Tea Horvatić
Sažetak
U Osnovnoj školi Strahoninec provedene su aktivnosti povodom Dana sigurnijega interneta na satovima engleskoga jezika u 4., 7. i 8. razredu. Učenici su kroz radionice, rasprave i izradu vlastitih sadržaja promišljali o odgovornoj uporabi interneta i tehnologije, email bontonu te čuvanju privatnih informacija i vlastitog zdravlja. Radionice su rađene u sklopu školskoga Erasmus+ KA1 projekta „Ready – Set – Step Up!
Ključne riječi: dan sigurnijega interneta, email bonton, zdravlje, privatnost, autorska prava
Uvod
U Osnovnoj školi Strahoninec, svake godine obilježavamo Dan sigurnijega interneta u različitim predmetima. Ove godine, na satovima engleskoga jezika te u sklopu Erasmus+ KA1 projekta „Ready – Set – Step Up!*, učenici četvrtih, sedmih i osmih razreda su ponovili i utvrdili odgovorno ponašanje na internetu kroz prezentaciju različitih problema tijekom korištenja interneta i tehnologije, od pisanja emaila, objavljivanja fotografija i privatnih informacija, do čuvanja zdravlja te poštivanja autorskih prava. Aktivnosti su provedene u suradnji s Centrom za sigurniji internet (2021.).
Pisanje email-a
U četvrtim razredima osnovne škole, učenici su kroz prezentaciju i pisanje vlastitih e-mailova (Slika 1.) ponovili kako koristiti svoj školski webmail na Carnetu i kako se pridržavati osnovnih pravila u komunikaciji putem emaila.
Slika 1. Pisanje email-a na engleskom
Učenici su se složili da su najvažnija pravila u pisanju emaila na engleskom (Websitebuilders.com, 2021.) sljedeća:
- Write the subject of your email. (What is it about?)
- Be short and focused.
- Do not write in CAPITAL LETTERS. THEY ARE DIFFICULT TO READ. (And it seems like you are YELLING!)
- Be careful of spelling.
- Add your documents in the attachment.
- Write a greeting in the end: Kind regards, / Best regards, / Kindly, / Best wishes, …
- Write your name in the end of the email.
Također, pravila smo priredili i na hrvatskom jeziku (Slika 2.)
Slika 2. Email bonton
Kroz raspravu učenici su došli do zaključaka da korištenje interneta ima dobrih i loših strana. Dobre strane su da nudi mnoštvo mogućnosti, od igre, pretraživanja informacija do komunikacije s ljudima koji su udaljeni od nas i to vrlo jeftino ili besplatno. Loše strane su da provođenje previše vremena uz ekrane i tehnologiju može škoditi ljudskom zdravlju. Osim toga, na internetu se ponekad javljaju problemi poput objavljivanja neželjenih fotografija ili korištenje fotografija bez dozvole autora ili osoba na njima. Također, u komunikaciji na mreži, ljudi se ponekad ophode s nepoštovanjem jedni prema drugima.
Zbog svega toga, vrlo je važno poštivati dogovorena pravila ponašanja na internetu. Učenici su izdvojili primjere objavljivanja fotografija koji su odgovorni i one koji to nisu. Dogovorili su sljedeća pravila za objavljivanje fotografija (***, 2020.):
Možemo objaviti fotografiju:
- s natjecanja
- s kućnim ljubimcem
- s rođendana
- sa sportskog događaja
Nije u redu objavljivati fotografije poput:
- osoba u donjem rublju ili u kupaćem kostimu
- osoba na WC-u
- osoba koje spavaju
- osoba na plaži
- tučnjave s bratom/sestrom
Čuvanje osobnih informacija
Učenici su identificirali koje su informacije osobne i koje ni u kojem slučaju ne smiju objavljivati na internetu:
- ime i prezime
- dob
- datum rođenja
- adresa
- broj telefona
- broj kreditnih ili bankovnih kartica
- email adresa
- lozinke
Ova aktivnost pokazala je da su učenici već dovoljno osviješteni koje informacije o sebi smiju dijeliti s prijateljima, a koje moraju čuvati da budu tajne. Kroz Kahoot kviz, rezultati su pokazali da čak 99% (N = 48) učenika zna razliku između sigurne i nesigurne lozinke, dok 82% učenika (N = 48) zna kako postupiti u slučaju da prime poruku ili email nepoznate osobe i 83% (N = 48) te da mogu prijaviti neprimjerene poruke ili komentare na internetu.
Čuvanje zdravlja
Slika 3. Čuvanje zdravlja: dnevne aktivnosti učenika
Ove godine naglasak je bio osvijestiti učenike da čuvaju svoje zdravlje i da vrijeme koje provode na internetu, odnosno kada koriste tehnologiju bude uravnoteženo s ostalim aktivnostima slobodnog vremena i obaveza koje imaju (Slika 3). Spavanje je najvažnije kako bismo imali dovoljno energije za cijeli dan, kao i pravilna i redovita prehrana te održavanje higijene. Osim školskih obaveza, učenja i čitanja, potrebno je i provoditi vrijeme s obitelji i prijateljima te njegovati socijalni kontakt – u doba pandemije, to mora biti odgovorno i uz poštivanje epidemioloških mjera. Pomaganje roditeljima u kućanstvu, također je dio svakodnevnog života te bi u dogovoru s roditeljima i obitelji trebalo organizirati dan učenika na način da su svi ovi elementi uravnoteženi. Provođenje slobodnog vremena za ekranima, uporabi interneta i gledanju sadržaja online mora biti pod nadzorom roditelja i svakako ne duže od pola sata dnevno ukoliko se radi o aktivnom korištenju tehnologije. Tjedno, djeca mogu provoditi 1 do 3 sata koristeći tehnologiju pasivno, o čemu više možete pročitati na web stranici Screen-Free Parenting.
Poštivanje autorskih prava
Učenici sve više moraju izrađivati vlastite prezentacije i projekte u različitim predmetima, pri čemu je nužno poštivanje autorskih prava, ne samo tekstualnih zapisa, već i uporabe fotografija. Stoga je važno da učitelji ponude jasne i nedvosmislene upute učenicima na koji način će izraditi projekte, kao i popis literature ili web stranica s kojih mogu koristiti besplatne fotografije, video ili audio zapise. Na satovima engleskog jezika, učenicima često preporučam sljedeće web stranice:
Fotografije:
Audio i video zapisi:
Rezultati
Umjesto izlaznih kartica o tome što su naučili na radionici, učenici su kreirali svoje postere s odabranim savjetima koje bi oni dali učenicima mlađima od sebe. Učenici viših razreda koristili su alate prema vlastitom izboru, uglavnom Microsoft Powerpoint ili Adobe Spark, te kreirali svoje postere s porukama i postavili ih na zajedničku Wakelet kolekciju dostupnu ovdje.
Prezentacija za ove radionice dostupna je na Edutoriju.
Zaključak
Odgovorno ponašanje na internetu i umjereno korištenje tehnologije bitno je osvještavati kroz aktivnosti u školi, ali i kroz radionice za roditelje. Osnove pisane komunikacije na internetu, poput pisanja email-a, dio je kurikuluma Engleskog jezika i i Informatike, no obilježavanjem posebnih dana u Školi te kroz međupredmetne teme moguće je dodatno učenike osposobiti da postanu odgovorni i samostalni korisnici interneta od ranije dobi. Važan element u tome jest i čuvanje zdravlja, ali i odgovornost prema okolišu. Ove teme potrebno je u nastavi sagledati cjelovito i njegovati suradnju Škole i doma. Na taj način možemo osigurati da Internet ostane sigurno mjesto razmjene informacija, pristojne komunikacije i svjetla budućnost za sve.
* Ova publikacija izražava isključivo stajalište njenih autora i Komisija se ne može smatrati odgovornom prilikom uporabe informacija koje se u njoj nalaze.
Literatura
- *** Be Smart Online booklet. (2020.) https://www.besmartonline.org.mt/uploads/linked/Year4EnglishBooklet.pdf, dohvaćeno 8.2.2021.
- Centar za sigurniji Internet. (2021.) Dan sigurnijeg interneta. https://csi.hr/dan-sigurnijeg-interneta/, dohvaćeno 21.2.2021.
- Common Sense: Copyright lesson. (2021.) https://www.commonsense.org/education/digital-citizenship/lesson/a-creators-rights-and-responsibilities, dohvaćeno 8.2.2021.
- Dr. Screen-Free Mom. (2016.) Screen Time Recommendations For Kids By Age. Screen-Free Parenting’s Personal Screen Use Guidelines. Screen-free Parenting Blog. https://www.screenfreeparenting.com/screen-time-recommendations-for-kids-by-age/, dohvaćeno 21.2.2021.
- Horvatić, T. (2021.) Safer Internet Day – prezentacija. https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/223a8716-52b9-4d1c-a46d-88645e5559a8, dohvaćeno 22.02.2021.
- Websitebuilders.com. (2021.) Email etiquette: https://websitebuilders.com/how-to/email-at-a-glance/etiquette/, dohvaćeno 8.2.2021.