Misal kneza Novaka – opis projekta

renata_MD

Renata Milković Domazet

Sažetak

U članku će se opisati tijek istraživačkog rada o Misalu kneza Novaka u aktivnostima učenika 6. i 8. razreda. Ponudit će se ideja kako učenicima približiti i učiniti zanimljivim apstraktno gradivo povijesti jezika u predmetu Hrvatski jezik.

Ključne riječi: istraživački rad, upotreba IKT-a, osmišljavanje i izrada praktičnih predmeta, kratki film.

Uvod

S obzirom da se ove godine navršava 540 godina Prvotiska, učenici trebaju istražiti i naučiti više o Misalu kneza Novaka čija su slova poslužila kao predložak za izradu tiskarskih odljeva za Misal po zakonu rimskog dvora.

Njegujući načelo zavičajnosti, učenike se potiče proučavati povijesne dokumente nastale u njihovom užem zavičaju. Istražujući, razvija se suradničko učenje, uvažava drugo mišljenje, primjenjuje i proširuje postojeće znanje. Povezujući prošlost i sadašnjost, učenici svoje ideje i znanje čine prepoznatljivim na lokalnoj razini.

Ideja i tijek projekta

Učenici u 6. razredu iz Povijesti uče o događajima i osobama srednjega vijeka, na nastavi Vjeronauka izrađuju slova glagoljske azbuke dok se na satovima Hrvatskog jezika upoznaju s početcima hrvatske pismenosti, proširuju znanje o Bašćanskoj ploči i uče o prvoj hrvatskoj tiskanoj knjizi.

Cilj učeničkog istraživanja je naučiti više o Misalu kneza Novaka čija su rukopisna glagoljska slova poslužila kao predložak za izradu otiska za Prvotisak. Misal kneza Novaka jedan je od dva najljepša rukopisna misala. U istraživanju se dolazi do spoznaje kako je knez Novak Disislavić imao posjede u ličkoj Ostrvici, a Misal je napisao 1368. godine na jednom svojem posjedu na krbavskom području kao zavjetni dar crkvi u kojoj će biti pokopan. Smatra se da ga je sam iluminirao. Zanimljivo je kako je knez Novak bio visokoobrazovani plemić. Bio je dvorski vitez hrvatsko-ugarskog kralja Ludovika I. Anžuvinca. Njegovi sinovi otkupili su ga 1405. za crkvu sv. Jelene i sv. Petra u Nugli, kraj Roča, gdje je poslužio kao jedan od predložaka za priređivanje glagoljskoga Prvotiska, o čemu svjedoči na kolofonu ispisan Zapis žakna Jurja (26. lipnja 1482., u Izoli) u kojem navještava početak tiskarstva glagoljskih knjiga.

Danas se čuva u Nacionalnoj knjižnici u Beču.

Godine 2021. predsjednik Milanović darovao je Papi pretisak ovog Misala.

Ostrvica se nalazi sedam kilometara od Ličkog Osika, mjesta u kojem učenici žive i pohađaju osnovnu školu, stoga se, prema načelu zavičajnosti, učenike potiče na istraživanje povijesti užeg zavičaja i povezivanje prošlosti sa sadašnjošću.

Učeničke aktivnosti – 6. razred

Slijedom navedenog, osmišljene su sljedeće učeničke aktivnosti.

1. Istražiti povijest obitelji Disislavić – Tko je bio knez Novak?

Učenici 6.b razreda dobivaju prilagođeni tekst iz kojeg izdvajaju i sažimaju bitne podatke, izrađuju plakat u obliku lente vremena. Rade u skupinama.

Slika 1Slika 1. Plakat

2. Istražiti vrijednost i važnost Misala kneza Novaka

Učenicima je na panou zadan ključni pojam: Misal kneza Novaka i pitanja na koja trebaju odgovoriti: Tko? Što? Kada? Gdje? Kako? Radi čega? Sudbina Misala? Vrijednost Misala? Misal danas?

Odgovore treba prikazati u obliku umne mape. Rade u parovima.

Slika 2Slika 2. Umna mapa

3. Zamisliti i opisati vanjski i unutrašnji prostor u kojem je živio knez Novak

Učenici prema fotografiji Ostrvice i dobivenim smjernicama pišu tekst.

Opis prostora u kojem živi knez Novak

NASLOV MOŽEŠ I SAM/SAMA SMISLITI

  • zamisli da si putnik namjernik koji dolazi u Stari grad Ostrvicu potražiti prenoćište
  • ukratko opiši gdje se nalazi Stari grad Ostrvica
  • zamisli živi li knez u dvorcu ili utvrdi
  • kako izvana izgleda dvorac ili utvrda (gdje se nalazi, na brdu ili nizini, od čega je izgrađen – ukratko opisati)
  • je li prostor koji si zamislio opasan zidinama, ima li tornjeve (kule)
  • kucaš na teška drvena vrata
  • vrata ti otvara sluškinja
  • velikim drvenim stubama vodi te knezu Novaku, promatraš prostor kojim prolaziš. Što vidiš?
  • opiši unutrašnji prostor prostorije u kojoj te Novak prima što se nalazi na stolu… posveti pažnju detaljima za koje smatraš da prikazuju i opisuju kneza Novaka prisjećajući se onog što si naučio o njemu
  • na kraju napiši je li te knez srdačno primio ili nije, o čemu ste razgovarali, je li te primio na konak i gdje ili nije.

