Laganim koracima do genijalca

davorka_LV

Davorka Lovrić Vlašić

Sažetak

Osnovna škola Ivan Goran Kovačić Gora bila je jedna od deset odabranih škola koje su u razdoblju od 2021. do 2023. godine sudjelovale u projektu „Budi internet genijalac”. Nakon provedenih edukacija za učitelje te održanih radionica za učenike, učitelji su uvidjeli mnoge prednosti uključenosti u projekt. Kod učenika se razvijala povećana svijesti sigurnog pretraživanja interneta. Zbog toga smo odlučili nastaviti s provođenjem projekta i projektnih aktivnosti te širiti svoje znanje i iskustva i izvan naše škole. U tome nam pomažu i dvije ambasadorice Projekta iz naše škole.

Učiteljice razredne nastave te engleskog jezika i informatike održale su radionice s učenicima razredne nastave na temu pristojnog ponašanja i sigurnosti na internetu te nasilja i prijevara na internetu. Učiteljice su radionice provele iz lekcija „Cool je biti dobar”, „Tko pita ne skita” i „Pazi se prevaranata”.

Ključne riječi: internet, sigurnost na internetu, nasilje na internetu, prijevare na internetu.

Uvod

S obzirom na dosadašnja iskustva i znanja naših učitelja, s radionicama za učenike počeli smo već u prvom polugodištu. Učenici su na radionicama nadograđivali svoja znanja i detaljnije su se upoznali s temama o sigurnosti i lijepom ponašanju na internetu te nasilju i prijevarama na internetu. Radionice su se uglavnom provodile na satovima razrednika ili integrirane u nastavne predmete, a provedene su s učenicima razredne nastave.

Aktivnosti

Radionicu Ali reci to na lijep način iz teme Cool je biti dobar održala je učiteljica engleskog jezika s učenicima iz kombiniranog razrednog odjeljenja 2. i 3. razreda naše clip_image002PŠ Nebojan. Učenici i na nastavi engleskog jezika uče o izražavanju svojih osjećaja te je učiteljica povezala nastavne sadržaje engleskog jezika i radionice iz kurikuluma BIG te podučila učenike kako na pozitivan i učinkovit način mogu izraziti osjećaje te kako reagirati na negativno ponašanje na uljudan način.

Slika 1. Učenici pišu pozitivne poruke

Učenici 1. razreda na Satu razrednika kroz radionicu Što znači biti hrabar? iz teme Tko pita ne skita razgovarali su o hrabrosti. Učenici su iznosili svoje ideje i mišljenja što je za učenikeclip_image004 hrabrost, koja djela su hrabra te smatraju li učenici prijavu uznemiravajućih sadržaja na internetu hrabrim djelom. Na kraju su crtali svog superjunaka koji im pomaže da budu sigurni u digitalnom svijetu.

Slika 2. Učenički crtež superjunaka

Učenici 2. razreda ne vole nikakve oblike nasilja pa tako niti nasilje na internetu. Na Satu razrednika u radionici Od promatrača do pomagača unutar teme Tko pita ne skita razgovarali su elektroničkom nasilju. Razgovorom su došli do zaključka da sve ružne situacije trebaju prijaviti odrasloj osobi te da mogu pomoći osobama koje su izložene nasilju. Na kraju sata crtali su simbole protiv nasilja na internetu.

clip_image006
Slika 3. Učenički radovi simbola protiv nasilja na internetu

U radionici Tko si ti zapravo? unutar teme Pazi se prevaranata učenici 4. razreda na Satu razrednika razgovarali su igranju igrica na internetu, zašto im se to sviđa te jesu li imali neka neugodna iskustva. Razgovarali su i o tome da na internetu nisu sve osobe onakve kakvim se predstavljaju te da je potrebno procijeniti poznaju li osobe od kojih su dobili poruke. Radom u paru trebali su napisati što bi učinili u situaciji prema zadanom scenariju. Zaključili su da putem interneta nikome ne smiju davati svoje osobne podatke.

clip_image008
Slika 4. Prijedlozi učenika kako se zaštititi od prijevara na internetu

I učenici kombiniranog razrednog odjela 2. i 3. razreda PŠ Nebojan na satu Informatike na radionici Tko si ti zapravo? iz teme Pazi se prevaranata razgovarali su o igranju igrica na internetu. Učenici su naveli da osim zabave online igrice donose i brojne opasnosti. Neke od opasnosti su i poruke od nepoznatih igrača da ih učenici dodaju kako prijatelje. Naučili su da prije prihvaćanja takvih zahtjeva razmisle poznaju li tu osobu te ukoliko ju ne poznaju da takve poruke ignoriraju i blokiraju te osobe, a nikako im ne smiju odati osobne podatke.

Zaključak

Radionice iz Kurikuluma Budi internet genijalaca potiču učenike na kritičko promišljanje te im na jednostavan način, sa svakodnevnim primjerima situacija ukazuju na moguće opasnosti na internetu. Kroz savjete i upute učenici postepeno usvajaju nova i nadograđuju već postojeća znanja o sigurnosti na internetu.

Literatura

1. https://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf