Mateja Pučko Erhatič
Sažetak
2021. godina je jubilarna za našu školu jer obilježavamo 200. obljetnicu školstva u Zgornjoj Polskavi. Povodom ovog časnog jubileja u našoj se školi odvijaju brojne aktivnosti. U projekt škole bili su uključeni svi učenici i djelatnici podružnice Zgornja Polskava. Tijekom godine odvijale su se brojne aktivnosti kojima smo obilježili visoki jubilej, a rezultat toga je i zbornik. Naše je višemjesečno razdoblje, unatoč koronavirusu i mjerama, bilo poprilično praznično obojeno, jer smo svaki mjesec naučili nešto zanimljivo i novo o našoj školi i školstvu našeg mjesta u prošlosti.
Ključne riječi: proslava, obljetnica školstva, dvjesto godina, projekt škole
Uvod
Naša škola djeluje pod nazivom Osnovna škola Antona Ingoliča Spodnja Polskava, a njenu cjelinu sačinjavaju matična škola u mjestu Spodnja Polskava, područna škola u mjestu Pragersko i područna škola u mjestu Zgornja Polskava.
2021. godina je jubilarna za našu školu jer obilježavamo 200. obljetnicu školstva u Zgornjoj Polskavi. Povodom ovog časnog jubileja u našoj se školi odvijaju brojne aktivnosti. Svakom od njih na neki se način pokušava obuhvatiti slika prošlosti, koja će se ispreplesti sa sadašnjošću i pružiti pogled u budućnost. U projekt škole bili su uključeni svi učenici i djelatnici podružnice Zgornja Polskava.
Osnovni sadržaji koji su nam poslužili za istraživanje obrazovanja u prošlosti bile su školske kronike. Pri istraživanju su nam pomogli i dokumenti koji se čuvaju u Školskom muzeju u Ljubljani, Pokrajinskom arhivu Maribor, Sveučilišnoj knjižnici Maribor, Zavodu za kulturu Slovenska Bistrica i Knjižnici Josipa Vošnjaka u Slovenskoj Bistrici. Pri tome treba naglasiti da najuvjerljiviji izvor informacija predstavljaju ljudi, tj. sudionici u stvaranju prošlosti života i rada u našoj školi, koji su sa zahvalnošću podijelili ta sjećanja s nama.
Plan aktivnosti
Na početku školske godine pripremili smo mjesečni plan aktivnosti povodom 200. obljetnice, koji smo također morali prilagoditi zbog višemjesečnog obrazovanja na daljinu. Naše je višemjesečno razdoblje, unatoč koronavirusu i mjerama, bilo poprilično praznično obojeno, jer smo svaki mjesec naučili nešto zanimljivo i novo o našoj školi i školstvu našeg mjesta u prošlosti.
U rujnu smo proslavu otvorili uz zvuke školskog radija, zahvaljujući kojem smo saznali mnogo zanimljivih informacija o našoj školi, učiteljima, životu u ono vrijeme i slično.
Učenici svakog razreda prošetali su školom i zaustavili se ispred fotografije prvog učitelja Zgornje Polskave, Simona Pernata. Bacili smo pogled i na školsko zvono koje je iz stare škole doneseno u novu i koje nas danas podsjeća na prošla vremena. Iako nam je studeni donio nove izazove ponovnog obrazovanja na daljinu, nismo zaboravili proslavu 200. obljetnice u Zgornjoj Polskavi i sjećamo se odnosno obilježavamo ju kroz razne aktivnosti koje izvodimo od kuće. Učenici su kod kuće igrali stare igre i upoznavali se s igračkama svojih baka i djedova, oživljavali stare običaje, pregledavali staro posuđe koje imaju kod kuće te razgovarali s roditeljima, bakama i djedovima o načinu života u njihovoj prošlosti. Pri izvedbi sportskih aktivnosti svi učenici naše škole učili su o starim igrama koje su u stara vremena igrali njihovi roditelji, bake i djedovi. Sami su nacrtali polja i odigrali Igru škole. Razgovarali su s bakama i djedovima, ispitujući ih čega se sve sjećaju iz razdoblja svog školovanja te po čemu se ono razlikovalo od današnjeg školovanja naših učenika.
