Boravkaši su internet genijalci

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Sažetak

U današnjem svijetu internet nam je postao svakodnevnica. Ove školske godine u drugom razredu produženoga boravka provela sam nekoliko radionica propisanih Kurikulumom Budi Internet genijalac. U radionicama je sudjelovalo 16 učenika.

Ključni pojmovi: sigurnost, internet, genijalac, prevencija.

Uvod

Na Dan sigurnijeg interneta uvod u temu započela sam razgovorom o korištenju interneta. Korištenje interneta, kod djece i mladih, uvijek je izazivalo zanimanje. Najčešći odgovori učenika za korištenje interneta bili su zabava, druženje, razgovaranje s prijateljima i članovima obitelji, igra, informiranje i učenje. Koliko god je korištenje interneta zabavno, to može biti i vrlo opasno. Stoga trebamo dobro promisliti o svrhovitom korištenju interneta i osobama s kojima komuniciramo u online svijetu.

Provedba radionica

1. TEMA: Dijeli pažljivo

Prva radionica koja je provedena iz Kurikuluma Budi Internet genijalac (u daljnjem tekstu BIG) je radionica iz teme pod imenom: Dijeli pažljivo. Proveli smo aktivnost broj 3 koja nosi naziv “Nisam to mislio/la!”

Sve je krenulo razgovorom i postavljanjem pitanja: Je li itko ikada pogrešno protumačio nešto što ste rekli, napravili, napisali ili objavili na internetu? Jeste li se naljutili ili ražalostili pa ste morali objašnjavati da niste zapravo tako mislili?

Došli smo do zaključka da ponekad u komunikaciji s drugima, mi sami znamo što mislimo, no ljudi s kojima komuniciramo nas ne razumiju, osobito ako se ne nalazimo na istom mjestu. To je zato što naša iskustva utječu na način na koji tumačimo sadržaje poput slika i riječi. Da bi stvar bila još više zbunjujuća, puno toga komuniciramo, odnosno prenosimo neke informacije, a da nismo ni svjesni. Pokazujemo ljudima tko smo i osuđujemo druge za to tko su oni na temelju znakova kao što su odjeća, frizura, pa čak i način hodanja ili gestikulacija rukama.

Uslijedila je aktivnost pod nazivom “Bijela majica”. Učenici su dobili zadatak da na majici nacrtaju emotikon kojim bi se predstavili drugima. Smijeli su upotrijebiti jedan, dva ili tri emotikona, ali ne više od toga. Mogli su koristiti emotikone iz tablice ili izmisliti vlastite. U parovima su pokušali shvatiti što emotikoni na majicama drugih učenika govore o njima. Predstavili su i izložili svoje majice i raspravljali o tome koja je čija majica te ju pokušali spojiti s njezinim vlasnikom. Učenicima je to bilo teško i zaključili smo da kao stvaratelji medijskog sadržaja trebamo prije nego što objavljujemo poruke ili slike na internetu stati i zapitati se: “Kako bi netko drugi mogao ovo protumačiti?” Jesmo li sigurni da će razumjeti što mislimo? Mogu li to krivo protumačiti? Isto bismo se morali zapitati i kada komentiramo tuđe objave. “Jesam li siguran/a da razumijem što je ta osoba mislila?” Kako mogu biti siguran/a?

Sam Kurikulum je vrlo pregledan, dobro strukturiran te se vrlo lako snalaclip_image002zi u sadržajima. Radni listiću su dostupni za ispis, ali vrlo lako se mogu i prikazati pomoću projektora.

Kroz tu lekciju smo osvijestili koliko je važno paziti što objavljujemo, da dobro promislimo što uopće objavljujujemo. Aktivnosti su jako lijepo razrađene. U nastavku možete vidjeti nekoliko fotografija s tih radionica.

Slika 1. Provedba aktivnosti iz teme Dijeli pažljivo

2. TEMA: Cool je biti dobar

Druga radionica koja je provedena iz Kurikuluma Budi Internet genijalac (u daljnjem tekstu BIG) je radionica iz teme pod imenom: Cool je biti dobar. Proveli smo aktivnost broj 5 koja nosi naziv “Kako riječi mogu promijeniti sliku?”

Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine i dobili su zadatak pročitati situaciju. Jedna je skupina dobila radni listić sa sportskim slikama i pozitivnim opisom, a druga skupina je dobila radni listić s negativnim opisom. Učenici su opisivali osobu na slici. Učenici su trebali dalje razmisliti kako bi se osjećali da dobiju ili vide poruku s negativnim opisom i slikom s radnog listića. To ne bi povrijedilo samo osobu na slici, drugi koji vide sliku mogu se osjećati manje ugodno. Za kraj ove radionice učenici su imali zadatak proučiti sličice iz Stripa i dopuniti tekst. Aktivnost im je bila vrlo zabavna te su osmislili vrlo kreativne razgovore u stripovima. Zaključili smo da opisi mogu promijeniti naše mišljenje i osjećaje prema slici ili poruci. Prije objavljivanja slika s opisom trebamo dobro razmisliti o tome kako će se drugi osjećati zbog naše objave. Fotografije s radionica pogledajte u nastavku.

clip_image004Slika 2. Provedba aktivnosti iz teme: Cool je biti dobar!

3. TEMA: Tko pita ne skita

Treća radionica koja je provedena iz Kurikuluma Budi Internet genijalac (u daljnjem tekstu BIG) je radionica iz teme pod imenom: Tko pita ne skita. Proveli smo aktivnost broj 1 koja nosi naziv “Što znači biti hrabar?”

Učenici su razmislili o tome tko predstavlja hrabru osobu te su nakon nekog vremena zapisali ih na pametnu ploču neovisno o tome je li ta osoba stvarna ili izmišljena, živi danas ili je živjela u prošlosti. Učenici su dugo razlišljati jer im nije bilo lagano odabrati svog lika. Učenici su se tada razvrstali u nekoliko skupina obzirom na to kojeg su lika odabrali (lik iz medija, izmišljeni lik, stvarna osoba,…) Učenicima sam pojasnila kako mediji moraju zaraditi novac, a to znači da žele privući što više pozornosti. Prikazuju nam najdramatičnija i najnapetija hrabra djela. Stoga u medijima vidimo puno super heroja. To mogu biti izvrsni primjeri, no oni nam ne daju punu sliku o tome što je hrabrost. Razgovarali smo o njihovim izabranim hrabrim likovima i osobama gdje su trebali objasniti po čemu je osoba koju su izabrali hrabra (izgledu, moćima, osobinama, dobrim djelima, itd.).

Zaključili smo da biti hrabar znači preuzeti rizik da pomognemo drugima na različite načine. Mediji mogu utjecati na način razmišljanja o stvarima kao što je hrabrost, no mediji nam ne pokažu cijelu sliku i zato je važno stalno se pitati: “Što nam mediji ne clip_image006pokazuju?”. Na internetu ponekad trebamo preuzeti rizik kako bismo spasili druge iz situacija koje ih mogu povrijediti. Svi možemo odlučiti postati hrabri. Fotografije s radionica pogledajte u nastavku.

Slika 3. Provedba aktivnosti iz teme: Tko pita ne skita

Zaključak

Ovogodišnje aktivnosti projekta Budi Internet genijalac potaknule su kreativno i suradničko učenje kod učenika te potaknule njihove komunikacijske i digitalne kompetencije. Bilo im je zabavno. Učenici su vrlo vješto objasnili štetne posljedice kao i prednosti korištenja Interneta. Teme su bile vrlo interesantne i kod učenika su pobudile veliku motiviranost i zanimanje.

Kurikulum Budi Internet genijalac je odlično osmišljen te na vrlo kvalitetan način prikazuje radionice i sam sadržaj koncentrirajući se na opasnosti Interneta i prevenciju budućih potencijalno opasnih situacija u koje se mogu dovesti sami učenici.

Literatura

  1. Kurikulum Budi Internet genijalac, Digitalna sigurnost i digitalno građanstvo, mrežne stranice projekta: https://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf (preuzeto: siječanj 2024.)