Genijalac u školi

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Sažetak


Internet je svuda oko nas. Toliko smo okruženi sa mnoštvo informacija kojima obiluje svijet Interneta da je teško više razlučiti što je istina, a što je laž. Djecu i roditelje potrebno je svakodnevno osvijestiti o svim prednostima i nedostacima tog virtualnog svijeta. Različite edukacije još dodatno oplemenjuju naš rad sa učenicima što je i slučaj sa projektom Budi Internet genijalac u koji je od ove školske godine uključena i Prva osnovna škola Ogulin. Od nekoliko učitelja koji sudjeluju u projektu jedna od njih je i učiteljica informatike Ivana Kurelac koja redovito svake godine obilježava Dan sigurnijeg interneta raznim aktivnostima na tu temu. Nakon što je prošla online tečaj za ambasadora projekta Budi Internet genijalac, učiteljica je aktivnosti na satovima informatike oplemenila i radionicama iz kurikuluma Budi Internet genijalac.

Ključne riječ: sigurnost, internet, genijalac, sharenting, radionice, DSI.

Uvod

Povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta 2024 „Gejmaj sigurno“ održane su tako razne aktivnosti Prostor ispred knjižnice uredili smo savjetima kako se sigurno ponašati na internetu, a jedan kutak nam krase i zanimljive makete internauta.

clip_image003

Učenici od 5. do 8. razreda su se zabavili rješavanjem zanimljive Potrage za boljim internetom 2024. Kao i svake godine jedina poteškoća kod rješavanja zadataka je bio problem nepažljivog čitanja teksta te razumijevanje pročitanog.

Petaši


clip_image007Učenici 5. ih
razreda su vježbali motoriku izradom zanimljivih internauta od papira te igrajući igru Interland (Slika 2 i Slika 3).

U posljednjih mjesec dana u 5 razredima (54 učenika) provedene su i radionice u sklopu projekta Budi Internet genijalac – Lekcija Tko pita ne skita sa dvije aktivnosti Kako postupiti ako naiđclip_image009em na uznemirujući sadržaj i Kako prijaviti na Internetu problem – . Svoja iskustva u vezi susreta sa neprimjerenim sadržajima te na koji način prijaviti takav sadržaj učenici su se izjasnili na padletu gdje su također provedene i dvije ankete – link na padlet https://padlet.com/ivana_kurelac/kako-postupiti-ako-nai-emo-na-uznemiravaju-i-sadr-aj-na-inte-q39l164e4pag34dt (Slika 4).

clip_image012

Šestaši

Učenici 6 ih razreda (57 učenika) dodatno su upoznali koje su to sve Internetske prijevare putem stranica HAKOM – Katalog prevara na Internetu https://privatnost.hakom.hr/catindex_hr.php?showcat= . Svaki učenik je dobio jednu vrstu prijevare te ju je morao prikazati u svom scenariju kao strip koristeći mogućnosti besplatnog digitalnog alata StoryboardThat (Slika 5). Slika 5
Link na neke od radova: https://sway.cloud.microsoft/GBWSe3CT8vlKqAPC?ref=Link

Sedmaši

clip_image017Učenici 7. sedmih razreda (42 učenika) su posljednjih mjesec dana sudjelovali na dvije radionice projekata Budi Internet genijalac – Lekcije Dijeli pažljivo – Čiji je ovo uopće profil te Pazi se prevaranata – Nemoj zagristi udicu. Učenici su još jednom osviješteni da podaci koje vidimo na nečijem profilu nam mogu dati sasvim drugi uvid čime se neka osoba bavi i što ona voli. Najbolji način za procjenjivanje neke osobe je ustvari susret s tom osobom uživo i poznavanjem osobe u stvarnom životu jer sve ostale informacije na internetu uglavnom nisu onakve kakvim nam se čine (Slika 6).

clip_image020Kod druge radionice učenici na listiću proučavaju razne elektroničke poruke i tekstove te pokušavaju odgonetnuti koje poruke su prave, a koje pokušaji krađe identiteta. Učenici su nakon uvodnog razgovora na što moraju paziti prilikom procijene istinitosti ili lažnosti neke poruke ili sadržaja web stranice saznali da moraju paziti na pravopis, na izgled web i mail adrese te na način kako je poruka formulirana te isto na koji način je prezentiran i sam dizajn web stranice. Učenici su nakon tog uglavnom točno odgovorili na svih pet primjera pokušaja krađe identiteta (Slika 7).

clip_image023U tjednu obilježavanja Dana sigurnijeg intern eta sudjelovali su i na radionici CSI-a – Suradnjom do uspjeha. Učenici su podijeljeni u timove po 4 učenika te odgovaraju na 6 pitanja vezano za sigurno igranje online igrica te osvajaju bodove te se time uče suradnji unutar tima te kako podnijeti poraz kada izgube od druge ekipe. Radionica nas je osvijestila da moramo biti oprezni u tom digitalnom svijetu igara te blokirati i prijaviti sve koji nas uznemiruju (Slika 8).

