AI & VET

branko_rumenovic

Branko Rumenović

Sažetak

Živimo u vremenu svakodnevnog razvoja novih tehnologija za koje je potrebno učenje i prilagodba današnjem načinu života. Često nismo ni svjesni koliko toga nova tehnologija obavlja umjesto nas. Upotreba informacijsko-komunikacijskih tehnologija postala je sastavni dio naših života. Nove tehnologije i umjetna inteligencija potiče nas na učenje i podučavanje za tržište rada, ali i budući život. U radu se govori o umjetnoj inteligenciji i strukovnom obrazovanju te se iznose i primjeri iz Gimnazije i strukovne škole Bernardina Frankopana iz Ogulina koji su pomogli u povezivanju umjetne inteligencije i strukovnog obrazovanja.

Ključne riječi: umjetna inteligencija, strukovno obrazovanje, projektna nastava

Uvod

Strukovni nastavnici često približavaju nastavu učenicima kroz različite aktivnosti i projekte te povezujući teorijsko znanje s praktičnim primjerima iz svakodnevnog života. Tako i korištenje umjetne inteligencije kroz strukovno obrazovanje pridonosi usvajanju novih nastavnih sadržaja. Korištenje umjetne inteligencije u svakodnevnom životu donosi brojne prednosti, a često nismo ni svjesni u kojoj mjeri ju koristimo. Osim toga, prilikom korištenja AI moramo biti i oprezni, kako ne bismo izazvali probleme drugome ili sebi ili narušili nečiju privatnost. Brojne publikacije, članci i edukacije pomažu u pravilnom korištenju AI te povezivanju s VET obrazovanjem.

Umjetna inteligencija i strukovno obrazovanje

Stanovništvo svijeta u neprestanom je razvoju, od osobnog razvoja do tehnološkog, znanstvenog i poslovnog. Svijet se neprestano mijenja i ljudi se prilagođavaju tim promjenama. Starije stanovništvo teže prolazi proces prilagodbe, dok za mlade ljude i učenike te studente ta promjena i prilagodba ne predstavlja neki veći problem. Upravo u tom svakodnevnom razvoju i mijenjanju tehnologija i digitalni alati dolaze do izražaja. Razvoj tehnologije donosi pozitivne i negativne promjene na ljude, naročito na mlade osobe. U tom razvoju treba pomoći obrazovanje, a naročito strukovno obrazovanje. Kroz obrazovanje učenici koriste nove tehnologije koje danas imaju mogućnosti rada umjesto ljudi. Razdoblje 21. stoljeća predstavlja vrijeme razvoja umjetne inteligencije.

Umjetna inteligencija ili Artificial Intelligence (AI) odnosi se na računala ili strojeve koji su programirani na način da obavljaju zadatke za koje mislimo da ih mogu obavljati samo ljudi (UNICEF). AI je dio informatičkih znanosti, to je neživi sustav koji pokazuje određeni oblik inteligencije. Umjetna inteligencija već je svuda oko nas, koristi se u svim sferama života. Djeca i učenici već koriste umjetnu inteligenciju neko duže vrijeme, od igračaka i videa, računalnih igrica do zahtjevnijih softvera. Brojni nastavnici koriste različite računalne alate i aplikacije u nastavnom procesu kako mi motivirali učenike za rad, ali i modernizirali svoje podučavanje.

Strukovno obrazovanje odnosi se na obrazovanje u školi i na radnom mjestu. U tom se obrazovanju razvijaju vještine koje su potrebne za pokretanje vlastitog obrta ili za rad u njemu ili bilo kojem drugom zanimanju. Kroz strukovno obrazovanje kombinira se razvoj znanja i vještine kroz teorijsko obrazovanje u školi i praktično obrazovanje na radnom mjestu.

AI za tržište rada

Umjetnu inteligenciju svi koristimo u svakodnevnom životu, a ponekad nismo ni svjesni. Svi imamo računala, laptope, pametne telefone i druge uređaje koji obavljaju neke poslove ili radnje umjesto nas.

I učenici i nastavnici u školi često primjenjuju rezultate umjetne inteligencije. Najčešće je to kod primjene različitih mrežnih alata kako što je npr. pretvaranje zvuka odnosna govora u tekst i obrano, korištenje formula kod različitih izračuna, korištenje aplikacija za provođenje istraživanje ili anketa koje automatski rezultate pretvaraju u grafički prikaz za što bolji analizu i informiranje.

Nastavnici u strukovnim školama imaju zahtjevnu ulogu, uz različito neprestano razvijanje informatičkih tehnologija, podučiti učenike za budući posao na tržištu rada. Nastavnici se moraju neprestano usavršavati i prilagođavati novim tehnologijama i učenicima.

