Dan sigurnijeg interneta 2022.

andrea_dimac

Andrea Dimač

Sažetak

Dan sigurnijeg interneta 2022. obilježen je 7. – 11. veljače na satovima Informatike, a sudjelovali su učenici od 1. do 8. razreda Osnovne škole Legrad te učenici područnih škola Veliki Otok, Podravska Selnica i Kutnjak. Predavanja, aktivnosti i radionice održane su s ciljem podizanja svijesti o sigurnosnim problemima i opasnostima na internetu. Potaknuti time, učenici su pokazali svoju kreativnu stranu te izradili interaktivne i edukativne digitalne sadržaje za odgovorno i sigurno korištenje interneta. Na taj su način naučeno primijenili u radovima i podijelili ih na stranici škole.

Ključni pojmovi: dan sigurnijeg interneta, e-nasilje, opasnosti na internetu, digitalni tragovi, savjeti, internet bonton.

Uvod

Dan sigurnijeg interneta ove se godine obilježavao 8. veljače, no u OŠ Legrad imali smo Tjedan sigurnijeg interneta 7. – 11. veljače kako bi svi učenici mogli na satovima informatike provoditi zanimljive aktivnosti zajedno sa svojom učiteljicom informatike Andreom Dimač. Slogan našeg ovogodišnjeg školskog i predmetnog projekta je „Razmisli pa klikni“ kojim se želi potaknuti učenike na kritičko promišljanje.

Središnji dio

Za najbolji prijedlog naziva našeg projekta glasali smo putem alata Tricider, a najviše glasova dobio je slogan „Razmisli pa klikni“. Stoga smo većinu digitalnih materijala izradili u sklopu zajedničke školske teme.

Učenici nižih razreda za uvodnu motivaciju pogledali su videozapis o sigurnosti djece prije svega: https://www.youtube.com/watch?v=algknpUbXF0

Nakon razgovora o opasnostima na internetu, učenici su obojali bojanku Budi Internet genijalac  koju smo kasnije zajedno ispisali i sastavili u obliku slikovnice te pohranili u školsku knjižnicu. Na taj smo način predstavili sve internetske prednosti, ali s naglaskom na oprezno i Slika 1. Prvašići uče uz Dabricu Darkuodgovorno korištenje interneta.

Uz pomoć Dabrice Darke prepoznali su digitalne uređaje za korištenje interneta i emotikone za komunikaciju te odigrali kviz i provjerili svoje znanje o sigurnom i odgovornom ponašanju na internetu. Također, primijenili su zdrave navike ponašanja tijekom rada na računalu razgibavajući se uz Dabricu Darku: https://ucitelji.hr/igre/dabrica1/

Slika 1. Prvašići uče uz Dabricu Darku

Učenici 2., 3. i 4. razreda tijekom uvodne aktivnosti pogledali su animirani videozapis o Slika 2. Digitalni plakat Razmisli pa klikniprevenciji nasilja na internetu: https://www.youtube.com/watch?v=FAPcOyNMR90

Nakon razgovora i upoznavanja s elektroničkim nasiljem, učenici su na računalima i tabletima izrađivali plakate i crteže s najvažnijim pravilima kojih se treba pridržavati kako bismo se zaštitili na internetu u alatima Word i Bojanje 3D.

Slika 2. Digitalni plakat „Razmisli pa klikni“

Učenici područnih škola u četverorazrednim kombinacijama izrađivali su šarena slova Slika 3. Stop animacija - Dan sigurnijeg interneta (GIF)od papira potrebna za naslov i slogan obilježavanja Dana sigurnijeg interneta 2022. Zatim su sudjelovali u animiranju slova i postupku fotografiranja u aplikaciji Stop Motion.

Slika 3. Stop animacija – Dan sigurnijeg interneta (GIF)

Također izrađena je stop animacija u obliku videozapisa našeg slogana „Razmisli pa klikni“: https://drive.google.com/file/d/1jV9iN0hnICen2R3dULMbTtZLTmMyWx49/view?usp=sharing

A kroz avanturističku igru Interland učili su kritički razmišljati o internetskim prijetnjama i načinima kako se zaštititi od njih te kako biti ljubazan prema drugima na internetu rješavajući četiri razine (Pažljiva planina, Toranj s blagom, Rijeka Java i Kraljevstvo dobrote): https://beinternetawesome.withgoogle.com/hr_hr/interland

Učenici viših razreda pogledali su videozapis kao uvodnu motivaciju za daljnju raspravu i međusobnu razmjenu iskustava o primjerenim i neprimjerenim događajima na internetu: https://www.powtoon.com/s/ezbQP9xccpI/1/m/s

Učenici 5. razreda sudjelovali su u izazovu za učenike, odnosno učeničkoj potrazi za boljim internetom: https://ucitelji.hr/ucenicka-potraga-za-boljim-internetom-2022/

Provjerili su svoje znanje o opasnostima na internetu (krađa osobnih podataka, elektroničko nasilje i govor mržnje) i negativnim posljedicama prekomjerne uporabe interneta, o digitalnom ugledu, razlikovanju istinitih od lažnih informacija, čuvanju osobnih podataka i postavkama privatnosti. Šestero učenika ostvarilo je odlične rezultate stoga se nalaze se među 72 najboljih sudionika potrage.

