Provedene BIG radionice

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Radionica 1: Cool je biti dobar

Radionica Cool je biti dobar provedena je odmah nakon zimskih praznika u 3. razredu u OŠ Ivana Gorana Kovačića Vrbovsko na blok satu informatike (ukupno 14 učenika, Dizajn bez naslova - 1prosječna dob 9 godina). Dio materijala preuzet je iz Kurikuluma Budi Internet genijalac 2022. godine, dio s tečaja Budi Internet genijalac 2023. godine, a neke primjere je osmislila učiteljica. Prvi sat je počeo razgovorom o tome kako se osjećaju i kako su proveli praznike te jesu li sretni što je počelo drugo polugodište. Potom su definirali pojedine osjećaje i kad se koji pojavljuju. Pri uvodu je korištena prezentacija na platnu kako bi učenici vidjeli slike o kojima učiteljica govori i kako bi im pojedine definicije bile uočljive. Učenici su podijeljeni u 4 grupe (dvije grupe po četvero učenika i dvije grupe po troje učenika). Podijeljen im je listić sa sličicama nekih emotikona pa su raspravljali o njihovom značenju (listić je preuzet iz Kurikuluma Budi Internet genijalac 2022.). Učiteljica je mimikom lica, izgovorom nekih rečenica i govorom tijela pokazivala pojedine osjećaje, a učenici su po grupama objašnjavali o kojim se osjećajima radi.

Potom je učiteljica pitala znaju li što je empatija gdje im je prva asocijacija bila riječ simpatija. Objašnjeno im je što znači riječ empatija i koliko je važna, a sve više osoba je sve manje empatično te su kroz primjere pokazivali svoju empatičnost. Na prezentaciji su bila navedena dva primjera gdje su osobe povrijeđene ili osramoćene te su na listiću odgovarali na pitanja kako se određena osoba osjećala, zbog čega i kako je postupila osoba koja ih je povrijedila (neki primjeri su preuzeti iz priručnika, dio je izradila učiteljica). Učenici su na te listiće lijepili emotikone koji se pojavljuju u navedenim primjerima (emotikone su izrezivali s prvog listića koji su dobili na početku sata).

Potom su vježbali suosjećajnost na način da su međusobno u grupama razgovarali kako pomoći osobi koja je povrijeđena i svoja razmišljanja su prezentirali drugim grupama. Opisivali su kako bi se oni osjećali u pojedinim situacijama ili su navodili primjere iz vlastitog iskustva kad ih je netko povrijedio, kako su se osjećali i tko ih je i kako utješio.

Drugi sat počeo je tako što su odgovarali na pitanje kad im se zadnji put dogodilo nešto lijepo i kako su se osjećali u tom trenutku. Svatko je iznio svoj primjer. Potom su podijeljeni u parove te je svaki od parova trebao reći nešto lijepo onom drugom učeniku/učenici. Atmosfera je bila vesela jer su svi u tom trenutku govorili i na licima se vidjela sreća. Potom je svaki učenik/učenica rekao kako se osjećao u trenutku dok je izgovarao svom paru nešto lijepo i kako su se osjećali dok su slušali pohvale o sebi.

Iduća aktivnost je bila izrada Mape dobrote preuzete iz priručnika. Svatko od njih je dobio listić na kojem su upisivali prema kome će ovih dana biti dobri i ljubazni, na koji način i gdje. Nakon izvršene aktivnosti su čitali svoje odgovore.

Učenici su za provedene aktivnosti bili motivirani od početka sata, odgovarali na pitanja i davali primjere. Dok su vrednovali provedenu radionicu, izrazili su želju za sličnima u skoroj budućnosti.

Radionica je ponovljena i u Područnoj školi Jablan s učenicima 1. i 3. razreda (ukupno 4 učenika, dob 7 i 9 godina).