Razvoj i korištenje umjetne inteligencije u strukovnom obrazovanju predstavlja izazov za nastavnike kako bi što bolje približili strukovne nastavne sadržaje učenicima, razvili kod učenika nove digitalne vještine te ih pripremili za tržište rada. U posljednje vrijeme sve se više govori o razvoju novih digitalnih vještina – digitalni identitet, digitalna sigurnost, digitalno osiguranje, digitalna komunikacija, digitalna inteligencija, digitalna prava, digitalna pismenost koje nastavnici strukovnih vještina pokušavaju razviti kod učenika pripremajući ih za budućnost.

AI kroz dobru praksu u VET obrazovanju

Umjetna inteligencija postaje dio obrazovanja pa tako i strukovnog obrazovanja. Korištenje AI pokazalo se dobrim primjerom u usvajanju novih nastavnih sadržaja, ali i kod povezivanja teorijskog i praktičnog znanja. U toj mjeri najviše pridonosi projektna nastava.

Nastavnici usvajaju nova znanja na različitim edukacijama, kao što je npr. CARNET konferencija za korisnike pod nazivom Nove prilike ili UNESCO-ve različite publikacije kojima škola ima pristup kao članica UNESCO-ve ASPNet mreže škola.

Umjetna inteligencija dio je i Erasmus + projekta Social cohesion – give a hand to become a friend. Iako nije pod tim imenom navedena, nove tehnologije i korištenje različitih digitalnih alata sastavni su dio ovog projekta. Tako se u stvaranju sadržaja koriste digitalni alati, kao npr. za reprodukciju zvuka, izradu fotografija, grafičkih prikaza, snimanje videa i dr. Umjetna inteligencija u ovom projektu posebno dolazi do izražaja kod kreiranja mape s GPS lokacijom po kojoj se sudionici projekta mogu kretati, baviti se aktivnostima na otvorenome, istraživati kulturno povijesne spomenike i dr.

Primjena eTwinning projekata u nastavi strukovnih predmeta pokazala se kao dobra praksa u povezivanju teorijskog i praktičnog znanja. Projekti kao što su The population of my region, Life & Money, History & Business, 2eco&health pravi su primjeri korištenja AI u strukovnom obrazovanju. Kroz različite aplikacije koje obavljaju brojne zadatke umjesto učenika potiče se strukovno učenje za budući posao.

U posljednje dvije godine u Gimnaziji i strukovnoj školi Bernardina Frankopana u Ogulinu provode se projekti uz potporu Ministarstva turizma i sporta, a to su Virtualni Ogulin i OPG-Ogulin (Razvoj poljoprivredne, turističke i prehrambene ponude kroz lokalna obiteljsko poljoprivredna gospodarstva). Projekt su osmislili nastavnici informatike, koji su osim koordinacije projekta provodili i različite aktivnosti i radionice s učenicima te surađivali s lokalnom zajednicom. U sklopu oba projekta sudjelovala je i Udruga ekonomskih stručnjaka Ekonom iz Ogulina kroz održavanje dva predavanja-radionice za učenike. Navedeni projekti prikazuju upotrebu i primjenu novih tehnologija u strukovnom obrazovanju.

Etičnost kroz AI i VET obrazovanje

Umjetna inteligencija kao dio svakodnevnog života nosi određene prednosti i nedostatke. Pri korištenju umjetne inteligencije treba biti oprezan i koristiti ju na odgovarajući način, poštujući osnovna ljudska prava, a naročito prava djeteta. AI je potrebno koristiti za napredak, za razvoj, za usvajanje novih nastavnih sadržaja, prilagodbu strukovnom obrazovanju, a nikako za zlouporabu ili nanošenje štete trećim osobama. Ako se koristi na pravilan i odgovarajući način, AI može pomoći u strukovnom obrazovanju te učiniti nastavu privlačniju i zanimljivijom.

Zaključak

Umjetna inteligencija svakako je važan dio strukovnog obrazovanja jer daje bolje mogućnosti za učenike i nastavnike. Prilikom korištenja AI potrebno je prepoznati njezine prilike i mogućnosti, a zatim ih implementirati u nastavni proces. Korištenje AI treba biti u skladu s globalnim ciljevima održivog razvoja, ali i osigurati sigurnost i privatnost učenika. Kroz strukovno obrazovanje može se staviti naglasak na poduzetnike koji razvijaju i koriste AI, a ujedno i inkluzivnost AI. Kroz strukovno obrazovanje priprema se učenike, ali i roditelje, za budući razvoj AI te se omogućava digitalna suradnja s tržištem rada.

Literatura

  1. Policy guidance on AI for children, UNICEF, https://www.unicef.org/globalinsight/media/2356/file/UNICEF-Global-Insight-policy-guidance-AI-children-2.0-2021.pdf.pdf
  2. Artificial Intelligence, UNESCO, https://en.unesco.org/artificial-intelligence
  3. AI and You: AI guide for teens, UNICEF, https://www.unicef.org/globalinsight/media/2341/file
  4. Predstavljanje rezultata projekta Virtualni Ogulin, Gimnazija i strukovna škola Bernardina Frankopana, Ogulin, http://www.gimnazija-strukovnabfrankopana-ogulin.skole.hr/?news_hk=1&news_id=1424&mshow=290#mod_news