Ekološki tehničari posadili su drvo

vlasta_cukur

Vlasta Čukur

Sažetak

“Planet Zemlja može ozbiljno računati na nas.” Ovo je zavjet koji su učenici dali na kraju sadnje stabla u Ekološkom gaju, koji je zapravo “učionica na otvorenom”. Tamo svaka generacija sadi svoje drvo i obećava da će budnim okom promatrati njegov rast. Na taj način učenike programa Tehničar okoliša iz Strojarske, geotehničke i okolišne škole učimo što mogu učiniti za čisti i zeleni okoliš. Potrebno je početi obrazovati mlade ljude za odgovorne ljude koji će se u normalnim mjerama brinuti o okolišu i koristiti prirodne resurse.

Ključne riječi: Ekološki gaj, stablo, međupredmetna integracija, okoliš, sadnja drveća

1. Uvod

Svake godine čujemo kako upozorenja dolaze iz različitih izvora:

  • da je potrebno učiniti nešto za čistiji okoliš,
  • da je potrebno smanjiti ugljični otisak i pokušati kupiti lokalno,
  • posaditi biljku (drvo, grm, višegodišnju) i na taj način omogućiti čistiji zrak,…

Vrijeme je za razmišljanje i pokušaj početi poduzimati prve korake u pravom smjeru i uložiti napor kako bi i naši potomci mogli uživati ​​u zelenom i čistom okolišu, a time i planetu. Imamo samo jedan planet i treba ga zaštititi.

2. Projekt “Posadimo drvo za Vas i nas”

Ekološki šumarak stvaraju budući ekološki tehničari i time podiže našu svijest o brizi za clip_image002naš okoliš i budućnost. Već na satu studenti povezuju znanje o raznim predmetima sa drvetom koje će posaditi. Stoga je u ovom projektu naglasak na interdisciplinarnoj integraciji. Svrha sadnje drveća i događaja pored njega je povezati studente, učitelje, roditelje, lokalnu okolinu i širiti duh zaštite okoliša.

Slika 1. Studenti pozivaju posjetitelje u Ekološki gaj (osobna arhiva)

Studenti prezentiraju rezultate interdisciplinarnih veza na terenu.

U matematici studenti izračunavaju površinu lista i volumen krošnje drveća.

Na slovenskom jeziku studenti pišu kratku pjesmu ili sastavljaju zagonetku čije je clip_image004rješenje naziv ovog stabla.

Studenti pokazuju svoje umjetničke sposobnosti i crtaju drvo, list, cvijet ili plod odabranog stabla.

Slika 2. Studenti vješaju svoje pjesme ili crteže na žice (osobna arhiva)

Na engleskom jeziku studenti pronalaze pjesmu o drvetu na engleskom jeziku i recitiraju je na prezentaciji.

clip_image006Uz pomoć povijesnih izvora pronalaze legende o drvetu ili zanimljive povijesne događaje koji svjedoče o važnosti ovog stabla. Sadnja stabla težak je posao pa u sklopu tjelesnog odgoja pokazuju vježbe na terenu za zagrijavanje i pomicanje mišića našeg tijela.

Slika 3. Studenti i nastavnici sade drvo (osobna arhiva)

Na stručnim predmetima studenti pokazuju građu i karakteristike pojedinih dijelova stabla. Obavještavaju nas o tome gdje ovo drvo najbolje raste, na kakvom tlu raste i clip_image008kako se brinemo za njega tijekom cijele godine. Mnogi plodovi ili dijelovi drveća također imaju ljekovita svojstva pa studenti prezentiraju upotrebu u kućanstvu i medicini. Također ne zaboravljaju naglasiti važnost fotosinteze kao izvora vitalnog kisika.

Slika 4. Prezentacija glavnih karakteristika zasađenog drveća (osobna arhiva)

clip_image010Slika 5. Studenti dopunjavaju stručne sadržaje glazbom (osobna arhiva)

3. Zaključak

“Tradicija sadnje drveća vrijedna je očuvanja.” Ljudi su povezani s prirodom pa u gradovima sadimo parkove, drvorede, pojedinačna stabla i grmlje. Drveće donosi mnogo koristi našem okruženju. Proizvode kisik, čiste zrak, štite od jakog vjetra, hlade zrak i stvaraju hlad, zadržavaju oborine, pružaju sklonište i hranu za životinje. Dakle, oni imaju utjecaj na zdravlje i kvalitetu našeg života koji ne možemo postići na druge načine. Nažalost, živimo u vremenu velikog tehnološkog razvoja i skokova u sva područja ljudskog života. U svemu tome, međutim, čovjek je zaboravio prirodu i teret našeg planeta. U glavama suvremenog čovjeka raste svijest da zaštita okoliša nije samo hir, već i nužnost. Vrijeme je da učenici nadograde i shvate znanje koje smo im mi učitelji i roditelji već prenijeli. Ugasite svjetla, isključite vodu, odvojite otpad, to su vjerojatno fraze koje su čuli nebrojeno puta. Sva su upozorenja izdana kako bi postali “bolji” Zemljani – obrazovaniji i svjesniji.

4. Literatura

  1. https://www.orz.si/o-nas/47-orz/okoljske-komunikacije/287-ekologija-in-mladi
  2. http://www.digitalna-knjiznica.bf.uni-lj.si/agronomija/vs_conta_barbara.pdf
  3. R. Spohn, M. Spohn, Koje je ovo drvo? Izdavač Narava, Kranj, 2008
  4. Skupina autora, Voćke u vrtu, Seljački glas, Ljubljana, 2007