Radionica 2: Dijeli pažljivo

Radionica Dijeli pažljivo provedena je u 2. razredu u OŠ Ivana Gorana Kovačića Vrbovsko na satu informatike (ukupno 11 učenika, prosječna dob 8 godina). Korišteni su materijali iz Kurikuluma Budi Internet genijalac 2022. godine te s tečaja Budi Internet genijalac 2023. godine. Odrađena je Dizajn bez naslova - 2Aktivnost 1 iz poglavlja Dijeli pažljivo. Sat je počeo razgovorom o tome što je privatnost i što sve treba biti privatno. Učenici su objašnjavali što se smije objavljivati na internetu, tko to sve može vidjeti, što se događa s obrisanim objavama, koji sve podatci se smiju objavljivati. Zatim su objašnjavali što su osobni podatci i što sve spada pod taj pojam. Svatko od njih je naveo primjer osobnog podatka te su na zadanim pojmovima prepoznavali što spada pod osobni podatak, a što ne. Riješili su radni listić koji je sastavila učiteljica. Raspravljali su o rečenici „Razmisli pa objavi“ i navodili primjere kad bi bilo pozitivno, a kad negativno prvo nešto objaviti pa tek tada o tome razmišljati.

Nakon toga su definirali pojam tajna i kome se smije odavati. Podijeljeni su u parove te su odradili zadatak iz priručnika (trebali su smisliti tajnu, podijeliti je s parom i potom raspravljati o tome kako su se osjećali kad su podijelili tajnu, bi li smjeli takvu tajnu podijelili kad bi bila stvarna tajna, što njihov par misli o toj tajni).

Na kraju sata učenici su vrednovali radionicu i svi su je ocijenili velikim osmijehom.

Radionica 3: Dijeli pažljivo

Lekcija 3: Nisam to mislio/la!

Radionica Dijeli pažljivo (Nisam to mislio/la!) provedena je u 6. razredu u OŠ Ivana Gorana Kovačića Vrbovsko na satu informatike (ukupno 12 učenika, prosječna dob 12 godina) te ponovljena u 2. razredu (11 učenika). Korišteni su materijali iz Kurikuluma Budi Internet genijalac 2022. godine te s tečaja Budi Internet genijalac 2023. godine. Odrađena je Lekcija 3 iz poglavlja Dijeli pažljivo te aktivnost 3). Sat je počeo razgovorom o tome što vole nositi na sebi (kakve majice i što te majice imaju na sebi, jesu li jednobojne ili imaju neku sliku, poruku, znak). Nakon toga su učenici razgovarali o tome što vole ili ne vole, što misle o slikama, natpisima, logotipima na majicama, mišljenja su bila različita (netko voli slike, netko ne, netko voli određeni brend, nekima je svejedno). Došli su do zaključka da majice prenose poruke i svatko te poruke može protumačiti na svoj način. Također, naučili su da nošenjem odjeće s porukama, logotipima i slično, reklamiraju te proizvode (njihove proizvođače). Kroz aktivnost su usvojili nove pojmove (kontekst i reprezentacija).

Iduća aktivnost bila je rasprava o porukama koje šalju. Pokazano im je nekoliko različitih poruka i pokušali su objasniti kako su ih shvatili (koje emocije su prepoznali). Mišljenja su se razlikovala pa su shvatili da jedna poruka može prenijeti različita značenja. Iznosili su primjere u kojima su ih sugovornici krivo shvatili ili su oni krivo razumjeli njima poslanu poruku.

Potom je učiteljica podijelila listiće s bijelim majicama i emotikonima. Učenici su izrezivali od tri do pet emotikona po želji i lijepili na majice. Potom su podijeljeni u parove i svaki par je razmijenio majice te su razgovarali o emotikonima (pokušali odgonetnuti zašto su zalijepljeni baš ti emotikoni). Potom su svi predali majice učiteljici. Pokazivala je jednu po jednu majicu, a učenici su objašnjavali kako bi po emotikonima opisali osobu koja ju je uredila i tko bi to mogao biti. Polovicu majica su povezali s njenim vlasnikom.

Radionica im se svidjela.

