Obrazovanje za klimu

iva_naranđa

Iva Naranđa

Sažetak

Klimatske promjene globalni su problem, a obrazovanje o klimi jedan je od prioriteta Europske komisije. Uočavanje klimatskih promjena kojima svjedočimo i razumijevanje njihovih uzroka i učinaka trebalo bi pomoći učenicima u promjeni svakodnevnih životnih navika kojima bi se moglo pozitivno utjecati na usporavanje daljnjeg razvoja klimatskih promjena i prilagodbu novim klimatskim uvjetima. Prepoznavši važnost edukacije o klimatskim promjenama već od osnovnoškolske dobi, učenike II. osnovne škole Čakovec uključuje se u međunarodne projekte kojima se podiže svijest o klimatskim promjenama i radi na stjecanju klimatske pismenosti. Razmjena ideja i suradnja na izradi inovativnih rješenja kako bi se kroz obrazovni sustav pripremilo učenike na primjenu okolišno održivih praksi moguća je putem koalicije Obrazovanje za klimu, vodeće inicijative europskog prostora obrazovanja kojoj je cilj poduprijeti pravednu, zelenu i digitalnu društvenu tranziciju.

Ključni pojmovi: klimatske promjene, projekti, informatika, održivi razvoj, osnovna škola.

1. Uvod

U provedenim projektima obrazovanje za klimu uklopljeno je u nastavu Informatike kao dio razvijanja digitalne pismenosti, kreativnosti, kritičkog mišljenja i vrednovanja izvora znanja, odgovornog i učinkovitog komuniciranja i suradnje u digitalnome okruženju. Osim ostvarivanja predmetnih ishoda, radi se na ostvarivanju očekivanja međupredmetne teme Održivi razvoj. Projekti su provedeni na izbornoj nastavi Informatike u sedmom i/ili osmom razredu i izvannastavnoj aktivnosti eTwinneri. Neke aktivnosti predstavljene su koaliciji Obrazovanje za klimu tijekom Dana obrazovanja za klimu i u sklopu participativnih izazova koji omogućuju sukreiranje obrazovnih akcija za održavanje klimatski neutralnog planeta.

2. Primjeri integriranja obrazovanja za klimu u nastavu Informatike

2.1. Climate Action Project

Climate Action Project pokrenula je obrazovna neprofitna organizacija Take Action Global, a 2022. godine sudjelovalo je preko 3,4 milijuna učenika iz 15 337 škola iz 149 država. Cilj je educirati učenike o klimatskim promjenama i promijeniti ponašanje i način razmišljanja društva o klimatskim promjenama i prijetnjama okolišu. Projekt je školama omogućio povezivanje i interakciju s drugim školama sa svih strana svijeta, trajao je šest tjedana, a svaki je tjedan povezan s jednom temom. Učenici su istraživali uzroke i učinke klimatskih promjena, imali priliku razvijati rješenja i poduzeti akcije. Provedene su razne aktivnosti, kao što su gledanje videa, vođenje rasprava, pretraživanje interneta, izrada postera i druge. Učenici su surađivali na MS Teamsu i OneNoteu, razmišljali o uzrocima i posljedicama klimatskih promjena lokalno i globalno, obavili međugeneracijske razgovore i analizirali rezultate, sudjelovali na webinaru LEGO Build the Change, razmatrali pitanje Što pojedinci, organizacije i vlade mogu učiniti za rješavanje klimatske krize? i surađivali na Miro ploči. Učenici su surađivali na izradi konkretnih akcija koje bi se mogle pokrenuti u našoj školi i osmišljavali vlastitu kampanju.

2.2. eTwinning projekt Climate Literate

Glavni cilj projekta bio je integrirati obrazovanje za klimu u školski kslika 1urikulum, osigurati da učenici postanu klimatski pismeni i skrenuti pozornost na klimatske promjene. Sudjelovalo je 20 učitelja iz 10 država, s 326 učenika na TwinSpaceu. Više projektnih partnera članovi su koalicije Obrazovanje za klimu u kojoj aktivno sudjeluju od samih početaka. Aktivnosti su obuhvaćale inicijalni upitnik, raspravu na TwinSpace forumu, izradu albuma za Global Goals Week – Climate Changemakers, sudjelovanje u Europskom tjednu programiranja s aktivnosti Energy awareness with BBC micro:bit kojom se povezalo programiranje s podizanjem svijesti o uštedi energije i klimatskim promjenama. Sljedeće aktivnosti bile su natječaj za logo projekta, izrada zajedničke prezentacije Climate Change, rasprava na TwinSpace forumu What does climate change mean to you, razmjena novogodišnjih čestitki s porukama o klimatskim promjenama, izrada online igara, snimanje Climate Challenge video izazova. Obilježen je Svjetski dan voda i Dan planeta Zemlje. Učenici su pripremili klimatsko obećanje koje je dodano na zajednički poster, surađivali na izradi zajedničke priče Small People, Big Mission, održan je online susret. Učenici i učitelji ispunili su završni upitnik i evaluacijski upitnik. Završni upitnik jednak je inicijalnom, a usporedbom rezultata oba upitnika vidljivo je da su se sudionici projekta počeli osvještavati o sprječavanju klimatskih promjena. Još neke aktivnosti realizirane u sklopu projekta bile su sudjelovanje u online događanju The Great Big Lesson for Climate and Nature: Live from COP26 i Zelena čistka – akcija digitalnog čišćenja. Više o projektu može se pogledati na školskim mrežnim stranicama, TwinSpaceu, stranici projekta i Facebook stranici projekta.

