Dabrica Darka – priručnici

vesnaM_majaL_manuelaK_dunja

Vesna Majdandžić, Maja Loina, Manuela Kujundžić, Dunja Mijović

Dabrica Darka priručnici nastali su suradnjom tvrtke Google i udruge Suradnici u učenju u sklopu projekta Growing up on a safer Internet (Odrastanje uz sigurniji internet). Cilj projekta je poboljšati život učenika, učitelja i roditelja aktivnim sudjelovanjem u promicanju dobrih strana interneta stvaranjem pozitivnih i kreativnih internetskih sadržaja. U priručnicima su opisani scenariji poučavanja koji prate igre u kojima je glavni lik dabrica Darka, koja, uz medu Marka i Mudru sovu, potiče učenike na rješavanje problema. Primjenom igara potičemo učenike na aktivnije uključivanje, pozitivno utječemo na njihovu motiviranost i zainteresiranost i činimo proces poučavanja zanimljivijim.

Ključne riječi: priručnici, Dabrica Darka, tvrtka Google, udruga Suradnici u učenju, projekt Growing up on a safer Internet , internet, internetski sadržaji.

Kao i igre, i priručnici su namijenjeni određenim dobnim skupinama učenika:

  1. igra i priručnik Dabrica Darka otkriva digitalni svijet namijenjeni su učenicima 1. i 2. razreda
  2. igra i priručnik Dabrica Darka zna se pristojno ponašati i na internetu namijenjeni su učenicima 3. i 4. razreda
  3. igra i priručnik Dabrica Darka pazi na svoj digitalni trag namijenjeni su učenicima 5. i 6. razreda
  4. igra i priručnik Dabrica Darka štiti sebe i druge na internetu namijenjeni su učenicima 7. i 8. razreda

Priručnike preporučujemo učiteljima koji u svoje poučavanje žele uključiti aktivnosti za razvijanje kompetencija odgovornog i primjerenog korištenja digitalne tehnologije, prepoznavanje vjerodostojnosti informacija na internetu i njihovo kritičko vrednovanje te prevenciju elektroničkog nasilja. Priručnici sadrže i dio koji je namijenjen roditeljima, u kojem mogu pronaći prijedloge obiteljskih aktivnosti i savjete kako djeci pružiti podršku za odrastanje u virtualnom svijetu.

Aktivnosti smo osmislili s namjerom da budu motivirajuće za učenike, da potiču radoznalost koja će voditi u rješavanje problema primjenom kritičkog promišljanja i istraživanja te kreativnog izražavanja. Učitelji mogu izabrati način na koji će realizirati aktivnosti, ovisno o tome koriste li virtualno ili fizičko okružje. Učiteljima su na raspolaganju dokumenti za ispis, ali i interaktivne vježbe koje mogu preuzeti i preoblikovati prema svojim potrebama. Pripremile smo i prijedloge prilagodbe aktivnosti za učenike s teškoćama i složenijih aktivnosti za potencijalno darovite i učenike koji žele znati više. Ovisno o potrebama svojih učenika, svaki učitelj može samostalno odlučiti kako se koristiti priručnicima.

1. priručnik

Dabrica Darka otkriva digitalni svijet prvi je od četiri priručnika koji prati dabricu u njenim avanturama. U priručniku su 3 scenarija poučavanja i koncipirani su tako da svaki odgovara jednom nivou igre. Prvi scenarij Digitalni uređaji za komunikaciju prati dabricu u prvom nivou igre u kojem ona skuplja sličice uređaja za komunikaciju na internetu. U drugom scenariju Izrazi se emotikonom pratimo dabricu u drugom nivou u kojem skuplja pozitivne emotikone. Treći scenarij Osobni podatci i digitalni trag prati dabricu u trećem nivou igre u kojem ona prepoznaje osobne podatke i osnovna pravila ponašanja u virtualnom okružju.

Predstavljamo nekoliko aktivnosti iz 2. scenarija Izrazi se emotikonom. Važno je da učenici u svakodnevnoj komunikaciji znaju pravilno izraziti svoje misli i osjećaje. U digitalnoj komunikaciji za to se često koristimo emotikonima i zato učenike poučavamo kako ih razlikovati i pravilno upotrebljavati. U ovim aktivnostima učenik se poistovjećuje s likom iz igre – dabricom i tako na lakši i zanimljiviji način stječe nova znanja i vještine.

Nakon što učenici usvoje pojam emotikon rješavaju radni listić ili istoimenu interaktivnu vježbu Kako se osjeća dabrica s prikazima različitih izraza lica dabrice Darke gdje trebaju prepoznati različite osjećaje.

U drugoj aktivnosti učenici razvrstavaju emotikone koji prikazuju izraze lica dabrice Darke na pozitivne i negativne.

U jednoj od aktivnosti učenici igraju igru pantomime (izvlače papiriće na kojima je prikazan jedan emotikon i pantomimom prikazuju emociju koju on predstavlja) i/ili igraju interaktivnu igru. U interaktivnoj igri učenici imaju karticu na kojoj se nalaze emotikon i riječ. Riječ predstavlja emociju koja je prikazana emotikonom. Slova su u riječi izmiješana i zadatak učenika je da prema emotikonu ispravno slože slova i otkriju emociju. Preporuka je da se iskoriste obje verzije igranja kako bi ih mogli usporediti i raspraviti o prednostima igranja uživo.

Kako su aktivnosti namijenjene učenicima 1. i 2. razreda cilj je bio povezati ih s igrama što je više moguće. Tako u aktivnosti Kolo emocija učenik zavrti kolo, prepoznaje i objašnjava emotikon koji je dobio te ga svrstava u pozitivne ili negativne.

Pri tome treba učenike poticati na kreativnost u opisivanju, a mogu spomenuti i neku situaciju u kojoj bi upotrijebili taj emotikon. I ova aktivnost ima svoju verziju za rad bez računala za što su predviđene kartice s emotikonima koje učenici pojedinačno izvlače, prepoznaju i objašnjavaju te svrstavaju u pozitivne ili negativne.

Na kraju scenarija preporuke su za provođenje samovrednovanja na vrlo jednostavan način. Učenici dolaze do sretnog, tužnog ili ravnodušnog emotikona koje se može nalijepiti na zid učionice, a koji opisuje koliko su zadovoljni usvojenim znanjem o emotikonima.

Učenici koji imaju teškoće u učenju mogu znanje o emotikonima usvojiti kroz jednostavnije zadatke primjerene njihovim interesima i mogućnostima. Djeca te dobi vole bojati i slagati puzzle pa su aktivnosti za njih osmišljene u tome smjeru, npr. mogu rješavati interaktivnu vježbu u kojoj trebaju obojiti emotikone koji izražavaju pozitivne osjećaje, mogu izrezani lik emotikona pravilno posložiti i pojasniti koji osjećaj izražava taj emotikon.

Za učenike koji žele znati više pripremljeni su malo zahtjevniji zadaci poput osmosmjerke u kojoj su pojmovi zadani u obliku emotikona. I ova aktivnost se može provesti i u fizičkom i u virtualnom okružju.

2. priručnik

Drugi priručnik Dabrica Darka zna se pristojno ponašati i na internetu namijenjen je učiteljicama, učiteljima i roditeljima učenika 3. i 4. razreda.

Priručnik sadrži tri scenarija poučavanja:​ Igrati se možemo i na drugačije načine, Opasnosti u digitalnom svijetu prepoznajemo i reagiramo na elektroničko nasilje i Kako se zaštiti u digitalnome svijetu?

U prvom scenariju “Igrati se možemo i na drugačije načine” naglasak se daje razgibavanju i zdravim navikama tijekom rada na računalu i utjecaju tehnologije na zdravlje jer znamo koliko vremena učenici provode sjedeći, a kroz aktivnosti u priručniku naglašava se štetnost prekomjerne upotrebe računala i mobilnih uređaja za njihovo zdravlje. Govori se o količini vremena provedenoga za računalom te o potrebi tjelovježbe. Učenici prepoznaju zdrave navike ponašanja i vježbe razgibavanja.

U drugome scenariju “Opasnosti u digitalnom svijetu prepoznajemo i reagiramo na elektroničko nasilje”  učenici promišljaju o pravilima ponašanja u školi, nakon toga uspoređuju pravila pristojnoga ponašanja u fizičkom okružju (bonton) s onima u virtualnom okružju i usvajaju pojam netiquette (internetski bonton). Nakon što prepoznaju nasilnu verbalnu komunikaciju (govor mržnje), predlažu prihvatljive načine rješavanja problema i upoznaju službe kojima se mogu obratiti za pomoć.

