Projekt građanin – Pernati susjedi

dragana_rakonca

Dragana Rakonca

Sažetak

Rad donosi pregled aktivnosti Projekta građanin pod nazivom Pernati susjedi. Aktivnosti su provodili učenici 2.a razreda OŠ Josipa Račića iz tijekom školske godine 2020./2021.Zagreba. Cilj projekta bio je promicati uključivanja djece u donošenju odluka. Upoznati ptice naselja i važnost ptica u funkcioniranju ekosustava. Naučiti zašto je važno poštivati pravila prirode i nastojati što manje negativno utjecati na nju. Samostalno su promatrali i istraživali ptice u naselju. Aktivnosti su provodili kroz sedam koraka obuhvaćajući nekoliko međupredmetnih tema.

Ključni pojmovi: projekt građanin, sedam koraka, građanski odgoj i obrazovanje i druge međupredmetne teme, ptice u naselju

1. Uvod

Projekt građanin je jedna od metoda prikladnih za učenje i poučavanje u građanskom odgoju i obrazovanju. Cilj projekta je aktivno uključivanje učenika u građanski život njihovih zajednica. U Projektu građanin, učenici uočavaju i analiziraju probleme s kojima se suočava njihova zajednica (škola, susjedstvo, grad, država). Odabiru jedno od tih problema za detaljno istraživanje. Nakon što dovrše svoje istraživanje učenici predlažu javnu politiku koja se bavi tim problemom, izrađuju plan akcije u kojem su detaljno opisani koraci koji se trebaju poduzeti da bi njihov prijedlog javne politike bio usvojen. Ovaj vid projektne nastave ostvaruje se kroz najmanje sedam koraka zbog toga da se očuva demokratska procedura rješavanja problema, ali i svi procesni dijelovi projekta. Znanje projektnog planiranja učenicima će kasnije dobro doći u svojem profesionalnom i građanskom životu. Tijekom rada mentor prati dječji rad, po potrebi usmjerava, pomaže prilikom organiziranja izlazaka iz škole ili u nečemu što učenici prema svojoj dobi trebaju pomoć.

2. Opis projekta Pernati susjedi

Izbor problema

Kako se naša škola nalazi na Srednjacima u blizini potoka Črnomerca, Jarunskog jezera i rijeke Save u prilici smo vidjeti različite vrste ptica. Razgovarajući o pticama shvatili smo da i nismo baš dobro informirani o njihovom životu, važnošću za zajednički život s ljudima. Zainteresiranost za ptice u naselju Srednjaci bila je velika s toga smo odlučili pokrenuti projekt u kojem bi istražili i upoznali koje vrste ptica žive u naselju i u kojem vremenskom periodu. Kako bi što bolje upoznali ptice naselja važno ih je promatrati. Pojava koronavirusa onemogućila nas je u zajedničkom istraživanju izvan škole, ali učenici su se odlično snalazili u promatranju s balkona, u parku, na školskom dvorištu ili odlazeći s roditeljima do Jaruna i rijeke Save.

Istraživanje problema

Istraživali su istraživali koristeći se internetom, razgovarali s ornitologom, čitali knjige o pticama. Saznali za Udrugu BIOM koja se bavi zaštitom ptica i Slika 1. Izbor i istraživanje problemanjihovih staništa te zaštitom prirode i okoliša. Pronašli su Priručnik za male ornitologe koji smo koristiti u svrhu edukacije u projektu. Upoznali su preko 20 vrsta ptica koje žive u našem naselju ili povremeno dolaze radi hrane. Tijekom rada učenici su sudjelovali u interaktivnim radionicama koje su zahtijevale suradnju, raspravu, donošenje odluka. Uključili su se u Ptičarski izazov Udruge BIOM.

Slika 1. Izbor i istraživanje problema

Moguća rješenja

U prvom polugodištu rada na projektu učenici su skupili dosta materijala i naučili mnogo o pticama iz naselja. Aktivnosti su bilježili u svoje mape, snimali videozapise o pticama iz naselja, pravili origami – ptice, likovno se izražavali te izrađivali stripove u kojima je glavni lik bila ptica.