Opis treba imati uvod, razradu i završetak, treba biti subjektivan (osjećaji, upotrijebi epitete, usporedbe, kontrast, personifikaciju).
Neka ima 100 – 120 riječi.
Kako bi dobio/dobila jasniju sliku, pročitaj kratki tekst na poveznici: https://siscia.hr/povijest-srednjovjekovni-grad/

4. Zamisliti kako je u vrijeme pisanja Misala izgledao knez Novak.

Učenici, prema dobivenim smjernicama, pišu i crtaju portret.

Portret kneza Novaka

Naslov: zanimljiv, maštovit i potiče znatiželju za čitanjem

  • zamisli da si gost kneza Novaka
  • izgled (opis počni njegovim stasom, odjećom, zatim opisuj odozgo prema dolje)
  • opiši kosu i oblik lica (okruglo, ovalno, s izraženom bradom…)
  • čelo (visoko, nisko, izborano ili glatko…)
  • obrve – po čemu su one posebne u njegovom opisu
  • oči (oblik, boju, pogled: blag/strog), nos, ima li bradu i brkove ili je obrijan, usne, ima li na licu ožiljak, mladež; kakav mu je glas, vrat, ramena
  • opiši što knez voli raditi, je li on samo ratnik ili je i umjetnička duša – dokaži (prisjeti se što znaš o Novakovu misalu)…

Iz tvojeg portreta treba iščitati i kneževe unutarnje osobine.

Opis treba imati uvod, razradu i završetak, treba biti subjektivan (upotrijebi epitete, usporedbe, kontrast, personifikaciju).
Neka ima 100 – 120 riječi.
https://hr.puntomarinero.com/clothing-of-the-middle-ages/

Pročitaj tekst koji se odnosi na mušku srednjovjekovnu odjeću plemića i vitezova.

Portret trebaš i nacrtati slijedeći opis koji si napisao.

5. Majice s glagoljskim slovima: Misal kneza Novaka

Slika 3Svaki učenik odabire jedno glagoljsko slovo iz gornjeg pojma. Iz starog materijala izrezuje glagolsko slovo pa ga prišiva na majicu. Slažu ime zadanog pojma.

Slika 3. Majice

6. Magneti sa slovima glagoljske azbuke

Slika 4
Slika 4. Magneti

Opis aktivnosti učenika 8. razreda

S obzirom da su učenici ovo gradivo učili u 6. razredu i da su već imali predznanje, osmišljene su im složenije aktivnosti koje uključuju upotrebu IKT-a, kreativnost, dizajn, poduzetništvo i sl.

1. Preslik za izradu platnene torbe

Učenici u skupinama smišljaju logo u kojem trebaju povezati prošlost i Slika 5sadašnjost, Misal i školu. Zajedno odabiru najuspješniji logo: glagoljsko slovo S u značenju „slovo“ što se odnosi na obrazovanje (povezuje se potreba za tiskarstvom u srednjem vijeku, ali i važnost obrazovanja u budućnosti). Autorica je slovo S napisala glagoljicom i gajicom.

Ispod je napisano ime škole.

Slika 5. Torba

2. Izrada straničnika prema ornamentima i inicijalima iz Misala kneza Novaka

Učenike se upućuje pronaći fotografije Misala na mrežnim stranicama.

Slika 6
Slika 6. Straničnici

3. Snimiti kratki film na temu Misal kneza Novaka u aktivnostima šestaša i osmaša

Film će biti sažetak učeničkih aktivnosti opisanih u ovome članku. Učenici rade u skupinama.

Poveznica za gledanje filma: Knez Novakl.mp4

Kritička analiza projekta

Dobre strane rada na projektu:

  • neuobičajen i zanimljiv način samostalnoga istraživačkoga rada
  • visoka motiviranost učenika
  • poticanje intelektualne radoznalosti
  • uvažavanje individualnih sposobnosti i razlika učenika
  • razvijanje suradničkoga odnosa između učenika u skupini
  • razvijanje (samo)odgovornosti
  • poštivanje zadanih vremenskih rokova
  • upoznavanje i primjena različitih metoda rada
  • rješavanje nepredviđenih problemskih situacija

Loše strane projekta

Složenost i zahtjevnost pojedinih aktivnosti što je rezultiralo odustajanjem učenika sa slabijim uspjehom od daljnjeg rada.

Refleksije učenika

Učenici su istaknuli kako su im najzanimljivije aktivnosti bile izrada majica i magneta dok su težim aktivnostima smatrali sažimanje teksta i pisanje bilježaka, a najsloženije i najteže aktivnosti bile su pisanje opisa prostora i portreta.

Zaključak

Učenici su u ovom projektu povezali nastavne sadržaje 6. r. od sažimanja teksta, pisanja bilježaka, kreativnoga rada, pisanja opisnih tekstova, sadržaje iz povijesti hrvatskog jezika, odnosno sadržaje iz domene Kultura i mediji u 8.r.

Premda zahtjevan, projekt pokazuje kako se dobro osmišljenim aktivnostima učenike može motivirati i za složenije zadatke. Ovakvim načinom poučavanja stječu trajno znanje.

Učitelj je ovdje u drugom planu, on je podrška. Ipak, ovakav način rada od učitelja traži veliku motiviranost, kreativnost i vrijeme.

Literatura

  1. https://kosinj-konzalting.hr/tragom-prve-tiskare-u-misalu-kneza-novaka/
  2. https://www.matica.hr/vijenac/706/zlatna-knjiga-zlatnog-doba-glagoljastva-u-luksuznom-izdanju-31478/
  3. https://mozaik-knjiga.hr/wp-content/uploads/2020/07/0720-KAT-MISAL-KNEZA-NOVAKA-20-str-LOWRES-1.pdf
  4. https://stin.hr/portfolio-items/misal-kneza-novaka/