IKT i kreativno učenje

snjezana_kovacevic

Snježana Kovačević,

Sažetak

Članak govori o tome kako uz upotrebu informacijsko-komunikacijske tehnologije u nastavnom procesu možemo motivirati učenike da uče na kreativan način i da pri tome nauče koristiti tehnologiju i digitalne alate na siguran i svrsishodan način. Također, prikazani primjeri dobre prakse pokazuju kako se IKT-om može unaprijediti, poboljšati i osuvremeniti poučavanje, učenje, dijeljenje i razvijanje novih ideja te učiti na interdisciplinaran način. Kako je autorica tekst školska knjižničarka, ovi se primjeri odnose na nastavne sadržaje provedene u planu i programu rada školske knjižnice u korelaciji s drugim predmetima i s učenicima od 1. do 8. razreda. Uz upotrebu IKT-a naglašeno je i korištenje različitih izvora znanja kao što su enciklopedije, literatura iz fonda školske knjižnice, mrežni izvori, dječji i popularno-znanstveni časopisi i drugo.

Ključni pojmovi: upotreba IKT-a, kreativno učenje, različiti izvori znanja, primjeri dobre prakse, međupredmetno učenje u školskoj knjižnici.

Uvod

Informacijsko-komunikacijska tehnologija u nastavi školske knjižnice vrlo je korisna, služi za prenošenje znanja, za istraživačko i projektno učenje te primjenu suvremenih metoda učenja i poučavanja koje često kombiniramo s tradicionalnima. Naime, različiti Blue and Yellow Cute Sun Comic Stripizvori znanja koji se nalaze u fondu školske knjižnice često se obogaćuju digitalnim alatima i mogućnostima IKT-a. Takav pristup poučavanju nudi nam mogućnost za kreativniju i raznolikiju nastavu koja na učenike djeluje motivirajuće i potiče ih na bolje i lakše usvajanje znanja aktiviranjem različitih osjetila te na taj način učenici mogu razvijati cjeloživotne vještine. Također, IKT vežemo uz suvremene metode poučavanja i učenja gdje učenici mogu biti sukreatori nastavnog sata i sadržaja, aktivno učiti korištenjem digitalnih alata te stjecati znanja na zabavan i kreativan način i drugo. Te aktivnosti mogu se naravno provesti i u školskoj knjižnici gdje školski knjižničar može koristiti digitalnu tehnologiju kako bi učenicima nastavni sat bio zanimljiviji i kako bi oni sami bili aktivniji te naučili koristiti digitalne alate, ali i mrežne izvore tijekom npr. istraživačkog učenja, kreativnog rada, suradničkih aktivnosti, kod razmjene ideja i drugim aktivnostima. IKT je učiteljima i stručnim suradnicima knjižničarima dobar saveznik i u poticanju čitanja jer se njome može dodatno zainteresirati učenike za neki sadržaj, dati im zadatke vezane uz čitanje i rad na tekstu koje mogu rješavati upotrebom tehnologije, snimati video uratke, izrađivati e-knjige i brošure, letke, postere i druge materijale. Naravno, tradicionalne metode učenja , tj. učenje iz knjiga ne smije se u potpunosti zanemariti već ih obrazovanje pomoću IKT-a mora usavršiti, osuvremeniti i tu moramo pronaći ravnotežu kod odabira metoda rada i nastavnih sredstava.

Informacijsko-komunikacijska tehnologija u nastavi

Autori Čelebić i Rendulić (2011.) smatraju da je pojam IKT zapravo zbirni pojam pod kojim mislimo na nove tehnologije namijenjene komuniciranju, učenju, stjecanju znanja, dobivanju i razmjeni podataka, igri i razonodi. Dakle, upotrebom informacijsko-komunikacijske tehnologije činimo upravo to- potičemo učenike na komunikaciju, učenje, razmjenu znanja i iskustva, na igru i kreativnost, a u tom okruženju učenici uče na cjelovit i njima blizak način. Ovdje bih spomenula i inkluzivnost jer iz iskustva mogu reći da se i učenici s teškoćama u razvoju rado uključuju u zadatke povezane s Slika 2korištenjem digitalne tehnologije jer im se na taj način daje prilika da postignu jednake rezultate bez obzira na različitosti u vještinama i sposobnostima ili pak poteškoće u učenju. Raznovrsni obrazovni materijali, bilo da su tiskani, mrežni ili pak u digitalnom obliku, jačaju znanja, vještine i stavove djece koji njihovom upotrebom postaju spremni za rad i učenje u stvarnom i virtualnom okruženju. Istovremeno uče o tome kako se na odgovoran i siguran način ponašati među mnoštvom mrežnih izvora, alata i materijala, uče o e-Sigurnosti te usvajaju medijsku i informacijsku pismenost. Tako tehnologija postaje sastavni dio učenja, a mi im kao učitelji možemo ponuditi kvizove, igrice, prezentacije i druge materijale preko kojih mogu razvijati vještine cjeloživotnog učenja. Primijetila sam da korištenjem spomenutih izvora i materijala učenici aktivnije uče, ali vole i sudjelovati u izradi istih pa su samim time angažiraniji i kreativniji te usvajaju znanja, razvijaju samopouzdanje i prezentacijske vještine.

