Na radionici: Netoksične kule

gordanaP_MihaelaK

Gordana Popović i Mihaela Kokorić

Sažetak

U Tehničkoj školi i prirodoslovnoj gimnaziji Ruđera Boškovića iz Osijeka a povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta održana je pedagoška radionica u sklopu koje su se učenici pohađajući sat etike, smjera prirodoslovne gimnazije, upoznali s vrlo atraktivnom i zabavnim temom „ Netoksične kule“. Samostalno su istraživali rizike i sigurnosne izazove s kojima se susreću u tzv. gaming okruženju te kako se mogu osigurati da bi se destruktivni događaji smanjili. U završnom dijelu sata izražavali svoje pozitivne dojmove o održanom satu i temi.

Ključne riječi:  školski preventivni program, gaming, online video igre, nenasilna komunikacija.

Uvod

Kao i svake godine ponovno smo obilježili Dan sigurnijeg interneta u okviru nacionalnog programa Centra za sigurniji Internet pod sloganom “Gejmaj sigurno – zajedno za bolji internet”. Ovaj važan događaj istraživao je rizike i sigurnosne izazove s kojima se djeca i mladi susreću u gaming okruženju, potičući razgovor o odgovornoj i sigurnoj upotrebi digitalnih tehnologija.

Tijekom svakodnevnog rada s mladima kao i tijekom održavanja različitih preventivnih aktivnosti za njih u školama diljem Hrvatske, pa tako i u Tehničkoj školi i prirodoslovnoj gimnaziji Ruđera Boškovića, tema igranja videoigara pokazala se kao ona koja je bliska i atraktivna među mladima jer oni provode velik dio svog slobodnog vremena igrajući. Važno je podići svjesnost svih nas u odgojno – obrazovnom sustavu kako interakcija s vršnjacima putem video igara i drugih online alata predstavlja i vrlo važan oblik komunikacije i ostvarivanja socijalnih kontakata.

Iako se o sigurnosti na internetu poučava tijekom cijele školske godine, povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta, koji je planiran na početku nastavne godine Školskim preventivnim programom, trudimo se uključili što veći broj učenika u različite edukacije kako bismo ih osnažili u izazovima koji nastaju sa ubrzanim razvojem moderne tehnologije.

Na satu etike, učenici 2.a razreda prirodoslovne gimnazije zajedno su sa svojom nastavnicom Mihaelom Kokorić proveli pedagošku radionicu „ Netoksične kule“ koja je imala za cilj osvijestiti štetnost toksičnog ponašanja u online video igrama i drugim kooperativnim okruženjima te razvijati strategije za nenasilnu i suradničku komunikaciju u grupnom okruženju. Također su uočeni rizici i sigurnosni izazovi s kojima se srednjoškolci susreću u gaming okruženju. Naglasak je bio na kontroliranju svojih emotivnih stanja u neočekivanim situacijama koje se prilikom gaminga događaju. Radionica je osmislio i objavio Centar za nestalu i zlostavljanu djecu.

https://www.dansigurnijeginterneta.org/wp-content/uploads/2024/02/DSI2024-Netoksicne-kule.pdf

Središnji dio

Timski rad nastavnice i učenikaKako bismo učenike motivirali i uveli u temu postavljana su im pitanja koje online igre igraju i kako komuniciraju sa suigračima te ako netko napravi grešku što osjećaju i što tada rade?

Slika 1. Timski rad nastavnice i učenika

Učenički odgovori išli su u smjeru kako je većina ljuta ako netko pogriješi u igri te upotrebljavaju ružne riječi. Voditeljica radionice usmjerava je odgovore učenika i vodila prema promjeni stavova i zaključcima kako se greške mogu Važna je dobra pripremasvima dogoditi a da je ključan način na koji ćemo se s tom greškom suočiti i reagirati. Također je istaknula kako je u natjecateljskim igrama važno komunicirati na način koji će nam omogućiti bolju suradnju i dolazak do cilja.

Slika 2. Važna je dobra priprema

Središnja aktivnost započinje podjelom učenika u parove.

Svaki par dobiva 7 karata. Prije igre važno je dogovoriti se s učenicima oko pravila čije kršenje dovodi do diskvalifikacije. Zadatak učenika bio je složiti kulu od karata pri čemu svaki sudionik smije koristiti samo jednu ruku. Par koji prvi složi kulu je pobjednik. Igra se može ponoviti ovisno o brzini učenika, a učenici koji ne žele sudjelovati mogu biti u ulozi sudaca. Osim toga cilj ove igre je pokušati primijeniti neke strategije koje će pomoći ne iskaljivati ljutnju i frustraciju prema sebi ili prema svojoj okolini.

Učenici su se smijali jer su uvidjeli kako je potrebno više spretnosti nego što su mislili, iako su procijenili kako je zadatak lagan. Na kraju, bili su uspješni u rješavanju postavljenog zadatka a time je cilj radionice u potpunosti i ostvaren.

Naših ruku djeloKad se ruke slože
Slika 3. Naših ruku djelo  Slika 4. Kad se ruke slože

Za evaluaciju na kraju sata korištena su ova pitanja:

Koju bi ocjenu dao za održanu radionicu?

Zaokruži svoj odgovor! 1 2 3 4 5

Što ti se najviše svidjelo na radionici?

Što ćeš raditi u budućnosti kao rezultat sudjelovanja na ovoj radionici?

Imaš dodatan komentar ili prijedlog? Upiši ih ovdje!

Odgovori:

https://docs.google.com/document/d/1QGwL9sv4L4_Poanl7IRlnctJvHqIuhG2/edit

Zaključak

Učenici su nakon aktivnosti kojima smo obilježili Dan sigurnijeg interneta na satu osvijestili potrebu kako svi trebamo poći od sebe i koristiti nenasilnu komunikaciju kako uživo a tako i online te uložiti kontinuirane napore kako bi se održala sigurnost u gaming svijetu. Edukacija i svijest o netoleranciji prema toksičnosti trebali bi biti stalni ciljevi i temelj prema putu odgovornosti radi doprinosa stvaranja sigurnijega internetskog okruženja.

Prenosimo dojmove učenika:

„Radionica nije bila samo o izbjegavanju negativnih situacija, već je također poticala pozitivne vrijednosti poput poštovanja, empatije i odgovornosti na internetu.“

„Svidjelo mi se kako su predavači koristili kreativan pristup u prezentaciji informacija, koristeći primjere iz stvarnog života i zanimljive vizualne elemente.“

„Radionica je potaknula suradnju između učenika. Razgovarali smo o vlastitim iskustvima i razmijenili savjete, što je dodatno obogatilo radionicu.“

„Tema sigurnosti na internetu je iznimno važna, i radionica je bila izvrstan način da se educiramo o aktualnim prijetnjama i načinima kako ostati siguran online.“

„Svidjelo mi se kako je radionica bila interaktivna. Imali smo priliku sudjelovati u raznim aktivnostima, postavljati pitanja i raspravljati o različitim aspektima sigurnosti na internetu.“

Literatura

  1. Sadržaji s Loomena Dan sigurnijeg interneta 2020.
  2. CARNET, Kralj, L. (2017) Priručnik „Sigurnost na internetu. Dostupno na https://pilot.e-skole.hr/wp-content/uploads/2016/12/Prirucnik_Sigurnost-na-internetu.pdf, 8.2.2020.
  3. https://www.medijskapismenost.hr/dani-medijske-pismenosti-2024/
  4. https://www.dansigurnijeginterneta.org/