Naglašava se činjenica da sigurna lozinka može zaštititi naše osobne podatke i spriječiti prevarante da ih ukradu preko interneta, a kroz aktivnosti učenici usvajaju najbolje načine kako stvoriti “jake” i “sigurne” lozinke.

U 3. scenariju “Kako se zaštiti u digitalnome svijetu?” objašnjavamo pravila za odgovorno i sigurno služenje uređajima te predlažemo kako riješiti probleme. Kako najbolje zaštititi svoje računalo, kako prepoznati simptome virusa, što ne treba raditi i kako ne dopustiti virusima da se nastane na našem računalu samo su neke od tema koje se obrađuju u ovom scenariju. Učenici se kroz prezentacije i animacije upoznaju sa najčešćim načinima zaraze računala virusom, ali i savjetima kako izbjeći viruse na osobnom računalu. Učenici iznose svoja iskustva, što su primijetili na svojim računalima, što su napravili te jesu li od svojih roditelja potražili pomoć. Neki od savjeta su da budemo oprezni s porukama koje sadrže privitke, da pripazimo na reklame u online igrama, da ne preuzimamo neprovjere programe i da izbjegavamo sumnjive mrežne stranice.

Učenici koji imaju teškoće u učenju ponavljaju usvojeno kroz povezivanje ilustracija i objašnjenja kako dolazi do virusa. Nakon točno riješenog zadatka iznose svoja iskustva o poteškoćama koje su imali na vlastitim računalima te kako su pokušali riješiti problem.

Jedan od zadataka za one koji žele znati više jest da učenici izrađuju strip “I računalo se može razboljeti” u kojem treba prikazati kako izgleda računalo koje je zaraženo virusom te što je potrebno napraviti kako bi se problem riješio i ne ponavljao. Učenici tu iskazuju svoju kreativnost, sposobnost analiziranja poteškoće te sposobnost pronalaženja više mogućih načina rješavanja problema.

U igri Dabrica Darka zna se pristojno ponašati i na internetu naša dabrica ima problem sa putovanjem kući jer joj se potrgao splav. Popravlja splav skupljanjem smeća koje će joj pomoći u popravku. Sakupljanje joj otežavaju kornjače koje treba izbjegavati. Dabrica nastavlja svoj put i u drugom nivou dolazi do brane koju mora zatvoriti točnim odgovaranjem na pitanja o pristojnom i primjerenom ponašanju na internetu, zaštiti računala i podataka, pravilnom sjedenju za računalom itd.

3. priručnik

Treći priručnik Dabrica Darka otkriva kako ostaviti dobre digitalne tragove namijenjen je učiteljicama, učiteljima i roditeljima učenika 5. i 6. razreda.

Priručnik sadrži tri scenarija poučavanja:​ Poštuj svoje i tuđe osobne podatke, EE otpad i Pozitivne i negativne strane komunikacije u virtualnom okružju. U svakome od njih nalaze se različite aktivnosti kroz koje će učenici naučiti pojmove kao što su: autorsko pravo, Creative Commons, lažni profili, EE otpad itd.

Istoimena igra Dabrica Darka otkriva kako ostaviti dobre digitalne tragove podijeljena je na 3 razine te svaki scenarij poučavanja prati jedan od tri nivoa igre.

U prvom nivou igre Šuma dabrica Darka odgovara na pitanja i upoznaje pojmove digitalni trag, lažni profili i autorsko pravo.

U drugom nivou Planina dabrica Darka odgovara na pitanja i upoznaje pojmove elektronički otpad i recikliranje.

U trećem nivou Oblaci dabrica Darka odgovara na pitanja i upoznaje pojmove elektroničko nasilje i pravila lijepog ponašanja na internetu.

Ono što je poticajno za učenike, a vezano je uz igru, su značke koje učenici dobivaju na kraju uspješno savladane razine, što ih dodatno motivira za daljnje učenje.

Predstavljamo jednu od aktivnosti koju možete pronaći u našem 3. priručniku pod nazivom Što je EE otpad? U njoj se učenici upoznaju s pojmom EE otpada, uče o vrstama otpada, što je recikliranje i što učiniti s uređajima koji su se pokvarili.

