– projekt uz Tradicionalni slovenski doručak
Janja Hunjet
1. Uvod
Činjenica da u Sloveniji imamo obilje hrane, ipak su opće prehrambene navike izuzetno loše, kao i loša kvaliteta hrane u pogledu proizvodnje i podrijetla, što me potaknulo na širenje općeg slovenskog projekta Tradicionalni slovenski doručak. U njemu sam povezala i produbila sadržaj tematskih cjelina Prostor, Okolišno obrazovanje i Živa bića.
- U tematskoj cjelini Prostor, učenici upoznaju život i rad na farmi prema godišnjim dobima, kao i tržnicu i ponudu na njoj.
- U tematskoj cjelini Okolišno obrazovanje upoznaju da moramo zaštititi prirodni okoliš, a također uče o nekim zagađivačima vode, zraka i tla u svom okruženju.
- U tematskoj cjelini Živa bića uče da sva živa bića iz okoline nešto dobivaju, prerađuju i ostavljaju u okolišu. Oni također saznaju da hrana sadrži tvari koje su potrebne da se tijelo giba, raste i funkcionira pravilno.
Počela sam provoditi projekt u međupredmetnoj povezanosti. Uključila sam predmete upoznavanje okoline, sport, likovna i glazbena kultura.
2. Tijek rada
Međupredmetne veze su se odvijale između predmeta UO (Upoznavanje okoline), LUM (Likovna kultura), GK (Glazbena kultura) i SPO (Sport).
Postavila sam sljedeće ciljeve:
Učenici:
- prezentiraju osnovna načela učtivog razgovora,
- prepoznaju da hrana sadrži tvari koje su neophodne da se tijelo kreće, raste i pravilno funkcionira, znaju da zdrava prehrana, vježbanje i odmor omogućuju rast i razvoj i održavanje zdravlja
- shvaćaju da hrana koju konzumiramo može doći iz našeg okruženja i da je stoga kvalitetnija,
- znaju objasniti kako sami aktivno doprinose očuvanju prirodnog okoliša,
- razumiju važnost očuvanja prirode za život živih bića i razumiju da su živa bića zbog hrane međusobno ovisna,
- stječu osnovne higijenske navike u vezi s prehranom i usvajaju bonton prilikom jela,
- modeliraju jednostavnu statičku figuru,
- od otpadnih materijala i obojenog papira oblikuju skulpturalni volumen,
- u učionici pripremaju pčelinji kutak
- u predvorju škole izlažu pčelinjak s oslikanim košnicama,
- nauče novu pjesmicu koju nadopune sa svojim stihom,
- slijede osnovne principe sigurnosti tijekom pješačenja,
- testiraju i razvijaju sposobnosti upravljanja svojim tijelom,
- formiraju pozitivne obrasce ponašanja (tolerantno i prijateljsko ponašanje u grupi, poštivanje pravila sportskog ponašanja, odgovoran odnos prema prirodi i okolišu).
Naše aktivnosti odvijale su se u periodu od pet tjedana.
- razgovarali o zdravom načinu života s naglaskom na uravnoteženu prehranu,
- tijekom razgovora izradili plakat Živim zdravo,
- upoznali život pčela i način dobivanja meda,
- razgovarali o podrijetlu i načinu proizvodnje hrane.
Slika 1. Prezentacija života pčela i rada pčelara, koju su pripremili učenici.
Predstavljanje života pčela, njihovog rada i važnosti za okoliš i rad pčelara pripremila je učenica, članica pčelarskog kružoka i obitelji s dugom pčelarskom tradicijom.
Slika 2. Pčelice izrađene od otpadnog materijala i obojenog papira
Tijekom nastave LK su:
- iz odpadnog materijala i papira n
apravili pčelice,
- iz kartonske kutije za otpad napravili košnicu
- oslikali su prednje strane košnica,
- svoje proizvode izložili u predvorju škole i u učionici.
Slika 3. Pčelarski kutak u učionici
Slike 4. i 5.: Izložba u predvorju škole, Oslikane košnice
Tijekom nastave GK su:
- naučili pjesmu Naša kuharica i dopunili je sa svojim stihom.
Tijekom nastave SPO su:
- napravili izlet do pčelinjaka.
3. Zaključak
Projekt se intenzivno provodio tijekom pet tjedana u listopadu i studenom. Tradicionalni slovenski doručak nikako nije završen, već se nastavlja tijekom školske godine. Moj je cilj osvijestiti učenike o važnosti zdravog načina života, a to je kombinacija uravnotežene prehrane, vježbanja, odmora i pravilnih higijenskih navika. Ovoga puta naglasak je bio na važnosti odabira zdrave, lokalno uzgojene hrane, koja također predstavlja manju opasnost za okoliš. Želim da učenici šire znanje koje su stekli u svojim obiteljima, te da povezuju i primjenjuju teorijska i praktična znanja iz različitih područja, kako unutar škole, tako i izvan nje. To je i veza tzv. službenih predmeta s drugim područjima, kao što su cjeloživotno znanje, socijalne kompetencije, komunikacijske vještine, koje im pomažu tijekom života.