Osmaši

Učenici 8. razclip_image026reda (57 učenika) su u sklopu teme Elektroničko nasilje izrađivali digitalni poster u online digitalnom alatu Canva. Nakon što istraže na internetu koji su sve pojmovi vezani za online nasilje na internetu trebali su na posteru prezentirati minimalno 3 pojma (Slika 9).
Link na neke od radova:
https://sway.cloud.microsoft/hoJkAloNk4gvj8xD?ref=Link

Anketa „Gejmaj sigurno“

Na razini svih učenika od 5 do 8. razreda kreirana je anketa u Microsoft Formsu “Gejmaj sigurno” koja je bila postavljena na web stranici škole. Ispunilo ju je 107 učenika te je služila kao uvod prije izvođenja nekih radionica. Iz ankete je vidljivo da se 98% učenika izjasnilo da igra igrice online što je bilo i za očekivati. Na drugo pitanje putem kojeg uređaja najviše igraju igrice također smo dobili očekivani odgovor da ih 54% koristi mobitel. Koliko dnevno igraju igrice rezultat je bio: od 1 do 2 sata dnevno -34%, manje od sat vremena 33%, više od 4 sata 20 % te od 2 do 4 sata 16%. Pohvalno je što su na pitanje imaš li online prijatelje s kojima igrate igrice, a da ih ne clip_image028poznajete u stvarnom životu, 63% reklo „ne“. Na pitanje koristite li društvene mreže da bi komunicirali s osobama koji vole igrati iste igrice kao i vi većina je odgovorila sa „da“ što je zabrinjavajuće jer je dobna granica 13 godina da bi mogli uopće imati društvene mreže. 65% učenika se izjasnilo da ne kupuje igrice online, a oni koji su i rekli da kupuju rade to zajedno sa roditeljima. Na pitanje jesu li imali kakvo negativno iskustvo prilikom igranja igrica nekolicina učenika je odgovorila ako i jesu da su to bili ružni komentari ili slanje neprimjerenih fotografija, a problem su rješavali prijavom te osobe u igrici ili blokiranjem iste (Slika 10).

Četvrtaši

Učenici 4. ih razreda (53 učenika ) su tijekom prosinca i siječnja sudjelovali u radionici Dijeli pažljivo gdje su se upoznali na koji način moraju paziti na svoje osobne podatke te kako biti oprezan u dijeljenju raznih sadržaja na internetu. Putem prezentacije Dijeli pažljivo preuzete sa stranice Budi Internet genijalac, prolazimo kroz različite situacije te učenici izrezivanjem i lijepljenjem sličica u tablicu sa raznim situacijama pokušavaju pravilno odrediti kome možemo podijeliti neki sadržaj: roditeljima, prijateljima, javno ili nikome. Uglavnom su davali dobre prijedloge i donosili pravilne zaključke. Odigrali smo i igru Pažljiva planina. Link na video: https://youtu.be/RHWeTsGr0tI

Radionica za roditelje

Na roditeljskom sastanku učenika 4. a održana je radionica u sklopu projekta Slika 11Budi Internet genijalac na kojoj je sudjelovalo 17 roditelja. Prvi dio radionice se odnosio na upozorenje roditeljima da bi ipak trebali znati što njihova djeca rade na društvenim mrežama, a koje ionako s obzirom na svoje godine ne bi smjeli niti imati. Iz ankete je vidljivo da većina učenika nema društvene mreže što je pohvalno (Slika 11)

Slika 12Pozitivno je što se putem ankete utvrdilo da ipak većina roditelja ima aplikaciju kojom kontrolira što im djeca rade na mobitelima i internetu.

Upoznati su i kako instalirati i koristiti aplikaciju Family Link. Roditelji su rješavali u grupama listiće koji su preuzeti sa stranice Suradnici u učenju – Budi Internet genijalac (Slika 12)

Drugi dio radionice se odnosio na upozorenje roditeljima na značenje i posljedice pojma „sharenting“. Najviše ih je dotaknu video Protect your children https://www.youtube.com/watch?v=I3cYlVWu5Dk ) koji ih je upozorio što bi se u budućnosti moglo dogoditi kada na scenu stupi umjetna inteligencija. Link na više slika sa provedene radionice na roditeljskom sastanku: https://sway.cloud.microsoft/jskmE6wHKr5EwNaP?ref=Link

Zaključak

Učenici i roditelji su svjesni svih opasnosti koje vrebaju u virtualnom svijetu ali potrebno ih je učestalo podsjećati na moguće pogreške u njihovom korištenju interneta, a jedan od njih je i kako kvalitetno procijeniti istinitost informacija koje nam se svakodnevno nude na raznim stranicama.

Nikada nije naodmet provesti što više radionica po pitanju sigurnog ponašanja na Internetu tako da učiteljica Ivana Kurelac planira ubuduće provesti što više aktivnosti iz kurikuluma Budi Internet genijalac kako za učenike na satovima informatike ili na satu razrednika tako i za roditelje na roditeljskim sastancima.

Literatura

  1. URL: https://ucitelji.hr/budi-internet-genijalac/ (prosinac, 2023.)
  2. URL: http://os-prva-ogulin.skole.hr/#mod_news (veljača, 2024.)
  3. Kurikulum Budi Internet genijalac, Digitalna sigurnost i digitalno građanstvo, svibanj 2022., mrežne stranice projekta: https://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf
  4. URL: https://www.dansigurnijeginterneta.org/ (veljača, 2024)