2.3. eTwinning projekt My Water Footprint

Glavni cilj projekta bio je upoznati učenike s vodnim otiskom i slika 2njegovim vrstama, nužnošću zaštite svjetskih vodnih resursa i skretanje pozornosti na klimatske promjene. Sudjelovalo je 23 učitelja iz 13 država i oko 340 učenika. Neke od aktivnosti bile su inicijalni upitnik, izrada loga, izrada zajedničke prezentacije Water Footprint, online igre, kviz, studija slučaja, razmjena novogodišnjih čestitki, online susret, stvaranje priče Water Has Power! o vodnom otisku i klimatskim promjenama, obilježavanje Međunarodnog dana zaštite močvare i močvarnih staništa, Svjetskog dana voda i Dana planeta Zemlje, aktivnost Let’s act now and reduce our water footprint u koju smo uključili i obitelji učenika, sudjelovanje u akciji WLL Climate Changemakers, izrada završne prezentacije Everything about the Water Footprint. Provedena je evaluacija projekta i pred kraj projekta ponovljen inicijalni upitnik kako bi se usporedili rezultati. Više o projektu može se pogledati na školskim mrežnim stranicama, TwinSpaceu, stranici projekta i Facebook stranici projekta.

Projekt je prepoznat na europskoj razini te su uz Ivu Naranđu još tri partnerice iz drugih država pozvane u focus grupu učitelja u koaliciji Obrazovanje za klimu. Tijekom online sastanaka i radionica dijelila su se iskustva s europskim učiteljima, studentima i sudionicima u području obrazovanja na svim razinama. Sve to dovelo je do prvog Dana obrazovanja za klimu i pokretanja platforme za suradnju.

3. Dan obrazovanja za klimu i platforma Education for Climate

Koalicija Obrazovanje za klimu je participativna obrazovna zajednica koja podupire slika 3promjene potrebne za postizanje klimatski neutralnog društva. U organizaciji koalicije Obrazovanje za klimu 25.11.2021. godine održan je prvi Dan obrazovanja za klimu na kojem je predstavljen eTwinning projekt My Water Footprint. Ovim prvim Danom obrazovanja za klimu koalicija Obrazovanje za klimu nastojala je okupiti obrazovnu zajednicu kako bi se razmijenile ideje i iskustva radi zajedničkog stvaranja inovativnih rješenja za goruće izazove kako bi Europa postala okolišno održiva. Program Dana obrazovanja za klimu sadržavao je mnoga online događanja, ali kao najvažnije ističe se pokretanje platforme Education for Climate. Početkom studenog 2022. godine organizirana je trodnevna online konferencija Education for Climate Days.

4. Izazov Kako štednju vode pretvoriti u cjeloživotnu naviku?

slika 4Koalicija Obrazovanje za klimu u povodu Svjetskog dana voda pokrenula je izazov How to make saving water a lifelong habit? kojem je jedan od organizatora Iva Naranđa. Tijekom izazova izrađuju se i primjenjuju primjeri uporabe inovativnih metoda poučavanja i odgojno-obrazovnog rada s ciljem usvajanja navika kojima se na razne načine štedi voda. Tijekom prvih faza kreirane su i testirane aktivnosti za učenike, a moja ideja What do eating habits have to do with saving water? odabrana je kao jedna od tri ideje za testiranje te za daljnju razradu i pripremu obrazovnih materijala koji će biti ponuđeni zajednici. O potrebi za štednjom vode i osnovnim načinima za uštedu vode u svakodnevnom životu uči se od rane dobi, no ideja ovog izazova je da bi trebalo poraditi na usvajanju rutina u štednji vode i životnih navika koje omogućuju da štednja vode postane svakodnevni refleks, te motivirati učenike da dobre navike postanu ugrađene u životni stil i nakon što projekt ili školski zadatak završi.

5. Zaključak

Obrazovanje za klimu potrebno je provoditi od najranije dobi kako bi se kod učenika razvile zelene vještine i kompetencije te postigla promjena ponašanja u društvu. Poticanjem promjena u školi i lokalnoj zajednici moguće je aktivno pridonijeti zelenoj tranziciji. Koalicija Obrazovanje za klimu kao europska participativna zajednica za učenike, studente, nastavnike i druge sudionike u području obrazovanja pruža razne mogućnosti i svakim danom raste te je idealno mjesto okupljanja za sve koji žele sudjelovati u projektima obrazovanja za klimu i za zajedničko traženje inovativnih obrazovnih rješenja za okolišnu održivost.