Učili smo i o bolestima koje su u prošlosti pogađale djecu. Učili smo vrlo detaljno o bolestima kao što su hripavac, šarlah, vodene kozice, zaušci, ospice i dječja paraliza. Pregledali smo mnogo fotografija i snimaka. Saznali smo i da djeca diljem svijeta još uvijek umiru od ovih bolesti jer nemaju pristup lijekovima. Na kraju je nastao plakat sa slikama i opisima ovih bolesti.
Gdje ima bolesti, obično ima i lijekova. Saznali smo koji su se lijekovi u to vrijeme koristili za različite vrste bolesti. Učenici su pitali svoje bake koji su se lijekovi koristili u njihovo vrijeme. No, kako bismo se zaštitili od bolesti, u školi smo napravili “ljekoviti” sirup od (mladih) vršaka smreke. Recept za ovaj sirup učenici su dobili od svojih baka koje su oduvijek namakale cvjetove maslačka i vrške smreke. Iskušali smo se u sušenju začinskog bilja i jabučnih kriški, baš kao što su to činila djeca koja su živjela mnogo godina prije nas.
Prvašići su razgovarali o narodnoj glazbi i upoznali se s instrumentima na kojima su svirali učenici koji su nekada pohađali našu školu. Okušali su se i u izradi glazbenih instrumenata, tako da je svaki od njih izradio svoj bubanj i zvečku (marakas). Učenici 2. razreda razgovarali su o načinu rada škole u stara vremena. Otkrili su da su učitelji nekada bili vrlo strogi. Saznali su i neke zanimljivosti o prvom učitelju, Simonu Pernatu, koji je predavao u Zgornjoj Polskavi. Učenici 3.b razreda učili su o povijesti školstva. Gledali su snimke koje su im prikazale stare načine provedbe nastave. Otkrili su da su mnoge stvari danas znatno bolje. Zatim su iskusili zanimljivosti kaligrafije (krasopisa) koristeći tintu. Neki su napisali i svoje prve knjige, dok su se drugi okušali u prijepisu teksta Školska postava. U 3. je razredu bilo jako šareno, jer su učenici triju grupa od otpadnog kartona izrađivali makete starih zgrada.
Učenici 4. razreda najprije su krenuli u promatračku šetnju odnosno razgledavanje Gornje Polskave. Stare zgrade razgledavali su vrlo pažljivo, jer su upravo njih umjetnički prikazali na satu likovne umjetnosti u školi. Učenici 5. razreda donijeli su u školu stare predmete, ostavštinu svojih roditelja, baka i djedova. Najstarija djeca naše škole, učenici šestih razreda, proveli su dan učeći najprije o kulturnim znamenitostima, a zatim razmišljajući kamo odvesti turiste koji posjećuju Zgornju Polskavu.
U prosincu i siječnju učenici područne Osnovne škole Zgornja Polskava sudjelovali su na natječaju za odabir loga koji bi trebao simbolizirati našu školu. Stoga su u logo škole morali uvrstiti neke elemente: zvono iz stare škole u Levaru, lipu koju smo simbolično posadili ispred nove škole i koja je također krasila dvorište stare škole. Mogli su također uključiti oblik školske zgrade, okolice škole.
S aktivnostima obilježavanja nastavili smo i u novoj školskoj godini 2021./2022. Tijekom prvog dana škole učenici su slušali radijsku emisiju na temu 200 godina školstva u Zgornjoj Polskavi. Na vrata učionica postavili smo drvene logotipe koji su nastali povodom ovog jubileja i koji će nas podsjećati na obljetnicu i proslavu tijekom cijele školske godine.
