Knjižničar kao kroničar škole

kristina_varzic

Kristina Varžić

Sažetak

Školski knjižničar koji je u svojoj školi zadužen i za objavljivanje vijesti o životu škole na školskom webu i na eventualnim školskim profilima na društvenim mrežama sakupljač je i čuvar informacija i fotografija o školi i njenom radu – važan je čimbenik za otimanje tih informacija od zaborava. Članak predlaže korištenje tih materijala na kraju školske godine za izradu prezentacija ili filmova koji na sažet način informiraju o svim događanjima u školi tijekom pojedine godine. Gotove prezentacije mogu biti korisne kao praktična arhiva podataka ili materijal za promociju rada škole. Knjižničar na taj način postaje svojevrstan kroničar života škole.

Ključne riječi: kronologija školskih događanja, web škole, prezentacije o školi, povijest škole, promocija škole.

Uvod

U školskim ustanovama je knjižničar zaposlen kao stručni suradnik knjižničar u knjižnici koja je uvijek sastavni dio ili ustrojstvena jedinica institucije odnosno škole. Odgojno-obrazovni rad, koji čini više od polovice dnevnog radnog zaduženja školskog knjižničara, nužno uključuje knjižničara u suradnju i aktivnosti s cijelom školom. Proaktivni školski knjižničar samom svojom uključenošću u kompletni odgojno-obrazovni rad škole poznaje, više ili manje, sve učenike škole i ima uvid u sva školska događanja. Kako su sva događanja podložna zaboravu, tako je i u školskoj ustanovi vrlo bitno kontinuirano bilježiti sve realizirane aktivnosti tijekom školske godine. Funkciju bilježenja svih događanja ispunjava školska web stranica ukoliko se na njoj redovito objavljuju izvještaji o aktivnostima. Ako knjižničar još obavlja i djelatnost objavljivanja vijesti na školskoj web stranici, on ima konkretne podatke o svim školskim aktivnostima. Školski knjižničar koji po vokaciji posjeduje informacijsko-medijske kompetencije može, ukoliko posjeduje interes za takve aktivnosti, preuzeti zadatak izrade svojevrsne kronike školskog života.

Središnji dio

Svaka školska godina obiluje bogatstvom raznovrsnih događanjima svojstvenih pojedinoj školi. U OŠ Sveti Križ Začretje sve se aktivnosti kontinuirano i u skladu sa Zakonom o zaštiti osobnih podataka objavljuju na web stranici i Facebook stranici škole. Facebook profil škole je izrađen prije dvije godine jer je uočeno da taj oblik objavljivanja vijesti o školi ipak puno učinkovitiji u cilju javnog zagovaranja i samog osvješćivanja ciljane populacije o kvalitetama spomenute škole. Za takvo ažurno i stalno objavljivanje vijesti u spomenutoj školi zadužena je knjižničarka. Takav posao, osim stalnog manipuliranja dobivenim materijalima za objavu, uključuje i povremeno podsjećanje organizatora pojedinih aktivnosti o važnosti ažurnog pisanja i dostavljanja izvještaja o realiziranim događanjima. Iako živimo u vremenu vrlo visoke uključenosti medija u sve aspekte života, još uvijek se povremeno postavlja pitanje o potrebi objavljivanja školskih aktivnosti na webu ili društvenim mrežama. Iako osnovne škole ne moraju društvu opravdavati svoje postojanje i rad na taj način, pozitivna društvena percepcija njihovog rada od strane lokalne zajednice donosi brojne dobrobiti za školu. To dovodi do zaključka da aktivno izvještavanje o radu škole na webu i društvenim mrežama itekako ima svoj smisao.

Prikupljanje i objavljivanje vijesti dovodi i do stvaranja velike baze fotografija svih školskih aktivnosti unutar jedne školske godine koje je potrebno smisleno označiti i pohraniti za daljnje potrebe. Na taj način knjižnica postaje svojevrstan repozitorij školskih fotografija i važan izvor povijesnih podataka za radnje kao što su organiziranje spomenice ili obilježavanje godišnjica školstva. Knjižničarka koja posjeduje sve spomenute podatke nameće se kao najbolji izbor za kroničara škole, bez obzira na razloge potrebe izrade kronike. Prošlogodišnje obilježavanje 185. godine školstva u Svetom Križu Začretju dovelo je do potrebe izrade prezentacije o povijesti školstva u Svetom Križu Začretju. Oformljen je tim u kojem su bile knjižničarka i učiteljice povijesti i hrvatskog jezika. Uslijedilo je iscrpno proučavanje povijesne dokumentacije i starije arhive fotografija koje je rezultiralo izradom 10 minutne prezentacije. Knjižnični repozitorij novijih fotografija pokazao se kao vrlo bitan doprinos ovom radu, a bio je i neophodan za postavljanje izložbe fotografskih albuma škole (za izradu kronološki posljednjeg albuma). Uključenost knjižničarke u tim za izradu prezentacije posljedica je njene ranije inicijative za izradu prezentacija na kraju svake školske godine, a koje bi na jednom mjestu okupile sva događanja u školi tijekom pojedine školske godine. Prva takva prezentacija koju je knjižničarka izradila u suradnji s učiteljicom hrvatskog jezika i koja je objavljena na završnoj školskoj svečanosti postigla je golem uspjeh i pobudila zainteresiranost kod roditelja i učenika. Naknadno je prikupila velik broj pregleda na YouTube kanalu školske knjižnice. Radi se o vrlo jednostavnom formatu prezentacije izrađene u aplikaciji Fotografije. Jednogodišnji školski život podijeljen je u četiri poglavlja – događanja kroz godinu, natjecanja, terenske nastave i projekti. Na taj način su istaknuta sva događanja, spomenuti su svi učenici i njihovi mentori na svim natjecanjima te svi organizirani izlasci iz škole kao i svi projekti. Uvjet za uključenost u prezentaciju je postojanje izvještaja o događanju na web stranici škole iz koje se podaci crpe, a to je dodatna motivacija učiteljima za pisanje materijala za objavu na web stranici. Izrada takve prezentacije na kraju školske godine postala je nezaobilazni proces čijem se rezultatu podjednako vesele i učenici i roditelji. Prezentacija je vrlo koristan izvor informacija za većinu naknadnih upita vezanih za rad škole u pojedinoj godini kao i za stvaranje digitalne spomenice. Osim navedenog, opisane prezentacije, kao i ona o povijesti škole, vrlo su koristan alat za predstavljanje škole u situacijama domaćinstva određenih stručnih skupova i županijskih aktiva u školi.

Poveznice na prezentacije:

  1. https://youtu.be/BFH4y2IMyPQ
  2. https://youtu.be/WO-bENUf5v0
  3. https://youtu.be/3gnZquQ1krY

Zaključak

Školski knjižničar je zaposlenik škole koji je, provodeći knjižnično-informacijski i medijski odgoj i obrazovanje jednakomjerno uključen u rad sa svim učenicima škole i treba težiti ka dobroj suradnji sa svim zaposlenicima škole. Ako još ima i zadatak ažuriranja školskog weba i školskih profila na društvenim mrežama, knjižničar posjeduje bazu informacija i fotografija o svim događanjima u školi. To ga čini svojevrsnim kroničarem školskog života. Postojanje takve baze može biti motivacija za njihovo objedinjavanje u praktične prezentacije ili filmove o životu škole i korištenje istih za svojevrsno promoviranje i brendiranje škole.

Literatura

  1. Zakon o knjižnicama i knjižničnoj djelatnosti (NN 17/2019, 98/2019, 114/2022)
  2. Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka (NN 42/2018)