Tjedan cyber heroja

karolina_borak

Karolina Borak

Sažetak

Ovogodišnji Dan sigurnijeg interneta učenici 6.a i 6.b razreda OŠ “Braća Seljan“ Karlovac obilježili su u sklopu projekta CARNET / Nacionalni CERT izrađujući stripove. Zadatak je bio izraditi strip u fizičkom ili digitalnom obliku dužine 5 – 10 sličica/kvadrata na jednu od ponuđenih tema. Tim, koji se sastojao od mentora i pet učenika, trebao si je sam nadjenuti i ime.

Čim je objavljen natječaj za izradu stripa, odlučili smo povezati sate Hrvatskog jezika i Informatike, a time i sate učiniti zanimljivima. Kolegica koja predaje Hrvatski jezik, Andreja Ivka-Fićurin, objeručke je prihvatila moju ideju i zajedno smo krenule u realizaciju. Kako je rok za predaju radova bio 4. veljače, odlučile smo cijeli tjedan posvetiti svojim cyber herojima i njihovim posebnim moćima za obranu interneta. 8. veljače, na sam Dan sigurnijeg interneta, online konferencijom bit će predstavljeni najbolji radovi.

Ključni pojmovi: Dan sigurnijeg interneta, cyber heroji, strip, digitalni alati.

Uvod

OŠ “Braća Seljan“ Karlovac čitav niz godina sudjeluje u raznim radionicama i aktivnostima obilježavajući Dan sigurnijeg interneta. Ma koliko pričali i istraživali o tome, internet je uvijek neiscrpna tema. Ovogodišnji Tjedan cyber heroja zaintrigirao je, kako učiteljice, tako i učenike i obogatio nas novim iskustvom. Ovakva vrsta korelacije predmeta dodatno je motivirala učenike da razvijaju korištenje svojih digitalnih kompetencija i IKT-a. Izradom stripa pokazali su kreativnost, originalnost, logičko razmišljanje; ali i timski rad.

Središnji dio

Strip

Na satima Hrvatskoga jezika učenici su pomno spoznavali i usavršavali znanja o stripu. Sa stripom se učenici susreću već na početku svog školclip_image002ovanja. Pregledavaju stripove s ili bez teksta te postupno, tijekom godina, stvaraju mala umjetnička djela.

Što je priča? Tema? Sličica? Kadar? Perspektiva? Kako sve povezati u strip? Kako nastaje strip?

Slika 1.Timski rad u izradi stripa

Više o tome saznali su na sljedećoj poveznici:

https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/df4dc771-5c46-4a4f-8328-5c1f35aed47f/html/693_uocavamo_obiljezja_stripa.html

clip_image004Nakon kratke diskusije i komentara učenici se dijele u timove po pet članova te odabiru jednu od ponuđenih tema:

a. Nacrtaj cyber heroja i njegove moći pomoću kojih brani internet;
b. Nacrtaj kako zamišljaš hakera i što on radi;
c. Moji dobri i loši digitalni tragovi na društvenim mrežama

Slika 2.Strip u fizičkom obliku

Nakon podjele zadataka krenuli su u izradu svojih malih umjetničkih djela.

Učenici, kojima likovno izražavanje nije “jača” strana, upustili su se u izradu digitalne verzije stripa. Na satima Informatike upoznali su se s digclip_image006italnim alatom za izradu stripa – Make Beliefs Commix.

Obzirom da je dio učenika bio u samoizolaciji, nastava se izvodila hibridno: u učionici i na mreži (online).

Slika 3. Strip u digitalnom obliku

Upute za rad postavljene su u MS Teams  kako bi u svakom trenutku svima bile dostupne.

Zaključak

Uz pomoć stripa mnogi se nastavni sadržaji mogu obraditi. Učenicima predstavlja oblik zabave, a istovremeno razvija intelektualnu, jezičnu i logičku razinu. Može se koristiti u korelaciji sa svim predmetima, i u svim dijelovima sata. Učenici su pozitivno reagirali, privlačan im je i zanimljiv. Pokazao se korisnim i motivirajućim medijem koji djeci na njima primjeren ,ali zabavan način može predstaviti zahtjevan nastavni sadržaj, pogotovo u ovo moderno digitalno vrijeme. Informatika kao takva pruža mogućnost korištenja velikog broja digitalnih alata za izradu stripa kao i dodatne “nadogradnje” koristeći programiranje u Scratchu. Učenici su aktivno sudjelovali u timskim radu te osvijestili da se samo zajedničkim radom i trudom uvijek postiže više. Interakcija učenika bila je pozitivna i motivirajuća, a uloga učitelja minimalna.

Prezentacijom stripova http://os-braca-seljan-ka.skole.hr/fotogalerija?show=album&id=130 učenici su osvijestili koje i kakve opasnosti prijete na internetu te kako se zaštititi pomoću netom osmišljenih cyber heroja. Svaka je grupa predstavila clip_image008svoj rad. Međusobnim vrednovanjem i samovrednovanjem provjeravali su ispunjavaju li sve uvjete natječaja, a s ciljem osvješćivanja važnosti sigurnog “boravka“ na internetu.

Na sam Dan sigurnijeg interneta 8. veljače 2022. učenici 6.b razreda pratili su online konferenciju na kojoj su saznali da je upravo jedan od njihovih stripova nagrađen.

Slika 4. Nagrađeni strip, SMART PRODUKCIJA, 6.B

Literatura

  1. https://ucitelji.hr/4582-2/ (L,Kralj, 17.1.2022)
  2. https://www.youtube.com/watch?v=8Wxoz3Rzd5E (M.Zlatarić, 2021.)
  3. https://edutorij.e-skole.hr/share/proxy/alfresco-noauth/edutorij/api/proxy-guest/df4dc771-5c46-4a4f-8328-5c1f35aed47f/html/693_uocavamo_obiljezja_stripa.html – Edutorij – Hrvatski jezik
  4. https://hr.izzi.digital/DOS/13817/13851.html (Profill Klett, 2020.)
  5. https://www.e-sfera.hr/dodatni-digitalni-sadrzaji/9cca9db8-ac56-424a-918d-ad17efbc2442/ (ŠK, 2022.)
  6. https://tinyurl.com/ywtmf9tn (K.Borak, 2022.)
  7. http://os-braca-seljan-ka.skole.hr/ (OŠ “B.Seljan“ Karlovac, K.Borak, 2022.)
  8. http://os-braca-seljan-ka.skole.hr/fotogalerija?show=album&id=130 (O Š“B.Seljan“ Karlovac, K.Borak, 2022.)