Drugi školski sat učenici 5. razreda izradili su digitalnu interaktivnu knjigu o savjetima i pravilima ponašanja na internetu u alatu Book Creator. Svaki učenik izradio je nekoliko stranica, a na kraju su učenički radovi spojeni u jednu digitalnu interaktivnu knjigu kako bi se koristila za Slika 4. Avanturistički Interlandponavljanje i predstavljanje ostalim učenicima.

Učenici su se okušali i u igri Interland.

Slika 4. Avanturistički Interland

Učenici 6. razreda otkrivali su pozitivne i negativne primjere digitalnih tragova kroz priče: https://forms.office.com/r/66jjJhHLUW

Također, uz pomoć Dabrice Darke otkrivali su kako ostaviti dobre digitalne tragove na internetu: https://ucitelji.hr/igre/dabrica3/index.html

Slika 5. Strip o razgovoru s nepoznatim osobama na internetuZaključili smo zašto je važno razmisliti pa tek onda kliknuti ili objaviti nešto na internetu: https://www.youtube.com/watch?v=OtLtkdk7rcM

Slika 5. Strip o razgovoru s nepoznatim osobama na internetu

Drugi školski sat učenici su izradili stripove o opasnostima i nesigurnim situacijama na internetu u alatima Make Beliefs Comix i Pixton.

Slika 6. Strip o elektroničkom nasiljuSlika 6. Strip o elektroničkom nasilju

Spoj programiranja i igre uvijek je najzanimljiviji dio učenja. Tako su učenici 7. razreda programirali u programskom jeziku Scratch te izradili edukativan kviz o opasnostima na internetu: https://scratch.mit.edu/projects/644078949

Kviz je poslužio kao odličan način samovrednovanja.

Drugi školski sat učenici su timskim radom osmislili i izradili videozapise o sigurnosnim problemima na internetu u online alatu Renderforest: https://drive.google.com/file/d/13xGV4DtwO1ci7EMp9_1HuYl0CB6EKiYv/view?usp=sharing

Učenici 8. razreda, također su 8. veljače sudjelovali u učeničkoj potrazi za boljim internetom: https://ucitelji.hr/ucenicka-potraga-za-boljim-internetom-2022/

Drugi školski sat učenici su birali između aktivnosti izrade digitalnih postera u alatu Canva ili digitalne umne mape u programu MindMaple Lite. Tema aktivnosti bila je o elektroničkom nasilju, online komunikaciji, informacijama na internetu i digitalnim tragovima.

Slika 7. Umna mapa e-DruštvoCyberbullying je opasnije nego što mislite.
Slika 7. Umna mapa „e-DRUŠTVO“      Slika 8. Plakat o Cyberbullyingu

Za završnu aktivnost i/ili domaću zadaću učenici su odigrali kviz u Kahootu.

Zaključak

Svi učenici Osnovne škole Legrad aktivno su sudjelovali u obilježavanju Dana sigurnijeg interneta, koji postaje tradicionalni projekt u našoj školi. No, za zahtjevnije projektne aktivnosti, osobito za izradu nekih digitalnih radova navedenih u središnjem dijelu, preporučam provedbu tijekom više školskih sati te u suradnji s drugim predmetnim učiteljima. Ipak, učenici su se odvažili na raspravu, dijeljenje iskustava te izlaganje doživljenih pozitivnih i negativnih primjera na internetu, što je ponekad teško ostvariti na nastavi prilikom usvajanja drugih nastavnih sadržaja. Teme provedenih aktivnosti i radionica zainteresirale su ih jer su aktualne i prisutne u njihovoj svakodnevici, koja im je nezamisliva bez interneta. Stoga su pokazali volju i kreativnost prilikom izrade digitalnih radova. Najbolja povratna informacija je izraz lica učenika nakon uspješno izrađenog rada. No, neki od njih osvojili su i diplome i nagrade za iznimno uspješno riješenu online Potragu za boljim internetom, što je učenicima bilo veliko iznenađenje i nagrada za trud te motivacija za daljnje sudjelovanje u projektima. Ostali učenici dobili su značke i diplome nakon uspješno riješenih razina edukativnih igara, kao što je Dabrica Darka, te ih s ponosom spremili u svoj e-portfolio. Smatram da su ih ove aktivnosti i radionice potaknule na kritičko razmišljanje jer tijekom ovih izazova u vrijeme online nastave čak i najmlađi učenici morali su se osamostaliti. Zato ih je važno usmjeriti na sigurno i odgovorno korištenje interneta.

Literatura

  1. https://csi.hr/dan-sigurnijeg-interneta/
  2. https://petzanet.ucitelji.hr/
  3. https://ucitelji.hr/budi-internet-genijalac/
  4. https://ucitelji.hr/dabrica-darka-growing-up-on-a-safer-internet/