Andrea Dimač
Sažetak
Dan sigurnijeg interneta 2022. obilježen je 7. – 11. veljače na satovima Informatike, a sudjelovali su učenici od 1. do 8. razreda Osnovne škole Legrad te učenici područnih škola Veliki Otok, Podravska Selnica i Kutnjak. Predavanja, aktivnosti i radionice održane su s ciljem podizanja svijesti o sigurnosnim problemima i opasnostima na internetu. Potaknuti time, učenici su pokazali svoju kreativnu stranu te izradili interaktivne i edukativne digitalne sadržaje za odgovorno i sigurno korištenje interneta. Na taj su način naučeno primijenili u radovima i podijelili ih na stranici škole.
Ključni pojmovi: dan sigurnijeg interneta, e-nasilje, opasnosti na internetu, digitalni tragovi, savjeti, internet bonton.
Uvod
Dan sigurnijeg interneta ove se godine obilježavao 8. veljače, no u OŠ Legrad imali smo Tjedan sigurnijeg interneta 7. – 11. veljače kako bi svi učenici mogli na satovima informatike provoditi zanimljive aktivnosti zajedno sa svojom učiteljicom informatike Andreom Dimač. Slogan našeg ovogodišnjeg školskog i predmetnog projekta je „Razmisli pa klikni“ kojim se želi potaknuti učenike na kritičko promišljanje.
Središnji dio
Za najbolji prijedlog naziva našeg projekta glasali smo putem alata Tricider, a najviše glasova dobio je slogan „Razmisli pa klikni“. Stoga smo većinu digitalnih materijala izradili u sklopu zajedničke školske teme.
Učenici nižih razreda za uvodnu motivaciju pogledali su videozapis o sigurnosti djece prije svega: https://www.youtube.com/watch?v=algknpUbXF0
Nakon razgovora o opasnostima na internetu, učenici su obojali bojanku Budi Internet genijalac koju smo kasnije zajedno ispisali i sastavili u obliku slikovnice te pohranili u školsku knjižnicu. Na taj smo način predstavili sve internetske prednosti, ali s naglaskom na oprezno i odgovorno korištenje interneta.
Uz pomoć Dabrice Darke prepoznali su digitalne uređaje za korištenje interneta i emotikone za komunikaciju te odigrali kviz i provjerili svoje znanje o sigurnom i odgovornom ponašanju na internetu. Također, primijenili su zdrave navike ponašanja tijekom rada na računalu razgibavajući se uz Dabricu Darku: https://ucitelji.hr/igre/dabrica1/
Slika 1. Prvašići uče uz Dabricu Darku
Učenici 2., 3. i 4. razreda tijekom uvodne aktivnosti pogledali su animirani videozapis o prevenciji nasilja na internetu: https://www.youtube.com/watch?v=FAPcOyNMR90
Nakon razgovora i upoznavanja s elektroničkim nasiljem, učenici su na računalima i tabletima izrađivali plakate i crteže s najvažnijim pravilima kojih se treba pridržavati kako bismo se zaštitili na internetu u alatima Word i Bojanje 3D.
Slika 2. Digitalni plakat „Razmisli pa klikni“
Učenici područnih škola u četverorazrednim kombinacijama izrađivali su šarena slova od papira potrebna za naslov i slogan obilježavanja Dana sigurnijeg interneta 2022. Zatim su sudjelovali u animiranju slova i postupku fotografiranja u aplikaciji Stop Motion.
Slika 3. Stop animacija – Dan sigurnijeg interneta (GIF)
Također izrađena je stop animacija u obliku videozapisa našeg slogana „Razmisli pa klikni“: https://drive.google.com/file/d/1jV9iN0hnICen2R3dULMbTtZLTmMyWx49/view?usp=sharing
A kroz avanturističku igru Interland učili su kritički razmišljati o internetskim prijetnjama i načinima kako se zaštititi od njih te kako biti ljubazan prema drugima na internetu rješavajući četiri razine (Pažljiva planina, Toranj s blagom, Rijeka Java i Kraljevstvo dobrote): https://beinternetawesome.withgoogle.com/hr_hr/interland
Učenici viših razreda pogledali su videozapis kao uvodnu motivaciju za daljnju raspravu i međusobnu razmjenu iskustava o primjerenim i neprimjerenim događajima na internetu: https://www.powtoon.com/s/ezbQP9xccpI/1/m/s
Učenici 5. razreda sudjelovali su u izazovu za učenike, odnosno učeničkoj potrazi za boljim internetom: https://ucitelji.hr/ucenicka-potraga-za-boljim-internetom-2022/
Provjerili su svoje znanje o opasnostima na internetu (krađa osobnih podataka, elektroničko nasilje i govor mržnje) i negativnim posljedicama prekomjerne uporabe interneta, o digitalnom ugledu, razlikovanju istinitih od lažnih informacija, čuvanju osobnih podataka i postavkama privatnosti. Šestero učenika ostvarilo je odlične rezultate stoga se nalaze se među 72 najboljih sudionika potrage.
