Povijest i književnost: Istraživački rad

jelena_vukosavljevic

Jelena Vukosavljević

Sažetak

Prema nastavnom planu i programu obradom određenog povijesnog događaja ostvariti korelaciju nastave povijesti i hrvatskog jezika, u svrhu pružanja učenicima više mogućnosti za razmatranje pojedinih društvenih procesa, ekonomskog razvoja i kulturoloških promjena. Istraživačkim radom koji se koristi se određenim književnim djelom, učenici dobivaju uvid u značenje povijesnih izvora, razvijaju kritički stav prema odrađenoj temi i promišljanje o povijesnim događanjima.

Ključne riječi: istraživački rad, povijest, književnost, kritički stav, primarni i sekundarni pisani povijesni izvori.

Istraživački rad učenika

Na samom početku učenici od nastavnika povijesti i hrvatskog jezika dobivaju potrebne smjernice i upute za rad. Smjernice trebaju sadržavati cilj i svrhu rada, nekoliko činjeničnih i pojmovnih pitanja, primjer tumačenja određenog dijela zadatka i slično. Pripovijetka, ep, novela ili povijesni roman postaju poticaj i motivacija za povijesno-istraživački rad, koji utječe na razvoj kritičkog mišljenja i samostalnog zaključivanja. Knjiga koja nudi zanimljiv sadržaj, prikaz jednog vremena, jednu perspektivu, jedno viđenje događanja ili povijesne ličnosti, postaje važan radni materijal, izvor podataka i mogućnosti za istraživanje. Učenik se tada upoznaje s drugačijim objašnjenjem razvoja kolektivnog duha, političke atmosfere ili ekonomsko-socijalnog stanja. Književna djela često opisuju povijesna događanja, ratove, revolucije ili političko-ekonomske pokrete koji su važni za razvoj ljudskog društva; stoga se učenik upoznaje s književnim djelom i povijesnim događanjima na jednom mjestu, a što doprinosi obuhvatnijem sagledavanju razvoja društvene zajednice.

U proučavanju povijesnih događanja važno je razlikovati pet vrsta povijesnih izvora, a to su: materijalni izvori, slikovni izvori, pisani izvori, zvučni izvori i usmena predaja. U pisanim izvorima razlikujemo primarne i sekundarne izvore. Primarni izvori su povijesni artefakti koji su nastali u određenom razdoblju, dok su sekundarni nastali na temelju tumačenja primarnih izvora. Primjeri primarnih pisanih izvora mogu biti dnevnici, fotografije, slike, rukopisi i slično. Primjeri sekundarnih povijesnih izvora su udžbenici, povijesne knjige, novinski članci i slično. Korelacijom dvaju nastavnih predmeta učenici uče o važnosti razlikovanja opisanih primarnih i sekundarnih izvora.

Primjeri školskih aktivnosti i zadaća

Zadatak broj 1 – Tumačenje određenog dijela teksta: Na temelju zadanih tekstova postaviti pitanja koja će učeniku omogućiti razumijevanje određenog povijesnog izvora. Podijeljeni u skupine, učenici odgovaraju na pitanja pismenim putem.

Zadatak broj 2 –Tumačenje fotografija i slika koje pokazuju određeno povijesno razdoblje: Za ovu se aktivnost mogu upotrijebiti različiti povijesni materijali–poput fotografija, povijesnih karti i slika koje pokazuju određeni povijesni događaj, društvenu pojavu, ličnost ili bitku iz književnog djela. Također se mogu upotrijebiti fotografije iz novinskih članaka, časopisa i novina. Učenici za zadatak dobivaju protumačiti važnost stila kojim je napisan izvjesni tekst ili opisati na koji način autor naglašava određene društvene vrijednosti i norme povijesnog perioda upotrebu određenih boja, fotografija ili slika. Učenici proučavaju načine kojima se utječe na emocije javnosti, te kako se pojedinca pokušava potaknuti na djelovanje ili u narodu pokrenuti određenu društvenu reakcija na neki događaj.

Zadatak broj 3 – Učenici sami prikupljaju potrebne podatke, te kratkim izlaganjem ili prezentacijom tumače sadržaj povijesnog romana, novele ili pripovijetke.

Zadatak broj 4 – Organizacija i provedba debate, ili rasprave na temelju određene povijesne teme u tom razdoblju, koja se obrađuje na nastavi povijesti i književnosti. Debata može pokazati pozitivne i negativne strane određenog povijesnog događanja, ličnosti ili pojave. Tijekom debate, učenici mogu na ploči izložiti njezine osnovne karakteristike. Zadatak nastavnika je pripremiti zadatke, usmjeravati učenike i prema potrebi, rješavati pojedine nejasnoće.

Ovdje možete pogledati primjere provedbe nastavne aktivnosti.

Povijest i književnost Istraživački radSlika 1. Primjer uporabe Canve u izradi istraživačkog rada

Zaključak

Povijesna događanja i dostignuća možemo pratiti putem različitih znanosti, književnosti i umjetnosti. Književnost često prikazuje povijesna događanja putem pojedinačnog pristupa određenom pitanju. Upravo različite nastavne aktivnosti koje objedinjuju književnost i povijest, potiču zanimanje učenika – i za povijesna događanja i za književnost, ali i za stjecanje osobnog stava o razvoju društvene zajednice