Digitalni alati kao motivacija

U školskoj knjižnici možemo ih motivirati tako da na spomenuti način obrađujemo nastavne sadržaje i da ih integriramo u nastavu, bilo redovnu, bilo u izvannastavne aktivnosti ili pak projekte, radionice, predavanja, mrežne sastanke i drugo. Neki od alata kojima to možemo provesti su: Adobe Spark- za izradu videa, postera, mrežnih Nastavni sat u 4.b razredustranica; Linoit i Padlet- za suradničke aktivnosti, razmjenu ideja, evaluaciju; Canva- za kreativne uratke poput plakata, postera, prezentacija; Kahoot- za izradu kvizova; Mentimeter- za evaluaciju; Bookcreator i Storyjumper za izradu e-knjiga i brošura; Superherotar- za izradu avatara; Jigsawplanet- za izradu slagalica; Wordwall- za izradu nastavnih listića, igara, spajalica, križaljki; ThingLink- za izradu interaktivnih fotografija i slično. Mnogo je načina na koje možemo iskoristiti digitalnu tehnologiju u radu s učenicima. Najčešće ju osobno koristim za provođenje Erasmus+ i eTwinning projekata, školskih projekata i to za organiziranje mrežnih sastanaka, edukacija, radionica, za suradničke aktivnosti, za izradu mrežnih stranica, za snimanje videa itd. Također, velika je upotreba u svakodnevnoj nastavi za potrebe izrade obrazovnih materijala gdje učenici uče koristiti računala, laptope, tablete, pametnu ploču, a školska knjižnica često je inicijator upravo takvih aktivnosti u školi prilikom kojih se potiče i promovira čitanje knjiga, raznovrsne literature i dječjih časopisa. To učenike motivira da češće zalaze u knjižnicu i da se uključuju u spomenute aktivnosti. S obzirom na brojnost, raznolikost i mogućnosti korištenja digitalnih alata i tehnologije možemo reći da je nastava tijekom njihove upotrebe raznolikija, bogatija, kreativnija i da odgovara zahtjevima današnjeg vremena. Već smo spomenuli da su učenici aktivnije uključeni u proces učenja, vole sudjelovati u sukreiranju nastave, mogu se uključiti u aktivnosti koje im odgovaraju u skladu s njihovim interesima i sposobnostima, mogu biti inovativni i osmisliti nešto novo, tj. biti autori novih obrazovnih materijala i uradaka.

Kontinuirani profesionalni razvoj učitelja je važan

Da bismo s učenicima ostvarili ranije spomenute ishode moramo se kontinuirano profesionalno usavršavati i razvijati, pratiti trendove u obrazovanju i odgoju, koristiti moderne pristupe poučavanju, razmjenjivati iskustva unutar škole među kolegama kao i s kolegama iz drugih škola. Tijekom ovih desetak godina koliko upotrebljavam digitalne alate u radu s učenicima vidljivo je da su učenici stekli neka iskustva vezana uz upotrebu IKT-a za potrebe učenja i u slobodno vrijeme. Poučavam ih upotrebi digitalne tehnologije na siguran način, a uz to učenici stječu vještine za cjeloživotno učenje pri čemu bih istaknula timski rad, suradnju, razvijanje tolerancije i uvažavanje, vršnjačko učenje i drugo. S gledišta školske knjižnice, u spomenutom načinu učenja učenici često koriste raznovrsne izvore znanja, razvijaju vještine čitanja i medijske i informacijske Slika 4pismenosti jer u tom istraživačkom učenju koriste sve dostupne izvore znanja iz fonda školske knjižnice koje obogaćuju digitalnim izvorima i alatima. Na primjer, kreativna obrada lektire na način da se o lektirnom djelu snimi video, da se obradi uz pomoć nekog digitalnog alata ili da ga se predstavi na mrežnom sastanku ili pak kada za istraživanje o europskim zemljama koje su naši partneri u projektima koristimo enciklopedije iz školske knjižnice i pronađene informacije dopunimo informacijama koje smo pronašli na mreži. Ovakav način rada nastojat ću primjenjivati i dalje jer smatram da je korist za učenike velika i da oni mogu na taj način usvojiti nastavni sadržaj, primijeniti svoje znanje i dalje razvijati i nadograđivati svoje cjeloživotne vještine.

Primjeri dobre prakse korištenja IKT-a na kreativan način: poveznice na objavljene digitalne materijale

Obrada lektire na kreativan način

Šuma Striborova-https: //spark.adobe.com/video/0lysBKQk2TP3O- učenici 4. razreda izradili su video o ovom lektirnom djelu tako da su ga nakon čitanja na satu Hrvatskoga jezika prepričali, saželi i preveli na engleski jezik u čemu im je pomogla učiteljica iz Engleskog jezika. U alatu Adobe Spark snimili su govor, umetnuli likovne radove nastale nakon čitanja djela i izradili video.