Drugi školski sat učenici 5. razreda izradili su digitalnu interaktivnu knjigu o savjetima i pravilima ponašanja na internetu u alatu Book Creator. Svaki učenik izradio je nekoliko stranica, a na kraju su učenički radovi spojeni u jednu digitalnu interaktivnu knjigu kako bi se koristila za ponavljanje i predstavljanje ostalim učenicima.
Učenici su se okušali i u igri Interland.
Slika 4. Avanturistički Interland
Učenici 6. razreda otkrivali su pozitivne i negativne primjere digitalnih tragova kroz priče: https://forms.office.com/r/66jjJhHLUW
Također, uz pomoć Dabrice Darke otkrivali su kako ostaviti dobre digitalne tragove na internetu: https://ucitelji.hr/igre/dabrica3/index.html
Zaključili smo zašto je važno razmisliti pa tek onda kliknuti ili objaviti nešto na internetu: https://www.youtube.com/watch?v=OtLtkdk7rcM
Slika 5. Strip o razgovoru s nepoznatim osobama na internetu
Drugi školski sat učenici su izradili stripove o opasnostima i nesigurnim situacijama na internetu u alatima Make Beliefs Comix i Pixton.
Slika 6. Strip o elektroničkom nasilju
Spoj programiranja i igre uvijek je najzanimljiviji dio učenja. Tako su učenici 7. razreda programirali u programskom jeziku Scratch te izradili edukativan kviz o opasnostima na internetu: https://scratch.mit.edu/projects/644078949
Kviz je poslužio kao odličan način samovrednovanja.
Drugi školski sat učenici su timskim radom osmislili i izradili videozapise o sigurnosnim problemima na internetu u online alatu Renderforest: https://drive.google.com/file/d/13xGV4DtwO1ci7EMp9_1HuYl0CB6EKiYv/view?usp=sharing
Učenici 8. razreda, također su 8. veljače sudjelovali u učeničkoj potrazi za boljim internetom: https://ucitelji.hr/ucenicka-potraga-za-boljim-internetom-2022/
Drugi školski sat učenici su birali između aktivnosti izrade digitalnih postera u alatu Canva ili digitalne umne mape u programu MindMaple Lite. Tema aktivnosti bila je o elektroničkom nasilju, online komunikaciji, informacijama na internetu i digitalnim tragovima.
Slika 7. Umna mapa „e-DRUŠTVO“ Slika 8. Plakat o Cyberbullyingu
Za završnu aktivnost i/ili domaću zadaću učenici su odigrali kviz u Kahootu.
Zaključak
Svi učenici Osnovne škole Legrad aktivno su sudjelovali u obilježavanju Dana sigurnijeg interneta, koji postaje tradicionalni projekt u našoj školi. No, za zahtjevnije projektne aktivnosti, osobito za izradu nekih digitalnih radova navedenih u središnjem dijelu, preporučam provedbu tijekom više školskih sati te u suradnji s drugim predmetnim učiteljima. Ipak, učenici su se odvažili na raspravu, dijeljenje iskustava te izlaganje doživljenih pozitivnih i negativnih primjera na internetu, što je ponekad teško ostvariti na nastavi prilikom usvajanja drugih nastavnih sadržaja. Teme provedenih aktivnosti i radionica zainteresirale su ih jer su aktualne i prisutne u njihovoj svakodnevici, koja im je nezamisliva bez interneta. Stoga su pokazali volju i kreativnost prilikom izrade digitalnih radova. Najbolja povratna informacija je izraz lica učenika nakon uspješno izrađenog rada. No, neki od njih osvojili su i diplome i nagrade za iznimno uspješno riješenu online Potragu za boljim internetom, što je učenicima bilo veliko iznenađenje i nagrada za trud te motivacija za daljnje sudjelovanje u projektima. Ostali učenici dobili su značke i diplome nakon uspješno riješenih razina edukativnih igara, kao što je Dabrica Darka, te ih s ponosom spremili u svoj e-portfolio. Smatram da su ih ove aktivnosti i radionice potaknule na kritičko razmišljanje jer tijekom ovih izazova u vrijeme online nastave čak i najmlađi učenici morali su se osamostaliti. Zato ih je važno usmjeriti na sigurno i odgovorno korištenje interneta.