Tijekom Dječjeg tjedna zadnji dan posvetili smo kulturnoj baštini koja kod učenika jača osjećaj zajedničkog identiteta i širi svijest o značaju kulturne baštine među mladima. Ovogodišnji naslov Dobar tek! uveo nas je u kreativan dan pun užitaka. Posvetili smo ga proslavi 200. obljetnice školstva u Zgornjoj Polskavi. Svaki razred poklonio je recept koji su poznavale i koristile naše bake. Spojili smo ih u virtualnu knjižicu koja predstavlja naš zajednički dar povodom ove časne obljetnice. Tijekom ovog dana učenici su zajedno s učiteljicama i učiteljima kuhali kompote, sušili voće, pekli potice od oraha i rolade, izrađivali podmetače, ljuštili kukuruz te na kraju dana pripremili izložbu proizvoda.
U listopadu smo učenike poveli stazama prošlosti. Posjetili smo staru školu u Levaru, pri čemu smo zamolili dvije umirovljene učiteljice da nam predstave školu i školsku svakodnevicu. Bilo je vrlo zanimljivo i poučno. Pokazali su nam gdje je nekada stajala moćna lipa koja je krasila školsko dvorište, gdje su se nalazile učionice i drugi školski prostori. No, saznali smo i gdje je visilo zvono koje sada imamo izloženo u današnjoj školi. U staroj školi učenici su u još uvijek dobro očuvanom sudoperu morali sami oprati lončiće iz kojih su pili čaj tijekom užine.
U studenom ćemo pripremiti završnu brošuricu s ključnim podacima o projektu. Bit će objavljena na web-stranici škole, a školski list obogatit ćemo pričama, pjesmama i likovnim proizvodima. U prosincu ćemo zaokružiti godinu i pol dana obilježavanja 200. godišnjice školstva u Zgornjoj Polskavi. Svečano i u duhu obljetnice otvorit ćemo spomen ploču uz staro školsko zvono u suradnji sa Zavodom za kulturu Slovenska Bistrica i KS Zgornja Polskava te predstavnicima školskog vijeća. U prosincu će biti objavljen zbornik u kojemu je prikupljeno mnoštvo podataka iz školskih kronika i drugih izvora. Sva događanja bit će zaokružena i uvrštena u video prezentaciju kojom će se pokušati zamijeniti svečana manifestacija.
Zaključak
Puls obilježavanja 200. obljetnice škole osjeća se na svakom koraku. Unatoč činjenici da je epidemija duboko zašla u školsku svakodnevnicu i ozbiljno oslabila suradnju s roditeljima, udrugama i mjestom, učenici su se kroz brojne aktivnosti upoznavali s poviješću škole i kreativno stvarali na raznim područjima. Stare lipe, koja je bila ponos škole u Zgornjoj Polskavi, više nema, ali ispred škole sada stoji mlada lipa koja polako i ustrajno širi svoje grane. Uvjereni smo da će se pod njenim krošnjama okupiti još mnogo novih generacija. Kada se osvrnemo unatrag, shvatimo koliku važnost imaju veze koje stvaramo međusobno. Satkane su važne veze među brojnim učenicima koji su proteklih godina uživali u graji školskih hodnika. Novi dani, novi događaji, novi učenici i nova sjećanja već kucaju na školska vrata.
Literatura
- Arhiv Osnovne šole Antona Ingoliča Spodnja Polskava, kronike podružnične šole Zgornja Polskava.
- Hosu, S. (2020). Biografski leksikon občine Slovenska Bistrica. Zavod za kulturo Slovenska Bistrica.
- Markič, M. (2020). Moja, tvoja, naša zgodba. Slovenska Bistrica: Zavod za kulturo Sl. Bistrica, str. 43-44.
- Pokrajinski arhiv Maribor, arhivsko gradivo OŠ Zgornja Polskava.
- Letni delovni načrt 2021/22 OŠ Antona Ingoliča Spodnja Polskava. Pridobljeno: oktober 2021 iz https://www.ingoliceva.si/