Vodena avantura na LJTZ-u

jasminkaB_mislavaJ_veronikaM

Jasminka Belščak, Mislava Jonjić i Veronika Međimorec

Sažetak

Kroz volonterski rad u trajanju od barem 80 sati svoj su doprinos Ljetnoj tvornici znanosti dale mentorice, učiteljice Jasminka Belščak, Mislava Jonjić te Veronika Međimorec planiranjem, organiziranjem i vođenjem radionice “Kud’ voda teče, tud’ se robot kreće” za dvije grupe polaznika, potencijalno darovitih učenika trećih i četvrtih razreda osnovnih škola.

Ključni pojmovi: pokusi o vodi, kodiranje robota Ozobot, Ljetna tvornica znanosti

Ljetna tvornica znanosti (LJTZ) su znanstvene radionice za osnovnoškolce i srednjoškolce čiji je cilj na produktivan i zabavan način, raznim uzrastima djece, omogućiti kreativne i kvalitetne ljetne praznike. Projekt se provodi već petnaest godina, a ove je godine trajao od 24. do 31. srpnja 2022., okupivši mentore iz cijele Hrvatske na Mediteranskom institutu za istraživanje života (MEDILS) u Splitu. Ciljevi projekta su približiti djeci znanost te tako izgraditi pozitivnu sliku o znanosti, razvijati kritičko razmišljanje kroz učenje, igru i razne pokuse te ih poticati sudjelovanju u doprinosu znanosti i u kasnijoj dobi. Projekt je pohađalo 90 polaznika i 26 mentora koji su voSlika Toni Šćulaclonterski podučavali djecu i vodili 13 radionica iz matematike, kemije, biologije, informatike, fizike, programiranja, psihologije i ostalih znanstvenih područja. Osim mentora, radionicu i predavanje o Higgsovom bozonu održao je profesor, znanstvenik i stručni suradnik CERN-a, Toni Šćulac koji je svojom prisutnošću, zadnji dan uveselio prolaznike kada su prezentirali svoje radove. (Slika: Toni Šćulac) Tijekom projekta pridružili su se i nastavnici iz Splita i Splitske županije kaSlika Gosti na projektuo i kolege iz Cipra, Belgije, Austrije, Grčke koji se bave pomicanjem granica modernog obrazovanja i novih metoda učenja. Gosti su pokazali veliki interes za radionice raspitujući se o sadržajima pojedinih aktivnosti. (Slika: Gosti) U nastavku teksta slijedi detaljniji opis vodene avanture i radionice “Kud’ voda teče, tud’ se robot kreće”.

Od kapljice do bujice znanja

Voda je svuda oko nas i u nama, nalazi se u različitim stanjima i oblicima. Kako bi polaznici upoznali svojstva vode izvedeni su mnogi pokusi i istraživački zadaci koje su vodile učiteljice Mislava Jonjić i Veronika Međimorec. Promatrajući što se događa s vodom pri promjeni temperature, polaznici su utvrdili kako voda ne nestaje već samo mijenja agregatno stanje. Saznali su kako se ponašaju molekule vode u pojedinom stanju, odnosno zašto pri vrenju mjehurići kisika izlaze na površinu. Uz pokuse Slika Vrste oblaka.jpgstvaranja rose, oblaka i kiše upoznali su procese isparavanja i kondenzacije. Stvorili su oblake u staklenki te tako lakše spoznali kako taj proces izgleda u atmosferi. Samostalno su proučavali obilježja različitih vrsta oblaka koja su prezentirali članovima svoje grupe te su tako učili jedni od drugih. (Slika: Vrste oblaka) Poznati citat Williama Shakespeara glasi: “Svijet je zanimljiv onoliko Slika Tornadokoliko smo mi radoznali”, a polaznici radionice svoju su radoznalost pokazali brojnim pitanjima. Jedno od pitanja upućeno gostu iznenađenja, Damjanu Jeliću, mag. fizike-geofizike, odnosilo se na proces nastajanja tornada. Osim stručnog odgovora, polaznici su dobili priliku da sami izrade svoj tornado u boci. (Slika: Tornado) Kasnije su polaznici istraživali vodu u živim biSlika Biljkećima ribajući jabuku i proučavajući što se dogodilo sa salatom zamotanom u vrećicu ostavljenoj vani na 37°C. (Slika: Biljke) Ispitivali su koji predmeti plutaju, a koji tonu u čaši vode te tako upoznali pojmove gustoće, površinske napetosti, uzgona i gravitacijske sile. Crtali su i bojali kružni dijagram koji im je pomogao uočiti omjer slatke i slane vode čime su prepoznali važnost sprječavanja ubrzanog otapanja ledenjaka. S ciljem zaključivanja o nužnosti Slika Filtriranjepostojanja čiste vode izveden je pokus o kapilarnosti pri čemu su latice poprimile crvenu boju vode. Polaznici su izradili i filter za vodu budući da sva voda na planeti Zemlji nije pitka. (Slika: Filtriranje) Kroz sve zadatke i pokuse polaznici su shvatili kako postoji problem onečišćenja vode, ali i sve veće nestašice pitke vode te su naučili kako dobiti čistu vodu uz napomenu da čista voda nije isto što i pitka voda.

