Provedene radionice BIG radionice

Budi internet genijalac 2023 – 2026

U okviru projekta „Budi internet genijalac“ u OŠ Antuna Bauera u Vukovaru provedeno je više različitih radionica na kojima je sudjelovalo oko 300 učenika od 1. do 8. razreda Učenici su imali priliku na zanimljiv način učiti kako kritički razmišljati dok istražuju internet i druge internetske sadržaje i kako se zaštititi od internetskih prijetnji.

Prva radionica

Tema: “Nisam to mislio/la!” – Dijeli pažljivo

Učenici 1. i 2. razreda

Uvod: kroz nekoliko primjera učenicima je objašnjeno što su emotikoni i kako nam pomažu u internetskoj komunikaciji za prikazivanje osjećaja kad nas naš sugovornik ne vidi. Emotikoni mogu i promijeniti smisao poslane poruke. Neki od primjera: „Ručak je bio baš fin .“ Ili „Ručak je bio baš fin.

Aktivnost – igra pantomime

Nakon uvodne aktivnosti učenici su igrali igru pantomime. Učenici su redom izvlačili unaprijed pripremljene kartice na kojima je prikazan jedan emotikon. Zadatak učenika je bio pantomimom prikazati emociju koju on prikazuje. Ostali učenici su trebali prepoznati o kojoj se emociji radi. Primjeri emocija: sretan, tužan, ljut, iznenađen, sramežljiv, umoran i zaljubljen. Svima se svidjela ova zabavna aktivnost.

Aktivnost – Predstavite sebe pomoću emotikona

Na početku ove aktivnosti svaki učenik je dobio iscrtanu majicu na papiru A4 formata i tri različita emotikona. Na majicu je trebalo nacrtati jedan ili više emotikona kojim bi opisali sebe, kako bi se predstavili drugima. Mogli su upotrijebiti od jednog do tri gotova emotikona ili izmisliti vlastite.

Nakon toga učiteljica je slučajnim odabirom pokazala majicu nekoga učenika a ostali su trebali pogoditi kojega učenika u razredu predstavlja pojedina majica. Nakon završene radionice  svi radovi su izloženi na razrednom panou tako da ih svi mogu vidjeti.

Tijekom ove radionice učenici su razvijali svijest o različitim vizualnim znakovima kojima se ljudi koriste u komunikaciji i shvatiti da objavljivanjem nečega na internetu ili na majici zapravo stvaramo medijski sadržaj.

image

Druga radionica

Tema: „Cool je biti dobar“

Učenici 3. i 4. razreda

Uvodna aktivnost: Prepoznavanje osjećaja

Učenici su dobili na papiriću popis osjećaja kao što su: sretan, tužan, iznenađen, frustriran, zabrinut, razočaran, uzbuđen, ljut, uplašen. Učenici su dobili 3 minute da se prisjete kada su osjećali jedan od prikazanih osjećaja? Razmisle što se dogodilo i kako je to utjecalo na njih?

Nakon toga je jedan od učenika je imao zadatak da bez govora, samo tijelom i zvukom, odglumi situaciju u kojoj se osjećao na određeni način. Ostali učenici su trebali pogoditi kako se osjećao u toj situaciji. Povela se rasprava o tome kako bi se ostali osjećali u prikazanoj situaciji. Učenici su došli do zaključka da Empatija nastaje kada pokušamo sebe staviti u tuđu kožu, kada pokušavamo otkriti kako se netko drugi osjeća i osjećamo se isto tako.

Aktivnost 2: Mapa dobrote

Učenici su se podijelili u skupine po dvoje. Zadatak je bio razmisliti o tome što znači biti dobra osoba a potom o tome razgovaraju u paru. Nekoliko dobrovoljaca su bili hrabri i podijelili svoje mišljenje sa cijelim razredom. Zaključili su da dobra i ljubazna osoba čini nešto lijepo ili govori nešto lijepo drugima

Učenici su zamoljeni imageda se prisjetite situacije kada je netko bio ljubazan, dobar, pozitivan prema njima. Nekoliko učenika je podijelilo svoje iskustvo pred razredom i opisalo situaciju u kojoj je netko bio ljubazan prema njima i kako su se osjećali.

Aktivnost 3

imageUčenici su se podijelili u grupe po troje ili četvero učenika. Svaka grupa je trebala osmisliti jedan scenario u kojem će prikazati situaciju u kojoj su bili ljubazni i dobri prema nekome. Oni koji su to željeli odglumili su situaciju pred cijelim razredom.

