Sigurno na mreži

eva_slapnik

Eva Slapnik

U trenutnoj situaciji mnoge su se zemlje suočile s učenjem na daljinu i Slovenija nije iznimka. Učenje na daljinu postalo je svakodnevno i uobičajeno. Očekuje se da će djeca već u nižim razredima postati vješta u korištenju računala i interneta. Stoga je ispravno da ih učitelji podučavaju o pravilnoj i sigurnoj upotrebi interneta. Slijede aktivnosti koje smo proveli s učenicima petog razreda na svjetski Dan sigurnijeg interneta.

Ključne riječi: peti razred, savjeti i mreža.

Ne objavljujemo svoje osobne podatke na mreži

Vodili smo raspravu. Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine. Prva skupina tvrdila je da razmjena osobnih podataka na mreži nije sporna. Druga je strana bila mišljenja da ne bismo trebali dijeliti osobne podatke na mreži. Obje su skupine imale vremena pripremiti argumente za obranu svojih stavova. Uspješnija je bila skupina koja je zastupala stajalište da se osobni podaci ne smiju dijeliti na mreži. Zajedno smo saželi kako bismo trebali razmotriti može li nam objavljivanje bilo kakvih podataka na bilo koji način naštetiti sada ili u budućnosti, i naravno da ne unosimo osobne podatke na neprovjerene internetske stranice.

Ne objavljujemo svoje fotografije koje nisu prikladne za internet i ne fotografiramo ili snimamo druge bez dopuštenja

Učenici su bili podijeljeni u manje skupine i igrali su igre uloga. Unutar grupe izmislili su priču i napisali okvirni scenarij. Priče su se odnosile na razne situacije oko objavljivanja neprimjerenih fotografija ili snimanja i fotografiranja drugih ljudi. Učenici su imali sjajan osjećaj za svoje uloge i dobro su predstavili svoje priče. Po završetku aktivnosti razgovarali smo o tome da nikada ne objavljujemo gole ili razgolićene fotografije i fotografije u neprikladnom položaju te ne objavljujemo fotografije koje bi mogle biti meta podsmijeha. Također je zločin snimati ili fotografirati druge ljude bez odobrenja.

Ono što objavimo na mreži ostaje na mreži

Sa učenicima smo stvorili zajedničku sliku koju smo objavili na društvenoj mreži. Cilj je bio vidjeti koliko će ljudi vidjeti sliku u roku od tjedan dana. Učenici su bili izuzetno iznenađeni nakon tjedan dana jer je taj broj bio prilično velik. Mnogi su ljudi također podijelili sliku. Zatim smo sliku izbrisali s društvene mreže. Nakon jednog dana uspjeli smo našu sliku pronaći među slikama u pregledniku, unatoč brisanju. Tako su učenici shvatili da trebaju obratiti pažnju na ono što objavljuju, jer nikad ne znaju tko će moći vidjeti, spremiti i podijeliti objavu. Također su vidjeli da unatoč brisanju objava često ostaje na mreži, što im u budućnosti može stvarati puno problema.

Dobre lozinke su tajne

Na tablu sam napisala ime i prezime, ime i prezime obrnuto, datum rođenja, nadimak, ime svog kućnog ljubimca i 10 najčešćih lozinki koje ljudi koriste na mreži. Zamolila sam učenike da dobro razmisle imaju li lozinku s podacima koji su na ploči. Iznenađujuće je većina učenika zaključila da je njihova lozinka napisana na ploči. Bili su iznenađeni koliko bi brzo netko mogao shvatiti njSlika1_Slapnikihovu lozinku. Stoga smo se dogovorili da će kod kuće provjeriti sve lozinke i promijeniti ih na najmanje 10 znakova. Sastojat će se od malih i velikih slova i posebnih znakova. Imat će svoju lozinku za svaku stranicu.

Slika 1. Dobre lozinke su tajne (osobni arhiv)

Ne srećemo strance s interneta

Gledali smo slovenski film Gajin svijet, gdje se Tea zaplela u svijet mrežnih opasnosti. Sa učenicima smo na ploči napisali razloge zašto se ljudi na mreži ponekad pretvaraju da su netko drugi. Zajedno smo zaključili da s strancima možemo razgovarati putem interneta, ali s njima ne dijelimo osobne podatke, neprimjerene fotografije i da prestanu komunicirati s njima ako se na bilo koji način osjećaju uznemirenima.

Tema internetske sigurnosti izuzetno je široka tema, pa smo pokrili osnovne informacije koje su trenutno najkorisnije učenicima ove dobne skupine. Na temelju svih gore navedenih aktivnosti, vjerujem da će se učenici moći pravilno ponašati na mreži. Najvažnije od svega je da u slučaju bilo kakvih problema na mreži traže pomoć odrasle osobe koja će im moći pomoći i riješiti sve probleme.