Šareno programiranje

Ozobot je mali robot kojeg je moguće programirati bojama. On je interaktivna igračka prikladna za djecu od predškolske dobi, ali i za osnovnoškolce. Kodovi, naredbe se sastoje od kombinacije crne, zelene, crvene i plave boje, a različite kombinacije označavaju naredbe koje Ozobot očitava pomoću LED diode i senzora. Osnovna namjSlika Jasminkaena mu je kroz jednostavne zadatke naučiti djecu kodiranju ii logičkom razmišljanju. Ozobot je na Ljetnoj tvornici znanosti korišten za rješavanje zadataka povezanih s vodom. Polaznike je u rješavanju problemskih zadataka vodila mentorica Jasminka Belščak, učiteljica savjetnica iz Informatike, RITHASlika Ime/ECHA Practitioner for Gifted Education (Slika: Jasminka). Prvi, uvodni zadatak kojim su djeca upoznata s načinom kodiranja robota bio je kodiranje imena te su polaznici radionice napisali svoje ime korištenjem kodova za zabavne pokrete (Slika: Ime), a nakon čega su naredbe usmjeravanja upoznali kroz zadatke na unaprijeSlika Molekula voded pripremljenim stazama. Naredbe za brzinu usvojili su kroz zadatke kojima su prikazivali filtriranje vode. Tijekom radionice polaznici su zapazili kako izgled molekule vode sliči poznatom animiranom liku Miki Mausu pa su pomoću kodova nacrtali molekulu vode (Slika: Molekula vode). Kasnije su nacrtali i isprogramirali različite oblike oblaka koje su oblikovali pomoću vate (slika: Oblak). Naredbe Slika Oblakodbrojavanja naučili su uz kruženje vode u prirodi te su zaključili kako je to proces koji nikada ne prestaje. Istražili su koje su najveće rijeke i jezera u Republici Hrvatskoj. Tijek rijeke prikazali su zabavnim pokretima, a granicu između mora i kopna označili naredbama vrtnje i skokova. Polaznici radionice naučili su kako je Slika Igravoda dio svih živih bića te su na unaprijed pripremljenom zadatku ponovili značenje kodova označavajući različitim kodovima živu i neživu prirodu. Nakon što su proučili 17 ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih naroda polaznici radionice kreirali su svoju igru na ploči kojom se rješava jedan od odabranih Ciljeva. Za svoju su igru osmislili pitanja te moguće točne i netočne odgovore prikazane kodovima (Slika: Igra). Posljednji dan radionica polaznici su testirali osmišljene uratke kroz igru te se tako i zabavili (Slika: Testiranje igre). Na taj su način koristili Ozobot ne samo za svladavanje osnova kodiranja već i za razvoj kreativnosti i inovativnosti.Slika Testiranje igreOzoboti su zbog mogućnosti kodiranja bez računala privukli pažnju djece, ali i odraslih. Primjena robotike na radionici polaznike je potakla na aktivnost te pomogla u poučavanju znanosti. Pojmovi iz biologije, kemije, fizike, ekologije i informatike mladim istraživačima nisu predstavljali problem da nauče zanimljivosti o vodi jer se najlakše uči kada se uči kroz igru. (Slika: Podjela diploma)

Slika Podjela diploma