Nastava matematike i izazovi moderne tehnologije

viktorija_hrzica

Viktorija Hržica

1U Osijeku je, u organizaciji Udruge nastavnika matematike Normala 16. i 17. listopada 2010. održan Državni stručni skup za učitelje i nastavnike matematike. Skupu je prisustvovalo oko 320 učitelja i nastavnika matematike iz cijele Hrvatske. Osnovna tema skupa bilo je osuvremenjivanje nastave matematike korištenjem modernih tehnologija, s posebnim naglaskom na GeoGebri – programu za dinamičku geometriju.

2Predsjednik udruge Normala prof. Šime Šuljić, nastavnik matematike u Gimnaziji i strukovnoj školi Jurja Dobrile u Pazinu, u uvodnoj je riječi istaknuo kako je Udruga nastala spontano se razvijajući od diskusijske liste, prepoznajući potrebe učitelja i nastavnika matematike. Iz uočenih potreba prošle je godine prvi put organiziran jednodnevni skup u Zagrebu, a ove dvodnevni skup. Gospodin Šuljić zahvalio se je predstojniku osječke podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje, Odjelu za matematiku Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku i profesorima sa Sveučilišta koji su prepoznali važnost osnivanja udruge učitelja i nastavnika matematike te poduprli organizaciju ovoga skupa.

Sve je sudionike pozdravio i predstojnik osječke podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje, viši savjetnik za matematiku prof. Miroslav Klaić, upoznavši ih s aktivnostima koje se dugi niz godina organiziraju za učitelje i nastavnike matematike i njihove učenike. Skupu su prisustvovali i viši savjetnici za matematiku Luka Čeliković i Neda Lesar te viša savjetnica za informatiku i računalstvo Viktorija Hržica.

3savjetnici iz matematike 2

4U ime Odjela za matematiku Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku sudionike je pozdravio dr. sc. Kristijan Sabo, predstavnik Udruge nastavnika matematike iz Osijeka.

Nakon uvodnih riječi, Sonja Banić podsjetila je prisutne na profesora Zdravka Kurnika i na njegov doprinos matematici u najširem smislu riječi. Profesor Kurnik preminuo je u Zagrebu, 25. srpnja 2010. te mu je na ovaj način odana zahvala za životnu misiju.

5Dubravka Glasnović Gracin s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Podružnice Čakovec, održala je zanimljivo predavanje s temom Rutina ili smisao, pitanje je sad u kojemu se osvrnula na nastavu matematike kod nas i u zemljama Europske zajednice, ističući da često u nastavi nema vremena za kvalitetnu refleksiju.

6Šime Šuljić održao je predavanje s temom U potrazi za kognitivnim alatima. Tijekom predavanja pokazao je neke poruke s Twitera u kojima su učenici komentirali nastavu matematike: „Baš mi je super kad mi zada dvije stranice zadataka za zadaću iz matematike i to ne znaš koji je zadatak širi, duži ili veći“ ili pozitivni twit:Otkrio čari o binarnom poučku 😀 oduševljen!“. Nakon zanimljivog početka, govorio je o vrstama računalnih programa, dijeleći ih u nekoliko područja: DGS – programi dinamičke (interaktivne) algebre, CAS – Computer Algebra System, programi za tablične kalkulacije. Pri tome je prikazao slike nekih uređaja (hardverskih rješenja), od kojih neki nisu zaživjeli, dok su neki postali izuzetno popularni u posljednje vrijeme, poput Iphona.

78

Tijekom predavanja prof. Šuljić je predstavio neke od programa kao što su: Geometer’s Sketchpad, Cinderela te je dao povijesni pregled razvoja GeoGebre koja je, zahvaljujući entuzijastima iz Normale, lokalizirana na hrvatski jezik.

Predavanje je zaključio mišlju da iako se u nastavu uvode novi mediji, nastavnici zadržavaju stare navike. Tehnologija nije cilj nego alat, ali kao i kod svakog alata – ključ uspjeha je uvijek nastavnik.

Željka Bjelanović Dijanić iz Srednje škole u Čazmi održala je izuzetno zanimljivo predavanje s temom Učenje istraživanjem u java apletima prema modelu Georgea Polya. Prikazala je interaktivne materijale i reagiranja učenika na ovakvu nastavu. Na kraju je pozvala sudionike da što češće koriste interaktivne materijale u nastavi, iako na početku nije jednostavno učenike naviknuti na njih, ali učestalost korištenja stvara naviku.

99.a

Predavanja 1 možete pogledati ovdje.