Razgovarali su o tome što učiniti sa svim prikupljenim materijalima i videozapisima koje su snimili o najčešćim pticama. Zaključili su da je najbolje na prikladan način skupljeno i naučeno pokazati štoSlika 2. Moguća rješenja većem broju učenika naše škole. Moguće rješenje vidjeli su u Školskom listu Skice, predstavljanju po razredima te na školskoj mrežnoj stranici. Razgovarali su o dobrih stranama odluke, ali i nedostatcima kao što je nemogućnost odlaska u druge razrede ili pak mali prostor u školskom listu.

Slika 2. Moguća rješenja

Najbolji pristup rješenju problema

Slika 3. Najbolji pristup rješenju problemaKao najbolje rješenje učenici su odabrali mrežnu stranicu škole na koju nesmetano mogu staviti prikupljeni materijal u obliku digitalne brošure s prikazom osobnih iskaznica najčešćih ptica našeg naselja.

Slika 3. Najbolji pristup rješenju problema

Plan djelovanja

Svaki učenik je istražio jednu pticu i nacrtao, a osobno sam uredila Digitalnu brošuru kojoj smo dali ime Osobne iskaznice – Pernati susjedi. Učenici su bili jako ponosni na sve što su napravili. Digitalna brošura dostupna je za pogledati na mrežnoj stranice škole za sve učenike, roditelje i posjetitelje stranice.

Izradili su i portfelje prema pravilima. Podijelili su se u četiri grupe i napravili portfelje za prezentatore (4 papira različite boje veličine 100 x 80).

Predstavljanje plana

Svoj rad učenici su najprije predstavili unutar škole. Predstavljanje je bilo u školskoj knjižnici, a vršila su ga 4 učenika dobrovoljca. Kada bi se javilo više učenika, demokratskim putem bi se biralo tko će predstavljati projekt. Svaki se portfelj obrazlaže do 4 minute. Ukupno 16 minuta.

Ovdje možete pogledati videozapis.

Javna prezentacija

Rad na projektu popratila je Hrvatska radio-televizija i prikazala ga kao Slika 4. Plan djelovanja i predstavljanje projektaprimjer dobre prakse provođenja građanskog odgoja i obrazovanja. Učenici su sudjelovali na Županijskoj i Državnoj smotri projekata iz područja građanskog odgoja i obrazovanja i drugih međupredmetnih tema za Grad Zagreb i na Izložbi inovacija Inova mladi 2021 gdje su dobili zlatnu medalju za Digitalnu brošuru.

Slika 4. Plan djelovanja i predstavljanje projekta

Zaključak – Osvrt na stečeno iskustvo

Učeći kroz igru i različite aktivnosti, učenici su stjecali znanja i pojedine vještine. Savladali su korake u realizaciji projekta, strpljivo slušali jedni druge, izražavali svoje mišljenje, informirali se o važnosti pernatih susjeda, naučili da je suživot ptica i čovjeka nužan te da se trebamo pridržavati, kako bi se održao. Ptice se nepravedno optužuje kao štetočine iako je korist od njih znatno veća i ugrožene su na bezbroj načina.

Želja nam je da digitalna brošura s osobnim iskaznicama najčešćih ptica u našem naselju izazove empatiju stanovnika i želju za što boljim suživotom s njima.

Općenito, Projekt građanin priprema učenike  za aktivnu ulogu u društvu i pridonosi razvijanju učeničkog znanja, osnažuje njihove vještine i produbljuje razumijevanje toga kako ljudi mogu zajedničkim radom unaprijediti svoju zajednicu. Ujedno prenosi vrednote solidarnosti, snošljivosti, demokracije, interesa za druge kulture. Uči ih da govorom izraze vlastite misli, osjećaje i ideje.

Literatura

  1. Michael Fischer Charles N. Quigley Margaret Stimmann Branson Roy Erickson Duane E. Smith (2007). Projekt građanin-Priručnik za nastavnike. Zagreb. Agencija za odgoj i obrazovanje.
  2. Zdravko Budimir Petra Čulig Ante Kodžoman. Prijatelji ptica – Priručnik za male ornitologe. Zagreb. Udruga Biom.