Internet genijalci u razrednoj nastavi

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Sažetak

Učenici razredne nastave OŠ Zdenka Turkovića, Kutjevo sudjelovali su u projektu „Budi internet genijalac“. Tijekom mjeseca siječnja i veljače preko 110 učenika imalo je mogućnosti upoznati se sa sadržajima i ciljevima pet glavnih tema iz kurikuluma „Budi internet genijalac“ koje su se uspješno uklopile i povezale s kurikulumom nastavnog predmeta Informatika. Učenici su bili vrlo zainteresirani i motivirani prilikom rada u zajedničkim radionicama, a svoje dojmove iskazivali su svakodnevno kroz potrebu dodatnog razgovora i komentiranja svojih iskustava vezanih uz pozitivne i negativne strane interneta te očuvanje sigurnosti.

Ključne riječi: OŠ Zdenka Turkovića , projekt, radionice.

Uvod

Učenici razredne nastave OŠ Zdenka Turkovića ove školske godine u sklopu nastavnog predmeta Informatika uključili su se u projekt „Budi internet genijalac“. Nastava je bila organizirana unutar šest tjedana u obliku radionica. Tako su učenici imali mogućnost u pet tjedana proći sve teme iz kurikuluma „Budi internet genijalac“ i šesti tjedan povezati naučeno izradom zajedničkih plakata. S obzirom na to kako su to učenici različite dobi, vještina i sposobnosti, a dio nastave je bio i u dvorazrednoj kombinaciji, nisu sve aktivnosti bile iste za sve razrede, nego prilagođene njihovim mogućnostima i potrebama. Zbog toga su u daljnjem tekstu sažeto opisane samo glavne aktivnosti i ciljevi koji su se ostvarili tijekom izvođenja radionica.

Središnji dio

Prva radionica „Dijeli pažljivo“ imala je za cilj omogućiti učenicima prepoznavanje važnosti očuvanja svojih i tuđih osobnih podataka te sigurnosti na internetu. Uz prvu aktivnost provedenu uz igru na Wordwallu učenici su učili i ponovili o osobnim podatcima. Nakon toga su uz aktivnost Pokvareni telefon i rješavanje problema pet različitih scenarija promišljali o važnosti čuvanja podataka te o potrebi čuvanja i zaštiti privatnosti na internetu. Uz aktivnost Zimski kod osmišljavali su svoje nadimke i lozinke, a nakon toga dizajnirali svoje majice uz izabrane emotikone i simbole koji su ih predstavljali. Tako su učenici upoznati s važnosti vizualne komunikacije te onoga što oni dijele i što ih predstavlja na internetu. Učenicima je bilo vrlo zanimljivo dijeliti „lažne“ tajne i promišljati o posljedicama istog.

Slika 1.Slika 2.

Druga radionica „Pazi se prevaranata“ omogućila je učenicima da nauče prepoznavati prevarante i uoče znakove krađe identiteta, kao i razumijevanje kako na internetu nisu svi ljudi dobronamjerni. Tijekom različitih aktivnosti „Igra uloga“ (Zamjena identiteta, Izražavanje osjećaja, Poznaješ li prijatelja/prijateljicu) i razgovor, učenici su promišljali o postojanju Slika 3.prevaranata na internetu i načinima njihova prepoznavanja. Primjenjivali su naučeno različitim aktivnostima koje su osmišljene s obzirom na dob učenika: igra Prevaranti u programu Scratch, uočavanje razlika na sigurnim i nesigurnim mrežnim stranicama, izrada skupnog plakata s različitim savjetima za sigurnost, izrada avatara. Učenicima su posebno bile zanimljive igre uloga koje su ih navele na promišljanje kako nisu svi ljudi na internetu dobronamjerni.

U trećoj radionici „Čuvaj svoje tajne“ učenici su učili o važnosti stvaranja sigurne lozinke i kako provjeriti na internetu jesu li podatci sigurni te ostavljanju pozitivnih digitalnih tragova. Uz aktivnost na Wordwallu učenici su se upoznali s ključnim pojmovima teme. Nakon toga provedene su aktivnosti vezane uz razumijevanje digitalnih tragova i prepoznavanje dobrih digitalnih tragova: rješavanje listića s digitalnim uređajima i crtanje programa/aplikacija koje učenici na njima koriste, razgovor o digitalnim tragovima, analiziranje scenarija o dobrim i lošim digitalnim tragovima te prepoznavanje ostavljanja Slika 4.dobrih i loših digitalnih tragova prilikom izrade profila. U drugom dijelu radionice učenici su upoznati sa smjernicama za stvaranje sigurne lozinke. Uz listić za osmišljavanje lozinki prvo su u skupinama slagali i analizirali slabe i jake lozinke, a nakon toga su osmišljavali svoje sigurne lozinke. Promišljajući o ostavljanju svojih digitalnih tragova prilikom korištenja interneta, učenici su bili motivirani za stvaranje sigurnih lozinki i razgovor o važnosti očuvanja osobnih podataka.