10Ljerka Jukić, asistentica na Odjelu za matematiku Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, održala je predavanje s temom Dokazivanje i softveri dinamičke geometrije, navodeći da uporaba i prisutnost računala u razredu ne mora nužno donijeti poboljšanje u nastavi matematike. Tijekom predavanja stavljen je naglasak na problem koji je stvorila primjena programa dinamičke algebre u nastavi jer učenici dobivaju osjećaj da je istinito ono što vide na ekranu, tj. stvoren je jaz između deduktivnog zaključivanja i izvođenja dokaza.

11Dr. sc. Mirta Benšić ukazala je na nedostatke u nastavnim programima matematike u osnovnim i srednjim školama iz područja vjerojatnosti jer se neki sadržaji jednostavno ne obrađuju. Tema predavanja bila je Buffonov pokus u nastavi matematike osnovnih i srednjih škola (materijal, sažetak) u kojemu je navela mogući način rješavanja problema, tj. obrade nastavnih sadržaja iz vjerojatnosti.12

Zlata Ćurković iz OŠ Petra Kanavelića u Korčuli održala je predavanje s temom Kako koristiti računalo u nastavi matematike, navodeći za koje se namjene računalo može koristiti u školi.

Dr. sc. Margita Pavleković s Učiteljskog fakulteta u Osijeku dala je osvrt na dosadašnji rad sa studentima učiteljskog smjera te na načine na koje kod njih razvija ljubav prema matematici kako bi tu ljubav prenijeli svojim učenicima.

1315

Ana Katalenić, asistentica na Učiteljskom fakultetu, održala je 14dobro prihvaćeno predavanje s temom Primjeri istraživačke nastave s učenicima mlađe školske dobi primjenom edukacijskih simulacija. Tijekom predavanja i demonstracije prikazala je neke od programa na internetu www.explorelearning.com. Sudionici su izvrsno prihvatili predavanje i demonstraciju tijekom koje je predavačica iznosila svoja iskustva u korištenju ovih usluga te podijelila male trikove.

Predavanja 2 možete pogledati ovdje.

16

Milan Kabić iz Srednje škole u Dugome Selu dao je pregled mrežnih servisa Udruge Normala te prikaz rada Udruge. Pokrenut je projekt riznice matematičkih apleta kojima se može pristupiti na http://apleti.normala.hr.

Posljednje predavanje u prijepodnevnom dijelu održao je Antun Kučko s temom Excel u školi.

Predavanja 3 možete pogledati ovdje.

Tijekom poslijepodneva održane su radionice. Na Odjelu za matematiku radionice su vodili:

U hotelu Mursa radionice su vodili:

Radionice možete pogledati ovdje. Radne materijali sa skupa dostupni su na stranicama Normale.

17 Stručni skup nastavljen je u nedjelju predavanjem dr. sc. Branka Bognara s Filozofskog fakulteta u Osijeku. U predavanju Problemi u ostvarivanju suštinskih promjena u praksi učitelja posredstvom akcijskih istraživanja prikazao je rezultate akcijskog istraživanja koje je proveo sa skupinom učitelja te pozvao sudionike da preispitaju svoju nastavnu praksu.

18Dr. sc. Neven Elezović s Fakulteta elektrotehnike i računarstva u Zagrebu održao je zanimljivo predavanje Matematička tipografija u kojemu je dao osvrt na razvoj tiskane riječi od samih početaka, tj. od Guttenberga pa do suvremenih tipova slova koja su vrlo precizno opisana matematičkim krivuljama. U posljednjem dijelu predavanja predstavio je program TeX i njegove mogućnosti za stvaranje različitih dokumenata, od testova, pisanja matematičkih izraza, do pisanja udžbenika. TeX je alat otvorenog koda.

19Sanja Loparić iz Srednje škole Čakovec, u svome je predavanju predstavila mrežni servis Wolfram Alpha – matematika za sve i svakog koji se u matematici može koristiti u brojne svrhe: kao kalkulator, za crtanje grafičkih prikaza, kao pomoć pri rješavanju matematičkih zadataka, za kontrolu domaće zadaće, za korelaciju s drugim nastavnim predmetima i primjerima iz svakodnevnog života. Servisu Wolfram Alpfa možete pristupiti na http://www.wolframalpfa.com.

Osim za matematiku, u bazi podataka mogu se pretraživati primjeri i iz područja fizike, biologije, kemije…

20Josip Kličinović predstavio je Geogebrinu zajednicu u svijetu i novosti koje donosi nova Geogebra.

 

Oglasi

O autoru Pogled kroz prozor

Digitalni časopis za obrazovne stručnjake, pišu ga učitelji i nastavnici.
Ovaj unos je objavljen u Nastava matematike i označen sa , . Bookmarkirajte stalnu vezu.

Jedan odgovor na Nastava matematike i izazovi moderne tehnologije

  1. Povratni ping: Pogled s motivacijom | Pogled kroz prozor

Komentari su zatvoreni.