Sigurnosni puls

ivanaG_zeljkaV

Ivana Gubić i Željka Vargić

Sažetak

Uz svaku prednost koju nam nudi internet dolazi i mnoštvo rizika i opasnosti, osobito za najmlađu populaciju koja nije u potpunosti svjesna čemu se izlaže tijekom interakcija na društvenim mrežama, forumima ili pak omiljenim videoigrama. Imaju li najmlađi svijest o sigurnosnim pitanjima? Prepoznaju li i mogu li opisati najčešće pojmove iz područja internetske sigurnosti? Koriste li prednosti digitalnog doba bez negativnih posljedica?
Osoba koja vješto barata najčešćim internetskim pojmovima može lako komunicirati s drugima, razumjeti upute i smjernice za sigurno korištenje interneta te prepoznati rizike online okruženja.

Ključne riječi: sigurnost, suradnja, zaštita.

1. Uvod

Pojmovi poput netiquettea, cyberbullyinga, digitalnih tragova, lozinki i zaštite privatnosti postali su ključni dijelovi našeg rječnika kada je riječ o sigurnosti na internetu. Vješto baratanje ovim pojmovima olakšava razumijevanje smjernica i uputa za korištenje interneta, prepoznavanje prijetnji i pravovremenu reakciju na moguće ili već nastale opasnosti.
Naše društvo je uronjeno u tehnologiju i o njoj sve više ovisi pa je primjena znanja o sigurnosti na internetu ključna za sigurnost i dobrobit svih korisnika.
Baratanje navedenim pojmovima zamislile smo kao svojevrsni puls tj. pokazatelj trenutnog stanja sigurnosti u našim razredima i školama.
Kako puls otkriva vitalne znakove i pokazatelj je općeg stanja ljudskog tijela tako sigurnosni puls pokazuje stanje sigurnosti na internetu. Kako bismo opipale sigurnosni puls većeg broja učenika i djelatnika obaju škola, osmislile smo aktivnosti na temelju kojih smo utvrdile inicijalno stanje ispitanika te donijele odluku o daljnjem djelovanju u svrhu poboljšanja inicijalnog stanja.
Sudionici svih aktivnosti, ujedinjenih pod nazivom Sigurnosni puls, surađivali su na zadatcima koji su poticali dijalog, razmjenu ideja, suradnju i kreativnost. Naše dvije škole, OŠ „Vladimir Nazor „ iz Slavonskog Broda i OŠ „ Okučani“, iako geografski udaljene , povezao je zajednički cilj- sigurnost na internetu.

2. Središnji dio

1.aktivnost: anketa

slika1Anketa o poznavanju najčešćih internetskih pojmova vezanih uz sigurnost na internetu provedena je na 150 učenika obaju škola i na ukupno 20 zaposlenika.
Sedmaši koji su provodili anketu samostalno su odabirali ispitanike među nastavnicima ili stručnom slika2službom škole te su ispitivanje proveli usmeno u školi i online putem Forms obrasca.
Rezultatima ankete smo utvrdili koliko ispitanika može definirati zadane pojmove, barataju li njima te smo dobili uvid u stavove, znanja i ponašanja ispitanika u digitalnom svijetu.slika3
Ispitanicima je najveći izazov bio objasniti pojam netiquettea što je vidljivo i u njihovim odgovorima dok su na pitanja o opasnostima na internetu uglavnom svi bili na istom tragu. slika4
Aktivnost anketiranja zaokružena je simboličnim nagradama za najuspješnije ispitanike. Nastavnici, ravnateljice i članovi stručne službe dobili su prigodne papirne bedževe, a učenici kartice s afirmativnom porukom.

slika5slika6

2. aktivnost: online susret

Nakon analize i interpretacije rezultata ankete odlučili smo se za online susret dviju škola. Mišljenja, znanja i kreativnost pokazali smo korištenjem online alata poput Mentimetera, Canve i Curipoda.
Druženje smo otvorili alatom Mentimeter koji je formirao oblak riječi od pojmova koji učenike asociraju na siguran internet.slika7
Nakon ovog svojevrsnog ice breakera prešli smo na natjecanje putem Curipoda.
Curipod je platforma podržana umjetnom inteligencijom za izradu prslika8ezentacija i kvizova u svrhu obrazovanja. Izuzetno je zanimljivo i korisno što Curipod na učeničke odgovore daje povratnu informaciju kroz koju dodatno poučava učenika o nekom pojmu ili ga upućuje na daljnje istraživanje
slika9Curipod također omogućuje glasanje za najbolji odgovor ili likovni uradak na priču koju osmisli prema zadanoj temi kviza.
Na kraju online susreta učenici su razmijenili digitalne bedževe izrađene u Canvi, putem ploče Flinga, kao podsjetnik na druženje.

3. aktivnost: i to nije sve…

Obilježavanjem Dana sigurnijeg interneta i provedenim aktivnostima međuškolska suradnja nije završena jer već planiramo daljnje akcije:

  • Izrada panoa s dodatnim pojašnjenjima pojmova koje su anketni ispitanici najslabije znali.
  • Izrada brošure s najvažnijim pojmovima vezanim uz sigurnost na internetu.

3. Zaključak

U digitalnom dobu u kojem živimo tehnologiju uklapamo u svakodnevni život. Djeca rastu uz internet koji nudi bogatstvo informacija i prilika za učenje i zabavu, ali ti isti mladi korisnici nisu svjesni opasnosti i složenosti internetskih interakcija. Kako bismo bolje razumjele njihov digitalni svijet identificirale smo najčešće pojmove vezane uz sigurnost na internetu.
Pojmovi poput netiquettea, cyberbullynga, digitalnih tragova i lozinki odavno su prisutni u našem vokabularu. Spominju se i u medijima, osobito u veljači, a mi smo željele kroz anketne aktivnosti utvrditi barataju li njima naši ispitanici.
Prikupljeni podatci pružili su nam dragocjeni uvid u to kako djeca, ali i odrasli, percipiraju internet te u kojem smjeru treba krenuti daljnja edukacija o sigurnosti.
Smatramo da poznavanje ovih najčešćih internetskih pojmova odražava sposobnost pojedinca da se snalazi u digitalnom svijetu i ako pojedinac razumije ove ključne termine i koncepte onda će ih primijeniti u svojim online aktivnostima.

4. Literatura

  1. Curipod platforma: https://curipod.com/
  2. Babić, J., Bubica, N., Leko, S., Dimovski, Z. , Stančić, M., Mihočka,N., Ružić,I., Vejnović, B. (2022). Moj portal 6, udžbenik informatike u sedmom razredu razredu osnovne škole, Zagreb: Školska knjiga
  3. Babić, J., Bubica, N., Leko, S., Dimovski, Z. , Stančić, M., Mihočka,N., Ružić,I., Vejnović, B. (2022). Moj portal 7, udžbenik informatike u sedmom razredu razredu osnovne škole, Zagreb: Školska knjiga