iPad u školi

kosjenka_petek

Kosjenka Petek

Ukoliko sagledamo odgojno-obrazovna okruženja u svijetu, smatram da s pravom možemo ipad1tvrditi kako je prošla godina pripala uporabi tablet računala u nastavne svrhe – pri čemu je poglavito pripala iPadu.

Iznenađuje li, stoga, da su i hrvatske škole već od ove školske godine 2012./2013. uvele jedan aspekt mobilne tehnologije u nastavu? Jesmo li prestali zaostajati i smatrati tehnologiju u učionicama samo prolaznim trendom?

e-Dnevnik na iPadu

Nakon uspješnog testiranja CARNetovog projekta e-Dnevnik u tri škole, ove se školske godine 29 škola odlučilo priključiti primjeru dobre prakse te su nastavnicima omogućili da zabilješke o ocjenama vode na tabletima ili na prijenosnim računalima.

Iako je moguće da svakom razredu umjesto papirnatog dnevnika bude dodijeljen tablet, većina se škola odlučila da svaki nastavnik ima svoj uređaj kako bi ga mogao koristiti i uključiti i u sam nastavni proces.

Početno obrazovanje nastavnika o uporabi iPada te njegovim važnijim karakteristikama i funkcijama na samome početku školske godine proveli su Appleovi certificirani savjetnici.

Zašto iPad u školi?

Iako je integracija nove tehnologije u nastavni proces iznova krenula od katedre, a ne od učenika, uporaba mobilnog uređaja poput iPada opravdava svoje postojanje. Učitelji pri ruci imaju uređaj koji je u funkciji odmah po uključivanju i ne trebaju čekati podizanje sustava. Dugi vijek baterije omogućuje im do deset sati rada bez potrebe za punjenjem.

Uporabom tehnologije u oblaku poput Dropboxa, Boxa ili Google Drivea učiteljske pripreme, nastavni planovi i sadržaji poput prezentacija, radnih listova ili tablica postali su lako prenosivi i uvijek dostupni. Uporaba usluga u oblaku također omogućuje nastavnicima da sadržaje lako podijele sa svojim učenicima, što smanjuje uporabu fotokopiranog materijala te pomaže podizanju ekološke i ekonomske osviještenosti.

Mobilna tehnologija olakšala je dostupnost sadržaja i nastavnicima stranih jezika, glazbene i tjelesne kulture koji kroz iTunes ili usluge u oblaku na iPadu nose glazbene sadržaje i audio materijale za učionicu.

Besplatne aplikacije popot CloudOna i SlideSharkaa učiteljima su dovele Officeove dokumente na iPad – mogu ih uređivati i reproducirati direktno s njega. Poznati internetski alati kao što su Edmodo, VoiceThread, WizIQ ili Adobe Connect za virtualne učionice, Skype, AudioBoo, Prezi, Pearltrees, PollDaddy, Word Press i TumbIr dostupni su i kroz vrlo dobre do odlične iOS aplikacije pa ih učitelji sada lako mogu koristiti i kad nemaju osobna računala pri ruci.

5iPad se vrlo lako može priključiti na projektor. Zaslon iPada je također moguće putem bilo kojeg PC ili Mac računala bežično (Air Play) zrcaliti i tako omogućiti nastavnicima da prezentiraju sadržaj i pritom zadrže pokretljivost u učionici. Trgovina aplikacijama svakom nastavniku nudi zanimljive sadržaje zahvaljujući kojima prikaz gradiva koje radi s učenicima postaje još zanimljiviji i izvorniji.

Nastavnicima je možda najdraži razlog to što je iPad kao mini računalo uistinu smanjio zahtjeve za pomoći informatičkog, tehničkog osoblja u školi. Naime, ukoliko želimo da ( ionako preopterećeni) nastavnici prihvate dobrobiti moderne tehnologije, ona uistinu 6mora biti jednostavna za korištenje – i to ne tek onda kad se upoznate s njom, već bi trebala biti vrlo jednostavna i intuitivna sama po sebi.

