Globalni šahovski festival

sinisaR_marijaZ

Siniša Režek i Marija Zubec

Sažetak

U četvrtak, 27. svibnja 2021. godine, održan je Globalni šahovski festival. Organizirala ga je mala skupina zanesenjaka, prof. savjetnik Siniša Režek, učiteljica savjetnica Marija Zubec i profesor Ante Vlašić, pod pokroviteljstvom Agencije za odgoj i obrazovanje. Dok se u nekim državama šah uvodi kao izvannastavna aktivnost, negdje kao izborna, a ponegdje i kao redovna nastava, kod nas postoje tek pojedine šahovske sekcije. Nadamo da ćemo se uskoro ugledati na susjednu Sloveniju koja je šah uvela kao izborni predmet. S ponosom objavljujemo da je Festival ocijenjen ocjenom odličan i da je dobio sve pozitivne komentare. Profesori Režek, Vlašić i Zubec o cijelom skupu napravili su knjigslika 1u koju su vanjski predavači dobili na poklon, s knjigom Turnirski sustavi, kao i prigodnu šahovsku figuru koju su izradili učenici naše škole. U šahu kao i u životu, nikad ne budite u žurbi da učinite nešto što se ne može ispraviti, polako se žuri u svemu.

Slika 1. Ukrašen školski zid za Globalni šahovski festival

Ključni pojmovi: šah, obrazovanje, umjetnost, znanost, sport.

Uvod

Na početku Globalnog šahovskog festivala ravnateljica škole, Margita Madunić Kaniški, prof., pozdravila je sve prisutne. Ravnateljica je naglasila kako s ovim događanjem započinje obilježavanje 110. godine od osnutka Osnovne škole Žitnjak. Prisutnima se obratila i mr. sc. Katarina Milković, prof. zamjenica pročelnika Gradskog ureda za obrazovanje iz Zagreba. Čestitala je rođendan Školi i naglasila kako već 22 godine odlično surađuje s djelatnicima Škole. Za kraj se prisutnima obratila i ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje, dr. sc. Dubravka Brezak Stamać. Sama ravnateljica Agencije rekla je kako je odnos prema šahu u Hrvatskoj drugačiji nego u drugim Europskim državama, pozdravila je tematiku skupa i ukratko predstavila teme tribina o kojima će se govoriti.

Središnji dio

Obrazovanje i šah

Na prvoj tribini pod nazivom Obrazovanje i šah, prvi je svoje predavanje održao, prof. dr. sc. Đuro Blažeka s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu. Profesor Blažeka progovorio je o problematici s kojom su se profesor Siniša Režek i on susreli kada su htjeli uvesti šah kao izborni kolegiji na fakultet. U svome naumu su uspjeli te danas postoje izborni kolegiji Šah 1 i Šah 2, nakon čega su budući učitelji i odgojitelji spremni da vode šahovske grupe u vrtićima i školama. Na profesora Blažeku nadovezala se i učiteljica Marija Zubec koja je rekla kako bi se takvi izborni kolegiji trebali uvesti na ostale profesorske fakultete jer su učitelji i profesori najadekvatnije osobe za voditi šah u školama. Dotakla se problematike s uvođenjem novih izvannastavnih aktivnosti u škole. „Dolaze nam novi učenici, nova generacija, oni kojima treba nešto novo, nešto drugačije osim likovnih grupa, literarnih skupina, poneka dramska skupina…” rekla je te započela priču o projektu. „Šahovski projekt počeo je kao e-twinning projekt. Dok smo bili u školi, bilo je lako za raditi. Dali bi učenicima zadatak, oni bi ga odradili, a mi im dali daljnje smjernice. Onda se dogodio lockdown i ostali smo malo zbunjeni, kako odraditi nastavu i što s projektom. Ideja da šah povežemo s nastavom došla je preko noći i tako su slika 2krenuli šahovski zadaci. Učenici su se odlično snašli i zahvaljujući upravo njima mi danas imamo knjigu o cijelom projektu”, rekla je te pokazala radove koje je radila s učenicima 5. i 6. razreda prošle školske godine. Reakcija prisutnih bila je odlična, svidjeli su im se radovi koje je kolegica pokazala.

Slika 2. Šahovska ploča s učeničkim figurama

Znanost i šah

Drugu tribinu pod nazivom Znanost i šah, otvorio je Vjekoslav Nemec, dipl. ing. elektrotehnike iz Chessentials koji je zanimljivom prezentacijom ispričao povijest računalnih programa za igranje šaha. Od „Turčina” iz 18. stoljeća, borbe čovjeka protiv stroja, do Deep Mind-a i nemogućnosti da čovjek pobjedi stroj. Iako nije radila programiranje s učenicima tog tipa za vrijeme online nastave, učiteljica Zubec pokazala je radove učenika 6. razreda koji su samostalno, u Powerpoint prezentaciji uz pomoć animacija, prikazali kretanje šahovskih figura. Kako se kreće jedna, kako i kada pješak postaje neka druga figura, kako se kreću baš sve figure s ploče, do učeničke prezentacije u kojoj je objašnjeno što je šah, koliko ima figura, koja je uloga pojedine figure pa do toga kako se koja kreće. Prisutni su se složili da su učenici napravili više od programiranja.