Četvrta radionica „Cool je biti dobar“ imala je za cilj omogućiti učenicima razvijanje empatije, promišljanje o potrebi za vježbanjem suosjećanja s ljudima koje upoznajemo na internetu, ali i o tome kako se trebaju suprotstaviti neprimjernom ponašanja u virtualnom svijetu. Prva aktivnost provedena je kao rad u parovima u kojem su učenici odgovarali na postavljena pitanja vezana uz ljubaznost, a nakon toga su iznosili mišljenja svojih prijatelja. Tako su razvijali vještinu slušanja drugih kao jednu od važnih čimbenika u razvoju empatije. Nakon toga su uz aktivnost Oluja ideja iznosili svoja mišljenja i iskustva vezana uz dobru i lošu komunikaciju na internetu. Ta aktivnost bila je osnova za sljedeće aktivnosti: crtanje primjera dobre komunikacije u programu Bojanje, izrada stripa u skupini, pisanje elektroničkih poruka poštujući pravila ljubaznosti i stvaranje dijaloga u programu Scratch na započetom scenariju. Učenici su svoja razmišljanja i Slika 5.povratne informacije o temi radionice iznijeli prilikom rješavanja listića sa zadanih pet scenarija vezanih uz primjereno i neprimjereno ponašanje na internetu. Zanimljivo im je bilo slušati druge i pokazivati empatiju prema drugima jer su se tada i oni osjećali ugodno i sretno, što je bilo primjetno tijekom cijele radionice.

Peta radionica bila je vezana uz posljednju temu „Tko pita ne skita“, a za cilj je imala omogućiti učenicima da shvate kako treba prepoznati primjerena i neprimjerena ponašanja u virtualnom svijetu i medijima te pravilno na njih reagirati. Za uvodnu aktivnost i motivaciju, učenici su gledali crtani film „Maša i Medvjed“ (1. i 2. razred) te „Tom i Jerry“ (3. i 4. razred), a nakon toga smo zajedno analizirali crtani film. Za razgovor i promišljanje o medijima i njihovom utjecaju na razmišljanje učenika poslužili smo se brošurom Mediji i emocije 1 te Mediji i emocije 2 (preuzetih s mrežne stranice Medijska pismenost). Nakon provedenih aktivnosti učenici su primijenili naučeno promišljajući o rješenjima problema iz pet zadanih scenarija o primjerenim i neprimjerenim sadržajima na internetu te potrebi prijavljivanja uznemirujućih sadržaja odraslim osobama. Kao posljednju aktivnost, učenici su trebali osmisliti i nacrtati u programu Bojanje jednu scenu koja je po njima bila najnasilnija i preoblikovati je u primjerenu i pozitivnu scenu. Učenicima je posebno zanimljiva aktivnost bila vezana uz gledanje crtanog filma i promišljanje o posljedicama pojedinih scena u kojima je prikazano određeno neprimjereno ponašanje.

Zadnja šesta radionica održana je u vidu izrade plakata, a za cilj je imala zaokružiti i spojiti sve naučeno iz prethodnih tema te na taj način dobiti povratnu informaciju o uspješnosti provedenog projekta „Budi internet genijalac“. S obzirom na različitu dob i sposobnosti učenika, svaki razred imao je za izraditi plakat prema sličnim smjernicama, ali uz različite težine izrade. Učenici su radili u skupinama, a zadatak je bio izraditi plakat na način da uz dobivenog prevaranta iz određene teme osmisle i zapišu savjete koje smatraju potrebnima kako bi riješili situaciju s prevarantom. Za prvi razred, prevaranti i savjeti su bili pripremljeni i učenici su ih trebali pravilno povezati. Drugi razred je imao ponuđeno više različitih savjeta od kojih su trebali odabrati najprimjereniji za zadanog prevaranta. Treći razred je prema ponuđenim savjetima trebao osmisliti slične savjete koji bi riješili probleme sa zadanim prevarantom. Četvrti razred je prema zadanoj temi trebao osmisliti nekoliko savjeta koji bi riješili problem s određenim prevarantom. Nakon povezivanja i osmišljavanja savjeta za sigurnost na internetu, učenici su uredili svoj plakat i prezentirali ga pred razredom. Kao povratna informacija poslužila nam je učenička analiza plakata u kojoj su svi učenici sudjelovali.

Slika 6.Slika 7.

Zaključak

Učenici su bili vrlo zainteresirani i motivirani za rad tijekom svih šest radionica. Naročito im je bilo zanimljivo dijeliti svoja iskustva i mišljenja, kako u paru tako i individualno sa mnom za vrijeme nastave, ali i nakon nje. Razgovarajući s učenicima, primijetila sam kako dosta mali broj učenika uopće razgovara sa svojim roditeljima o važnosti očuvanja sigurnosti na internetu i gledanju neprimjernih sadržaja u medijima. S obzirom na njihovu zainteresiranost i daljnju komunikaciju o temama projekta koje se nastavljaju i u tjednima nakon održanih radionica, smatram kako je i dalje potrebno provoditi i osmišljavati ovakve i slične radionice s učenicima, ali i s njihovim roditeljima.