Uporaba mobilnog uređaja od strane nastavnika ujedno bi mogla brže dovesti do trenutka kada će se i učenicima omogućiti uporaba vlastitih mobilnih uređaja u samome tijeku nastavnog procesa.

1 : 1

Postoje i škole koje su se odlučile na najbolje od svih 4rješenja – uvesti okruženje 1:1, u kojemu svaki učenik, kao i svaki nastavnik, posjeduje računalo/mobilni uređaj/tablet te na njemu i radi, odnosno prati nastavu. Pri tome se ne misli na okruženje tipa BYOD (bring your own device – ponesi vlastiti uređaj) već ono u kojem i učitelji i učenici koriste istovjetne uređaje.

Prva škola koja je na samome početku školske godine uvela iPad u nastavu je Privatna gimnazija Dubrovnik. Osmero nastavnika i prvi razred od 18 učenika krenuli su s programom 1:1. Krenuli su polako, od uporabe interneta i preglednika za istraživanje na nastavi, do učionice bez papira i dijeljenje sadržaja kroz Dropbox i Evernote te interaktivnih prezentacija u aplikaciji Nearpod.

Slijedila ih je Američka međunarodna škola u Zagrebu (AISZ). AISZ ima 30 iPada organiziranih u tri mobilna “lab-a” koje upotrebljavaju nastavnici i učenici u programu Middleschool (11-14 godina).

Prva državna škola koja je nedavno započela iPad program 1:1 je Osnovna škola Vežica u Rijeci. Učenici 8. c razreda i njihovi nastavnici iPade su na korištenje dobili od škole. Osim što se prema sličnim iskustvima očekuje poboljšanje kvaliteta nastave i učeničkih postignuća, OŠ Vežica želi na ovaj način motivirati učenike za cjeloživotno učenje, uvesti digitalne obrazovne materijale i, za nas nastavnike možda najvažnije, izraditi moderan školski kurikulum.

ipaduskoli.com

2Još i prije pojave prvih iPad računala u hrvatskim školama pokazala se potreba za svojevrsnom podrškom onima koji koriste iOS uređaje u odgoju i obrazovanju.

Stranica ipaduskoli.com svjetlo dana je ugledala 15. kolovoza 2012. Temelji se na iskustvima i stranicama naših čeških kolega trenera. Zainteresiranima, stranica nudi lak pregled škola i institucija koje primjenjuju Appleove uređaje u obrazovne svrhe. Novi korisnici iOS uređaja na njima mogu razriješiti postojeće nedoumice i nepoznanice, pročitati preporuke za aplikacije te pronaći savjete i trikove za korištenje iPada u školi.

Preporuke se lako pretražuju prema nastavnim predmetima ili vrsti škole. Želja nam je bila na jednostavan način posebno učiteljima omogućiti lakše snalaženje u AppStoreu, Appleovoj trgovini aplikacijama.

Važan dio priče tvori i podrška korisnicima putem društvenih mreža kroz koje ih obavještavamo o zanimljivostima u svijetu iPad i iOS uređaja, događanjima, trenutnim ponudama besplatnih aplikacija te preporukama o iskušanim i izvrsnim aplikacijama.

Hoće li se obrazovanje usmjeriti na učenika te ih od pasivnih primatelja informacija dovesti do aktivnih i angažiranih sudionika nastave ne ovisi, dakako, o tablet računalima. Ipak, mora im se priznati da pomiču onu čarobnu granicu iza koje nestaje podjela na „nas“, učitelje, i „njih“, učenike i roditelje, pa možemo postati ravnopravni i jednakovrijedni partneri u odgoju i obrazovanju.

Jedna misao o “iPad u školi

  1. Povratni ping: Izazov kreativnosti pred nama | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.