavanje pravila nagradnog upitnika koji se ispunjava dva puta: na početku i na kraju nastavnog sata (za provjeru naučenog),
  • obrada glavne teme: društvene mreže, cyberbullying i zaporke (metoda izlaganja, razgovora, prikazivanje videoisječaka),
  • naši mali savjeti za odgovorno korištenje moderne tehnologije (i iznošenje vlastitih iskustava i primjera iz svakodnevnog života),
  • naš obrazovni videozapis o sigurnosti na internetu (za ponavljanje naučenog).

Reakcije učenika

  • Učenici su se nemalo iznenadili kada su shvatili da će im sat održati njihovi vršnjaci! Početna skepsa je postupno splašnjavala da bi je pri kraju sata zamijenilo iskreno zadovoljstvo. I oni su poželjeli pripremiti jedan nastavni sat za druge učenike!
  • Učenici predavači imali su prilike osjetiti kako je učiteljima i to „na vlastitoj koži“. Priznali su da nije nimalo lako pripremiti jedan nastavni sat ako hoćeš da bude zaista zanimljiv. Vidjeli su i koliko je važno da svi učenici na satu budu pažljivi i ne ometaju rad predavača.
  • Poneki hrabriji učenik je priznao kako mu ova tema nije osobito zanimljiva, ali je bilo zanimljivo zato što su o sigurnosti na internetu govorila djeca.

Korišteni obrazovni sadržaji

PowerPoint prezentacija, nagradni upitnik (pitanja, listići za rješavanje i šablone za brzu provjeru rezultata), obrazovni videozapis o internetskoj sigurnosti vlastite proizvodnje, materijal dobiven na eTwinning tečaju o internetskoj sigurnosti: NetSmartz videozapisi o zaporkama, cyberbullyingu i društvenim mrežama, crteži-plakati učenika o svim navedenim temama, poveznica na našu mrežnu stranicu o sigurnosti na internetu i adresa naše e-pošte o ovoj temi (virtualna5@gmail.com).

Metode i sadržaji koji su učenicima odgovarali i koji nisu

  • Nagradni upitnik je bio pun pogodak! Svi su se učenici jako trudili oko odgovora – ne želimo vjerovati da je to bilo samo zbog lijepih nagrada koje smo pripremili za njih Smiješak.
  • Odlično su reagirali na obrazovni videozapis – nakon projekcije su shvatili što su njihovi vršnjaci u stanju izraditi. Poželjeli su i oni obraditi pokoju nastavnu temu tako da o njoj snime film.
  • Jako im se svidio naš prijedlog kako smisliti i zapamtiti dobru zaporku. Zdušno su se bacili na smišljanje lako zapamtljivih rečenica, od kojih su prva slova svake riječi postajale zaporke. Bilo je tako smiješnih prijedloga! Neke ćemo sačuvati za objavu u našem školskom listu „Vrutak“ .
  • Bilo je prilično teško navesti učenike da razgovaraju o svojim iskustvima s društvenih mreža, osobito kada su (još jedanput) čuli kako se Facebook profil ne bi smio imati bez navršenih 13 godina.
  • Kako je u tom razredu već bilo iskustava s uznemiravanjem druge osobe preko mobitela, za ovu temu nije trebalo poticaja. Bilo je teško zaustaviti optuživanja i prozivanja i prihvatiti da je ljudski pogriješiti i da svi griješimo. Složili smo se da je najvažnije pogrešku priznati, zatražiti ispriku i paziti da se slično više ne ponovi.
  • Posebno im se svidio drugi dio nagradnog upitnika gdje je, umjesto da se odgovara s da ili ne, trebalo razmisliti o primjerima poruka e-pošte koje su im pročitane i odgovoriti čini li im se ta poruka opasnom ili bezopasnom. Neki su učenici ostali šokirani kada su čuli da su te poruke stvarne, da zaista postoje. Neki su priznali da su i sami primili slične poruke…

    A šablone za provjeru rezultata (prozirnice s otisnutim točnim odgovorima), postale su hit! Već se priprema izrada sličnih i za neke druge prigode.

  • Nakon naših savjeta učenici su se počeli prisjećati različitih primjera spama, pop-up poruka koje su i sami vidjeli. Čuli smo i da su roditelji nekih učenika već imali iskustva sa skupim računima za mobitele kao i probleme s virusima koji su nepažnjom pokupljeni.

Što bismo promijenili sljedeći put

  • Zaista bismo voljeli kada bismo za održavanje sata o sigurnosti na internetu mogli nagrade za najbolje u upitnikuizdvojiti jedan blok-sat, a ne samo 45 minuta, ali je zbog pretrpane satnice to gotovo nemoguće izvesti.
  • Rado bismo se povezali s nekim sličnim razredom i sat o ovoj temi ostvarili kao videokonferenciju. Bojim se da ćemo zbog teških materijalnih uvjeta i na to morati pričekati.
  • Sljedeći put bismo za nagradni upitnik pripremili malo teža pitanja jer naši učenici o ovoj temi znaju jako puno.

Preporuke kolegama

  • Mislim kako bi o ovoj temi s učenicima trebalo početi raditi najkasnije u 4. razredu, a to je uzrast učenika koje poučavaju učiteljice/učitelji razredne nastave. Jasno je da bi predavanja trebali održati oni koji o tome nešto više i znaju, a da su u isto vrijeme sposobni i voljni napraviti i zanimljivo predavanje. Sigurna sam da bi sve učiteljice/učitelji razredne nastave rado prihvatili pokoje zanimljivo predavanje gosta predavača, a to može biti kolega informatičar, student, pripravnik, možda čak neki roditelj. Mislim da je naša ideja o učenicima predavačima jako dobar put, potvrđen u praksi.
  • Nikako nije dobro o ovoj temi (pa ni o drugim temama) govoriti samo jednom godišnje (na Dan sigurnosti na internetu). Treba iskoristiti svaku priliku, pogotovo ako se u razredu dogodi slučaj povezan s ovom tematikom.
  • Jedina prava prevencija je obrazovanje – moderna tehnologija je svuda oko nas, ne možemo se praviti da je ne vidimo i da se nas ne tiče.

nas edukativni pano

Tu su nove generacije, naši učenici digital natives – oni kojima je moderna tehnologija urođena, u krvi. Oni konstatiraju: „Mi živimo u digitalnom svijetu“ , a zatim se pitaju, „U kojem svijetu žive moji učitelji? Za kakav me to svijet oni pripremaju?“

  • Toplo preporučam sljedeći videozapis:

2 misli o “Jedan nastavni sat o sigurnosti na internetu

  1. Povratni ping: Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta na Zrinjevcu | Pogled kroz prozor

  2. Povratni ping: Zajednički Pogled | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.