Stanari u slonu, Dubravka Horvatića- mrežni sastanak između učenika OŠ Zlatar Bistrica i OŠ Sveti Križ Začretje kako bi se spomenuto lektirno djelo obradilo na kreativan način. Sastanak je bio vrlo interaktivan, učenici su jedni drugima predstavili djelo, čitali ulomke, pokazali crteže nastale nakon čitanja lektire, postavljali pitanja i rješavali križaljke.

Charlie i tvornica čokolade, Roalda Dahla- mrežni sastanak između učenika OŠ Zlatar Bistrica i College de la Malmaison iz Francuske u okviru istoimenog eTwinning projekta tijekom kojeg su učenici istraživali o životu autora i nakon čitanja knjige sudjelovali u nizu kreativnih aktivnosti: izrada straničnika, osmišljavanje slatkiša, predstavljanje djela, izrada plakata…

Poticanje čitanja, obilježavanje datuma i obljetnica

U zajedničkoj aktivnosti školske knjižnice i razredne nastave učenici su pisali izreke o knjigama i izradili video koji se nalazi na ovoj poveznici, također izradili su kreativni uradak o nekim književnicima i pisali ulomke iz njihovih djela pa je nastao ovaj video. Kako smo obilježili Međunarodni dan materinskoga jezika možete pogledati na sljedećoj poveznici, a za Dane hrvatskoga jezika izrađene su prigodne igrice u alatu Wordwallu dok smo Noć muzeja obilježili izradom e-knjige u alatu Bookcreator.

Digitalni posteri i plakati

Kod izrade digitalnih postera i plakata najčešće koristimo alate Canva, AdobeSpark, Designcap i druge, a izrađujemo ih kako bismo motivirali učenike za neki sadržaj, pokazali provedene aktivnosti, izradili plakat ili pak logo projekta i slično.

Suradničke i interaktivne aktivnosti učenika

Za obilježavanje Dana Europe i eTwinninga koristili smo alat Linoit na koji su učenici i učitelji uključeni u eTwinning projekt eTwinning Kids with eTwinning Skills upisivali i pokazali aktivnosti vezane uz obilježavanje spomenutih datuma u svojim školama, a poveznica na alat je: https://bit.ly/3eC9mQh. Također, za interaktivne aktivnosti učenika često koristimo i Padlet, ThingLink i druge alate preko kojih možemo komunicirati, zajedničkio izraditi prezentacije i druge materijale. Često digitalne alate koristimo kada obrađujemo ekološke teme kako bismo izradili video uratke, postere, plakate, igrice i kvizove o okolišnim i temama održivosti.

Izrada e-knjiga i e-brošura

Kod izrade gore spomenutih nastavnih sadržaja često koristimo Bookcreator i Storyjumper, npr. kako bismo obilježili Svjetski dan kravate, Godinu čitanja 2021. ili pak informirali učenike o medijima. Poveznice na ove uratke:

Zaključak

Dakle, možemo reći da je upotreba informacijsko-komunikacijske tehnologije u nastavi nešto što bismo trebali koristiti jer nam nudi razne mogućnosti kojima možemo ostvariti ishode učenja. Može se koristiti u radu s učenicima od 1. do 8. razreda koji njezinom upotrebom uče o tome kako na siguran način koristiti digitalne alate, izvore i materijale te razvijati vještine cjeloživotnoga učenja. Važno je spomenuti i njezinu kreativnu komponentu i usvajanje znanja na kreativan način, uz igru. Učenici tako postaju aktivniji u učenju, motiviraniji i spremniji za rad u digitalnom okruženju. Također, usvajaju znanja iz područja medijske i informacijske pismenosti koja se potiče i poučava međupredmetno. Tehnologija se u nastavi koristi uz različite izvore znanja i na taj način se učenicima daje mogućnost da uče na istraživački način, kroz projekte, kroz osmišljene aktivnosti koje uključuju kreativnost, suvremenost, angažiranost i uključenost svih učenika.

Literatura

  1. Čelebić, G.; Rendulić, D. (2011). ITdesk.info – projekt računalne e-edukacije sa slobodnim pristupom: Priručnik za digitalnu pismenost: Osnovni pojmovi informacijske i komunikacijske tehnologije. Otvoreno društvo za razmjenu ideja (ODRAZI). http://www.itdesk.info/prirucnik_osnovni_pojmovi_informacijske_tehnologije.pdf
  2. Gabelica, M.; Težak, D. (2017). Kreativni pristup lektiri. Sveučilište u Zagrebu-Učiteljski fakultet.
  3. Jump, J. (2021). Pedeset strategija za vašu online učionicu: Priručnik za nastavnike i stručne suradnike. Naklada Kosinj.
  4. Matijević, M.; Topolovčan, T. (2017). Multimedijska didaktika. Školska knjiga-Učiteljski fakultet u Zagrebu.