Kod stvaranja priručnika vodili smo se time da učenici učenjem postanu mali digitalni građani, a isto tako i mali odgovorni građani koji brinu o okolišu i koji su svjesni važnosti njegovog očuvanja. Pripremljeni zadaci su raznoliki, zanimljivi, kreativni i primjereni njihovoj dobi pa tako u spomenutoj aktivnosti učenici mogu učiti o EE otpadu slažući slagalicu, pretražuju mrežne stranice na kojima prikupljaju informacije o načinima zbrinjavanja EE otpada nakon čega izrađuju informativni letak Skupljanje EE otpada te slušaju glazbu eko sastava Trashbeatz u kojem su instrumenti izrađeni od otpada.

Za učenike s teškoćama pripremili smo nešto jednostavnije aktivnosti kao što je izrada plakata sa savjetima na temu razvrstavanja otpada Što može učiniti svatko od nas?. U toj aktivnosti postoje već pripremljeni savjeti od kojih učenici izrađuju plakat u nekom digitalnom alatu ili na hamer papiru.

Aktivnosti za potencijalno darovite učenike i one koji žele znati više su nešto složenije zato što su i učenici vještiji u korištenju digitalnih alata, kritički razmišljaju, vode raspravu, argumentiraju. Za njih smo pripremili aktivnost u kojoj učenici uporabom karte Googlea pronalaze odlagališta EE otpada najbliže njihovoj školi, zatim aktivnost u kojoj učenici pretražuju mrežne stranice i provode istraživanje o zdravstvenim problemima koji se mogu povećati zbog neadekvatnog zbrinjavanja EE otpada, nakon čega raspravljaju i iznose zaključke provedenog istraživanja. Kako su ovi učenici često domišljati, pripremili smo aktivnost u kojoj imaju zadatak osmisliti prijedloge ponovne uporabe nekih otpadnih materijala.

Rezultati učeničkih aktivnosti kao što su plakati, letci ili stripovi mogu se objaviti na mrežnim stranicama škole ili istaknuti u učionici na vidljivo mjesto dostupno svim učenicima iz kojih, na taj način, mogu i nakon provedene aktivnosti učiti dulji period.

4. priručnik

Četvrti i posljednji priručnik Dabrica Darka štiti sebe i druge na internetu namijenjen je učiteljicama, učiteljima i roditeljima učenika 7. i 8. razreda.

Priručnik sadrži tri scenarija poučavanja:​ Elektroničko nasilje, Reci ne govoru mržnje​ i Zaštiti sebe i druge. Osmišljene aktivnosti usmjeravaju učenike na samostalno osmišljavanje i pronalaženje rješenja što je u skladu s četvrtom igrom u kojoj učenici igraju escape room.

Predstavljamo primjer jedne takve aktivnosti u kojoj učenici izrađuju stvarni scenarij elektroničkog nasilja. Naglasak je stavljen na uživljavanje učenika u zadane situacije igranjem uloga čime ih potičemo na osmišljavanje vlastitih rješenja jer će jedino tako znati ispravno reagirati kada se nađu u situaciji koja zahtjeva ispravnu reakciju.

Od aktivnosti pripremljenih za one koje žele znati više izdvajamo primjer aktivnosti namijenjene obilježavanju Dana sigurnijeg interneta. Učenici trebaju napraviti plakat na tu temu kako bi upoznali i druge učenike o danu koji za cilj ima sigurniju i odgovorniju uporabu digitalne tehnologije i mobilnih uređaja. Potičemo ih i da osmisle kako bi oni voljeli obilježiti taj dan u svojoj školi te da pokrenu inicijativu koju će predstaviti svojim učiteljima.

U priručnicima je čitav niz aktivnosti namijenjenih učenicima različitih interesa i sposobnosti, ali i preporuke učiteljima kako ih provoditi te savjeti roditeljima da se pridruže svojoj djeci u njihovom provođenju. Ne treba zaboraviti ni na fizičku aktivnost na koju čitatelje i igrače potiče naša dabrica Darka. Dakle, čitajte nas, igrajte se s nama i zabavljajte s dabricom te naravno, nešto i naučite.