Umjetnost i šah

Vodeću ulogu u trećoj tribini, pod nazivom Umjetnost i šah, imao je profesor Ante Vlašić koji je započeo s filmom kako je učenicima objasnio zadatak da naprave šahovske figure za vrijeme online nastave. Prisutnima je pokazao učeničke radove koji su nastali kod kuće. Koliko je šah zahvalna tema u likovnoj kulturi pokazao je profesor na raznim primjerima, što su sve učenici od 5. do 8. razreda radili samostalno prošle školske godine. „Plastičnim oblikovanjem, bojanjem figura pa do izrade šahovske ploče ove godine na nastavi, došli smo do toga da imamo dva seta, crno-bijeli i crveno-bijeli s kojima su učenici već probali igrati šah”, rekao je uz fotografije učenika. „Ovaj rad nije nikakva politička priča”, rekao je uz fotografiju učeničkog rada gdje je učenik nacrtao premijera Andreja Plenkovića kao šahovsku figuru, „drugi učenik odlučio je prikazati kraljicu Jelenu. Mene su pitali mogu li prikazati neku stvarnu osobu kao šahovsku figuru, rekao sam da mogu i onda su počeli stizati svakakvi radovi. Neke nisam prepoznao, a neki su jako uvjerljivo prikazani.” Tonske skale pomoću vodenih boja, pa čak i olovkom, prikaz komplementarnog kontrasta, kontrasta boje i ne-boje do slobodnih kompozicija i prikaza perspektive, likovne su teme pomoću kojih su učenici prikazali šah. Na red je došao i profesor Siniša Režek koji je ispričao priču o šahovskim figurama „Dubrovnik” koje su rađene za 9. Šahovsku olimpijadu 1950. godine u Dubrovniku. „Sve slika 3otada ova garnitura ima, i imat će, svoje zasluženo mjesto među povijesno najznačajnijim šahovskim garniturama”, rekao je i dodao ”svjetskom prvaku Bobbyu Fischeru, Dubrovnik garnitura toliko je prirasla srcu da je naglasio da je to njegova omiljena šahovska garnitura.”

Slika 3. Dva šahovska kompleta koje su napravili učenici

Sport i šah

Zadnju tribinu pod nazivom Sport i šah, vodio je bivši predsjednik Hrvatskog šahovskog saveza i FIDE majstor, Milan Brigljević. „Kako šah može biti potpora obrazovnom sustavu”, postavio je pitanje na početku. Prvo se dotaknuo daleke povijesti šahovske igre koja seže u 5. stoljeće u Indiju kada su ju zvali „čaturanga”. Preko Perzijanaca, Arapa do Španjolaca, a onda i do Hrvatske. „Šah i šahovnica imaju veliku ulogu u Hrvatskoj povijesti, a nekako najmanje promoviramo tu igru”, rekao je. Na ranije postavljeno pitanje sada daje odgovor, „Šah izuzetno potiče tri komponente obrazovnog procesa – REPRODUKCIJU, POVEZIVANJE NAUČENOG I STVARANJE NOVIH VRIJEDNOSTI, što je odlična nadopuna školskom sustavu, u kojem je najviše zastupljena reprodukcija.” Prednosti šaha su mnogobrojne – šah je najumnija igra, može se uspješno igrati cijeli život, nisu potrebne tjelesne predispozicije, jednako je pogodan za muškarce i žene, potiče samodisciplinu i natjecateljski duh, razvija analitički i stvaralački potencijal, uči nas donošenju odluka, može se igrati bilo gdje, individualna je vještina, ali igra se i ekipno. Spomenuo je pilot projekt iz 2015. godine koji se proveo u vrtićima u Zadru i Petrinji, gdje se pokazalo da je šah kroz igru vrlo prihvatljiv i najmanjoj djeci, čak odličan način da djeca nauče osnovna pravila. Na kraju je zaključio „Mnoge države u svijetu su već prepoznale šah kao odličnu nadopunu obrazovnom procesu i već pokrenule implementaciju šaha u svoje obrazovne sustave. Šah je prepoznat i od strane EU parlamenta koji svojom deklaracijom preporučuje uključivanje šaha u obrazovni sustav zemalja članica EU.”

Okrugli stol

slika 4Ovaj prvi, uvodni, Globalni šahovski festival završili smo okruglim stolom na kojem je Marija Zubec pročitala mišljenja učenika o šahu. Na samom kraju predstavljen je plan rada i priprema za 2. Globalni šahovski festival te su prisutni pozvani da se jave ako se žele priključiti autorskom timu.

Slika 4: Predavači na Globalnom šahovskom festivalu

Zaključak

Umjesto kraja… Cijeli svijet je pozornica, a svi muškarci i žene samo su glumci. Oni izlaze na pozornicu i s pozornice silaze, a za svoga vijeka jedno ljudsko biće odigra mnogo uloga, metaforički se izrazio Shakespeare davnih dana, no do dan danas ta metafora itekako je aktualna. Metaforički način izražavanja navodi nas na razmišljanje i donošenje vlastitih zaključaka, tjera nas na kreativnost i imaginaciju. Naša su postignuća strašila za kukavice, a za mudre ljude zrake svjetlosti. Svijet je šahovska ploča. Potezi figura naši su svakodnevni postupci; pravila su takozvani prirodni zakoni. Ne možemo razaznati igrača s druge strane ploče, sakriven je od nas, ali znamo da je pravedan – pošten, čestit i strpljiv. IDEMO DALJE – GENSU UNA SUMUS!