Naša mala knjižnica

vlatka_antolic

Vlatka Antolić

Sažetak

Učenici 2. razreda su se, sa stručnom suradnicom školskom knjižničarkom, uključili u međunarodni projekt poticanja čitanja “Naša mala knjižnica” koji je nastao na inicijativu slovenske izdavačke kuće KUD Sodobnost prije petnaestak godina.

Jedan sat tjedno učenici provode u knjižnici obavljajući razne kreativne aktivnosti vezane uz knjige iz projekta.

Cilj ovoga projekta je ponuditi djeci knjigu koja zaokuplja pažnju svojim tekstom i ilustracijama te ih tako potaknuti na čitanje i kritičko razmišljanje. Uz to djeca imaju priliku upoznati se s europskom književnošću.

Ključni pojmovi: poticanje čitanja, kritičko razmišljanje, kreativne aktivnosti, europska književnost.

Sadržaj

U ovaj projekt uključili su se učenici 2. razreda Područne škole Putkovec i učenici 2. razreda Matične škole, sa stručnom suradnicom knjižničarkom. Uključivanjem u projekt, škola je dobila komplet knjiga, kreativne knjižice za sve sudionike i pohvalnice za učenike. Za koordinatore su uz to organizirani webinari na mjesečnoj bazi, kao dodatna podrška, kako bi im se olakšalo provođenje projekta. Pružena im je i prilika da objavljuju svoje aktivnosti na Forumu njihove mrežne stranice i sl.

Učenici drugih razreda su uz čitanje knjiga sudjelovali u stvaranju čitateljskog kutića u knjižnici, likovnim i literarnim natječajima te razmjeni knjižnog junaka. Za razmjenu su napravili ružičastu svinju, koja je glavni lik jedne od knjiga koju su čitali. Junak je zatim otputovao u OŠ Perušić zajedno s bilježnicom gdje će se upisivati njegove dogodovštine. Svi nestrpljivo čekamo da vidimo koji junak će posjetiti našu školu.

Učenici su uživali u svim provedenim aktivnostima koje se nalaze u kreativnoj knjižici, ali i u onima koje je za njih osmislila knjižničarka tijekom čitanja određenih djela.

Prva knjiga, koju im je knjižničarka čitala, je “Kamil koji gleda rukama” (napisao ju je Tomasz Matkowski) – uistinu “inspirativan podsjetnik da različitost ne znači slabost već snagu koju svatko od nas posjeduje i izražava na svoj jedinstveni način” (nasamalaknjiznica.hr). Učenici su bili oduševljeni knjigom, posebice jer su imali prilike saznati kako se u svijetu Slika 1snalazi dječak koji je slijep. Jedna od aktivnosti je bila crtanje Kamilove obitelji zatvorenih očiju. Prilikom crtanja, shvatili su da to i nije jednostavan proces kao što su mislili.

Slika 1. Crtanje Kamilove obitelji

White Modern Travel Poster - 1Okušali su se i u pisanju brajicom te pokušavali pogoditi što piše na kutijama koje su imale izbočene točkice.

Knjižničarka je u jednu kutiju stavila predmete raznih tekstura pa su učenici napravili natjecanje koja grupa će prije pogoditi sadržaje iz nje te tko će postići više bodova, ujedno su se na taj način malo više približili glavnom junaku priče.

Slika 2. Aktivnosti

Uslijedilo je pranje ruku s povezom preko očiju i prelaženje prepreka u knjižnici. U ovoj aktivnosti nisu bili pretjerano vješti pa ih je nekolicina virila kako bi uspješno došla do cilja.

Učenici su dobili zadatak da kod kuće osmislili smicalice i spačke, jer su upravo Kamil i njegova sestrica Suzi bili jako vješti u tome, koje smo zatim poslali na kreativan natječaj.

Nakon toga smo krenuli na čitanje druge knjige: „Slamka, Šlapica i Ćelavi Pero“ (Nopola, Nopola i Savolainen)). To je priča koja izaziva smijeh, ali pokazuje i pravu sestrinsku ljubav uz pokoji nesporazum.

Učenici su, potaknuti pričom, napravili okvire za fotografije i nacrtali naše glavne junakinje.

Slika 3Slika 4
Slika 3. Okviri za slike                  Slika 4. Učenici s radovima

Zatim je uslijedila avantura izrada perika. Ova aktivnost ih je posebno oduševila jer do sada nisu imali priliku isprobavati perike različitih boja i krojeva.

Slika 5Slika 6
Slika 5. Izrada perika            Slika 6. Gotove perike

Slika 7Kako naše glavne junakinje vole jesti kolače, učenice iz grupe Domaćinstvo su za njih pripremile zanimljive slastice, a učenici su dobili zadatak zapisati zanimljive recepte koje bi mogli probati napraviti uz pomoć školske knjižničarke.

Slika 7. Priprema slastica

Treća knjiga koju su odabrali za čitanje je: „Kapa i Bundo“ (Damijan Stepančič, Krešimir Krnic). Kako se ovdje radi o stripu, učenici su se okušali u stvaranju vlastitih, nakon što im je knjižničarka objasnila sastavnice i način izrade. Ovdje su učenici preuzeli glavnu ulogu u čitanju i naizmjence čitali zanimljive dogodovštine. Pošto im se ovaj strip jako dopao, odlučili su izraditi knjižnog junaka prema glavnim likovima koje su upoznali prema imenima Kapo i Bundo.

Slika 8Slika 9
Slika 8. Knjižni junak              Slika 9. Strip

U nastavku školske godine planiramo odraditi preostale projektne aktivnosti, osmisliti još neke svoje te pročitati preostale knjige iz kompleta.

Kako su učenici odlično prihvatili sudjelovanje u ovome projektu, svakako ćemo se priključiti i iduće godine.

Zaključak

Učenicima je bilo doista zanimljivo sudjelovati u svim provedenim aktivnostima. Kroz njih smo mogli vidjeti brojne dobrobiti ovog projekta od poticanja čitanja, socio-emocionalnog razvoj djece, razvoja kreativnosti, upoznavanje europske kulture i sl.

Tijekom projekta učenici su stekli razna znanja, vještine suradnje i grupnog rada, razvijali su kritičko mišljenje i toleranciju stoga je NMK idealan projekt za svaku školu.

Poruka: Kreativna razrada projekata za poticanje čitanja te pristup raznim knjigama privlači djecu u knjižnice i pobuđuje u njima ljubav prema knjizi.