Radionice digitalnog građanstva

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Tijekom travnja u okviru projekta Budi internet genijalac u OŠ Jurja
Dobrile Rovinj održane su raznolike radionice. Projekt poučava djecu
osnovama digitalnog građanstva i sigurnosti kako bi mogli pouzdano
istraživati internetski svijet, a u provedenim aktivnostima
sudjelovalo je 124 učenika.

Image00001

Učenici 2.a kroz aktivnost Čuvaj svoje tajne upoznali su se s važnošću
korištenja lozinke čime štite svoje podatke. Naučili su kako dobra
lozinka ne smije biti kratka i treba se sastojali od velikih i malih
slova, znamenki i simbola te mora njima biti lako pamtljiva. Učenici
su izrezivali pripremljene listiće, slagali svoje lozinke te lijepili
ih u bilježnice kao podsjetnik na važnost kompleksnosti lozinke.
Diskutirali smo o tome kako lozinka je osobni podatak te da je ne
smijemo dijeliti radi očuvanja naše privatnosti. Image00003

U Područnoj školi Rovinjsko Selo ista radionica provedena je i u 2. razredu, dok su učenici 3. razreda proveli aktivnost Dijeli pažljivo gdje su na
temelju određenih scenarija trebali prepoznati mogu li navedenu
informaciju dijeliti s obitelji, prijateljima, svima ili ne dijeliti
je. Aktivnost je učenike osvijestila o potrebi za pažljivim dijeljenje
podataka na internetu i diskutirali smo o činjenici kako određene
informacije na internetu nisu uvijek točne.

Image00005

Učenici 6.a razreda kroz aktivnost Da sam ja tražilica postavili su se
u ulogu internet tražilice te imali zadatak da osmisle odgovarajuću
temu pretraživanja. Na temelju teme pretraživanja trebali su osmisliti
internet stranicu koja bi bila prikazana putem rezultata te da
nacrtaju sliku ili kartu. Putem navedene aktivnosti učenici su imali
priliku ponoviti znanje o internet domenama i poznavajući pravila
osmisliti ispravan naziv internet domene. Kroz aktivnost crtanja slike
ili karte podsjetili su se kako internet tražilice osim popisa
internet stranica nude nam mogućnost da za određeni upit za
pretraživanje možemo kao rezultat dobiti i slike odnosno karte.

Učenici 6.b razreda kroz aktivnost Vježbanje pretraživanja interneta
imali su zadatak osvijestiti važnost ispravnog postavljanja upita
internet tražilici kako bi dobili što kvalitetnije moguće odgovore. Na
temelju odgovarajućeg opisa problema, učenici su kroz inicijalni upit
za pretraživanje došli do prvog rezultata pretraživanja te daljnjim
aktivnostima poboljšavali upit za pretraživanje ne bi li došli do
relevantnih rezultata. Kroz aktivnost učenici su razumjeli važnost
dobro postavljenog upita za pretraživanje koji će im omogućiti dostup
do traženih podataka.

Image00009

Učenici 6.c razreda kroz aktivnost Ali reci to na lijep način
uvježbavali su pisanje pozitivnih i konstruktivnih poruka kakve se
uobičajeno koriste u komunikaciji mladih. Bila je to prilika da
razmisle o načinima komunikacije među vršnjacima, potrebom za
promjenom tona i načina komunikacije u pozitivnom smjeru. Danas
učenici kontinuirano upotrebljavaju internet za komunikaciju stoga je
važno da poznaju pravila lijepog ponašanja i komuniciranja.

Učenici 6.d kroz aktivnost Čiji je uopće ovaj profil? proučavali su
poruke tri izmišljene osobe s društvenih mreža s ciljem stvaranja
određenih mišljenja, pretpostavki ili stavova o osobama koje zapravo
ne poznajemo u realnom životu. Učenici su prepoznali kako dostupnost
podataka može rezultirati pretpostavkama koje se na kraju i ne moraju
pokazati kao točne.

Radionice su dobro prihvaćene od učenika te pomažu ih osposobiti za
kvalitetnije korištenju interneta usmjeravajući ih na oprez pri
dijeljenju vlastitih ali i tuđih podataka, potrebu za zaštitu podataka
korištenjem jakih lozinki te korektnom načinu komunikacije obzirom na
činjenicu kako je internet široko rasprostranjeni komunikacijski
kanal. Projekt Budi internet genijalac omogućio nam je dodatno
oplemenjivanje nastave informatike s konkretnim i konstruktivnim
radionicama koje će doprinijeti jačanju znanja i vještina učenika.