Radionica 4: Čuvaj svoje tajne

Radionica čuvaj svoje tajne provedena je u 4. razredu u OŠ Ivana Gorana Kovačića Vrbovsko na blok satu informatike (ukupno 7 učenika, prosječna dob 10 godina). Dio materijala preuzet je iz Kurikuluma Budi Internet genijalac 2022. godine, dio s tečaja Budi Internet genijalac 2023. godine, a neke primjere je osmislila učiteljica. Prvi sat je počeo razgovorom o tome što su privatnost i sigurnost te su navodili primjere što treba Čuvaj svoje tajne - 3biti privatno i ne smije se dijeliti (npr. osobni podatci), a što se smije i u kojoj mjeri. Potom su navodili uređaje s kojima pristupaju internetu, koje mrežne stranice posjećuju na internetu, koje igrice igraju i zahtijevaju li mrežne stranice i igrice koje posjećuju kreiranje korisničkih računa. Definirali su pojam korisnički račun i znaju li svoje lozinke za određene igrice te korisničke podatke za e-Dnevnik napamet. Razgovarali su o zaključavanju zaslona mobitela i koja je svrha zaključavanja te kakav model zaključavanja primjenjuju na svojim uređajima (uzorak, PIN ili otisak prsta). Svatko od njih opisao je koliko je njihova lozinka dugačka i teška za pogoditi te otkrivaju li lozinke drugim osobama, npr. prijateljima, ili samo svojim roditeljima. Pojmove bitne za temu učiteljica je objasnila i pritom koristila prezentaciju kako bi učenicima bili vidljivi te ih lakše zapamtili. Potom su ponovljeni pojmovi digitalni trag i digitalni ugled pri čemu su učenici nabrojali vrste digitalnih tragova (dobri i loši) i navodili primjere za svaki od njih.

Iduća aktivnost bila je smišljanje jake i sigurne lozinke. Učiteljica je objasnila kako se jaka lozinka treba sastojati od kombinacije velikih i malih slova, brojeva i specijalnih znakova, minimalne duljine 10-12 znakova te da ne smije biti povezana s našim osobnim podatcima (npr. ime, datum rođenja, imena ukućana, sljedovi brojeva itd.). Potom je navela primjer te su učenici svaki za sebe ispisivali lozinke (izmišljene, ne one koje koriste) i potom su svi zajedno komentirali svaku od navedenih lozinki (koliko je sigurna, zadovoljava li sve navedene kriterije, može li se lako zapamtiti). Potom je učiteljica pokazala neke lozinke te su na isti način komentirali koja lozinka je sigurna, a koja nije. Rješavali su radne listiće koje je osmislila učiteljica kako bi ponovili nove pojmove i ponovili što su već naučili.

Kao vrednovanje radionice u prazan krug su sami stvarali emotikon koji označava zadovoljstvo radionicom. To im je bilo zanimljivo i uživali su stvarajući svoje emotikone.

Učenici su za provedene aktivnosti bili motivirani od početka sata, odgovarali na pitanja i davali primjere. Dok su vrednovali provedenu radionicu, izrazili su želju za sličnima u skoroj budućnosti.

Predavanje roditeljima: Sigurnost na internetu

Dana 15. siječnja 2024. godine učiteljica informatike Jelka Šegan u dogovoru s učiteljicom razredne nastave 3. b razreda Prve osnovne škole na roditeljskom sastanku svoj djeteta održala je predavanje na temu Sigurnost na internetu. Budući da učenici u toj dobi najčešće dobiju brojeve mobitela, a mobilne telefone već posjeduju, predavačica je osjetila potrebu za predavanjem roditeljima kako bi ih osvijestila što sve nosi online svijet. Prezentacija je napravljena po kurikulumu Budi Internet genijalac te je njome definirala pojmove koje bi svaka osoba trebala prepoznati i definirati te ih s odgovornošću koristiti dok se nalazi u virtualnom svijetu. Većina roditelja je generacija koja nije imala informatiku u osnovnoj školi kao predmet, nego kao izvannastavnu aktivnost na kojoj su se igrale prve igrice pa su im mnogi pojmovi novi. Cilj predavanja je upoznati (ili podsjetiti) roditelje u prednosti i nedostatke korištenja interneta, te pojmove kao što su digitalni trag, digitalni ugled, osobni podatci, privatnost, dijeljenje podataka, poštivanje tuđe privatnosti, internetski bonton (netiquette), elektroničko nasilje (e-nasilje ili cyberbullying), IP adresa, društvene mreže, suradnja, virusi, autorsko pravo, lažne mrežne stranice, lažni profili, lažne vijesti, korisnički računi, jake i sigurne lozinke, objave na profilima, AI tehnologija. Predavačica je pokazala i dva videa (Isprepletena priča preuzeta sa mrežne stranice Centar za sigurniji Internet te video Protect your children možete preuzeti ovdje.) Videima je htjela potaknuti roditelje na promišljanje o negativnim stranama interneta te što se djeci može dogoditi ako su bez nadzora na internetu i promišljanje o tome što i sami objavljuju o svojoj djeci, s kime i na kojim mrežnim stranicama.