– netaknuta priroda, gdje smo postavili profesionalne temelje za naše učenike
Vlasta Čukur
Sažetak
Projektni dani potiču znatiželju, kreativnost i samoinicijativnost učenika, osposobljavaju ih za samostalno promatranje i stjecanje iskustva i znanja, za razvoj vještina i za samostalno rješavanje problema. Tijekom ovih aktivnosti učenici povezuju znanja iz različitih područja u cjelinu. Sadržaji projektnih dana provode se u obliku različitih aktivnosti na terenu. Oni zahtijevaju temeljitu pripremu, jer je potrebno uključiti svakog učenika u rad. Učenici su uključeni u sve faze projekta: identificiranje problema i potreba, planiranje, pripremu rada, provedbu i evaluaciju. Ciljevi zadatka su praktični i korisni jer će se samo na taj način postići odgovarajući motivacijski i odgojni učinci.
Ključne riječi: dani projekta, netaknuta priroda, ekološki tehničar, promatranje okoliša, radna pomagala.
1. Uvod
Učenici, u programu ekološki tehničar, provode projektne dane u Bohinju i okolici. Netaknuta priroda, autentičnost i tradicija destinacije sve su atraktivniji turistički proizvodi. Bohinj je također svjestan svojih prirodnih ljepota i identiteta, budući da se većina općine nalazi unutar zaštićenog područja Triglavskog nacionalnog parka i Natura 2000, pa se stoga usredotočuje na dobrobiti očuvanja prirodnog okoliša.
Metodom terenskog rada i radionica učenici kombiniraju opća, stručna i praktična znanja na projektnim danima i uče o specifičnim ekološkim pitanjima. Na taj način stječu opća i stručna znanja iz područja zaštite okoliša. Upoznaju se s funkcioniranjem okoliša i utjecajem ljudskih aktivnosti na njega. Upoznaju kvalitetu prostora i tla, prepoznaju važnost održavanja čiste vode i zraka.
2. Projektni dani u Bohinju
Učenici su podijeljeni u manje grupe (3-5 učenika) i izvode pojedinačne zadatke u krugu. Na taj način svaki učenik završava sve aktivnosti i uči o 6 stručnih radionica koje su: fizikalna i kemijska svojstva Bohinjskog jezera, klimatske i vremenske karakteristike Bohinja, orijentacija u prirodi, geološke karakteristike na terenu, mjerenje nadmorske visine u prirodi, i flori i fauni u Bohinjskom jezeru i okolici.
Projekt 1: Fizikalna i kemijska svojstva Bohinjskog jezera
Učenik podupire teorijsko znanje o sadržaju skupa vode s praktičnim znanjem stečenim na tom području. Koristi uređaje za mjerenje fizikalnih i kemijskih svojstava vode. Na temelju dobivenih rezultata može zaključiti o onečišćenju jezerske vode i usporediti dobivene vrijednosti s vrijednostima Škalskog jezera. Koristi termometar, staklene čaše, boce, indikator pH materijala i materijal.
Slika 1. Izmjerene vrijednosti učenici unose u tablicu (osobna arhiva)
Projekt 2: Klimatske i vremenske karakteristike Bohinja
Učenik opisuje pojavu oborina, koja se ovdje najčešće javlja, te objašnjava razloge velike količine oborina u ovom dijelu Slovenije. Za dobivanje podataka potreban je termometar, higrometar, anemometar kojim se mjeri temperatura zraka, vlaga, tlak zraka i brzina vjetra.
Projekt 3: Orijentacija u prirodi
Uz pomoć karte i kompasa učenik se može orijentirati u okruženju u kojem se nalazi. Radna pomagala uključuju radni list, olovku, karte u mjerilu 1:5.000 i 1:25.000, kompas i prikupljeni materijal.
Uz pomoć radnih pomagala učenik određuje nadmorsku visinu točke, azimut i glavni smjer neba.
Slika 2. Orijentacija učenika u prirodi uz pomoć kompasa (osobna arhiva)
Projekt 4: Određivanje vrste stijena
U ovoj aktivnosti učenik je u stanju odrediti vrste stijena i načine vremenskih utjecaja. Uči o geološkom kompasu i određuje stijenu uz pomoć klorovodične kiseline.
Slika 3. Određivanje vrste stijena pomoću klorovodične kiseline (osobna arhiva)
Projekt 5: Mjerenje visine objekata u prirodi
Radna pomagala za ovu vježbu su štapić, radni list i olovka. Učenik koristi teoriju usklađenosti (kongruencije) trokuta u praksi, jer je koristi za mjerenje visine stabla u prirodi. U provedbi ove aktivnosti poseban naglasak stavljen je na interdisciplinarnu integraciju.
Projekt 6: Flora i fauna u Bohinjskom jezeru i okolici
Učenik otkriva živi svijet promatrajući okolicu jezera. Uz pomoć biljnog ključa određuje vrstu biljke koju je pronašao u svojoj blizini. U priručniku za određivanje vrste nalazi životinju koja živi na tom području. Bilježi broj vrsta pronađenih u tablici i definira biotičke i abiotičke čimbenike okoliša.
Slika 4. Određivanje biljnih i životinjskih vrsta u okolici Bohinjskog jezera (osobna arhiva)
3. Zaključak
Projektni dani omogućuju razvoj elemenata istraživačkog učenja/rada učenika u školi, od zadataka planiranja, prikupljanja podataka do formuliranja nalaza i predstavljanja rezultata.
Ciljevi projektnih dana su omogućiti učenicima da učvrste i integriraju stečena znanja iz pojedinih predmeta i predmetnih područja. Primijenite ovo znanje i nadogradite ga praktičnim učenjem u prirodi, koja je najprikladnija učionica na otvorenom.
Učenici aktivno promatraju, upoznaju i doživljavaju krajolik u cjelini i pojedine sastavnice okoliša, upoznaju i razumiju suživot čovjeka i prirode. Intenzivno doživljavaju prirodu, otkrivaju njezine ljepote i vrijednosti, formiraju pozitivan stav prema prirodi, životu, učenju i radu. Istodobno su svjesni važnosti zaštite zdravlja i okoliša.
Slika 5. Učenici zapisuju i prezentiraju svoje nalaze (osobna arhiva)
4. Literatura
- Skupina autora, Fauna Europe priručnik za identifikaciju vrsta, Mladinska knjiga, Ljubljana, 1981
- D.Seidel, W. Eisenreich, Slikovni ključ biljke, DZS, Ljubljana, 2005
- Skupina autora, Opća geografija za 1. godinu gimnazije, DZS, Ljubljana, 2000
- Skupina autora, Iskustveno učenje. Ljubljana, Založba Emka, 2019
- http://www.zptu.si/data/b8pud.pdf