Završna aktivnost

Korištenjem emotikona učenici su osmislili i nacrtali kratki strip na temu dobrote, prepoznavanja emocija i međusobnog uvažavanja.

image

Treća radionica

Tema: Čuvaj svoje tajne- Kako smisliti sigurnu lozinku

Učenici 5 i 6. razredi

Uvod

Na početku sata sam povela razgovor s učenicima o tome kako je osobna privatnost i sigurnost jednako važna na internetu kao i u stvarnom životu. Zato je važno zaštititi se sigurnom lozinkom.

Postavljam im pitanja:

  1. Dijelite li ponekad svoje lozinke prijateljima?
  2. Vodite li uvijek računa da se odjavite kada ste prijavljeni na tuđem ili školskom računalu?

Zaključujemo da je lozinka, tvoj ključ. Kao što nikome ne dajemo ključ od svoje kuće, isti tako svoju lozinku ne dajemo nikome osim svojim roditeljima.

Aktivnost: Kakva treba biti jaka i dobra lozinka?

Kroz nekoliko primjera analiziramo je li prikazana lozinka dobra. Ako nije, što bi trebalo promijeniti?

Važno je kod kreiranja zaporke kombinirati velika i mala slova, brojeve i interpunkcijske znakove.

Za različite korisničke račune osmisliti različita imena i zaporke.

Nakon dobivenih uputa učenici su dobili zadatak samostalno smisliti jake lozinke a koje možemo zapamtiti.

Aktivnost: Smišljanje lozinki . Učenici su se podijelili u parove. Svaka grupa je imala 60 sekundi da smisli lozinku. Nakon toga dva para istovremeno zapisuju svoju lozinku na ploču. Svi glasuju koja je od dvije zapisane lozinke bolja i razgovaraju o tome koja je kvalitetnija i zašto.

Kviz ponavljanja

Nakon toga su učenici rješavali Kahoot kviz: https://create.kahoot.it/share/sigurni-internet-za-djecu/d7196e4d-8e75-4b98-aeaf-4a873435975d

Najuspješniji učenici su dobili slatke nagrade.

image

Kreativni zadatak: Kreiranje avatara za vaš profil korištenjem digitalnog alata Avatarmaker. Poveznica na alat: https://avatarmaker.com/

Nastalo je puno zanimljivih radova.

clip_image012 clip_image014 clip_image016

Četvrta radionica

Tema: „Lažni profil“

Učenici 7 i 8. razreda

Uvod

U ovoj aktivnosti učenici su naučili i osvijestili što učiniti ako si svjedok, a što ako si žrtva elektroničkog nasilja.

Razgovor i oluja ideja: Kako možete postupiti ako ste svjedoci elektroničkoga nasilja?

Učenicima su pojašnjeni pojmovi promatrač (bystander) i zaštitnik (upstander).

Promatrač – svjedok elektroničkoga nasilja koji ništa ne poduzima kako bi pomogao žrtvi. Zaštitnik – ne sudjeluje u elektroničkome nasilju, ne sudjeluje u širenju glasina kao ostali vršnjaci, suosjeća sa žrtvom, razgovara s njom, pokušava joj pomoći.

Aktivnost: Igranje uloga

Učenici su se podijelili u grupe i izrađivali stvarni scenarij elektroničkog nasilja u kojem su četiri uloge (zlostavljač, žrtva nasilja, promatrač i zaštitnik). Nakon toga su osmisliti vlastito rješenje u ulozi žrtve, te što učiniti ako su promatrač ili zaštitnik žrtve elektroničkog nasilja. U sklopu ove aktivnosti učenici su zajedno izradili stvarni scenarij temeljen na situaciji za koju je netko od njih čuo.

Zajedno su zaključili kako je važno saslušati žrtvu, dati joj do znanja da nije sama i razgovarati s njom, a potom je uputiti komu se može obratiti za pomoć: roditeljima, učiteljima, pedagozima ili bilo kojoj odrasloj osobi, a u krajnjemu slučaju i policiji

imageimage

Završna aktivnost: Prijava elektroničkog nasilja

Učenici su se kroz razgovor i samostalnim pretraživanjem zadanih stranica informirali kojim se organizacijama mogu obratiti za pomoć u slučaju da su žrtve ili svjedoci elektroničkoga nasilja.