Suradnički projekt

eva_JL

Eva Jazbec Leber

U članku ću predstaviti suradnički projekt čija se struktura naziva jednostavnim projektom. Može se napraviti za nekoliko minuta, ali može potrajati i nekoliko sati. Kada se učenicima ne daju dodatne upute za grupni rad, može se dogoditi da dominantni učenici odrade većinu zadataka. To se može izbjeći dodjeljivanjem uloga svakom učeniku u grupi, podjelom zadataka ili zahtjevom da svaki učenik sudjeluje u prezentaciji projekta (Peklaj, 2001). U sklopu nastave barem jednom tjedno s učenicima radimo nešto nesvakidašnje zbog čega učenici prelaze svoju zonu komfora. Pritom možemo postići izuzetno uspješne učinke.

Ključne riječi: suradnja, suradničko učenje i suradnički projekt.

Suradničko učenje naglašava zajedničku odgovornost, ali ne gubi iz vida napredak pojedinca. Svaki učenik može pridonijeti i razvijati svoju aktivnu ulogu u procesu učenja (Krajnc, 2002). Tratnik (2014) navodi da uz pomoć suradničkog učenja učenici uspoređuju svoje znanje s drugima, a prije svega ga vrlo dobro nadopunjuju i učvršćuju. Svoju nastavu prilagođavam cjeloživotnom učenju. Na taj se način često stavljamo u kožu drugih u razredu jer se tako učenici uče empatije prema bližnjima. Postajemo predsjednici, učitelji, zubari ili čak ilustratori. Nastojim kod učenika razviti odgovornost, razumijevanje gledišta i pomoći im da istražuju i razvijaju svoje vještine.

Suradnički projekt koji ćemo predstaviti nastao je vrlo spontano i neplanirano. U sklopu nastave s učenicima smo razgovarali o tome kako razvijati vještine pisanja i kako napisati fantazijski tekst. Utvrdili smo da je to izuzetno zahtjevno. Ideja o pisanju i ilustriranju teksta tako se vrlo brzo stvorila u okviru procesa učenja. Učenicima sam povjerila ono što mi je oduvijek bila želja iz snova – napisati knjigu. Napisala sam je kod kuće, bez pomoći učenika, i to je moj autorski rad. Dogovorili smo se da će biti izrazito kritični, a ubrzo je uslijedilo i prvo čitanje mog originalnog teksta pred učenicima. Učenici su bez zadrške počeli sa mnom surađivati ​​u okviru nastave likovne umjetnosti i slovenskog jezika. Učenike uvijek potičem na samostalnost, samostalno razmišljanje i nastojim ih što manje ograničavati u kreativnosti – tako je tekst postao naš zajednički suradnički projekt. Pažljivo smo ga razvijali i njegovali nekoliko tjedana.

Učenici su već nakon mog prvog čitanja likovno dočarali priču – htjela sam da što manje razmišljaju i stvaraju intuitivno. Koristili su bojice i flomastere, jer smo htjeli da se učenici ne bave zahtjevnim likovnim tehnikama. Time smo postigli da su nastali autentični dječji proizvodi koji su postali dio priče. Istraživali smo književnost i likovnu umjetnost. Uslijedio je posljednji dio našeg suradničkog učenja i projekta. Ostvarili smo suradnju između mlađih i starijih učenika. Cilj navedene tehnike je interakcija između različitih dobnih skupina i uvježbavanje čitalačkih vještina učenika. Učenici 4. razreda pričali su bajku mlađim učenicima 1. i 2. razreda. Priča s ilustracijama nastala je tako u procesu iskustvenog i suradničkog učenja. Učenici su rekli da im je najzabavnije što su mogli postati ilustratori. Uživali su i stariji i mlađi učenSLIKA 1ici. Uz pomoć suradničkog učenja postigli smo pozitivne učinke u različitim dobnim skupinama. Učenici su uživali, sudjelovali i još bolje se upoznali. Postigli smo pozitivno okruženje i pozitivnu klimu za učenje. Ja sam kao razrednik uspjela, jer su ciljevi naše suradnje ostvareni.

Slika 1. Suradnički projekt

Koristili smo se tehnikom suradnje interdisciplinarno povezujući slovenski jezik i likovnu umjetnost. Suradnja se odvijala na različitim razinama. Odvijala se između učenika u razredu te između starijih i mlađih učenika. U članku sam to željela detaljno predstaviti i provesti vas kroz aktivan proces učenja. Tijekom cijelog procesa učenja učenici su bili izrazito motivirani, željeli su sudjelovati, a suradnja je bila spontana. Aktivno su sudjelovali u zajedničkom stvaralaštvu i nesvjesno uvježbavali različite tehnike suradnje. Tehnike suradnje bile su učinkovite, zabavne i nadasve poučne za sve koji su sudjelovali u procesu učenja. Postigli smo povezanost učenika i razvili kreativnost, međusobno povjerenje i samopouzdanje. Smatram da je aktivnost bila vrlo korisna jer su učenici bili aktivni, nesvjesno su trenirali vještine i stekli korisna znanja. Važan učinak suradničkog učenja je razvoj samopouzdanja i dobre slike o sSLIKA 2ebi svakog učenika u razredu. Svatko dobiva svoj zadatak i osjeća važnu odgovornost, povjerenje i ulogu u procesu učenja. Učenici toga u početku nisu svjesni, ali onda su vrlo ponosni kada uspješno obave zadatak i budu pohvaljeni. Suradničko učenje uistinu nadilazi izolirano djelovanje pojedinca, pozitivno utječe na društveni razvoj, motivaciju, a ujedno uspostavlja bolju društvenu klimu.

Slika 2. Sudjelovanje učenika

Suradnički projekt može izvesti svaki fleksibilni učitelj koji potiče učenike na aktivnost i osmišljava nastavu u tom smjeru. Smatram da učenici dobivaju veću radost do učenja i uče kako učiti. Pritom pronalaze vlastitu tehniku ​​učenja i bolje upoznaju sebe. Poznajemo različite stilove učenja koje je teško zadovoljiti klasičnom nastavom. Učenici su različiti, kao što smo različiti i mi, učitelji koji predajemo. Suradničkim učenjem aktiviramo sve učenike, sva njihova osjetila i omogućujemo razvoj različitih stilova učenja. Suradničko učenje nije samo zabava, ono je učenje za cijeli život. I ubuduće ću koristiti takve oblike aktivnosti koje su predstavljene u članku. Uz pomoć suradničkog učenja uspješno sam jačala odgovornost učenika te smo zajedničkim snagama ostvarili zadani cilj.

Tekst i fotografije: Eva Jazbec Leber

LITERATURA

  1. Krajnc, T. Sodelovalno učenje kot odgovor globalizaciji. Vzgoja in izobraževanje. 2002, broj 1 (god. 38), str. 80 – 83.
  2. Peklaj, C. (2001). Sodelovalno učenje ali kdaj več glav več ve. Ljubljana: DZS.
  3. Tratnik, A. (2014). Prek sodelovalnega učenja do znanja in pozitivne učne klime. Med teorijo in prakso. Didakta, studeni 2014, str. 20 – 24.