BIG radionice za BIG suradnju

Budi internet genijalac 2023 – 2026

Sažetak


Komunicirati jasno i precizno u vrijeme kada mediji imaju složen i značajan utjecaj na način na koji komuniciramo jednako je važno kao i razumjeti kako nastaju medijski sadržaji .Razvijanje sposobnosti kritičke analize tih istih sadržaja i sposobnost ispravnog tumačenja informacija u doba smanjene osobne interakcije, tj. interakcije licem u lice je ključno za prepoznavanje konteksta informacija.

Ključni pojmovi: Budi internet genijalac, dijeli pažljivo, interpretacija, kontekst.

Uvod

„Mala djeca se ne boje gledati. Pozornim promatranjem ona istražuju svijet oko sebe. Kada odrastemo, često napuštamo takvo gledanje i počinjemo gledati svijet oko sebe kroz filtare koje nam nameće okolina u kojoj živimo“ (Bunčić,Ivković,Janković,Penava,2007.,str.126.)

Možda se naši učenici ne boje gledati, ali i njihova okolina je ispunjena medijima, društvenim mrežama, često neistinitim ili djelomično točno prenesenim informacijama što zasigurno stvara izazove u razvoju kritičkog mišljenja i sposobnosti analize.
Kako da učenici kritički promatraju ako ne znaju niti kako sadržaj nastaje?
„ Sposobnost viđenja okoline i ljudi oko nas prijeko je potrebna za dobar kontakt. Naši se horizonti proširuju sposobnošću da druge vidimo jasno“ (Bunčić,Ivković,Janković,Penava,2007.,str.126.)
Naši učenici trebaju alate i vještine kako bi razumjeli kontekst informacija kojima su izloženi. Dakle, potrebno ih ja poučiti dubinskom gledanju što zahtijeva aktivno učenje i rad na unaprjeđenju komunikacije.
Big kurikulum pomaže nam u tome jer poučava da zasloni nisu jedino mjesto gdje možemo pronaći medijske sadržaje.

Središnji dio

1.Aktivnost

Dijeli pažljivo : Lekcija 3
Nisam to mislio / mislila !

Radionica je provedena u 2. razredu Osnovne škole Okučani te u 4. razredu Osnovne škole „Vladimir Nazor“ iz Slavonskog Broda. Korišteni su materijali iz Kurikuluma Budi Internet genijalac iz 2022. godine. slika1
Radionicu smo zamislile tako da učenici njenim završetkom svladaju pojmove kontekst i reprezentacija te da shvate da i oni sami mogu stvarati sadržaj te da često nije lako razumjeti poruke drugih niti je drugim ljudima lako protumačiti ono što su sami željeli poručiti.
Dok su drugašići iz Okučana sa svojom nastavnicom Ivanom Gubić dizajnirali majice kojima su se trebali predstaviti, četvrtaši iz Nazora su se spremali komentirati njihove uratke putem Flinge-ploče za suradnju. Pokušali su promatranjem objavljenih uradaka shvatiti što emotikoni znače, što govore o svojim vlasnicima, ima li emotikona koji se ponavljaju, pripada li majica dječaku ili djevojčici, koje je dobi vlasnik majice, ima li veze smještaj emotikona na majici s njihovim značenjem, jesu li emotikoni odabrani u skladu s trenutnim raspoloženjem vlasnika ili su nasumično odabrani? Primijetili smo da nam je bilo puno lakše međusobno komentirati uratke nego sastaviti nekoliko rečenica te objaviti ispod uratka vlasnika.

slika2
Završetkom komentiranja uspostavili smo videopoziv s Okučanima.
Nakon kratkog predstavljanja četvrtaši su bili iznenađeni da su majice dizajnirali mlađi učenici jer su očekivali svoje vršnjake. Kroz razgovor se ispostavilo da su imali i neke predrasude o vlasnicima majica i odabranim dizajnima. Naime, učenici su smatrali da su određene majice „muške“ jer su na njima bili „ljuti“ emotikoni ili pak sličice joysticka i računala. Ispostavilo se da su itekako u krivu otkrivanjem prave vlasnice majice.
Učenici su odradili još jednu suradnju korištenjem Flinge u koju su postavljali emotikone nastale korištenjem emoji kitchena koji nudi zabavnu aktivnost kombiniranja više motikona u jedan novi emotikon.

slika3

2. Aktivnost


Sastojci uspješne komunikacije

slika4Nakon prve aktivnosti svi su shvatili važnost pažljivog pristupa pri izradi i dijeljenju medijskih sadržaja. Shvatili smo da je ključno prije akcije zastati i dobro razmisliti o tome kako bi netko s drugačijim iskustvom i perspektivom mogao protumačiti ono što želimo reći.
Zapitali smo se koji bi to bili sastojci uspješne i jasne komunikacije koji bi nam pomogli da izbjegnemo nesporazume, konflikte i povrijeđene osjećaje. Olujom ideja dodavali smo sastojke koje smo kasnije uobličili u jedan pravi recept.

3. Aktivnost

Osjećajni muffin

Razvijanjem ideja iz druge aktivnosti oblikovali smo recept za kolačić / muffin čiji bi nam sastojci nakon konzumiranja pojačali sposobnosti potrebne za pravilnu interpretaciju primljenih poruka. Recept smo dodatno uredili korištenjem mogućnosti alata Canva.

slika5Dark Blue Simple Blueberry Muffins Recipe Card - 1

A naši mlađi prijatelji iz Okučana , prema našem receptu su osmislili izgled muffina korištenjem 3d olovaka.

slika7

Zaključak

Suvremeno digitalno doba od nas zahtijeva stalnu osviještenost o pažljivom konzumiranju, ali i stvaranju medijskih sadržaja. BIG kurikulum nam nudi mogućnost da izgradimo učenike otporne na manipulaciju te da kod njih potičemo tu pažljivost, razumijevanje i sagledavanje iz različitih perspektiva te njegovanje komunikacije koja promiče jasnu , smislenu i suosjećajnu komunikaciju.

Literatura

  1. ttps://ucitelji.hr/wp-content/uploads/2022/07/Budi-internet-genijalac-kurikulum-2022.pdf
  2. Bunčić, K., ivković, Đ., Janković,J., Penava, (2007). Igrom do sebe, Zagreb: Alinea