Je li cool biti dobar?

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Sažetak

U današnje vrijeme živjeti bez Interneta je nezamislivo. Iako Internet pruža brojne prednosti, do izražaja dolaze i brojne opasnosti. Tu su najmlađi korisnici najviše u riziku jer tek trebaju usvojiti sigurno korištenje Interneta. U radu se razmatraju radionice koje su provedene s učenicima 6. razreda u PŠ Mošćenica, OŠ Dragutina Tadijanovića Petrinja.

Ključne riječi: empatija, dobrota, ljubaznost, učenici, radionice.

Uvod

Učenici 6. razreda sudjelovali su u radionicama prema Kurikulumu Budi Internet genijalac. Obradili su pet radionica u 4. cjelini „Cool je biti dobar“. Radionice je provodila pedagoginja Ivana Mašić nakon završenog tečaja za ambasadora istoimenog projekta.

Radionice u 6. razredu

Učenici najmlađe dobi osjetljivi su i u riziku od opasnosti koje vrebaju na internetu. Cilj je učiti ih da usvajaju vještine socijalnog učenja, ponašanje prema drugima kako u realnom svijetu, ali isto tako i na Internetu. Iz tog razloga učenici su u ožujku i travnju realizirali sljedeće radionice: Vježbanje suosjećanja, Mapa dobrote, Kako biti ljubazan, Ali reci to na lijepi način, Interland.

U okviru radionice „Vježbanje suosjećanja“, učenici su prvo raspravljali što znači pojam „suosjećanje ili empatija“. Učenici su zaključili da nismo svi jednako empatični prema drugima. Neki put i empatičnost zna biti teška, ali je nužna. Prepoznavanje tuđih osjećaja nije lagano. Neprepoznavanje vodi lošim odnosima. Kad se to događa na Internetu, puno je teže. Važno je prepoznati tuđe osjećaje i u virtualnom svijetu i dati podršku osobi koja je izložena neprimjerenim sadržajima. Svi smo odgovorni za postizanje sigurnog i boljeg okruženja.

Kad je netko dobar i ljubazan prema nama, osjećamo se dobro. To nam daje poticaj i vjetar u leđa. Kad se ne osjećamo dobro, a netko nam uzvrati ljubaznošću i dobrotom, osjećamo podršku i to nam pomaže. U okviru druge radionice, učenici su vježbali dobrotu i ljubaznost prema drugima. Raspravljali su i kako mogu iskazati ljubaznost jedni drugima unutar razreda. Zaključili su također i da, kada oni budu dobri prema nekome, kada nekome pomognu, ili daju podršku, da se i oni osjećaju dobro i „jako“, a ne samo ta osoba kojoj je iskazana dobrota i ljubaznost. Na taj način kod obje osobe su prisutni pozitivni osjećaji što doprinosi ugodnijem okruženju. U tu svrhu odigrali su i igru „Tajni prijatelj“ u kojoj su izvlačili jednog učenika iz razreda. Zadatak je bio da sljedećeg dana moraju toj osobi biti „tajni prijatelj“, iskazivati dobrotu i ljubaznost, ponašati se prijateljski i pomagati joj, ali ne smiju otkriti da su njegov/njezin tajni prijatelj. Sljedeći put smo raspravljali na koje načine su iskazivali prijateljstvo i je li osoba prepoznala o čemu je riječ. Budući je riječ o malom razredu, svi su točno pogodili. Njihova povratna informacija je bila da su se zabavili jer je bilo i smiješnih situacija.

slika 1.U trećoj radionici su vježbali kako iskazati dobrotu i ljubaznost na internetu. Učenici su pisali i crtali asocijacije na temu ljubaznost (Slika 1.). Raspravljali su o tome kako iskazati ljubaznost na Internetu. Zaključili su da je teže biti ljubazan na Internetu, ali nije nemoguće. Vježbali su kako biti ljubazan kroz predložene situacije scenarija u Kurikulumu (Slika 2. i Slika 3.).

slika 2.slika 3.

slika 4.Iskazivanje ljubaznosti na Internetu je važno radi pružanja podrške drugome i stvaranja sigurnog okruženja. Neki put na Internetu nailazimo i na uvredljive komentare. Osim pružanja podrške osobi, uvredljive komentare može se i ublažiti ili preokrenuti u nešto pozitivno. Učenici su vježbali predložene komentare pretvoriti u pozitivne te kako mogu pružiti podršku (Slika 4.). Na kraju su kroz zabavnu igru Interland skupljali dobrotu, slali ljubaznost i blokirali zlikovce (Slika 5.).

slika 5.

Zaključak

Sudjelovanjem u projektu, učenici su na zabavan način osvještavali koliko je važno širiti dobrotu i ljubaznost te davati podršku drugima ne samo u realnom životu, nego i u virtualnom. Usvajali su i nova znanja i vještine te se zabavili sa svojim vršnjacima na Satu razrednika. Učenici su bili zadovoljni provedenim aktivnostima, smatraju da im rasprave i nova znanja mogu koristiti u svakodnevnom životu. Najviše im se svidjela interaktivna igra Interland.

Literatura

  1. Kurikulum Budi Internet genijalac, Digitalna sigurnost i digitalno građanstvo, svibanj 2022., mrežne stranice projekta: https://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf